Omschrijving van de samenhang in het beleid
In dit jaarverslag is een onderscheid gemaakt tussen Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer.
Onder het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer vallen:
-
• Westerscheldetunnel (RWS)
-
• Betuweroute
-
• Hogesnelheidslijn-zuid (RWS)
-
• Anders betalen voor Mobiliteit.
-
• Zuiderzeelijn
De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de begroting 2010 van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII). Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen:
Artikel 32: Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;
Artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;
Artikel 35: Mainports en logistiek.
17. Megaprojecten verkeer en vervoer | Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN | Verschil a.g.v. uitvoering | Slotwetmutaties | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011* | ||
Verplichtingen | 213 388 | 116 126 | 66 515 | 41 807 | 61 057 | 132 220 | – 71 163 |
| – 71 163 | – 107 874 | |
Uitgaven | 341 871 | 275 348 | 121 519 | 119 502 | 72 348 | 0 | 72 348 |
| 72 348 | 1 351 | |
17.01 Westerscheldetunnel | 123 | 614 | 1 140 | 435 | 53 | 0 | 53 |
| 53 | – 5 094 | |
17.02 Betuweroute | 154 260 | 124 180 | 44 754 | 31 831 | 4 105 | 0 | 4 105 |
| 4 105 | – 3 644 | |
17.03 Hoge snelheidslijn | 178 436 | 135 536 | 32 881 | 53 577 | 67 313 | 0 | 67 313 |
| 67 313 | 10 113 | |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 166 378 | 135 536 | 32 881 | 53 577 | 67 313 | 0 | 67 313 | 67 313 | 10 113 | ||
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 1 421 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 10 637 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 7 468 | 14 832 | 42 726 | 33 659 | 877 | 0 | 877 |
| 877 | – 24 | |
17.05 Zuiderzeelijn | 1 584 | 186 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 0 | 0 | |
Van totale uitgaven: |
|
| |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 32 407 | 19 637 | 332 | 34 600 | – 34 268 |
| |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 17 125 | 55 302 | 5 716 | 2 000 | 0 | 0 | 0 |
|
| ||
– Restant | 324 746 | 220 046 | 83 396 | 97 865 | 72 016 | – 34 600 | 106 616 |
|
|
| |
17.09 Ontvangsten | 8 347 | 45 851 | 14 714 | 5 286 | 4 090 | 0 | 4 090 |
| 4 090 | 1 590 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Tweede Kamer is aangeboden.
Voor Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM)was in de ontwerpbegroting 2011 132,2 mln aan verplichtingenbudget opgenomen. Door het stopzetten van de activiteiten voor ABvM zijn hiervoor geen verplichtingen meer aangegaan en is het budget bij Miljoenennota 2012 afgeboekt. Bij Voorjaarsnota 2011 werden de voordelige verplichtingensaldi toegevoegd voor Westerscheldetunnel 5,2 mln, Betuweroute 71,6 mln en HSL 91,2 mln. Voor de Westerscheldetunnel en Betuweroute zijn 2011 geen verplichtingen aangegaan.
Door middel van het voordelig saldo uit 2010 is bij Voorjaarsnota ruim € 5,1 mln toegevoegd aan het jaar 2011 voor de schade afwikkeling van het dossier Westerscheldetunnel. Op deze gelden is in 2011 slechts in beperkte mate een beroep gedaan.
Bij voorjaarsnota is het voordelig saldo uit 2010 toegevoegd, bij najaarsnota is deze deels verschoven naar de jaren 2013, 2014 en 2015. Belangrijkste activiteit is de gevelisolatie te Rozenburg ter beperking geluidsoverlast Calandbrug. Daarnaast zijn er onder meer werkzaamheden verricht aan tunneltechnische installaties en t.b.v. het veiligstellen van de bovenleiding voor de brandweer. Totaal beliepen deze activiteiten een bedrag van 4,1 ml. Dit is geheel gefinancierd uit het voordelig saldo uit 2010.
De gerealiseerde uitgaven bij de HSL hebben betrekking op doorgeschoven werkzaamheden. Dit betreft voornamelijk de afwikkeling van spoortechnische systemen en indienststelling van het vervoerssysteem.
Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.
Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer | artikel 17.01 | artikel 17.02 | artikel 17.03 | artikel 17.04 | artikel 17.05 | Uitgaven | artikel 17.09 | saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2011 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Begroting 2011 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overboeking van/naar art 12 Hoofdwegennet | Intensivering/Extensivering | 20 019 | 20 019 | 20 019 | ||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 0 | 11 000 | 0 | 11 000 | 11 000 | ||||
Saldo 2010 | Intertemporeel | 5 147 | 19 749 | 42 346 | – 16 678 | 50 564 | 50 564 | |||
Mutaties voorjaarsnota 2011 | 5 147 | 19 749 | 53 346 | 3 341 | 0 | 81 583 | 0 | 81 583 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2011 | 5 147 | 19 749 | 53 346 | 3 341 | 0 | 81 583 | 0 | 81 583 | ||
Overboekingen binnen artikel 17 Megaprojecten VenV | Neutraal | 2 500 | 2 500 | – 2 500 | 0 | |||||
Overboeking van/naar art 13 Spoorwegen | Intensivering/Extensivering | 37 000 | 37 000 | 37 000 | ||||||
Mutaties miljoenennota 2012 | 0 | 2 500 | 37 000 | 0 | 0 | 39 500 | – 2 500 | 37 000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2012 |
| 5 147 | 22 249 | 90 346 | 3 341 | 0 | 121 083 | – 2 500 | 118 583 | |
Overboeking van/naar art 12 Hoofdwegennet | Intensivering/Extensivering | – 2 440 | – 2 440 | – 2 440 | ||||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 14 500 | – 33 146 | – 47 646 | – 47 646 | |||||
Mutaties najaarsnota 2011 | 0 | – 14 500 | – 33 146 | – 2 440 | 0 | – 50 086 | 0 | – 50 086 | ||
Stand tweede suppletoire wet 2011 |
| 5 147 | 7 749 | 57 200 | 901 | 0 | 70 997 | – 2 500 | 68 497 | |
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 5 094 | – 3 644 | 10 113 | – 24 | 1 351 | – 1 590 | – 236 | ||
Mutaties slotwet 2011 | – 5 094 | – 3 644 | 10 113 | – 24 | 0 | 1 351 | – 1 590 | – 236 | ||
Realisatie 2011 |
| 53 | 4 105 | 67 313 | 877 | 0 | 72 348 | – 4 090 | 68 261 |
Dit betreft een overboeking uit artikel 12 voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A22 Niet invoeren kilometerheffing).
Door het ministerie van Financiën zijn uit de aanvullende post via het bijdrage artikel 19 gelden aan de begroting toegevoegd ter compensatie van de BTW uitgaven (op de projecten HSL en Betuweroute).
Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.
Dit betreft de overheveling vanuit artikel 13 Spoorwegen uit de risicoreservering HSL/BR voor EMC problematiek, conform de Voortgangsrapportage nr. 26.