5.2.1 Inleiding
Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het ministerie van VWS richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl
5.2.2 Begroting 2024
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 107.774 | 83.694 | 88.762 | 92.062 | 96.062 | 100.962 | 100.629 |
waarvan omzet moederdepartement | 66.634 | 32.851 | 43.045 | 48.245 | 51.145 | 53.445 | 54.162 |
waarvan omzet overige departementen | 3.078 | 2.751 | 3.036 | 3.136 | 3.236 | 3.336 | 3.436 |
waarvan omzet derden | 38.062 | 48.092 | 42.681 | 40.681 | 41.681 | 44.181 | 43.031 |
Rentebaten | ‒ | ‒ | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | 21.187 | 26.996 | 31.773 | 33.162 | 35.332 | 36.493 | 37.481 |
Totaal baten | 128.961 | 110.690 | 120.885 | 125.574 | 131.744 | 137.805 | 138.460 |
‒ | ‒ | ||||||
Lasten | ‒ | ‒ | |||||
Apparaatskosten | 125.996 | 106.613 | 117.200 | 120.589 | 126.159 | 131.270 | 132.358 |
- Personele kosten | 41.169 | 44.436 | 53.391 | 54.126 | 55.734 | 59.396 | 59.152 |
waarvan eigen personeel | 32.564 | 35.164 | 37.706 | 39.243 | 41.396 | 44.294 | 45.789 |
waarvan inhuur externen | 7.098 | 8.049 | 13.642 | 12.736 | 12.066 | 11.695 | 10.824 |
waarvan overige personele kosten | 1.507 | 1.223 | 2.043 | 2.146 | 2.272 | 3.407 | 2.539 |
- Materiële kosten | 84.827 | 62.176 | 63.809 | 66.463 | 70.425 | 71.874 | 73.206 |
waarvan apparaat ICT | 8.547 | 9.153 | 11.504 | 11.757 | 12.016 | 12.430 | 12.554 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 7.930 | 8.508 | 8.394 | 8.579 | 8.767 | 8.960 | 9.157 |
waarvan overige materiële kosten | 68.350 | 44.516 | 43.911 | 46.127 | 49.642 | 50.484 | 51.495 |
Rentelasten | 2 | 200 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Afschrijvingskosten | 2.889 | 3.862 | 3.684 | 4.984 | 5.584 | 6.534 | 6.101 |
- Materieel | ‒ | ‒ | ‒ | ||||
waarvan apparaat ICT | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
- Immaterieel | 2.889 | 3.862 | 3.684 | 4.984 | 5.584 | 6.534 | 6.101 |
Overige lasten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan dotaties voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ||||
waarvan bijzondere lasten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal lasten | 128.887 | 110.675 | 120.885 | 125.574 | 131.744 | 137.805 | 138.460 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 74 | 15 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 10 | 15 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Werk aan uitvoering | ‒ | 4.698 | 2.100 | 2.100 | 2.000 | 2.000 | 300 |
Saldo van baten en lasten | 64 | ‒ 4.698 | ‒ 2.100 | ‒ 2.100 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 300 |
Resultaat bestemming Werk aan Uitvoering | ‒ | 4.698 | 2.100 | 2.100 | 2.000 | 2.000 | 300 |
Saldo van baten en lasten | 64 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting staat van baten en lasten
Resultaat 2025
Het resultaat in de begroting 2025 is nihil. In tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin product Bureau Medicinale Cannabis, meestentijds een positief resultaat liet zien, is dit voor de begroting 2025 niet meer het geval. Prijsaanpassingen in de verkoop van medicinale cannabis hebben zelfs geleid tot een bijdrage van de opdrachtgever. De kosten en opbrengsten in de begroting 2025 zijn in evenwicht.
Baten CIBG
De totale baten € 120,9 miljoen zijn gestegen door het toepassen van loon- en prijsindexaties. Deze toepassing zorgt voor een realistisch beeld. Uitgangspunt zijn de ramingen van het Centraal Planbureau.
De baten van derden laat een daling zien van € 1,8 miljoen, waarbij Bureau Medicinale Cannabis (€ 3,6 miljoen) en BIG (€ 1,4 miljoen) de grote veroorzakers zijn vanwege minder aanvragen. Daarentegen zijn UZI ( € 2,7 miljoen) en TZI (€ 0,5 miljoen) de producten die de bijdrage derden positief beïnvloeden.
De bijzondere baten betreffen tariefdemping door het moederdepartement. Hierbij gaat het om bijdragen van het moederdepartement om de opbrengsten van het agentschap te ondersteunen doordat doorberekende tarieven aan derden gemaximeerd zijn. Bij het CIBG gaat het met name om de producten BIG, UZI en Erkenning buitenlandse diploma’s, Landelijke commissie Sociale Hygiëne.
