Om het budgetrecht van het parlement te borgen, worden beleidsmatige mutaties die na de Najaarsnota leiden tot een overschrijding van het budget op artikelniveau aan de beide Kamers gemeld. In deze bijlage is een overzicht opgenomen van deze beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens gehanteerd van 2 miljoen euro. De specifieke verantwoording over de mutaties is opgenomen in de Kamerstukken van de departementen. Voor de volledigheid wordt vermeld in welk Kamerstuk de betreffende mutatie aan de Tweede Kamer is gemeld. Ook wordt weergegeven of het een uitgavenverplichting (U) of een verplichtingenmutatie (V) betreft.
Begrotingshoofdstuk | Artikel | Omschrijving | Bedrag (mln.) | Kamerstuk | U | V |
---|---|---|---|---|---|---|
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | Correctieboeking STEP | 8,5 | TK 36200-VII-141 | X | |
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | I-functie Rijk | 2,2 | TK 36200-VII-141 | X | X |
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening | 6,6 | TK 36200-VII-141 | X | X |
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | Diverse bijdragen | 10,1 | TK 36200-VII-141 | X | X |
8. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | Ophoging verplichtingenbudget CA-maatregelen | 45,0 | TK 36200-VIII-179 | X | |
8. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 15. Media | Verplichtingen regionale omroepen | 4,7 | TK 36200-VIII-179 | X | |
8. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 16. Onderzoek en wetenschappen | Verplichtingenbudget NWO en KB | 23,9 | TK 36200-VIII-179 | X | |
9b. Financiën | 6. Btw-Compensatiefonds | Overboekingen Btw-Compensatiefonds | 54,8 | TK 36200-IX-14 | X | X |
9b. Financiën | 8. Apparaat kerndepartement | Ophoging verplichtingenbudget 2022 | 30,0 | TK 36200-IX-14 | X | |
9b. Financiën | 9. Douane | Ophogen verplichtingenbudget externe inhuur | 8,0 | TK 36200-IX-14 | X | |
10. Defensie | 1. Inzet | Materieel voor Oekraïne | 140,0 | TK 36200-X-59 | X | |
10. Defensie | 1. Inzet | Verstrekkingen aan Oekraïne | 25,6 | TK 36200-X-59 | X | X |
10. Defensie | 7. Defensie Materieel Organisatie | Onvoorziene verplichtingen voor DMO | 20,0 | TK 36200-X-59 | X | |
10. Defensie | 7. Defensie Materieel Organisatie | Onvoorziene betaling voor DMO | 7,5 | TK 36200-X-59 | X | X |
10. Defensie | 7. Defensie Materieel Organisatie | Hogere salarisbetaling DMO | 14,0 | TK 36200-X-59 | X | |
10. Defensie | 7. Defensie Materieel Organisatie | Inhuur ICT-personeel | 31,5 | TK 36200-X-59 | X | |
10. Defensie | 9. Algemeen | Hogere verplichtingen personeelstransitie | 4,5 | TK 36200-X-59 | X | |
10. Defensie | 9. Algemeen | Hogere bijdrage NAVO | 2,5 | TK 36200-X-59 | X | X |
10. Defensie | 10. Apparaat kerndepartement | Inhuur personeel | 7,0 | TK 36200-X-59 | X | |
10. Defensie | 10. Apparaat kerndepartement | Hogere exploitatieuitgaven | 3,0 | TK 36200-X-59 | X | |
10. Defensie | 10. Apparaat kerndepartement | Hogere pensioenuitgaven | 25,0 | TK 36200-X-59 | X | X |
10. Defensie | 10. Apparaat kerndepartement | Hogere exploitatieuitgaven | 5,0 | TK 36200-X-59 | X | |
12. Infrastructuur en Waterstaat | 25. Brede doeluitkering | Brede doeluitkering 2023 | 13,7 | TK 36250-XII-4 | X | |
16. Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 1. Volksgezondheid | Verplichtingenbudget volksgezondheid | 337,9 | TK 36200-XVI-192 | X | |
16. Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 6. Sport en bewegen | Verplichtingenbudget sport en bewegen | 38,1 | TK 36200-XVI-192 | X | |
66. Defensiematerieelfonds | 1. Defensiebreed materieel | Bijstellen valuta verschillen US Dollars Defensie | 43,3 | TK 36200-K-6 | X | X |
