Tabel 1.1 Budgettaire kerngegevens in miljoenen euro (in lopende prijzen; min betekent uitgaven)
2007 | |
---|---|
1. Netto-uitgaven onder het kader RBG-eng | – 92 516 |
2. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven SZA | – 13 919 |
3. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven BKZ | – 2 028 |
4. Netto uitgaven niet relevant voor enig kader* | – 28 497 |
5. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven (5=1+2+3+4) | – 136 960 |
6. Belastingen | 135 063 |
7. Overig | 3 784 |
8. EMU-saldo Centrale Overheid | 1 886 |
9. EMU-saldo Lokale Overheid | – 300 |
10. EMU-saldo Sociale Fondsen | – 2 452 |
11. EMU-saldo (- = tekort) | – 866 |
EMU-saldo in %BBP | – 0,2% |
EMU-schuld | 258 598 |
EMU-schuld in %BBP | 46,5% |
BBP (in miljarden euro’s) | 556 |
* excl. aflossing en uitgifte vaste schuld
Verticale Toelichting Najaarsnota 2007
De Verticale Toelichting geeft voor alle begrotingen een overzicht van en toelichting op de belangrijkste mutaties. Voor een meer gedetailleerde toelichting op andere mutaties wordt verwezen naar de suppletoire begrotingswet van het betreffende ministerie.
De mutaties zijn gesplitst in drie categorieën:
1) Mee- en tegenvallers;
2) Beleidsmatige mutaties;
3) Technische mutaties.
De laatste categorie omvat alle overboekingen, desalderingen, statistische correcties en mutaties die niet onder een ijklijn vallen. Mutaties worden toegelicht indien ze een bepaalde ondergrens overtreffen. De ondergrens is afhankelijk van de omvang van de begroting en verschilt voor de verschillende categorieën mutaties. De post diversen bevat de mutaties die onder de ondergrens vallen en wordt in principe alleen toegelicht indien zich bijzonderheden voordoen.
De totalen per begroting worden in eerste instantie gepresenteerd exclusief de bedragen die onder de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) vallen. Door middel van een aansluitregel wordt het deel van de begroting dat onder de HGIS valt zichtbaar gemaakt. De laatste regel geeft per begroting de totaalstand inclusief HGIS aan. De mutaties die optreden binnen het HGIS-deel van de begroting worden gepresenteerd en toegelicht in de Verticale Toelichting van alle HGIS uitgaven.
De bedragen in de tabellen zijn in miljoenen euro’s.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 5,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 5,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 5,9 |
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 130,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 2,4 |
2,4 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,5 |
1,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 3,8 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 134,3 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 134,3 |
IIA STATEN-GENERAAL: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 2,6 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,5 |
1,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 1,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 4,1 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 4,1 |
De post diversen bestaat uit tegenvallers bij wachtgelden (+ 2,2 mln) en bij fractiekosten (+ 2,6 mln). Als gevolg van de verkiezingen in november 2006 is sprake van een toename van het aantal wachtgeldgerechtigden bij de Tweede Kamer en een hogere vergoeding voor fractiekosten doordat een aantal fracties in omvang is toegenomen. (Fracties die in omvang zijn afgenomen hebben recht op een lagere vergoeding dan voorheen, maar deze verlaging gaat pas in 2008 in.) Per saldo is er in 2007 sprake van een incidentele verhoging van de fractiekosten. Tegenover deze beide tegenvallers staan vertragingen bij een aantal ICT-projecten van de Tweede Kamer (– 2,5 mln), zoals Secure ID-tokens, IT-security Governance en multimedia streaming.
Overige Hoge Colleges van Staat
IIB OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT EN KABINETTEN: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 103,8 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 4,4 |
– 4,4 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 1,8 |
– 1,8 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 0,2 |
– 0,2 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 6,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 97,5 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,1 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 97,6 |
IIB OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT EN KABINETTEN: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 3,3 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,0 |
0,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 3,3 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 3,3 |
Door vertraging van de nieuwbouw van de Raad van State vallen de uitgaven in 2007 4 mln lager uit. Dit bedrag wordt doorgeschoven naar 2008.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 61,5 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 3,5 |
– 3,5 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,0 |
0,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 0,6 |
– 0,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 4,1 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 57,4 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 57,4 |
III ALGEMENE ZAKEN: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 1,7 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,1 |
0,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 0,1 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 1,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 1,8 |
IV KONINKRIJKSRELATIES: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 204,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Reservering schuldsanering Aruba | – 25,2 |
– 25,2 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Reservering bijstand verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen | – 9,1 |
Storting aandeel van de BES-eilanden ihkv overgangsakkoord | 75,5 |
66,4 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 9,5 |
9,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 50,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 255,3 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 255,3 |
IV KONINKRIJKSRELATIES: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 17,1 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 17,1 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 17,1 |
Reservering schuldsanering Aruba
Aangezien Aruba niet aan de voorwaarde van begrotingsevenwicht heeft voldaan, vallen de gereserveerde middelen voor schuldsanering Aruba in 2007 vrij. Conform bestaande afspraken worden deze middelen toegevoegd aan de begroting 2008.
Reservering bijstand verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen
Nederland ondersteunt de Nederlandse Antillen via het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen bij een duurzame verbetering van onder meer het gevangeniswezen. Naar aanleiding van een recent onderzoek van het VN Commitee Against Torture (CAT) is duidelijk geworden dat de situatie binnen het gevangeniswezen op de Nederlandse Antillen niet volledig aan de internationale eisen voldoet. Hoewel het gevangeniswezen in eerste aanleg een verantwoordelijkheid van de Nederlandse Antillen zelf is, is besloten tot een reservering voor bijstand. Daartoe wordt 9,5 mln overgeheveld van de begroting van Binnenlandse Zaken naar de begroting Koninkrijksrelaties. Van dit bedrag zal 9,1 mln worden doorgeschoven naar 2008.
Storting aandeel van de BES-eilanden in het kader van het overgangsakkoord
Bonaire, Sint Eustatius en Saba hebben ingestemd met het financiële toezicht. Derhalve zal Nederland, conform de afspraak in het overgangsakkoord van 12 februari 2007, de betalingsachterstanden van deze eilanden saneren en het BES-aandeel in de onverdeelde schuld van het land Nederlandse Antillen storten op een geblokkeerde bestemmingsrekening bij de Bank Nederlandse Antillen. Hiervoor worden middelen ingezet die reeds op de aanvullende post van het Rijk gereserveerd waren.
V BUITENLANDSE ZAKEN: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 6 669,5 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
EU-afdrachten | – 311,3 |
– 311,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 311,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 6 358,2 |
Totaal Internationale samenwerking | 4 995,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 11 353,7 |
V BUITENLANDSE ZAKEN: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 611,4 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Perceptiekostenvergoeding | – 22,9 |
– 22,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 22,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 588,5 |
Totaal Internationale samenwerking | 248,2 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 836,7 |
Relatie begroting Buitenlandse Zaken en de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)
Er zijn twee soorten uitgaven op de begroting van Buitenlandse Zaken: HGIS en niet-HGIS. Niet-HGIS uitgaven zijn de afdrachten aan de Europese Unie. De HGIS-uitgaven staan op diverse begrotingen en worden elders toegelicht; hier wordt alleen ontwikkeling van de EU-afdrachten belicht, de HGIS-uitgaven van BuZa komen terug in de Verticale Toelichting voor de HGIS.