Lasten CIBG
De totale kosten van de tariefnotitie 2025 bedragen € 120,9 miljoen en zijn daarmee € 9,8 miljoen hoger dan in de DVA’s 2024. Hieronder de drie grootste oorzaken:
– Eigen personeel (€ 2,5 miljoen). Door de nieuwe CAO zijn de personeelskosten flink gestegen.
– Externe inhuur (€ 5,5 miljoen). In 2025 worden er een aantal grote nieuwbouwprojecten uitgevoerd. Hiervoor is extra inzet nodig, vandaar de stijging van externe inhuur. De stijging van de kosten voor externe inhuur in 2025 wordt mede verklaard door op een andere manier om te gaan met activeren van nieuwbouwprojecten. Voorheen werd 100% van deze kosten geactiveerd, echter blijkt in de realisatie dat 50% van dit soort projecten wordt geactiveerd. Dit veroorzaakt een stijging van de kosten in 2025, omdat deze nu vallen in boekjaar 2025 en niet worden uitgesmeerd over 5 jaar.
– Materiële ICT-kosten (€ 1,8 miljoen). Ook hier veroorzaakt het wijzigen van de manier van activeren van de kosten hier een stijging van de kosten voor 2025.
Producten | Begroting 2025 |
Omzet departement VWS | |
PZo | 7.493 |
DI-CIO | 6.486 |
PG | 3.253 |
IGJ | 3.258 |
MEVA | 2.954 |
DJ | 2.734 |
GMT | 15.316 |
DMO | 947 |
LZ | 603 |
Totaal | 43.045 |
Omzet overige departementen | |
LVVN/DGA | 3.036 |
Totaal | 3.034 |
Omzet derden | |
20001 - Bureau Medicinale Cannabis | 18.863 |
20027 - UZI | 12.390 |
20024 - BIG-register | 5.461 |
20076 - Landelijke commissie Sociale Hygiene | 1.945 |
20020 - WTZA | 834 |
20006 - Fabrikantenvergunning | 762 |
20016 - Opiaten-In-Uitvoer | 750 |
20008 - Groothandelsvergunning | 711 |
20028 - Erkenning Buitenlandse Diploma's | 379 |
20049 - MH-Exportverklaring | 242 |
20007 - Opiumontheffing | 176 |
20017 - Exportverkl Geregistr Geneesm | 90 |
20013 - MH-Notificaties | 80 |
Totaal | 42.681 |
Bijzondere baten | |
MEVA | 15.257 |
DI-CIO | 7.270 |
GMT | 3.930 |
PZo | 3.996 |
VGP | 1.321 |
Totaal | 31.773 |
Toelichting meerjarenraming 2026–2029
De totale baten en lasten in de meerjarenraming 2026-2029 zijn in evenwicht, waardoor het resultaat nihil is.
In de meerjarenraming zijn onderstaande uitgangspunten verwerkt:
– Met ingang van 2025 heeft het CIBG een ontwikkelingsbudget geïntroduceerd. Dit budget is gericht op de continuïteit van de CIBG-taken op de langere termijn, en specifiek bedoeld om «voorbereid te zijn op de vragen van morgen». We hebben gekozen voor opbouw van het ontwikkelingsbudget: in 2025 bedraagt dit budget € 5,0 miljoen; in 2026 € 7,0 miljoen en vanaf 2027 ieder jaar € 10,0 miljoen.
– Door inzet van werving en selectie wil het CIBG de komende jaren gaan verambtelijken. Vanaf 2026 willen we ieder jaar externe inhuur met 10% laten dalen en dit levert besparing op; eigen personeel kost 40% minder aan personeelskosten.
– Bij omzet derden en bijzondere baten is sprake van jaarlijkse schommelingen vanwege wisselende productievolumes voor met name BIG en UZI.
– Aanname is dat jaarlijks € 10 miljoen aan investeringen op het gebied van ICT nodig zijn. Uitgangspunt is dat hiervan 50% wordt geactiveerd en door middel van afschrijvingen doorberekend wordt aan de opdrachtgever. De andere 50% wordt direct doorbelast aan de opdrachtgever. De verwachte investeringen zijn:
• Nieuwbouw BIG
• Nieuwbouw DIAZ
• Nieuwbouw MOVES
– Vanuit het programma WaU heeft het CIBG middelen ter beschikking gekregen van in totaal € 16,3 miljoen. Voor de jaren 2024 t/m 2027 gaat het om € 10,9 miljoen voor ‘Open op Orde’ en het Programma Doorontwikkeling Informatieveiligheid. De additionele kosten en aanvullende financiering zijn verwerkt in de meerjarenraming.
– Voor een realistisch beeld zijn er loon- en prijsindexaties toegepast. Uitgangspunt zijn de ramingen van het CPB.