66. Defensiematerieelfonds | 2. Maritiem materieel | Duurder onderhoud schepen | 35,0 | TK 36200-K-6 | X | |
66. Defensiematerieelfonds | 2. Maritiem materieel | Hogere verplichtingen voor onderhoud schepen | 12,0 | TK 36200-K-6 | X | |
66. Defensiematerieelfonds | 3. Land materieel | Hogere uitgaven voor land wapensystemen | 58,0 | TK 36200-K-6 | X | |
66. Defensiematerieelfonds | 3. Land materieel | Technische overboeking van OEK middelen van HGIS naar niet-HGIS | 5,1 | TK 36200-K-6 | X | X |
66. Defensiematerieelfonds | 3. Land materieel | Hogere onderhoudsuitgaven landmaterieel | 25,0 | TK 36200-K-6 | X | X |
66. Defensiematerieelfonds | 6. IT | Hogere uitgaven investeringen IT | 20,0 | TK 36200-K-6 | X | |
66. Defensiematerieelfonds | 6. IT | Hogere verplichtingen investeringen IT | 24,5 | TK 36200-K-6 | X | |
66. Defensiematerieelfonds | 6. IT | Ultra High Frequency | 30,0 | TK 36200-K-6 | X | X |
66. Defensiematerieelfonds | 6. IT | Hogere verplichtingen instandhouding IT | 45,5 | TK 36200-K-6 | X | X |
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Correctieboeking STEP
Na de tweede suppletoire begroting 2022 is per abuis een negatieve verplichtingenstand ontstaan op de regeling STEP (8,5 miljoen euro). Deze negatieve verplichtingenstand is bij Slotwet 2022 gecorrigeerd.
I-functie Rijk (bijdrage aan agentschappen en bijdrage aan ZBO’s/RWT’s)
Bij Slotwet 2022 heeft binnen artikelonderdeel 7.1 een reallocatie plaatsgevonden om uitgaven voor I-functie Rijk op het juiste instrument binnen de begroting te kunnen verantwoorden (2,2 miljoen euro).
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening (bijdrage aan agentschappen)
Bij Slotwet 2022 heeft binnen artikelonderdeel 7.1 een reallocatie plaatsgevonden om uitgaven voor de doorontwikkeling van de Rijksbrede ICT-voorzieningen op het juiste instrument binnen de begroting te kunnen verantwoorden (6,6 miljoen euro).
Diverse bijdragen (bijdrage aan agentschappen en bijdrage aan ZBO’s/RWT’s)
Bij Slotwet 2022 heeft binnen artikelonderdeel 7.1 een reallocatie plaatsgevonden om bijdragen aan het UBR, Nationaal Archief, Dienst Publiek en Communicatie, Stichting ICTU en De Nederlandse Bank in het kader van informatiehuishouding op het juiste instrument binnen de begroting te kunnen verantwoorden (circa 10,1 miljoen euro).
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Ophoging verplichtingenbudget CA-maatregelen
Het verplichtingenbudget op Artikel 4 is met 45,0 miljoen euro verhoogd. De verplichtingenraming wordt aangepast omdat de Coalititeakkoord-maatregelen voor de jaren 2023 t/m 2027 in 2022 al meerjarig zijn verplicht.
Verplichtingen regionale omroepen
Jaarlijks wordt, in november, het budget voor de media instellingen vastgesteld en aan de Tweede Kamer gemeld via de mediabegrotingsbrief. De verplichtingen worden op basis van de mediabegrotingsbrief in de administratie opgevoerd. De huidige ruimte in de verplichtingen is op basis van het vastgesteld budget 2022 en zonder toevoeging van de WAU middelen 2023 welke voor 2023 ook in 2022 zijn verplicht. De verplichtingen dienen derhalve verhoogd te worden met 4,722 miljoen euro. Deze mutatie is middels de veegbrief al aangekondigd.
Verplichtingenbudget NWO en KB
Het verplichtingenbudget van Artikel 16 (Onderzoek- en wetenschapsbeleid) is met 23,9 miljoen euro verhoogd. Het betreft hier het verplichtingenbudget van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Koninklijke Bibliotheek (KB) van 2022 dat niet toereikend genoeg bleek om de verplichting van de bekostiging in 2023 en de aanvullende bekostiging in 2022 aan te gaan. Hier is een ophoging van 22,6 miljoen euro voor de NWO en 1,3 miljoen voor de KB voor nodig.