De EU-begroting wordt zowel aan de uitgaven als de ontvangstenkant aangepast. Over de periode 1989–2006 is ruim 4 mrd meer ontvangen dan eerder voorzien, doordat de cijfers voor de BTW en BNI-cijfers over dieperiode zijn herijkt. Tevens doet zich aan de uitgavenkant een meevaller van ruim 1,5 mrd voor, onder andere als gevolg van onderuitputting bij de landbouwuitgaven, de structuurfondsen en de onderzoeksprogramma’s. Door beide effecten kunnen de afdrachten van Nederland voor 2007 worden verlaagd met 288 mln (dit is het saldo van 311 mln lagere uitgaven en 23 mln lagere
Perceptiekostenvergoedingen zijn vergoedingen die Nederland ontvangt voor het innen van landbouwheffingen en invoerrechten. De vergoeding bedraagt 25% van de geïnde middelen. Door lagere landbouwheffingen en lagere invoerrechten, dalen ook de perceptiekostenvergoedingen.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 5 910,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijdrage Raad voor de rechtspraak | – 21,3 |
Lagere legesontvangsten IND | 21,0 |
Diversen | – 46,5 |
– 46,8 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Voorlopige afrekening outputfinanciering 2007 | – 17,7 |
Diversen | 5,5 |
– 12,2 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 29,7 |
29,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 29,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 5 881,1 |
Totaal Internationale samenwerking | 12,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 5 893,5 |
VI JUSTITIE: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 1 059,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
ODA-toerekening | 24,1 |
Lagere ontvangsten griffierechten | – 23,0 |
Diversen | 11,5 |
12,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 17,7 |
17,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 30,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 1 090,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,4 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 1 090,4 |
Bijdrage Raad voor de rechtspraak
Door een lagere instroom dan geraamd, treedt bij de Raad voor de rechtspraak een meevaller op van circa 13 mln. Daarnaast wordt de bijdrage aan de Raad verlaagd doordat het eigen vermogen in 2006 boven het genormeerde maximum van 5 procent lag.
In 2007 doet zich een tegenvaller voor bij de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) als gevolg van niet ontvangen leges. De verklaring voor deze tegenvaller is onder andere een besparingsverlies als gevolg van vertraging in de ophoging van de leges voor naturalisatie en het doorberekenen van kosten voor procesvertegenwoordiging in de leges. In de begroting zijn verder abusievelijk legesopbrengsten opgenomen voor producten waar (tijdelijk) geen leges voor kunnen worden geheven. Om deze lagere ontvangsten op te vangen, is de bijdrage van Justitie aan de IND verhoogd.
Deze post bestaat uit een saldo van meerdere kleinere mutaties. Er is onder andere sprake van vertraging in de kosten op het gebied van brandveiligheid, de realisatie van psychiatrische zorgplaatsen en de werving van aanvullend en hoger gekwalificeerd personeel voor jeugdigen met een zogenaamde PIJ-maatregel («jeugd TBS»).
Voorlopige afrekening outputfinanciering 2007
De bijdrage van het ministerie van Justitie aan de Dienst Justitiële Inrichtingen wordt met 17,7 mln verlaagd door minder behoefte aan sanctieplaatsen en een lagere bezetting van de bestaande plaatsen.
De totale kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit ontwikkelingslanden worden volgens internationale afspraken toegerekend aan ODA. Door een hogere instroom in het COA worden meer kosten voor eerstejaars asielopvang toegerekend aan het ODA-budget.
Lagere ontvangsten griffierechten
De ontvangsten voor de griffierechten zijn lager dan geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door een lagere instroom bij de gerechten en een verschuiving naar relatief lichtere zaken (waarvoor een lagere bijdrage aan griffierechten geldt).
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
VII BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 6 331,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 0,2 |
– 0,2 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Biometrie | – 32,5 |
Helikopters KLPD | – 21,6 |
Diversen | – 13,6 |
– 67,7 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Werkmaatschappij | 57,8 |
Diversen | 15,3 |
73,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 5,2 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 6 336,9 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 6 337,3 |
VII BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 31,2 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,0 |
1,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Werkmaatschappij | 57,8 |
Diversen | 23,8 |
81,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 82,6 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 113,7 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 113,7 |
De invoering van het project Biometrie is na een uitspraak van de voorzieningenrechter vertraagd. Het project Biometrie betreft de bouw en implementatie van aanvraagstations voor het reisdocumentenprogramma. De Europese aanbesteding zal begin 2008 worden afgerond.
De verwerving van nieuwe helikopters voor het KLPD heeft vertraging opgelopen. Het KLPD heeft hiervoor al wel een bijdrage ontvangen. De openstaande bijdragen op de balans van het KLPD worden nu afgerekend. Hiertoe is de algemene bijdrage aan het KLPD in 2007 verlaagd.
Werkmaatschappij (uitgaven en ontvangsten)
De Werkmaatschappij levert diensten aan de Rijksoverheid op het terrein van bedrijfsvoering. De kosten van deze diensten worden doorberekend. De bijdragen worden ontvangen van de deelnemende departementen.
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
VIII ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 31 947,2 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Ramingsbijstelling Wet Kinderopvang | 60,0 |
Diversen | 16,7 |
76,7 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 64,7 |
– 64,7 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 42,1 |
– 42,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 30,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 31 917,1 |
Totaal Internationale samenwerking | 62,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 31 979,2 |
VIII ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 1 520,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 19,2 |
19,2 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 42,8 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Werkgeversbijdrage kinderopvang | 477,0 |
434,2 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 453,4 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 1 973,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 1 973,8 |
Ramingsbijstelling Wet Kinderopvang
Ten opzichte van de bijstelling die bij Miljoenennota is ingeboekt, zet de groei van kinderopvang zich nog verder door. Per 1 januari 2006 en 1 januari 2007 is de kinderopvang een stuk goedkoper geworden voor de ouders, door aanpassing van de ouderbijdragentabellen. Tevens is per 1 januari 2007 de verplichte werkgeversbijdrage ingevoerd. Daarnaast zorgt de motie-Van Aartsen/Bos dat buitenschoolse opvang toegankelijker is geworden. Bij de raming van de effecten van de maatregelen zijn destijds relatief beperkte gedragseffecten verondersteld. Er is sprake van grotere gedragseffecten dan eerder verondersteld.
Beleidsmatige mutaties/Diversen
In afwachting van de kabinetsreactie naar aanleiding van het advies van de commissie-Rinnooy Kan en de te nemen maatregelen, is er op diverse terreinen in 2007 minder uitgegeven, zodat dit budget in latere jaren kan worden aangewend voor het lerarenbeleid. Daarnaast is een aantal beleidsmaatregelen vertraagd. De uitvoering daarvan zal in 2008 plaatsvinden.
Technische mutaties/Diversen (uitgaven en ontvangsten)
De lagere uitgaven bij de technische mutaties worden veroorzaakt door een vertraging bij de uitwerking van FES-projecten. Dit doet zich voor op de volgende FES-terreinen: Huisvesting Brede School en Beelden voor de toekomst.
Werkgeversbijdrage kinderopvang
Aangezien de uitgaven kinderopvang op de begroting van OCW verantwoord worden en de werkgeversbijdrage kinderopvang gebruikt moet worden voor de kinderopvangtoeslag, moet de ontvangst van de werkgeversbijdrage op de begroting van OCW worden verantwoord. De werkgeversbijdrage loopt reeds mee in het lastenkader en zal daarom als niet relevante ontvangst voor het uitgavenkader meelopen op de OCW-begroting.
