Algemene beleidsdoelstelling
De strategische en uitvoerende besturing- en bedrijfsvoeringstaken en de ondersteunende diensten continue verbeteren.
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
Deze programmamiddelen zijn gericht op het vergroten en versterken van de strategische, bestuurlijke, wetgevende en juridische kennis van IenM, alsmede de communicatie daarover.
41. Ondersteuning functioneren IenM | Realisatie | Vastgestelde begroting1 | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | ||
Verplichtingen | 238 226 | 318 172 | 238 511 | 216 477 | 268 199 | 185 024 | 83 175 | 45 107 | |
Uitgaven | 233 816 | 247 826 | 272 798 | 236 519 | 230 903 | 213 037 | 17 866 | – 674 | |
41.01 Centrale diensten | 123 033 | 140 220 | 143 630 | 116 536 | 109 477 | 122 671 | – 13 194 | – 10 440 | |
41.01.01 Interne en externe communicatie IenM | 9 322 | 7 567 | 9 278 | 8 369 | 6 806 | 9 712 | – 2 906 | – 3 812 | |
41.01.02 Bedrijfsvoering IenM | 33 047 | 41 831 | 58 423 | 45 039 | 51 504 | 45 043 | 6 461 | 8 041 | |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 5 896 | 5 780 | 6 924 | 7 271 | 7 341 | 9 505 | – 2 164 | – 3 328 | |
41.01.04 Internationaal beleid IenM | 2 575 | 2 612 | 39 | 0 | 24 | 3 000 | – 2 976 | 0 | |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 8 142 | 8 497 | 8 589 | 8 747 | 8 701 | 9 554 | – 853 | – 929 | |
41.01.06 Financial en operational auditing | 7 015 | 7 150 | 7 857 | 7 167 | 6 625 | 5 658 | 967 | – 1 159 | |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 820 | 4 511 | 4 578 | 5 911 | 6 711 | 6 881 | – 170 | – 1 250 | |
41.01.08 HGIS-middelen | 1 735 | 2 183 | 2 248 | 1 903 | 2 026 | 2 104 | – 78 | – 78 | |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 48 166 | 56 840 | 42 638 | 28 570 | 15 970 | 25 736 | – 9 766 | – 6 791 | |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 2 315 | 3 249 | 3 056 | 3 559 | 3 769 | 5 478 | – 1 709 | – 1 134 | |
41.02 Shared Services Organisatie | 89 390 | 88 227 | 108 252 | 101 979 | 105 980 | 69 766 | 36 214 | 15 163 | |
41.02.01 ICT dienstverlening | 16 131 | 17 200 | 33 731 | 35 070 | 42 423 | 13 016 | 29 407 | 20 192 | |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 42 777 | 43 004 | 44 171 | 40 554 | 40 883 | 34 933 | 5 950 | 27 | |
41.02.03 Personele dienstverlening | 12 489 | 13 340 | 16 548 | 15 019 | 11 892 | 10 115 | 1 777 | – 668 | |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 5 032 | 5 961 | 8 364 | 8 242 | 7 663 | 8 464 | – 801 | – 1 962 | |
41.02.05 Communicatie en strategie | 12 961 | 8 722 | 5 438 | 3 094 | 3 119 | 3 238 | – 119 | – 2 426 | |
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd. | 21 393 | 19 379 | 20 916 | 18 004 | 15 446 | 20 600 | – 5 154 | – 5 397 | |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 5 895 | 6 038 | 9 758 | 6 240 | 6 206 | 7 220 | – 1 014 | – 1 084 | |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 4 217 | 4 597 | 3 888 | 4 498 | 2 901 | 3 735 | – 834 | – 1 806 | |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 8 495 | 6 667 | 5 455 | 4 802 | 3 921 | 7 034 | – 3 113 | – 1 648 | |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 2 786 | 2 077 | 1 815 | 2 464 | 2 418 | 2 611 | – 193 | – 859 | |
Van de totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 193 431 | 221 716 | 240 851 | 216 302 | 221 693 | 199 078 | 22 615 | ||
– Agentschapsbijdrage | 2 959 | 4 207 | 8 122 | 616 | 635 | 608 | 27 | ||
– Restant | 37 430 | 21 903 | 23 825 | 19 601 | 8 575 | 13 351 | – 4 776 | ||
41.09 Ontvangsten | 34 491 | 22 048 | 35 117 | 34 381 | 6 435 | 3 626 | 2 809 | 90 |
De hogere verplichtingen op artikel 41 dienen in samenhang te worden bezien met de lagere verplichtingen op artikel 61. Verplichtingen die op artikel 61 waren begroot (apparaat voorheen VROM), zijn op artikel 41 gerealiseerd (apparaat IenM). Zie ook toelichting 6.
