Hieronder wordt ingegaan op de lastenmaatregelen voor burgers uit het wetsvoorstel Belastingplan 2022. Allereerst is het van belang op te merken dat de coronacrisis in 2020 heeft geleid tot een zeer grote economische neergang zonder modern precedent buiten oorlogstijd. De overheid heeft met omvangrijke steunpakketten de economie ondersteund om een zwaardere economische teruggang te voorkomen. Door deze steunpakketten worden burgers ondersteund in hun inkomen en draagt de overheid bij aan het behoud van banen. In 2021 en 2022 herstelt de economie zich naar verwachting weer.
Ondanks de coronacrisis is het koopkrachtbeeld neutraal tot positief. Het kabinet zorgt wel met een paar maatregelen dat de koopkrachtontwikkeling gelijkmatiger wordt verdeeld. In dit wetsvoorstel wordt daartoe voorgesteld de arbeidskorting langzamer af te bouwen. Daarmee wordt het verschil tussen een- en tweeverdieners verkleind. Daarnaast worden er een aantal maatregelen buiten de fiscaliteit genomen, die niet in dit wetsvoorstel zijn opgenomen. Zo worden het kindgebonden budget en de zorgtoeslag verhoogd, en de temporisering van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting (AHK) in de bijstand doorgetrokken. De maatregelen zorgen ervoor dat er een evenwichtig koopkrachtbeeld resteert.
Verlaging inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK)
Voorgesteld wordt het maximumbedrag van de IACK per 2022 te verlagen met € 395. Deze maatregel dient ter gedeeltelijke dekking van de uitgaven die voortvloeien uit het wetsvoorstel Wet betaald ouderschapsverlof8 dat op 20 april 2021 is aangenomen door de Tweede Kamer. In dat wetsvoorstel is een taakstellende ombuiging vanaf 2022 van € 130 miljoen op de IACK aangekondigd. Zowel het betaald ouderschapsverlof als de IACK richt zich op werkende ouders waardoor intensivering en ombuiging bij elkaar aansluiten. Het maximumbedrag van de IACK wordt naast de per 1 januari 2022 voorgestelde verlaging op grond van het Belastingplan 2021 per 1 januari 2022 verhoogd met € 77. Per saldo is voor 2022 sprake van een beleidsmatige verlaging van het maximumbedrag van de IACK van € 318.
Aanpassingen van heffingskortingen hebben over het algemeen een doel dat direct wordt gerealiseerd door de maatregel. Daarmee zijn de voorgestelde aanpassing van de arbeidskorting en IACK doeltreffend. Met betrekking tot de doelmatigheid van de aanpassing van de arbeidskorting kan wel opgemerkt worden dat ook veel andere groepen dan alleenverdieners profiteren van de maatregel. Het belastingstelsel kent ook knoppen die meer gericht zijn op de koopkracht van alleenverdieners, zoals de uitbetaalbaarheid van de algemene heffingskorting. Tot slot dient nog te worden opgemerkt dat genoemde aanpassingen bezien moeten worden in het totale pakket aan maatregelen en omstandigheden die de koopkracht beïnvloeden.
De hierna opgenomen tabellen geven een overzicht van de belangrijkste parameters binnen box 1 van de inkomstenbelasting in 2021 en 2022. De bedragen voor 2022 zijn voor zover van toepassing geïndexeerd met de tabelcorrectiefactor zoals die geldt voor 2022, te weten 1,013.
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Tarief schijf 1 | 37,10% | 37,07% |
Tarief schijf 2 | 49,50% | 49,50% |
Grens schijf 1 | € 68.507 | € 69.398 |
AHK: maximaal | € 2.837 | € 2.874 |
AHK: afbouwpunt | € 21.043 | € 21.317 |
AHK: afbouwpercentage | 5,977% | 5,977% |
Arbeidskorting: bedrag grens 1 | € 463 | € 470 |
Arbeidskorting: bedrag grens 2 | € 3.837 | € 3.887 |
Arbeidskorting: bedrag grens 3 | € 4.205 | € 4.260 |
Arbeidskorting: bedrag grens 4 | € 0 | € 0 |
Arbeidskorting: afbouwpunt1 | € 35.652 | € 36.649 |
Arbeidskorting: afbouwpercentage | – 6,00% | – 5,86% |
Zelfstandigenaftrek | € 6.670 | € 6.310 |
IACK: maximaal | € 2.815 | € 2.534 |
IACK: inkomensgrens | € 5.153 | € 5.219 |
IACK: opbouwpercentage | 11,45% | 11,45% |
Jonggehandicaptenkorting | € 761 | € 771 |
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Tarief schijf 1 | 19,20% | 19,17% |
Tarief schijf 2 | 37,10% | 37,07% |
Tarief schijf 3 | 49,50% | 49,50% |
Grens schijf 1 (geboren vanaf 1946) | € 35.129 | € 35.472 |
Grens schijf 1 (geboren voor 1946) | € 35.941 | € 36.409 |
Grens schijf 2 | € 68.507 | € 69.398 |
AHK: maximaal | € 1.469 | € 1.487 |
AHK: afbouwpunt | € 21.043 | € 21.317 |
AHK: afbouwpercentage | 3,093% | 3,091% |
Arbeidskorting: bedrag grens 1 | € 240 | € 244 |
Arbeidskorting: bedrag grens 2 | € 1.987 | € 2.011 |
Arbeidskorting: bedrag grens 3 | € 2.178 | € 2.204 |
Arbeidskorting: bedrag grens 4 | € 0 | € 0 |
Arbeidskorting: afbouwpunt1 | € 35.652 | € 36.649 |
Arbeidskorting: afbouwpercentage | – 3,105% | – 3,03% |
Zelfstandigenaftrek | € 3.335 | € 3.155 |
Ouderenkorting: maximaal | € 1.703 | € 1.726 |
Ouderenkorting: afbouwpunt | € 37.970 | € 38.464 |
Ouderenkorting: afbouwpercentage | – 15% | – 15% |
Alleenstaande ouderenkorting | € 443 | € 449 |