Algemene beleidsdoelstelling
Waarborgen en bevorderen van de veiligheid, de economische ontwikkeling en een duurzaam milieu van Nederland.
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) heeft de nationale meet- en data-infrastructuur onderhouden, heeft het algemeen weerbericht voor de Nederlandse samenleving beschikbaar gesteld, heeft beoordeeld of alarmering bij gevaarlijke of ontwrichtende weersituaties nodig was, heeft luchtvaartmeteorologische inlichtingen geleverd, heeft klimaatwaarnemingen, klimaatverwachtingen en klimaatscenario’s geleverd en heeft onderzoek verricht op deze gebieden. Hierdoor hebben individuele burgers, bedrijven en (overheids)organisaties tijdig kunnen reageren op de verwachte (gevaarlijke) weersomstandigheden; kon tijdig en gericht (beleidsmatig) worden ingespeeld op ontwikkelingen, zoals op het gebied van klimaatverandering en seismische activiteit; hadden hulpdiensten, burgers en bedrijven tijdens ontwrichtende situaties toegang tot specifieke berichten die tijdens die situaties van belang worden geacht bij het oplossen daarvan; en is er op Europees niveau intensief samengewerkt bij de uitvoering van het aardobservatiebeleid.
Externe factoren
De externe factoren zijn niet van invloed geweest op de doelbereiking.
37. Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie | Realisatie | Vastgestelde begroting1 | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | ||
Verplichtingen | 45 375 | 50 396 | 0 | 46 845 | 45 166 | 53 829 | – 8 663 | – 29 | |
Uitgaven | 51 219 | 44 822 | 44 651 | 45 945 | 44 638 | 53 093 | – 8 455 | 361 | |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 29 028 | 29 744 | 32 181 | 34 391 | 35 268 | 34 043 | 1 225 | 361 | |
37.01.01 Weer | 15 478 | 15 921 | 17 243 | 19 456 | 19 616 | 19 894 | – 278 | 189 | |
37.01.02 Klimaat | 11 360 | 11 603 | 12 612 | 12 565 | 13 253 | 11 897 | 1 356 | 183 | |
37.01.03 Seismologie | 1 547 | 1 497 | 1 571 | 1 572 | 1 509 | 1 516 | – 7 | 17 | |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 643 | 723 | 755 | 798 | 890 | 736 | 154 | – 28 | |
37.02 Aardobservatie | 22 191 | 15 078 | 12 470 | 11 554 | 9 370 | 19 050 | – 9 680 | 0 | |
37.02.01 EUMETSAT | 22 191 | 15 078 | 12 470 | 11 554 | 9 370 | 19 050 | – 9 680 | 0 | |
Van de totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| |||
– Agentschapsbijdrage | 28 385 | 29 021 | 43 796 | 45 147 | 43 747 | 52 357 | – 8 610 |
| |
– Restant | 22 834 | 15 801 | 855 | 798 | 891 | 736 | 155 |
| |
37.09 Ontvangsten | 2 067 | 0 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling
37.01 Weer, klimaat en seismologie
Doelbereiking
De belangrijkste prestaties in 2011 zijn geweest:
Weer
-
– Uitgeven van een algemeen weerbericht en waarschuwingen
In 2011 zijn geen weeralarmen uitgegeven. Door de invoering van een vernieuwde weeralarmsystematiek bestaat er de mogelijkheid om per provincie een waarschuwing voor extreem weer (code oranje) of een weeralarm (code rood) uit te geven. In 2011 is 10 maal code oranje uitgegeven. De regionalisering van de waarschuwingen lijkt goed aan te sluiten bij de beleving van het algemeen publiek. In 2011 zijn gesprekken gevoerd met het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (DCC-I&M) over het voorzitterschap van het weeralarmteam dat een inschatting maakt van de impact van het te verwachten extreem weer-event en het KNMI adviseert over het al-dan-niet uitgeven van een weeralarm. In januari 2012 is het voorzitterschap van dit team daadwerkelijk aan DCC-I&M overgedragen.
-
– Meteorologische ondersteuning bij weerscalamiteiten en (levens)bedreigende Luchtkwaliteit
Het KNMI heeft zowel ten tijde van de brand in Moerdijk als tijdens de Fukujima-ramp adviezen geleverd. Tijdens de Moerdijkbrand zijn gegevens geleverd aan het RIVM (BOT-MI) en de veiligheidsregio over de verspreiding van rook en stoffen in de atmosfeer. De Fukujima-ramp is vanuit het KNMI gevolgd op basis van vragen uit de luchtvaartsector als ook vanuit BuZa.