IXA NATIONALE SCHULD (TRANSACTIEBASIS): UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 15 018,9 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Mutaties rekening courant | 958,2 |
Wijziging kapitaalmarktberoep en rente | – 64,5 |
Diversen | – 38,3 |
855,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 855,4 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 15 874,3 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 15 874,3 |
IXA NATIONALE SCHULD (TRANSACTIEBASIS): NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 2 069,6 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Leningen kasbeheer | 114,2 |
Diversen | 25,0 |
139,2 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 139,2 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 2 208,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 2 208,8 |
Mutaties rekening courant sociale fondsen
De inleg van de sociale fondsen is gewijzigd als gevolg van (onder meer) mutaties in de premieontvangsten en de premiegefinancierde uitgaven.
Wijziging kapitaalmarktberoep en rente
De geraamde rentelasten worden neerwaarts bijgesteld. Dit is voornamelijk het gevolg van de verbetering van het feitelijk saldo.
Gewijzigde inzichten in het leengedrag van Rechtspersonen met een Wettelijke Taak (RWT’s) leiden tot een aanpassing van de voorziene uitgaven en ontvangsten leningen kasbeheer.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 3 759,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Schade-uitkering EKV | – 20,0 |
Diversen | 2,9 |
– 17,1 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Uitzendkrachten Belastingdienst Toeslagen | 19,5 |
Diversen | – 3,5 |
16,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Werkzaamheden Belastingdienst voor derden | 30,9 |
Diversen | 11,9 |
42,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 41,8 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 3 801,2 |
Totaal Internationale samenwerking | 113,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 3 915,0 |
IXB FINANCIEN: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 4 056,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Winstafdracht DNB | 71,0 |
Diversen | 7,4 |
78,4 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 55,6 |
Diversen | 20,0 |
75,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Werkzaamheden Belastindienst voor derden | 30,9 |
Diversen | 4,0 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Verkoop staatsdeelnemingen | 219,0 |
253,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 408,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 4 464,5 |
Totaal Internationale samenwerking | 61,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 4 526,1 |
De ramingen van de schade-uitkeringen exportkredietverzekeringen (EKV) zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. De verwachte claims voor 2007 zijn neerwaarts bijgesteld.
Uitzendkrachten Belastingdienst Toeslagen
De Belastingdienst heeft extra uitgaven gedaan voor onder meer uitzendkrachten ten behoeve van het definitief toekennen van de huur- en zorgtoeslag en de afhandeling van bezwaren.
Werkzaamheden Belastingdienst voor derden
De Belastingdienst verricht diverse werkzaamheden voor derden (onder andere DigiD) waarvan de uitgaven doorbelast worden. Dit leidt tot een stijging van zowel uitgaven als ontvangsten.
De winstafdrachten van De Nederlandsche Bank vallen hoger uit dan geraamd als gevolg van rente-effecten op de kapitaal- en op de geldmarkt.
Opbrengst onttrekking vermogenstitels
Door Ultra Centrifuge Nederland (UCN), Connexxion en de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is superdividend uitgekeerd.
De Staat heeft recentelijk de staatsdeelneming Connexxion verkocht. De opbrengst hiervan bedraagt ruim 219 mln.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 8 065,3 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijstelling ontvangsten | – 15,1 |
Bijstelling wachtgelden | – 15,0 |
Diversen | – 1,0 |
– 31,1 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijstelling ontvangsten | 31,0 |
Herschikking iv-investeringen | – 17,0 |
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 70,4 |
Iv-exploitatie | 76,4 |
Diversen | 27,0 |
47,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 1,4 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | – 12,9 |
– 14,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 1,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 8 067,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 320,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 8 387,7 |
X DEFENSIE: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 620,7 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijstelling ontvangsten | 15,9 |
15,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 15,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 636,6 |
Totaal Internationale samenwerking | 2,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 639,1 |
Ten tijde van de oprichting van de Defensie Materieelorganisatie (DMO) waren de ontvangsten uit hoofde van de exploitatie bij het Commando Landstrijdkrachten te hoog ingeschat (circa 16 mln). Met deze mutatie vindt correctie plaats naar het juiste niveau.
Defensie verwacht budget over te houden vanwege een lager dan geraamde aanspraak op en gebruik van de SBK-regelingen (Sociaal BeleidsKader). Deze regelingen zijn er op gericht mensen van werk naar werk te helpen en het zoveel mogelijk voorkomen van gedwongen ontslag.
De opwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van incidentele meerontvangsten van voorgefinancierde NAVO-infrastructuurprojecten (9 mln) en een ontvangst voor het NAVO-project pijpleiding Pernis-Schoten (circa 14 mln). Daarnaast vindt een terugstorting aan het moederdepartement plaats van het saldo van de Dienst Vastgoed Defensie (circa 6 mln) en worden enkele kleine posten bijgesteld.
Bij het Commando Dienstencentra zijn de budgetten voor IV-investeringen geraamd voor de diverse defensieonderdelen. Gelet op de stand van de realisatie (door vertraging en de complexiteit) van met name het project SPEER, wordt een volledige realisatie van het budget dit jaar niet verwacht.
Herschikking tussen defensieonderdelen
Er vinden diverse herschikkingen plaats van budgetten tussen de defensieonderdelen. Een aantal van deze herschikking hangt samen met de onderrealisatie die zich voordoet op de personeelsbudgetten onder meer vanwege een grotere uitstroom van personeel en achterblijvende wervingsresultaten. Er vindt hierdoor eveneens onderuitputting plaats bij de met de personeelsbudgetten (salarissen) samenhangende Overige Personele Uitgaven (onder meer toeslagen). Het aantal opleidingsplaatsen militair personeel valt daartegenover hoger uit dan het eerder vastgestelde plafond voor opleidingsplaatsen. Dit leidt tot overschrijdingen van de opleidingsbudgetten.
Bij de reorganisatie in het kader van «Nieuw Evenwicht» zijn de budgetten voor de IV-exploitatie (IV: Informatievoorziening) gecentraliseerd bij het Commando Dienstencentra (CDC). Aangezien er in eerste instantie teveel budget is weggehaald bij de defensieonderdelen vindt correctie plaats vanuit het gecentraliseerde budget terug naar de defensieonderdelen. Daarnaast heeft er bijstelling plaatsgevonden van de door de Defensie Telematica Organisatie (DTO) gehanteerde tarieven en de aantallen werkplekken bij de defensieonderdelen.
Beleidsmatige mutaties/Diversen
De grootste betalingen betreffen externe leveranciers voor de inhuur van vervoer door het Commando Dienstencentra (circa 10 mln). Daarnaast is er extra inhuur van personeel vanwege de personeelstekorten. Tevens vindt afrekening plaats van een hoger volume aan brandstof in het buitenland door het Commando Luchtstrijdkrachten als gevolg van een toenemend aantal vluchtbewegingen. Ook is er budget benodigd in verband met de verplaatsing van het Centraal Betaalkantoor Defensie naar Kerkrade.
