2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 7.105,9 | 7.205,7 | 6.815,1 | 6.519,1 | 6.546,3 | 6.478,1 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 3.162,8 | 2.385,1 | 2.405,3 | 2.212,8 | 2.252,4 | 2.619,1 | |
1 | Belastingen | ||||||
Uitgaven | 3.066,0 | 2.775,0 | 2.580,4 | 2.426,2 | 2.422,8 | 2.384,6 | |
Ontvangsten | 842,4 | 852,3 | 839,6 | 836,8 | 837,9 | 837,9 | |
2 | Financiele Markten | ||||||
Uitgaven | 23,1 | 25,0 | 23,4 | 23,3 | 23,3 | 23,3 | |
Ontvangsten | 14,2 | 7,4 | 9,4 | 9,4 | 9,4 | 9,4 | |
3 | Financ. act. Publiek-Private sector | ||||||
Uitgaven | 369,2 | 294,1 | 11,9 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | |
Ontvangsten | 1.969,3 | 1.204,3 | 1.201,7 | 1.066,5 | 1.063,5 | 1.432,5 | |
4 | Internationale Fin. Betrekkingen | ||||||
Uitgaven | 104,4 | 33,2 | 23,9 | 9,7 | 6,7 | 6,8 | |
Ontvangsten | 3,5 | 11,3 | 65,5 | 158,4 | 199,9 | 197,6 | |
5 | Exportkrediet- en investeringsverzekering | ||||||
Uitgaven | 75,5 | 83,4 | 83,4 | 83,4 | 88,2 | 88,1 | |
Ontvangsten | 280,4 | 256,2 | 235,6 | 88,1 | 88,1 | 88,1 | |
6 | BTW-Compensatiefonds | ||||||
Uitgaven | 3.225,0 | 3.225,0 | 3.225,0 | 3.225,0 | 3.225,0 | 3.225,0 | |
9 | Douane | ||||||
Uitgaven | 416,2 | 427,2 | 422,3 | 422,0 | 421,5 | ||
Ontvangsten | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | ||
10 | Nominaal en onvoorzien | ||||||
Uitgaven | 0,0 | 98,4 | 186,8 | 67,1 | 96,2 | 66,6 | |
21 | Centraal Apparaat | ||||||
Uitgaven | 242,6 | 255,4 | 253,1 | 253,2 | 253,3 | 253,3 | |
Ontvangsten | 53,0 | 53,0 | 52,8 | 52,8 | 52,8 | 52,8 |
Artikel 1 Belastingen
De daling van de geraamde uitgaven van 2018 naar 2019 wordt vooral veroorzaakt doordat de Douane vanaf 2019 een eigen begrotingsartikel heeft. Daarnaast zijn er vanuit de Aanvullende Post incidentele middelen vrijgegeven voor de vertrekregeling en de investeringsagenda. Een deel van deze middelen voor 2019 en verder staat nog op de Aanvullende Post en artikel 10. Zie ook de financiële bijlage bij de Kamerbrief beheerst vernieuwen (Kamerstuk 2017–2018, 31 066, nr. 403) en de verdiepingsbijlage van de begroting van financiën.
Artikel 2 Financiele Markten
De piek in de uitgaven in 2019 wordt onder meer veroorzaakt door een budget voor ICT-zaken voor de Accountantskamer, tijdelijke bekostiging van de herziene Europese betaalwet Payment Services Directive 2 (PSD2) toezicht en een vervolg van de DNB-pilot Ongewenste Buitenlandse Financieringen. De hogere ontvangsten in 2018 ten opzichte van latere jaren worden verklaard door onder andere een eenmalige boeteontvangst van 1,6 mln. van AFM.
Artikel 3 Financ. act. Publiek-Private sector
In 2018 is er sprake van een hogere raming van de ontvangsten vanwege meevallende dividendontvangsten van de staatsdeelnemingen. In 2018 en 2019 zijn er hogere uitgaven door een kapitaalinjectie aan TenneT. Eind 2015 heeft TenneT de Staat als enig aandeelhouder verzocht om extra kapitaal ter beschikking te stellen om de wettelijk verplichte investeringen in het Nederlandse net te realiseren. Deze financiële transactie is niet relevant voor het EMU-saldo en het uitgavenkader. In 2023 worden er hogere ontvangsten verwacht van DNB, aangezien DNB dat jaar geen geld meer opzij hoeft te zetten in de voorziening ter dekking van risico’s van het QE-beleid van de ECB.
Artikel 4 Internationale Fin. Betrekkingen
De aflopende uitgavenreeks wordt verklaard door een terugloop in de teruggave van de winsten van het Securities Market Program aan Griekenland.De ontvangstenraming kent vanaf 2019 een oploop vanwege verwachte hogere renteopbrengsten op de leningen aan Griekenland, en de terugbetaling door Griekenland van de bilaterale lening.
Artikel 5 Exportkrediet- en investeringsverzekering
De hogere ontvangsten met betrekking tot de exportkredietverzekering (EKV) in de jaren 2018–2020 worden voornamelijk bepaald door de terugbetaling van Argentinië, naar aanleiding van het schuldenakkoord met de Club van Parijs (zie ook Kamerbrief 2013–2014, 33 750 IX, nr. 29). In 2020 wordt de laatste terugbetaling verwacht.
Artikel 6 BTW-Compensatiefonds
Op dit artikel wordt het BTW-compensatiefonds (BCF) verantwoord. Het BCF wordt uit het gemeente- en provinciefonds gefinancierd. De meerjarige raming is gebaseerd op realisatiecijfers over 2017. De uitgaven aan het BCF zijn stabiel de komende jaren, het gemeente- en provinciefonds fungeren als ventiel bij een onder- of overschrijding. Een onder- of overschrijding komt ten laste of ten gunste van het gemeente- en provinciefonds.
Artikel 9 Douane
Per 2019 heeft Douane een eigen artikel op begroting IXB Financiën.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Op artikel 10 is er onder andere geld gereserveerd voor de uitvoeringskosten van fiscale maatregelen en onvoorziene tegenvallers. De geraamde uitgaven voor 2019 en 2020 zijn hoger omdat er nog geld gereserveerd staat voor de vertrekregeling, zie ook de financiële bijlage bij de Kamerbrief beheerst vernieuwen (Kamerstuk 2017–2018, 31 066, nr. 403).
Artikel 21 Centraal Apparaat
De stijging in de uitgaven vanaf 2019 heeft onder meer te maken met de uitbreiding en versterking van het eigen personeel op het kerndepartement. Dit vloeit voort uit de aanbevelingen van de Commissie onderzoek Belastingdienst.