In april 2011 heeft het KNMI geparticipeerd in de ICAO Volcanic Ash Exercise (VOLCEX 2011/01) waarin een uitbarsting van de Grimsvötn werd gesimuleerd. In de periode van 21 mei tot en met 25 mei 2011 kwam het tot een eruptie van deze vulkaan waarbij de as ook de Nederlandse FIR (Flight Information Region) bereikte. Het KNMI heeft alle luchtvaartpartijen in Nederland voorzien van informatie, ondersteund door het handboek vulkaanas, dat naar aanleiding van de eruptie in april 2010 door het KNMI is opgesteld. Optimalisatie van vulkaanasdienstverlening (waarneeminfrastructuur, verspreidingsmodellen, producten en procedures) wordt op internationaal niveau vormgegeven door de ICAO International Volcanic Ash Task Force (IVATF). In Europa vindt dit plaats binnen het door de Europese Commissie gefinancierde project Weather Hazards for Aviation (WEZARD). Het KNMI levert inbreng als onderdeel van EUMETNET, dat verantwoordelijk is voor de meteorologische inbreng in WEZARD.
Klimaat
-
– Er is bijgedragen aan de internationale waarnemingsstructuur door het voorbereiden van het TROPOMI instrument en de daarbij horende stralingstransportalgoritmen;
-
– Klimaatverandering is vastgelegd door voortzetting van de Nederlandse weerstationmetingen, van de grenslaagmetingen bij het Cabauw observatorium en van de satellietmetingen van de atmosfeersamenstelling en door het beschikbaar stellen van enkele ARGO floats;
-
– Onderzoek op het gebied van het klimaat heeft geleid tot circa tachtig publicaties in wetenschappelijke tijdschriften;
-
– Er is voorbereidend onderzoek gedaan voor de KNMI-next klimaatscenario’s die gepland zijn voor 2013; met het globale klimaatmodel EC-Earth zijn klimaatverwachtingen opgesteld ten behoeve van het 5e assessment rapport van het IPCC;
-
– Nederlandse klimaatgegevens zijn onder meer beschikbaar gemaakt in de Bosatlas van het Klimaat en de bijbehorende website;
-
– Het KNMI participeert in ongeveer 30 EU-FP7 projecten en draagt hiermee bij aan de Europese kennisinfrastructuur.
Seismologie
-
– Een meetsysteem van microseismiciteit bij het Bergermeer is operationeel gemaakt. De database met seismologie-gegevens van Europese meetstations wordt volgens plan uitgebreid;
-
– Een onderzoek naar de invloed van zoutlagen op het bepalen van de diepte en het mechanisme van aardbevingen is afgerond.
Meetbare gegevens
Kengetal | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene weersverwachtingen en adviezen | ||||||
– afwijking min.temperatuur (C) | – 0,2 | – 0,28 | – 0,24 | ABS1 (<0,50) | – 0,06 | |
– afwijking max.temperatuur (C) | – 0,4 | – 0,34 | – 0,21 | ABS(<0,50) | – 0,33 | |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | 0,4 | 0,18 | 0,04 | ABS(<1,0) | – 0,03 | |
Luchtvaartverwachtingen | ||||||
– tijdigheid TAF2Schiphol (%) | 98,7 | 99,5 | 99,0 | 99,0 | >99 | 99,5 |
Maritieme verwachtingen | ||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | 96,0 | 98,4 | 99,3 | >99 | 99 |
Bron: KNMI
Kengetal Aantal uitgegeven Weeralarmen | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 1 | 3 | 4 | 0 |
Bron: KNMI
Indicator | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gereviewde publicaties | 101 | 102 | 89 | 120 | >80 | 97 |
Bron: KNMI
37.02 Aardobservatie
Doelbereiking
De waarnemingen van de diverse EUMESAT Satellieten zijn tijdig beschikbaar gesteld.
Meetbare gegevens
Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten | 95 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 |
De conclusie is dat de satellieten vrijwel altijd naar behoren functioneren en de gegevens vrijwel altijd tijdig beschikbaar zijn.
Overzicht afgeronde onderzoeken
Er zijn in 2011 geen beleidsevaluaties afgerond of uitgevoerd.