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
XI VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 5 301,2 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Aanpassing fasering budgetten woningbouw | – 22,4 |
Huurtoeslag | 195,0 |
Vertraging investeringsprogramma RGD | – 15,0 |
Diversen | 0,3 |
157,9 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Veiligheidsmiddelen GSB | 15,0 |
Diversen | 6,7 |
21,7 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
FES/NSP-project Zuidas Amsterdam | – 129,1 |
Diversen | – 55,4 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | – 25,0 |
– 209,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 29,8 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 5 271,4 |
Totaal Internationale samenwerking | 34,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 5 306,2 |
XI VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 1 573,0 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Huurtoeslag | – 42,4 |
Diversen | 1,7 |
– 40,7 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Heffingswet | – 331,1 |
Diversen | 2,0 |
– 329,1 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
FES/NSP-project Zuidas Amsterdam | – 129,1 |
Diversen | – 45,4 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | – 1,9 |
– 176,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 546,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 1 026,8 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 1 026,8 |
Aanpassing fasering budgetten woningbouw
De productie van woningen in de binnenstedelijke regio’s waarvoor subsidies worden verstrekt, blijft achter bij de streefcijfers zoals opgenomen in de begroting. De belangrijkste reden hiervan is de complexiteit van binnenstedelijke woningbouwproductie. Dit resulteert in een meevaller van 14,4 mln.
Daarnaast is het aantal in eigenbouw gerealiseerde woningen in 2006 fors achtergebleven bij de verwachting. Van het beschikbare subsidiebudget van 8,5 mln is nog geen half miljoen uitgeput.
Realisatiecijfers 2007 wijzen op een overschrijding van de huurtoeslaguitgaven met circa 195 mln. Over de oorzaken hiervan bestaat nog geen helderheid. Mogelijk schatten huurtoeslaggerechtigden hun inkomen te laag in, waardoor er te veel huurtoeslag wordt ontvangen. Te hoge voorschotten worden als gevolg van de systematiek in de regeling (AWIR) pas na het subsidiejaar teruggevorderd. De oorzaak voor de tegenvaller bij de huurtoeslag wordt nog onderzocht. Voor het kerstreces zal de Tweede Kamer een brief met nadere informatie ontvangen. Voorts doet zich een vertraging voor in de huurtoeslagontvangsten van circa 42,4 mln. Het proces van het definitief vaststellen van de huurtoeslagen over 2006 heeft vertraging ondervonden door problemen met de gegevensuitwisseling, waardoor de terugvorderingen over 2006 grotendeels niet in 2007 maar in 2008 zullen plaatsvinden.
Vertraging investeringsprogramma RGD
Betreft vertragingen door langer lopende vergunningentrajecten bij de monumentale panden en vertraagde besluitvorming met betrekking tot programma’s van eisen en knelpunten bij (onder)aannemers (totaal 15 mln). Het betreffen onder andere het Vijverhofcomplex en de eerste fase van de nieuwbouw voor de Raad van State.
Het kasritme van de budgetten voor veiligheidsmiddelen Brede Doel Uitkering Sociaal Integratie en Veiligheid (BDU SIV) wordt aangepast. De gemeenten hebben afgelopen jaren personeelslasten en preventietrajecten voor criminelen en overlastgevenden voorgefinancierd. Door nu éénmalig een bedrag van 15 mln naar voren te halen, kunnen de steden hun voorfinanciering versneld aflossen.
FES/Nieuwe Sleutel Projecten (NSP)-project Zuidas Amsterdam
De aanvankelijke verwachte datum van oprichting van de Zuidas-onderneming medio 2007 is niet gehaald. De verwachting is nu dat de onderneming Amsterdam Zuidas begin 2008 definitief van start gaat. Het beschikbare geld ad 129,1 mln wordt overgeboekt naar het jaar 2008.
De voor 2007 geraamde ontvangsten uit hoofde van het voorstel van Interim-wet Betaalbaarheidsheffing huurwoningen van 331,1 mln zullen niet worden gerealiseerd. Het wetsvoorstel zal worden ingetrokken zodra de leden van Aedes hebben ingestemd met het onderhandelaarsakkoord.
XII VERKEER EN WATERSTAAT: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 7 709,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 25,0 |
– 25,0 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
BTW Betuweroute | 30,0 |
BTW HSL | 25,0 |
Diversen | 17,6 |
72,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 11,8 |
– 11,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 35,8 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 7 745,2 |
Totaal Internationale samenwerking | 12,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 7 757,8 |
XII VERKEER EN WATERSTAAT: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 100,2 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,3 |
0,3 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,5 |
0,5 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 3,4 |
– 3,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 2,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 97,6 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 97,6 |
Dit betreft de BTW op basis van declaraties voor de aanleg van de HSL en de Betuweroute (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen). Hiervoor waren op de aanvullende post van het Rijk reeds middelen gereserveerd.
XIII ECONOMISCHE ZAKEN: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 2 210,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 11,3 |
– 11,3 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Invulling VPB-taakstelling | 20,8 |
Diversen | – 4,3 |
16,5 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 21,6 |
– 21,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 16,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 2 194,1 |
Totaal Internationale samenwerking | 160,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 2 355,0 |
XIII ECONOMISCHE ZAKEN: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 5 787,0 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Boeteopbrengsten NMa en DTe | – 24,1 |
– 24,1 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,1 |
0,1 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 26,3 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Aanpassing aardgasbaten | 450,0 |
Bijstelling FES-afdrachten | – 184,0 |
239,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 215,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 6 002,7 |
Totaal Internationale samenwerking | 8,2 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 6 010,9 |
In 2005 is het VPB-tarief structureel verlaagd. Om de hieruit voortvloeiende lagere belastingontvangsten gedeeltelijk op te vangen, is besloten om te korten op subsidies aan het bedrijfsleven. Daarom werd op de EZ-begroting een taakstelling opgenomen. Met deze mutatie wordt deze taakstelling ingevuld voor 2007 en zijn er geen openstaande taakstellingen meer op de EZ-begroting voor 2007.
Als gevolg van bezwaar- en beroepsprocedures zijn in diverse mededingingszaken (waaronder de fietsenbranche) de oorspronkelijke boeteramingen in 2007 verlaagd. Hierdoor worden deze boeteopbrengsten dit jaar niet meer ontvangen.
De opwaartse bijstelling in de raming van de aardgasbatenontvangsten is grotendeels te verklaren door een meevaller bij de definitieve afrekening over 2006 van Energie Beheer Nederland (EBN) en Meeropbrengstregeling over Groningergas. Daarnaast is er een opwaartse bijstelling van het geraamde productievolume in 2007.
Het FES wordt gevoed met een percentage van de aardgasbaten. Aangezien de aardgasbatenontvangsten toenemen, neemt ook de voeding van het FES toe. In deze kabinetsperiode wordt een nieuwe, toekomstbestendige voedingssystematiek voor het FES ontwikkeld. Het kabinet komt voor de zomer van 2008 met een voorstel.
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
XIV LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 2 345,2 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
VMBO-groen | – 8,1 |
Herplaatsingskandidaten en IPS | 6,0 |
Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) | 9,3 |
Inrichten EHS – Natte Natuur | – 5,0 |
Vernieuwen kennisstelsel | – 5,0 |
Diversen | – 3,5 |
– 6,3 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Onderzoek | 8,1 |
Apurement | 5,6 |
Ganzenbeheer | 7,6 |
Programma Beheer | 7,1 |
Bevorderen duurzame productiemethoden | – 6,8 |
Onderzoek | – 9,4 |
Diversen | – 6,4 |
5,8 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,5 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | 7,5 |
8,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 7,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 2 352,8 |
Totaal Internationale samenwerking | 36,4 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 2 389,1 |
XIV LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 578,8 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Verkoop gronden Bureau Beheer Landbouwgronden | – 7,0 |
Diversen | – 3,9 |
– 10,9 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,8 |
0,8 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,5 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Landbouwheffingen | – 60,1 |
Diversen | 3,0 |
– 56,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 66,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 512,1 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 512,1 |
In 2007 zijn er minder leerlingaantallen bij het VMBO-groen. Hierdoor wordt in 2007 minder uitgegeven.
De uitgaven aan herplaatsingkandidaten zijn hoger uitgevallen door reorganisaties binnen het ministerie van LNV. Voor de te maken kosten is LNV afhankelijk van de snelheid waarmee herplaatsingskandidaten nieuw werk vinden. Ook de kosten voor de implementatie van P-direkt zijn hoger uitgevallen dan begroot. Voor de invoering van P-direkt is LNV afhankelijk van het ministerie van BZK.
Voedsel en Warenautoriteit (VWA)
Als gevolg van lagere opbrengsten van derden, die met name worden veroorzaakt door het feit dat het nieuwe kostendekkende retributiestelsel nog niet in werking is getreden, door een krimpende markt voor VWA-diensten en tevens hogere apparaatskosten wordt de bijdrage aan de VWA verhoogd.
De uitvoering van projecten door het ministerie van V&W op het gebied van natte natuur heeft vertraging opgelopen in verband met een gewijzigd bestedingspatroon bij V&W. De uitgaven bij V&W zullen in latere jaren plaatsvinden. De bijdrage die LNV in 2007 zou leveren aan V&W valt hierdoor lager uit.
De uitgaven die in het kader van de verzelfstandiging van de Innovatieve PrakijkCentra (IPC’s) zijn gemaakt, vallen lager uit dan geraamd. Om de verzelfstandiging te realiseren moeten afspraken gemaakt worden over overgangsbepalingen. Over de overgangsbepalingen is nog geen overeenstemming bereikt, waardoor bepaalde uitgaven nog niet gerealiseerd zijn.
Er is in 2007 sprake van hogere uitgaven voor de onderzoeksprogrammering en de Wettelijke OnderzoeksTaken (WOT). De kasbudgetten op de onderdelen DLO onderzoeksprogrammering en WOT worden gebracht op het niveau dat nodig is voor de aangegane verplichting 2007.
Correcties door de Europese Commissie op de uitkering van Europese landbouwsubsidies leiden tot betaling van zogenaamde apurementskosten aan Brussel. Conform bestaande financieringsafspraken apurement komt 3,4 mln ten laste van LNV-begroting en wordt het overig deel gecompenseerd uit de algemene middelen.
Voor het ganzenbeheer in de fourageergebieden zijn voor het seizoen 2006/2007 éénjarige overeenkomsten aangegaan. De hiermee samenhangende kosten bedragen 7,6 mln.
De uitvoeringskosten en controlekosten van het Programma Beheer (Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer) vallen 7,1 mln hoger uit dan geraamd, onder andere door hogere ICT kosten ten behoeve van uitvoering Programma Beheer, hogere kosten van extra bezwaar- en beroepszaken, de inregelkosten van het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) met de provincies en kosten ten behoeve van ondersteuning Natura 2000.
De lagere dan geraamde uitgaven zijn het gevolg van een aangepaste bevoorschotting, in de uitvoering van onderzoeksprojecten. De vertraging hangt mede samen met het inlopen van een achterstand in reeds lopende onderzoeken. De verwachting is dat de achterstand in 2008 wordt ingelopen.
Verkoop gronden Bureau Beheer Landbouwgronden
De ontvangstentaakstelling voor verkoop van gronden door Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) wordt in 2007 niet gehaald en schuift door naar 2008 en volgende jaren. Het niet halen van de taakstelling wordt veroorzaakt door bestuurlijke vertraging vanwege medezeggenschap van de provincies, aangezien de verkoop van BBL-gronden deel uit maakt van het ILG (Investeringsbudget Landelijk Gebied).
Vanwege de overgang van de oude naar de nieuwe marktordening, hoeft er geen suikerheffing te worden betaald. Hierdoor vallen de landbouwheffingen lager uit.
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
XV SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 26 970,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Sociale zekerheid | |
Kinderbijslag | 32,8 |
Diversen | 24,9 |
57,7 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 2,0 |
Sociale zekerheid | |
Uitvoering amendement-Mosterd | 57,0 |
Vrijval loon- en prijsbijstelling | – 36,3 |
Diversen | – 19,8 |
– 1,1 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 0,4 |
Sociale zekerheid | |
Diversen | – 1,8 |
– 2,2 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 54,4 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 27 024,9 |
Totaal Internationale samenwerking | 1,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 27 025,9 |
XV SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 653,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,5 |
Sociale zekerheid | |
Anticumulatie WSW | 19,1 |
Ontvangsten W-deel 2006 | 60,0 |
Diversen | 16,8 |
96,4 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,9 |
Sociale zekerheid | |
Diversen | 8,0 |
8,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 105,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 758,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 758,8 |
De opwaartse bijstelling in de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) is het gevolg van een te lage inschatting door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) van het aantal kinderen dat recht heeft op AKW in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit heeft – ten onrechte – doorgewerkt in een te lage jaarraming voor de uitgaven. Dit wordt gecorrigeerd met deze bijstelling.
Conform het amendement-Mosterd/Verbeet komen personen, die voor 1981 zijn gescheiden maar geen beroep kunnen doen op de overgangsregeling wet verevening pensioenrechten, tot een bepaald inkomensniveau in aanmerking voor een tegemoetkoming. Bij de uitvoering van deze regeling is gebleken dat het aantal personen dat in aanmerking komt voor een tegemoetkoming, fors hoger is dan ten tijde van de indiening van het amendement werd verondersteld. De overschrijding wordt onder andere door vrijval van de loon- en prijsbijstelling gedekt.
Vrijval loon- en prijsbijstelling
Een deel van de gereserveerde middelen voor loonen prijsbijstelling wordt aangewend ter dekking van de hogere uitgaven voor de uitvoering van het amendement-Mosterd/Verbeet.
Anticumulatie Wet sociale werkvoorziening (WSW)
Op basis van de reguliere bijstelling van de rekenregel Anticumulatiebaten zijn de door UWV aan SZW te verrekenen anticumulatiebaten opwaarts bijgesteld met 19,1 mln. Tegenover deze hogere ontvangsten staan hogere uitgaven WAO/Wajong van eenzelfde bedrag (deze uitgaven staan grotendeels op het premiegefinancierde gedeelte van de SZW-begroting).
In 2006 hebben gemeenten niet alle middelen voor het W-deel van de Wet werk en bijstand (WWB) aangewend. In principe mogen gemeenten de overschotten tot een bepaalde grens meenemen naar het volgende jaar. De totale onderuitputting was echter groter dan het bedrag dat gemeenten mochten meenemen. Dat deel wordt teruggevorderd in 2007. Bovenop de bij Voorjaarsnota reeds verwerkte ontvangsten wordt 60 mln extra teruggevorderd.
Volksgezondheid, Welzijn en Sport
XVI VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 13 762,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Taakstellende onderuitputting | 36,1 |
Diversen | – 31,8 |
4,3 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 5,4 |
Zorg | |
Diversen | 0,6 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Mantelzorg | – 50,0 |
– 44,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 39,8 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 13 722,8 |
Totaal Internationale samenwerking | 12,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 13 734,8 |
XVI VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 51,1 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 7,3 |
7,3 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,5 |
0,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 7,7 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 58,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 58,8 |
Er is in het voorjaar een taakstellende onderuitputting ingevuld op de VWS-begroting. Deze invulling wordt mogelijk gemaakt door onderuitputting op andere delen van de begroting.