Financiën
Overboekingen Btw-Compensatiefonds
Als gevolg van een overheveling van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt een bedrag toegevoegd aan het Gemeente- of Provinciefonds. Het geraamde btw-deel wordt door de betreffende ministeries overgeheveld naar het Btw-compensatiefonds (BCF). Gemeenten en provincies kunnen de betaalde btw vervolgens terugvragen uit het BCF. Na de tweede suppletoire begroting 2022 is nog bijna 55 miljoen euro overgeheveld naar het BCF. Het betreft overhevelingen van de ministeries Infrastructuur en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Economische Zaken en Klimaat, en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Deze overhevelingen zijn reeds gemeld in de Veegbrief.
Ophoging verplichtingenbudget 2022
Het verplichtingenbudget 2022 op artikel 8 (Apparaat Kerndepartement) is opgehoogd met 30 miljoen euro. Dit hangt samen met de afgesloten meerjarige contracten voor categoriemanagement voor onder andere vakliteratuur die in 2022 zijn ingegaan. Categoriemanagement is per 2021 overgeheveld van de Belastingdienst naar het Kerndepartement, op artikel 8. De meerjarige verplichtingen passen niet binnen het verplichtingenbudget dat voor artikel 8 gelijk is gesteld aan het kasbudget voor 2022. Dit komt omdat contracten meerjarig worden afgesloten en dus de bijbehorende verplichtingen vastgelegd. Dit bedrag is hoger uitgevallen dan geraamd. Deze ophoging is gemeld in de Veegbrief.
Ophogen verplichtingenbudget externe inhuur
De externe inhuur van personeel is hoger dan bij 2de suppletoire begroting verwacht, hoofdzakelijk bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Om de continuïteit van de uitvoering te waarborgen dienen de inhuurcontracten tijdig voor 2023 te worden verlengd. Hiervoor is circa 8 miljoen euro aan additioneel verplichtingenbudget in 2022 nodig. Deze ophoging is gemeld in de Veegbrief.
Defensie
Materieel voor Oekraïne
Dit betreft 140 miljoen euro meer verplichtingen dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd. Deze verplichtingen worden aangegaan voor de commerciële verwerving en directe aanschaf van materieel bestemd voor Oekraïne.
Verstrekkingen aan Oekraïne
Defensie ontvangt compensatie voor diverse verstrekkingen van materieel aan Oekraïne.
Onvoorziene verplichtingen voor DMO
Dit betreft verplichtingen voor een onvoorzien 11 miljoen euro voor Algemene Beveiligingseisen voor Defensieopdrachten (ABDO). Het gaat om kosten die zijn gemaakt door leveranciers om samen te werken met Defensie met handhaving van het beveiligingsbeleid van Defensie. Verder betreft dit een verplichting voor een onvoorziene brandstoflevering van 9 miljoen euro van het Central Europe Pipeline System.
Onvoorziene betaling voor DMO
Dit betreft een onvoorziene betaling voor de NATO Support and Procurement Organisation voor het Multi Role Tanker Transport.
Hogere salarisbetaling DMO
Dit betreft het gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord voor de salarisbetaling van december bij DMO, die kan leiden tot een overschrijding van de raming in de tweede suppletoire begroting.
Inhuur ICT-personeel
De krappe arbeidsmarkt voor ICT-personeel heeft ertoe geleid dat er meerjarige overeenkomsten zijn gesloten voor tijdelijke inhuur van ICT-personeel. Ook bestaande inhuurcontracten zijn in dit kader verlengd.
Hogere verplichtingen personeelstransitie
Voor de human resource-transitie zijn meer verplichtingen aangegaan dan geraamd.
Hogere bijdrage NAVO
Dit betreft een hogere bijdrage aan de exploitatiebegroting van de NAVO dan geraamd.
Inhuur personeel
Dit betreft hogere verplichtingen dan geraamd voor de inhuur van beleidsadviseurs en interimmanagers.
Hogere exploitatieuitgaven
Dit betreft onverwachte hogere verplichtingen dan geraamd voor de personele exploitatie.
