Base description which applies to whole site

2.5 Overzicht risicoregelingen

In reactie op het rapport van de Commissie Risicoregelingen heeft het kabinet in 2013 voor nieuwe en bestaande risicoregelingen een garantiekader opgesteld (Kamerstukken II 2013/14, 33750, nr. 13). In lijn met het beleid gaat VWS terughoudend om met het gebruik van risicoregelingen. Conform de gemaakte afspraken worden in deze paragraaf de garanties en achterborgstelling van VWS uitgebreid toegelicht.

Tabel 16 Overzicht verstrekte garanties (bedragen x € 1.000)

Artikel

Omschrijving

o.g.v.

Uitstaande garanties 2024

Geraamd te verlenen 2024

Geraamd te vervallen 2024

Uitstaande garanties 2024

Geraamd te verlenen 2025

Geraamd te vervallen 2025

Uitstaande Garanties 20251

Garantie plafond

Totaal plafond

2

Voorzieningen tbv De Hoogstraat

Begrotingswet

4.712

 

832

3.880

 

833

3.047

 

3.880

2

Voorzieningen tbv Ziekenhuizen

Regeling 1958

74.059

 

15.493

58.566

 

13.703

44.863

 

58.566

3

Voorzieningen tbv Verpleeghuizen

Financiering

2.667

 

596

2.071

 

533

1.538

 

2.071

3

Voorzieningen tbv Psychiatrische instellingen

Regeling 1958

6.323

 

1.386

4.937

 

1.172

3.765

 

4.937

3

Voorzieningen tbv Zwakzinnigen inrichtingen

Regeling 1958

1.054

 

346

708

 

181

527

 

708

3

Voorzieningen tbv Overige instellingen

Regeling 1958

0

 

0

0

 

0

0

 

0

3

Voorzieningen tbv Instellingen gehandicapten

Regeling 1958

5.834

 

1.162

4.672

 

1.027

3.645

 

4.672

3

Voorzieningen tbv Zwakzinnigen inrichtingen

Rijksregeling

2.084

 

222

1.862

 

222

1.640

 

1.862

3

Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten

Rijksregeling

24.261

 

2.689

21.572

 

2.259

19.313

 

21.572

2

Voorzieningen tbv Ziekenhuizen

Rijksregeling

0

 

0

0

 

0

0

 

0

3

Niet sedentaire personen

 

30

 

30

0

 

0

0

 

0

2

Garantie NRG Petten22

 

22.180

 

0

22.180

 

0

22.180

 

22.180

1

Bestuurs-aansprakelijkheid SON

 

2.500

 

0

2.500

 

0

2.500

 

2.500

            
 

Totaal

 

145.704

 

22.756

122.948

 

19.930

103.018

 

122.948

1

Door afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.

2

Betrof in 2019 geen nieuwe verlening maar een gedeeltelijke overheveling van een bestaande garantie van het ministerie van EZ naar het ministerie van VWS.

Tabel 17 Overzicht achterborgstellingen (bedragen x € 1 mln.)

Omschrijving

2023

2024

2025

Achterborgstelling (incl. failliete deelnemers)

5.965,9

5.941,9

5.860,8

Bufferkapitaal

290,1

309,2

318,7

Obligo

179,2

177,9

175,5

Toelichting

Doel en werking garantieregeling

De bovenstaande tabel is gebaseerd op gegevens van het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). Het WFZ verstrekt garanties aan financiële instellingen voor leningen van de bij het WFZ aangesloten leden. De Staat is achterborg voor het WFZ. Het WFZ is voortgekomen uit de financieringsproblemen voor zorginstellingen die ontstonden begin jaren '90 van de vorige eeuw. Het WFZ is door de koepels in de sector opgericht om de financiering voor zorginstellingen te vergemakkelijken en daarmee de continuïteit van de zorg veilig te stellen. Het totaalbedrag aan uitstaande verplichtingen is volgens de raming van het WFZ € 5,9 miljard in 2025.

Beheersing risico’s en versobering

De risico’s voor het ministerie van VWS van de achterborg worden beperkt door een aantal maatregelen. Allereerst kent het WFZ een selectieve toelating. Voor deelname aan het WFZ moeten zorginstellingen hun financiële situatie voldoende op orde hebben. Daarnaast worden garanties alleen verstrekt aan vertrouwenwekkende investeringen. Te risicovolle projecten worden niet geborgd. Verder zijn aangesloten leden gebonden aan het regelement van het WFZ en de daarin omschreven risicobeperkende bepalingen. Een deelnemer mag bijvoorbeeld niet zonder toestemming van het WFZ gebruik maken van rentederivaten. In het kader van het beleid van versobering van risicoregelingen heeft een evaluatieonderzoek van het WFZ plaatsgevonden.

Premiestelling en kostendekkendheid

Het ministerie van VWS ontvangt geen premie voor de achterborg. Zorginstellingen betalen een eenmalige premie (disagio) voor de garantstelling aan het WFZ. Hiermee bouwt het WFZ een risicovermogen op waarmee eventuele claims kunnen worden gedekt. Als dit risicovermogen onvoldoende zou zijn om eventuele schades te dekken, kunnen de deelnemers aan het WFZ via de zogenaamde obligo worden verplicht een financiële bijdrage te leveren van maximaal 3% van de uitstaande garanties van de instelling. Als het risicovermogen van het WFZ en de obligoverplichting van de deelnemers tezamen niet voldoende zijn voor het WFZ om aan zijn verplichtingen richting geldverstrekkers te kunnen voldoen, kan het WFZ zich richting VWS beroepen op de achterborg. Dit houdt in dat op dat moment VWS het WFZ van een lening zal voorzien zodat het WFZ aan zijn verplichtingen kan voldoen. Het WFZ heeft nog nooit een beroep hoeven doen op de obligoverplichting van de WFZ-deelnemers.

Begrotingsreserve

Het is nog nooit nodig geweest voor het WFZ om de achterborg van het Rijk in te roepen. Niettemin is besloten om in het kader van de verdere beperking van de risico’s vanaf het jaar 2017 een begrotingsreserve aan te leggen voor eventuele schade in het kader van de achterborg. Deze begrotingsreserve is opgenomen onder artikel 9.

Licence