Deze post is opgebouwd uit een groot aantal kleine mutaties. De grootste mutaties zijn een meevaller van 10 mln bij aan illegalen verleende zorg en een tegenvaller van 9 mln bij het CIZ als gevolg van een hoger dan verwacht aantal indicatieaanvragen. Dankzij een groot aantal kleine meevallers resulteert een saldo van circa 32 mln.
Het gebruik van de Stimuleringsregeling Mantelzorg is in 2007 lager uitgevallen dan geraamd. De reden(en) voor het ondergebruik wordt binnenkort geëvalueerd. Een deel van middelen die in 2007 niet nodig zijn voor het bieden van een uitkering aan mantelzorgers op grond van de Stimuleringsregeling Mantelzorg, zal via een eenmalige toevoeging aan het Wmo-budget, dat deel uitmaakt van het Gemeentefonds, door gemeenten voor mantelzorgondersteuning worden ingezet in lijn met de Beleidsbrief Mantelzorg en vrijwillige inzet. Voor de inzet van de middelen wordt een convenant afgesloten tussen de VNG, Mezzo en VWS, dat na ondertekening aan de Tweede Kamer zal worden toegezonden.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 15 095,6 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,0 |
0,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Mantelzorg | 32,0 |
Diversen | 7,9 |
Zorg | |
Diversen | 3,7 |
43,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 43,6 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 15 139,2 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 15 139,2 |
Een deel van middelen die in 2007 niet nodig zijn voor het bieden van een uitkering aan mantelzorgers op grond van de Stimuleringsregeling Mantelzorg, wordt via een eenmalige toevoeging aan het Wmo-budget dat deel uitmaakt van het Gemeentefonds, door gemeenten voor mantelzorgondersteuning ingezet in lijn met de Beleidsbrief Mantelzorg en vrijwillige inzet. Voor de inzet van de middelen wordt een convenant afgesloten tussen de VNG, Mezzo en VWS, dat na ondertekening aan de Tweede Kamer zal worden toegezonden.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 1 124,3 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 3,0 |
3,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 3,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 1 127,4 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 1 127,4 |
A INFRASTRUCTUURFONDS: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 7 103,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Aanleg hoofdwatersystemen | – 60,3 |
Aanleg vaarwegen | – 44,6 |
Beheer en onderhoud hoofdwatersystemen | 75,0 |
Egalisatiereserve hoofdwegen | 91,0 |
Kasschuiven hoofdwegen | – 292,5 |
Regionaal lokaal openbaar vervoer | – 43,3 |
Renovatie stuwen | – 15,7 |
Rijksbijdrage mobiliteitsfondsen | – 50,0 |
Risicoreservering spoorprogramma | – 68,6 |
Variabel onderhoud vaarwegen | – 53,4 |
Tweede Coentunnel | – 53,5 |
Diversen | – 13,5 |
– 529,4 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Grondaankopen ruimte voor de rivier | 15,3 |
Kasverschuiving Betuweroute | – 22,4 |
Kasverschuiving Zuiderzeelijn | – 25,8 |
Leningen vervroegd aflossen 2 vliegtuigen kustwacht | 20,8 |
Onderhoud hoofdvaarwegen | 100,0 |
Onderhoudsachterstand hoofdwegen | 70,0 |
Overlopende betaling HSL | – 213,0 |
Vertraging spoor | – 99,5 |
Diversen | – 20,0 |
– 174,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
BTW Betuweroute | 30,0 |
Diversen | 3,3 |
33,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 670,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 6 432,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 6 432,9 |
A INFRASTRUCTUURFONDS: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 7 106,8 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,9 |
1,9 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
BTW Betuweroute | 30,0 |
Diversen | 3,3 |
33,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 35,1 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 7 141,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 7 141,9 |
Het kasoverschot in 2007 ontstaat met name door het achterblijven van verzoeken door waterschappen en provincies tot uitkering van verscheidene subsidies ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.
Deze lagere uitgaven worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de vertraagde uitbetaling subsidie bouw van de vierde sluis bij Ternaaien en de procedure bij de Raad van State ten behoeve van de vaarweg Lemmer-Delfzijl.
Beheer en Onderhoud Hoofdwatersystemen
De verhoging betreft hogere baggerkosten voor zandsuppleties en extra kosten voor beheer en onderhoud aan de Maeslantkering en Oosterscheldekering.
Bij Voorjaarsnota is de egalisatiereeks ingevoerd om de onvoorspelbaarheid van het optreden van vertragingen op te vangen door een deel van het budget door te schuiven naar latere jaren. Daarbij wordt geen directe relatie gelegd met de afzonderlijke projecten. Nu het uitvoeringsjaar is gevorderd is de mate van onvoorspelbaarheid afgenomen, waardoor het mogelijk is de egalisatiereeks voor 2007 van 141 mln te verlagen naar 50 mln.
Een aantal projecten zoals A4 Burgerveen–Leiden, de A12 tussen Veenendaal Ede en de A2 Tangenten–Eindhoven heeft te maken gekregen met vertragingen als gevolg van uitspraken van de Raad van State. Daarnaast zijn bij de projecten A2 Holendrecht, A2 Everdingen–Deil, A2 Rondweg Den Bosch en de A73/74 Venlo–Maastricht te hoge (kas)ramingen gehanteerd voor 2007.
Regionaal lokaal openbaar vervoer
De aanleg van de ZORO-bus (van Zoetermeer naar Rotterdam) is vertraagd, waardoor betalingen later zullen plaatsvinden.
Op groot variabel onderhoud van de Hoofdwatersystemen schuift 15,7 mln door naar 2010 wegens vertraging in de voorbereidingen van de projecten «Renovatie Stuwen Lek» en «Masterplan Haringvliet».
Rijksbijdrage mobiliteitsfondsen
De rijksbijdrage aan de mobiliteitsfondsen wordt neerwaarts bijgesteld, aangezien de storting van het aandeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in de Mobiliteitsfondsen pas mogelijk is nadat de regio haar storting heeft gedaan.
Risicoreservering spoorprogramma
Op dit artikel ontstaat een overschot doordat de geraamde risicoreservering Grote Spoorprojecten, die gekoppeld is aan de voortgang van de HSL, naar 2008 verschuift. Dit betreft het bedrag aan risicoreservering Hogesnelheidslijn (HSL)/Betuweroute dat binnen het spoorprogramma voor 2007 is gereserveerd. Deze gelden schuiven door naar 2008 en blijven daarmee beschikbaar voor HSL en de Betuweroute.
Deze verlaging bestaat voornamelijk uit vertraagde overdrachten in het kader van Brokx-nat en vertragingen binnen de deelprojecten groot variabel onderhoud (Amsterdam-Rijnkanaal/Lek, baggeren Noordzeekanaal, sluizencomplex Rotterdam–Belgie/Zeeland en baggeren/oevers Rotterdam–Duitsland).
Bij de tweede Coentunnel is de huidige begrotingsraming gehandhaafd in afwachting van de omzetting naar een DBFM-reeks (DBFM is: Design/Built/Finance/Maintenance). Daar de omzetting naar een DBFM-contract vertraging heeft opgelopen, wordt het beschikbare bedrag 2007 doorgeschoven naar latere jaren.
Grondaankopen ruimte voor de rivier
De mutatie betreft met name aanpassing van de planning van de grondaankopen. Over het programma Ruimte voor de Rivier wordt gerapporteerd in het kader van de voortgangsrapportage grote projecten.
