Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Vastgestelde begroting 2011 incl. ISB | Verschil 2011 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 347 629 | 380 057 | 328 973 | 182 605 | 170 255 | 115 465 | 54 790 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 356 008 | 359 447 | 386 616 | 347 430 | 426 531 | 471 742 | – 45 211 | |
6.1 | Milieu en water | 244 682 | 233 565 | 255 987 | 234 539 | 280 993 | 334 985 | – 53 992 |
6.2 | Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen | 111 326 | 125 882 | 130 629 | 112 891 | 145 538 | 136 757 | 8 781 |
Verplichtingen
De mutatie op de verplichtingen betreft een saldo. Enerzijds is een verhoging ontstaan door de vastlegging van de verplichting voor de Global Environment Facility en het aangaan van verplichtingen voor het centrale en decentrale hernieuwbare energieprogramma die, als gevolg van vertraging in de opstart, in 2010 niet aangegaan konden worden. Ook voor het drinkwater- en sanitatieprogramma was, om de beoogde resultaten op dit thema te realiseren, een hoger verplichtingenbudget noodzakelijk. Op decentraal niveau zijn in Bangladesh en Ethiopië overeenkomsten gesloten en op centraal niveau is budget ingezet voor een opschaling van PPP’s. Anderzijds was als gevolg van een lager ODA-budget en de landenkeuze, minder budget benodigd voor de decentrale milieuprogramma’s, zoals in Colombia en Bolivia. Daarnaast vonden op het decentrale waterbudget technische bijstellingen plaats als gevolg van het aanpassen van de corporate rate en een realistischer raming van de nog openstaande verplichtingen.
Uitgaven
Artikel 6.1
De verlaging op dit artikel betreft een saldo en is onder andere het gevolg van een technische overheveling naar artikel 5.6 (participatie civil society) van alle MFS-II-uitgaven. Daarnaast zijn de uitgaven aan de hernieuwbare energieprojecten vertraagd. Dit betreft zowel de centrale programma’s als de landenprogramma’s in Rwanda en Indonesië. Anderzijds is voor het GEF een extra betaling gedaan als gevolg van een aangepast betalingsritme. Ten slotte is een activiteit met het Tropenbos Instituut, in plaats van onder biodiversiteit en bossen, onder internationaal milieubeleid gefinancierd omdat dit inhoudelijk beter aansluit.
Artikel 6.2
Ook de mutatie op dit artikel is een saldo. Enerzijds vond een versnelling plaats van de centrale uitgaven aan het UNICEF Water, Sanitation and Hygiene (WASH-)programma die deels zijn afgedekt door lagere uitgaven op het integraalwaterbeheerprogramma. Anderzijds heeft ook op dit artikel een technische overheveling naar artikel 5.6 (participatie civil society) van MFS-II-uitgaven. Op de landenprogramma’s, waaronder in Bangladesh, heeft een verschuiving plaatsgevonden van de waterprogramma’s naar drinkwater en sanitatie.
Beleidsartikel 6
Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2011
Operationele doelstelling | Titel van de evaluatie | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
Beleidsdoorlichtingen | |||
– | |||
Effectenonderzoek ex post | |||
6.2 | 2. | Impactevaluatie water en sanitaire voorzieningen in Mozambique en Benin | 2011 |
Overig evaluatieonderzoek | |||
6.1 | 3. | Evaluatie Rio-verdragen | 2012 |
6.1 | 4. | Evaluatie interdepartementaal beleidsprogramma biodiversiteit | 2012 |
Algemene toelichting:
Nadere informatie, inclusief de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken: http://www.minbuza.nl (klik op de banner evaluatie).
Specifieke toelichting:
ad 3. Betreft VN-exercitie in het kader van Rio+20 (juni 2012).
ad 4. Afronding van het conceptrapport heeft vertraging opgelopen en is voorzien voor begin 2012.