5.2.3 Kasstroomoverzicht
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 56.274 | 57.477 | 18.201 | 21.885 | 27.875 | 35.625 | 45.486 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 128.961 | 110.689 | 120.885 | 125.574 | 131.744 | 137.805 | 138.460 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | 125.998 | 106.813 | 117.201 | 120.590 | 126.160 | 131.271 | 132.359 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.963 | 3.876 | 3.684 | 4.984 | 5.584 | 6.534 | 6.101 |
-/- totaal investeringen | ‒ | 11.790 | 5.031 | 5.800 | 5.800 | ‒ | ||
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ | ‒ 11.790 | ‒ 5.031 | ‒ 5.800 | ‒ 5.800 | ‒ | ‒ |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
-/- aflossingen op leningen | 1.760 | 1.760 | ‒ | 1.006 | 2.166 | 3.326 | 3.326 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | ‒ | 11.790 | 5.031 | 5.800 | 5.800 | ‒ | ‒ | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 1.760 | 10.030 | 5.031 | 6.806 | 7.966 | 3.326 | 3.326 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 57.477 | 59.593 | 21.885 | 27.875 | 35.625 | 45.486 | 54.913 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het saldo van de rekening courant is begin 2024 gedaald naar € 18,2 miljoen. We hebben in 2024 een groot bedrag aan kortlopende schulden betaald.
Als gevolg van de investeringen in ICT projecten, stijgen de afschrijvingskosten van circa € 4 miljoen in 2024 naar circa € 6 miljoen in 2028. Deze hebben geheel betrekking op ICT en behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van vijf jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van de Leenfaciliteit van het ministerie van Financiën, waarbij is uitgegaan van een aflossingstermijn van vijf jaar (conform de afschrijvingstermijn).
5.2.4 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
- Beschikking BIG-register | 132 | 201 | 334 | 378 | 120 | 104 | 203 |
- Vakbekwaamheidverklaring | 6.053 | 3.009 | 4.606 | 4.815 | 4.815 | 4.815 | 4.815 |
- Vergunning Farmatec | 760 | 754 | 1.832 | 1.940 | 2.020 | 2.106 | 2.195 |
- UZI-pas/certificaat | 579 | 478 | 445 | 651 | 623 | 516 | 762 |
- Wilsbeschikking donorregister | 11 | 8 | 8 | 7 | 8 | 16 | 8 |
2. Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
- BIG en herregistratie | 15.680 | 13.866 | 14.684 | 14.750 | 15.500 | 16.000 | 15.250 |
- Vakbekwaamheid | 5.448 | 5.265 | 6.218 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 |
- Farmatec | 1.758 | 1.701 | 4.062 | 4.224 | 4.393 | 4.569 | 4.752 |
- UZI-pas/certificaat | 15.402 | 16.781 | 19.567 | 20.500 | 21.500 | 22.700 | 24.000 |
- Donorregister | 3.809 | 3.596 | 4.197 | 3.950 | 3.900 | 7.900 | 4.200 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 376 | 413 | 405 | 415 | 420 | 425 | 430 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Specifiek | |||||||
1. Productievolume | |||||||
- Beschikking BIG-register | 118.760 | 69.010 | 44.000 | 39.000 | 129.000 | 154.000 | 75.000 |
- Vakbekwaamheidverklaringen | 900 | 1.750 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 |
- Verleende vergunningen Farmatec | 2.312 | 2.255 | 2.217 | 2.178 | 2.175 | 2.170 | 2.165 |
- UZI-passen en certificaten | 26.600 | 35.100 | 44.000 | 31.500 | 34.500 | 44.000 | 31.500 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 350.000 | 425.000 | 555.000 | 555.000 | 520.000 | 500.000 | 500.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||||
- Vakbekwaamheidverklaringen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
3. Doorlooptijden in dagen | |||||||
- Wilsbeschikking donorregister | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren
Het CIBG streeft ernaar de dienstverlening op een constant hoogwaardig niveau aan te bieden. Dit vraagt investeringen en ontwikkeling van systemen. Bij gelijkblijvende financiering en seizoenspatronen in de afnamen door klanten wordt zichtbaar dat het tarief voor bijvoorbeeld BIG en UZI kunnen wisselen gedurende de jaren.
Voor Farmatec wordt het komende jaar geïnvesteerd in het project Fusy. De verwachting is dat de afschrijvingskosten hiervan in 2025 zichtbaar worden.
In 2023 zijn verbeterpunten in gang gezet, die efficiënter werken bevorderen. Het CIBG ziet mogelijkheden om verdere efficiencyslagen te maken, dit kost tijd omdat hiervoor procesmatige / procedurele / contractuele wijzigingen moeten worden doorgevoerd.