Kasverschuiving Betuweroute en Zuiderzeelijn
De mutatie heeft betrekking op kasverschuivingen naar 2008 op de projectbudgetten van de Betuweroute en de Zuiderzeelijn.
Leningen vervroegd aflossen aanschaf 2 vliegtuigen kustwacht
Rijkswaterstaat lost leningen vervroegd af voor de aanschaf van twee vliegtuigen voor de Kustwacht. De vliegtuigen worden overgedragen aan het ministerie van Defensie. De vliegtuigen verdwijnen van de balans en de leningen moeten in verband hiermee worden afgelost.
Er wordt versneld regulier onderhoud gedaan ter voorkoming van extra achterstallig onderhoud bij primaire hoofdvaarwegen. Het betreft de corridor Rotterdam–Duitsland, Rotterdam–Antwerpen en Amsterdam–Rotterdam.
Onderhoudsachterstand hoofdwegen
Door het onderhoudsprogramma te intensiveren, wordt de onderhoudsachterstand sneller ingelopen.
Eerder werd uitgegaan van financiële afronding van de HSL in 2007. De sindsdien opgelopen vertraging in de oplevering van de HSL leidt ertoe dat de betalingen naar achteren schuiven. Het gaat hier vooral om de overlopende betaling van de HSL van 2007 naar 2008.
Bijna de helft van de mutatie wordt verklaard door de Nieuwe Sleutel Projecten (NSP-projecten) (Arnhem, Breda, Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Door vertraging bij de besluitvorming over de overeenkomsten, het opstellen van business cases et cetera konden de beschikkingsaanvragen niet ingediend worden. Het restant hangt met name samen met de volgende projecten:
Vleuten–Geldermalsen 4/6 sporen, Regionet en Integrale spooruitbreiding Amsterdam–Utrecht.
Dit betreft de BTW die op basis van declaraties voor de aanleg van de Betuweroute (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen). Hiervoor waren op de aanvullende post van het Rijk reeds middelen gereserveerd.
Fonds Economische Structuurversterking
D FONDS ECONOMISCHE STRUCTUURVERSTERKING: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 3 063,7 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Sleutelprojecten | – 179,7 |
Diversen | – 146,7 |
– 326,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 326,4 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 2 737,3 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 2 737,3 |
D FONDS ECONOMISCHE STRUCTUURVERSTERKING: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 2 498,0 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Ontvangsten uit aardgasbaten | 184,0 |
184,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 184,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 2 682,0 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 2 682,0 |
Middelen voor de Sleutelprojecten Amsterdam, Utrecht, Breda en Den Haag van het ministerie van VROM zijn niet uitgeput en worden doorgeschoven naar latere jaren. Reden voor de vertraging is dat de projecten langzamer van de grond komen dan eerder werd verondersteld. De middelen komen weer beschikbaar in 2008 en latere jaren.
De post diversen bestaat uit middelen voor projecten die weliswaar zijn toegevoegd aan departementale begrotingen, maar niet tot besteding zijn gekomen. Deze kasschuiven treden onder andere op bij Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) van VROM (21 mln), Centre for Translational Molecular Medicine van EZ (17 mln), waar de uitwerking van de projectplannen door potentiële subsidieontvangers meer tijd kost dan oorspronkelijk was geschat, Programma filevermindering van VenW (28 mln),VMBO/Funderend onderwijs van OCW (24 mln) en Dynamisch Verkeersmanagement van VenW (20 mln), waar het grootste deelproject, maatregelen Ring A10, nog niet is uitgevoerd in verband met het bestuurlijk afstemmingsproces met de regio over te nemen maatregelen. Alle niet opgevraagde of niet besteedde middelen worden doorgeschoven naar 2008 en/of latere jaren.
De opwaartse bijstelling in de raming van de aardgasbatenontvangsten, is grotendeels te verklaren is door een meevaller bij de definitieve afrekening over het jaar 2006 van Energie Beheer Nederland (EBN) en Meeropbrengstregeling over Groningergas. Daarnaast is er een opwaartse bijstelling van het geraamde productievolume in het jaar 2007.
E AOW-SPAARFONDS: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 4 196,4 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 4 196,4 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 4 196,4 |
F DIERGEZONDHEIDSFONDS: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 24,5 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | 2,3 |
2,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 2,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 26,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 26,8 |
F DIERGEZONDHEIDSFONDS: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 9,2 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | 2,3 |
2,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 2,3 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 11,6 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 11,6 |
Als gevolg van de uitbraak van blauwtong, de MKZ-dreiging en de dreiging van de vogelgriep zijn in 2007 extra kosten gemaakt. De kosten vallen buiten de met het bedrijfsleven gemaakte afspraken in het convenant «Bestrijding besmettelijke dierziekten» en zijn dus niet door te belasten aan het bedrijfsleven. Ook kunnen deze kosten niet bij de EU worden gedeclareerd.
G BTW-COMPENSATIEFONDS: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 2 078,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 2 078,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 2 078,9 |
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 33,9 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Doorschuif Wadden | – 33,0 |
– 33,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 33,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 0,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 0,9 |
H WADDENFONDS: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 33,9 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 33,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 33,9 |
De uitgaven voor het versterken van de natuur- en landschapswaarden van de Wadden vallen in 2007 33 mln lager uit. Dit heeft te maken met de opstarttijd van het Waddenfonds (opstellen subsidieregeling, bezwaren hiertegen vanuit Brussel, sluiten van een overeenkomst met DLG (Dienst Landelijk Gebied) voor de uitvoering van de regeling). De lagere uitgaven leiden tot een positief saldo in het Waddenfonds. Overeenkomstig de fondsensystematiek wordt dit positieve saldo meegenomen naar het jaar 2008.
Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)
HOMOGENE GROEP INTERNATIONALE SAMENWERKING: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 | 5 686,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,6 |
0,6 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Apparaatsuitgaven | – 25,5 |
Armoedevermindering | 130,1 |
Asielzoekers | 24,1 |
Clean Development Mechanism | – 20,0 |
Crisisbeheersingsoperaties | 21,2 |
Duurzaam waterbeheer | – 23,0 |
Gelijke kansen op onderwijs | – 40,9 |
Handels- en financieel systeem | – 22,3 |
HIV/Aids | – 15,4 |
Humanitaire hulpverlening | 25,0 |
Schuldkwijtschelding | 40,0 |
Diversen | – 22,8 |
70,5 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 5,3 |
5,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 76,4 |
Stand Najaarsnota 2007 | 5 762,8 |
HOMOGENE GROEP INTERNATIONALE SAMENWERKING: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 | 222,9 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Koersverschillen | 68,0 |
Diversen | 24,7 |
92,7 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 5,3 |
5,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 98,0 |
Stand Najaarsnota 2007 | 320,9 |
De geplande nieuwbouw van de ambassade te Teheran heeft vertraging opgelopen. Ook de kosten van een aantal projecten voor informatievoorziening en communicatie blijven in 2007 achter bij de ramingen. Daarnaast is er sprake van lagere personeelskosten vanwege een lagere bezetting dan gepland.
De mutatie betreft een saldo. Voor de UNDP worden extra middelen beschikbaar gesteld, onder andere voor 8 pilots voor hervorming van de VN (One-UN) en voor het Gender Thematic Trustfund ten behoeve van Darfur. Verder worden extra middelen ter beschikking gesteld voor schuldverlichting via het HIPC-initiatief (Heavily Indebted Poor Countries) en voor een programma gericht op institutionele ontwikkeling via de African Capacity Building Foundation. Daarnaast is er een teruggave door vertraging in enkele programma’s, vooral in Europa en Centraal-Azië. Ten slotte wordt de omvang van de mutatie beïnvloed door het gebruikelijke parkeerkarakter van dit artikel.