Hogere pensioenuitgaven
Dit betreft onverwachte hoge uitgaven van het arbeidsvoorwaardenakkoord voor de pensioenen en uitkering.
Hogere exploitatieuitgaven
Dit betreft onverwachte hogere verplichtingen dan geraamd voor de materiële exploitatie.
Infrastructuur en Waterstaat
Brede doeluitkering (BDU) 2023
Volgens de BDU-systematiek worden de verplichtingen voorafgaand aan het jaar van betaling aangegaan. De beschikking voor het jaar 2023 wordt eind 2022 afgegeven aan de twee vervoersregio’s.
Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Verplichtingenbudget volksgezondheid
Op dit artikel is om diverse redenen verplichtingenruimte naar voren gehaald (van 2023 naar 2022). Bijvoorbeeld 38,5 miljoen euro voor de goedkeuring van het jaarplan NVWA 2023, 22,3 miljoen euro voor het aangaan van verplichtingen in 2023 voor de specifieke uitkeringen Aanvullende Seksuele Gezondheid (ASG) en PrEP, en 94,7 miljoen euro in verband met het in 2022 vastleggen van de opdracht aan het RIVM voor de uitvoering van COVID-programma’s. Daarnaast is het verplichtingenbudget met 178 miljoen euro opgehoogd voor een technische correctie waarbij de verplichtingenruimte gelijk wordt getrokken met het beschikbare kasbudget.
Verplichtingenbudget sport en bewegen
Op dit artikel is de verplichtingenruimte verhoogd met 38 miljoen euro. Deze mutatie betreft het naar voren halen van verplichtingruimte en is noodzakelijk om een meerjarige projectsubsidie (2 miljoen euro), een instellingsubsidie (27 miljoen euro) en enkele meerjarige opdrachten (9 miljoen euro) in 2022 vast te kunnen leggen voor het Nationaal Sportakkoord. De kaseffecten vallen in de jaren 2023 en 2024.
Defensiematerieelfonds
Bijstellen valuta verschillen US Dollars Defensie
De uitgaven zijn hoger dan werd geraamd als gevolg van een hogere koers van de Amerikaanse dollar dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting.
Duurder onderhoud schepen
Het onderhoud aan Zr.Ms. Schepen is duurder dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd.
Hogere verplichtingen voor onderhoud schepen
Voor het onderhoud aan Zr.Ms. schepen is meer verplicht dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd als gevolg van hogere prijzen.
Hogere uitgaven voor land wapensystemen
Voor het infanteriegevechtsvoertuig CV90 is achterstallige BTW en een extra termijnbetaling betaald. Ook voor de Verlenging Levensduur Patriot en enkele kleinere wapensystemen zijn extra bedragen betaald.
Technische overboeking van OEK middelen van HGIS naar niet-HGIS
Dit betreft een technische overboeking van middelen voor militaire goederen aan Oekraïne van HGIS naar niet-HGIS binnen de Defensiebegroting. Deze overboeking heeft geen budgettaire gevolgen voor de totale omvang van de uitgaven op de Rijksbegroting.
Hogere onderhoudsuitgaven landmaterieel
De uitgaven voor de instandhouding zijn hoger dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd. Dit is veroorzaakt door de versnelde realisatie van het onderhoud aan het infanteriegevechtsvoertuig CV90 en hogere uitgaven voor werkplaatsinrichting en artikelen voor de bedrijfshulpverlening.
Hogere uitgaven investeringen IT
De uitgaven voor informatietechnologie vallen hoger uit dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd als gevolg van de voorspoedige realisatie van de bouw van de datacenters bij GrIT en meer bestellingen in 2022 werden geleverd dan voorzien ten tijde.
Hogere verplichtingen investeringen IT
De verplichtingen voor informatietechnologie vallen hoger uit dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd als gevolg van de voorspoedige realisatie van de bouw van de datacenters bij GrIT en meer bestellingen in 2022 werden geleverd dan voorzien ten tijde.
Ultra High Frequency
Dit betreft budget wat na Najaarsnota is toegewezen aan het project Ultra High Frequency Plafond 1.
Hogere verplichtingen instandhouding IT
De verplichtingen voor de instandhouding van de informatietechnologie vallen hoger uit dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd