Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Vastgestelde begroting 2011 incl. ISB | Verschil 2011 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 560 411 | 1 574 209 | 631 794 | 2 719 802 | 498 363 | 670 816 | – 172 453 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 1 581 035 | 1 683 666 | 1 493 155 | 1 548 022 | 1 361 158 | 1 278 642 | 82 516 | |
5.1 | Alle kinderen, jongeren en volwassenen hebben gelijke kansen om kwalitatief goed onderwijs te doorlopen, dat hen de benodigde vaardigheden en kennis biedt om op een volwaardige wijze deel te kunnen nemen aan de samenleving | 464 919 | 364 368 | 313 506 | 309 653 | 233 864 | 258 567 | – 24 703 |
5.2 | Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek in beleid en praktijk van ontwikkelingssamenwerking en versterking van post-secundair onderwijs- en onderzoekscapaciteit in partnerlanden. Vermindering van kwalitatieve en kwantitatieve tekorten aan geschoold middenkader | 124 889 | 134 635 | 155 858 | 168 272 | 132 585 | 134 757 | – 2 172 |
5.3 | Gender | 3 938 | 31 340 | 38 999 | 40 151 | 38 951 | 42 201 | – 3 250 |
5.4 | HIV/Aids | 282 343 | 313 705 | 303 901 | 271 182 | 259 266 | 246 604 | 12 662 |
5.5 | Reproductieve gezondheid | 141 698 | 161 873 | 183 316 | 156 639 | 136 668 | 162 886 | – 26 218 |
5.6 | Participatie civil society | 563 248 | 677 745 | 497 575 | 602 125 | 559 824 | 433 627 | 126 197 |
Verplichtingen
De mutatie op dit artikel betreft per saldo een verlaging van EUR 172 miljoen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door bijstellingen van verplichtingen op het gebied van onderwijs en kennis (– EUR 103 miljoen) als gevolg van beleidswijzigingen zoals opgenomen in de OS-Basisbrief. Daarnaast is er een verlaging doorgevoerd op de SNV-subsidie (EUR 119 miljoen). Enerzijds is deze ingegeven door het Regeerakkoord en anderzijds past de verlaging in het streven om SNV onafhankelijk te maken in 2016 van de BZ-subsidie (33 000 V, nr. 22). Ten slotte heeft er een korting plaatsgevonden op het MFS-II programma waardoor het verplichtingenbudget daalt met EUR 207 miljoen. De basis hiervoor ligt in de basisbrief Ontwikkelingssamenwerking (32 500 V, nr. 15). Daarnaast is de verplichting aan het Education for All/ Fast Track Initiative aangepast conform de opgenomen toezegging in de basisbrief OS. Het programma voor gezondheid algemeen is met EUR 157 miljoen verhoogd, zoals vermeld in de Focusbrief Ontwikkelingssamenwerking (32 605, nr. 4). Hierin is de bijdrage opgenomen aan de Global Alliance for Vaccines and Immunisations voor de periode 2011–2015.
Uitgaven
Artikel 5.5
De mutatie op dit sub-artikel is veroorzaakt door een aantal factoren. Ten eerste, zoals in de Eerste Suppletoire begroting is gemeld, door de overheveling van alle MFS-II uitgaven naar sub-artikel 5.6 (EUR – 29,5 miljoen). Ten tweede, zoals vermeld in de Tweede Suppletoire begroting, door verhogingen als gevolg van o.a. aanpassing van het betalingsritme aan GAVI en een toename van de landenprogramma’s gezondheid, in o.a. Bangladesh en Tanzania (EUR 11,2 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van vertraging van een aantal centraal gefinancierde activiteiten op het terrein van reproductieve gezondheid en een lagere liquiditeitsbehoefte van activiteiten binnen het landenprogramma gezondheid in Zambia (EUR – 7,9 miljoen).
Artikel 5.6
De mutatie op dit sub-artikel betreft een saldo. Zo zijn de uitgaven aan MFS-I verhoogd vanwege het betalen van nog lopende verplichtingen en een stijging van MFS-II uitgaven om tegemoet te komen aan de wens van organisaties om de bezuinigingen op MFS geleidelijker te laten verlopen. Daarnaast zijn in 2011 alle MFS-II uitgaven die verspreid stonden over de diverse (thematische) artikelen overgeheveld naar dit sub-artikel waardoor per saldo de uitgaven aan MFS gestegen zijn met EUR 130 miljoen. Als laatste heeft een aanpassing in de betalingsritmes ten behoeve van het vakbondsmedefinancieringsprogramma (EUR 3 miljoen) en SNV (EUR 5 miljoen) plaatsgevonden.
Beleidsartikel 5
Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2011
Operationele doelstelling | Titel van de evaluatie | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
Beleidsdoorlichtingen | |||
5.1 | 1. | Basic Education (incl deelonderzoeken leren van NGOs en synthese studie)1 | 2011 |
Effectenonderzoek ex post | |||
5.1 | 2. | Vervolg evaluatie basisonderwijs Oeganda | 2011 |
5.1 | 3. | Impactevaluaties basisonderwijs (Bangladesh, Bolivia, Zambia) | 2011 |
5.1 | 4. | NFP | 2012 |
5.1 | 5. | NTP | 2012 |
5.3 | 6. | Nationaal Actieplan 1325, MDG-3 Fonds en bilaterale actieplannen gericht op de bestrijding van geweld tegen vrouwen | 2012 |
5.5 | 7. | Effectenonderzoeken SRGR (Mali en Nicaragua) | 2011/2012 |
5.6 | 8. | Capaciteitsversterking case studies, zie OD 4.4 | 2010/2011 |
Overig evaluatieonderzoek | |||
5.1 | 9. | Evaluatie onderwijs in fragiele staten (UNICEF) | 2011 |
5.1 | 10. | Evaluatie Early Childhood Development (UNICEF) | 2011 |
5.6 | 11. | Kwaliteitsoordeel programma-evaluaties MFS | 2011 |
5.5 | 12. | International Planned Parenthood Federation | 2011 |
5.5 | 13. | Population Services International | – |
17-11-2011 bijlage bij 31 271, nr. 4
Algemene toelichting:
Nadere informatie, inclusief de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken: http://www.minbuza.nl (click op de banner evaluatie).
Specifieke toelichting:
ad 4. De opstelling van de TOR heeft enige vertraging opgelopen, Europese aanbesteding is opgestart en afronding is voorzien in 2012.
ad 5. Idem.
ad 6. Genoemde effectenonderzoeken worden in 2012 afgerond (zie begroting 2012).
ad 7. Genoemde effectenonderzoeken worden in 2012 afgerond (zie begroting 2012).
ad 13. Was voorzien als multidonorevaluatie maar vindt geen doorgang.