De voor 2007 verwachte instroom van asielzoekers is toegenomen t.o.v. de raming bij Voorjaarsnota. Dit leidt tot een hogere toerekening aan ODA.
Bij het Clean Development Mechanism is sprake van vertraging en uitvallende projecten.
Vanwege de missie in Afghanistan is aan de HGIS-voorziening crisisbeheersingsoperaties op de Defensiebegroting ruim 20 mln toegevoegd in 2007.
De verlaging wordt grotendeels veroorzaakt door vertragingen in landenprogramma’s voor water, drinkwater en sanitaire voorzieningen in onder andere Mozambique, Senegal, Benin en Kenia. Anderzijds wordt er geïntensiveerd op een programma van Unicef in de Democratische Republiek Congo en een programma van UN-Habitat ten behoeve van de Grote Meren-regio, beiden gericht op drinkwater en sanitaire voorzieningen.
De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt grotendeels veroorzaakt door verlaging van het Education for All – Fast Track Initiative (ETA/FTI-)fonds met EUR 30 mln en door teruggaven bij de posten op programma’s voor onderwijs. De verlaging van het EFA/FTI fonds wordt veroorzaakt door gedaalde financieringsbehoefte van het fonds door het aanpassen van de programmering. Bij de posten geven met name Pakistan en Rwanda relatief grote bedragen terug.
Handels- en financieel systeem
De verlaging wordt verklaard door een lage rentestand en een afnemende leningenportefeuille die leiden tot lagere rentesubsidies aan de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden (NIO).
De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt veroorzaakt door een teruggave op de landenprogramma’s voor HIV/Aids, met name in Zuid-Afrika, en door vertragingen in het Health Insurance Fund (een fonds voor de opzet van een verzekeringsstelsel) en in het subsidiekader voor Publiek Private Partnerschappen voor Productontwikkeling (medicijnen). Deze uitgaven zullen naar verwachting plaatsvinden in 2008. Naast deze verlagingen worden er ook extra middelen toegekend. Het betreft middelen voor het regionale HIV/aids programma in Zuidelijk Afrika, waarbij specifiek aandacht zal worden gegeven aan aidswezen en andere kwetsbare kinderen.
De verhoging op dit artikel wordt veroorzaakt doordat extra middelen beschikbaar worden gesteld voor noodhulpsituaties in ontwikkelingslanden. Er zijn extra middelen nodig doordat het bestaande budget reeds grotendeels is besteed ten behoeve van met name Darfur, Tsjaad en Afghanistan.
Schuldkwijtschelding aan de Democratische Republiek Congo heeft niet – zoals geraamd – plaatsgevonden in 2007, maar schuift door naar 2008. Vanwege de toerekening van schuldkwijtschelding aan het ODA-budget, wordt als gevolg van lagere schuldkwijtschelding 40 mln toegevoegd aan de OS-begroting.
Deze meevaller 68 mln bij de ontvangsten wordt veroorzaakt door koersverschillen. Vooral de daling van de dollar en daaraan gerelateerde valuta’s ten opzichte van de gehanteerde Corporate Rate heeft aan deze meevaller bijgedragen.
Prijsbijstelling/Indexering Wet Studiefinanciering
PRIJSBIJSTELLING/INDEXERING WSF: UITGAVEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 | 1,0 |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2007 | 1,0 |
2007 | |
---|---|
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 4,3 |
Zorg | |
Diversen | 0,6 |
4,9 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 4,3 |
Zorg | |
Diversen | – 0,6 |
– 4,9 | |
Totaal Internationale samenwerking |
Bij de vergoeding van de incidentele loonontwikkeling voor de G&G-sector Zorg (gepremieerde en gesubsidieerde sector), is sprake van een tegenvaller van 4,9 mln. Deze sector valt onder het ova-convenant (overheidsbijdrage in de arbeidsontwikkeling), waarbij de incidentele loonontwikkeling de markt volgt. Werkgevers in de zorg hebben ervoor gekozen om principieel verweer te voeren tegen de vaststelling van het ova-element incidentele loonontwikkeling, waarbij neerwaarts is afgeweken van de CPB-raming die bij CEP is gepubliceerd. De rechter heeft deze werkgevers in het gelijk gesteld, waardoor de vergoeding voor de incidentele loonontwikkeling voor 2007 opwaarts is bijgesteld.
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | 435,7 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Ramingstechnische veronderstelling in=uit | 468,7 |
Reservering e-overheid | – 25,0 |
Reservering schuldsanering Antillen | – 75,5 |
Reservering Wet Betaalbaarheidsheffing | – 350,0 |
Diversen | – 8,0 |
Sociale zekerheid | |
Ramingstechnische veronderstelling in=uit | 60,3 |
70,5 | |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
BTW Openbaar Vervoer | – 55,0 |
– 55,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | 15,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | 451,2 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | 451,2 |
ALGEMEEN: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
2007 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2008 (excl. IS) | – 13,6 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Verkoop staatsdeelnemingen | – 34,5 |
– 34,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2008 | – 34,5 |
Stand Najaarsnota 2007 (excl. IS) | – 48,2 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2007 (incl. IS) | – 48,2 |
Ramingstechnische veronderstelling in=uit
Bij Voorjaarsnota wordt de eindejaarsmarge uitgekeerd naar de departementale begrotingen. Als tegenhanger hiervan wordt de ramingstechnische veronderstelling in=uit op de aanvullende post verwerkt. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de onderuitputting die zich in 2006 heeft voorgedaan ook in 2007 zal optreden. De opgetreden onderuitputting bij Najaarsnota wordt ingezet voor het vullen van deze taakstelling.
Op de aanvullende post zijn middelen gereserveerd (tweemaal 25 mln in 2007 en 2008) voor de investeringsimpuls e-overheid. Bij Najaarsnota wordt hiervan 3,2 mln overgeheveld naar de begroting van het ministerie van BZK en 6,0 mln naar de begroting van EZ. Het resterende deel (15,8 mln) zal worden doorgeschoven naar volgend jaar.
Reservering schuldsanering Antillen
Door het vorige kabinet is een start gemaakt met een traject dat moet leiden tot herziening van de staatkundige verhoudingen binnen het Koninkrijk, verbetering van het financiële beheer en oplossing van de schuldenproblematiek. Daarbij zal een groot deel van de schulden van de Antillen worden gesaneerd. Hiervoor zijn middelen op de aanvullende post gereserveerd. Nu Bonaire, Sint Eustatius en Saba hebben ingestemd met het financiële toezicht, worden deze middelen overgeheveld naar de begroting Koninksrijksrelaties.
Reservering Wet Betaalbaarheidsheffing
Op de aanvullende post zijn middelen gereserveerd voor het mogelijk niet doorgaan van de Interim-wet Betaalbaarheidsheffing Huurwoningen. Aangezien de voor 2007 geraamde ontvangsten niet zullen niet worden gerealiseerd, valt deze reservering vrij.
Op de aanvullende post stonden middelen gereserveerd voor BTW-compensatie voor onder andere de HSL en de Betuweroute. Deze zijn nu overgeheveld naar de begroting van het ministerie van V&W.
Op de aanvullende post stond nog een klein restant (34,5 mln) taakstellende opbrengsten staatsdeelnemingen, die nu volledig is ingevuld met de opbrengsten uit de verkoop van Connexxion.