De lagere uitgaven bij centrale diensten en algemene uitgaven departement onderdelen zijn onder meer veroorzaakt door stagnatie van apparaatuitgaven als gevolg van de vorming van het nieuwe departement. Het gaat bijvoorbeeld om traag opgestarte of vertraagde projecten bij beleidsdirecties en de samengevoegde directies Bestuursondersteuning, Juridische Zaken, Communicatie.
Betreft gelden voor de BES-eilanden die bij tweede suppletoire wet zijn overgedragen aan de verschillende dienstonderdelen.
De hogere ICT uitgaven zijn met name het gevolg van een overboeking van het ministerie van VWS in het kader van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst en opdrachten voor de harmonisatie van ICT systemen voor het samengevoegde ministerie van IenM, die geheel ten laste van artikel 41 zijn gekomen (in plaats van deze te splitsen over beide apparaatartikelen). Zie ook toelichting 2.
Operationele doelstellingen
41.01 Centrale Diensten
Operationele doelstellingen
41.02 Shared Services Organisatie
41.03 Algemene uitgaven departementsonderdelen
De Centrale Diensten en de SSO hebben ook in 2011 naast het leveren van de reguliere producten en diensten op het gebied van advisering en ondersteuning van de ambtelijke leiding en politieke leiding van het departement en de Directoraten-generaal, bijgedragen aan een verdere verbetering van de departementale efficiëntie en effectiviteit en het verminderen van ambtelijke drukte. De behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer om de Raad voor Verkeer en Waterstaat samen te voegen met de Raad voor het Landelijk Gebied (RLG) en de VROM-raad tot de nieuwe Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur heeft in 2011 plaatsgevonden. Begin 2012 vindt de behandeling in de Eerste Kamer plaats. Vooruitlopend daarop zijn de secretariaten van deze raden al sinds 2010 samengevoegd. De samenvoeging van het voormalige departement van Verkeer en Waterstaat met delen van het voormalige departement van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu tot het nieuwe departement van Infrastructuur en Milieu heeft in 2011 geleid tot een snelle integratie en bundeling van de staftaken. Daarbij heeft de continuering van de ondersteuning van de ambtelijke en politieke leiding steeds voorop gestaan. De overgang van de Departementale Auditdienst van Infrastructuur en Milieu naar de Auditdienst Rijk is in 2011 voorbereid en zal naar verwachting in 2012 worden geëffectueerd. Enkele beleidstaken die voorheen door de stafdiensten werden verricht zijn overgedragen aan de beleidsdirecties.
Begin van 2011 is, mede als gevolg van de samenvoeging van beide departementen, de nieuwe directie Concern Informatievoorziening opgericht.
Meetbare gegevens
2003 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvestingsuitgaven | ||||||||
Bestuurskern | 41 206 | 33 826 | 32 492 | 35 190 | 31 234 | 35 700 | 35 056 | – 644 |
De huisvestingsindicator bestaat uit de huisvestingskosten en overige facilitaire kosten van de bestuurskern, zijnde de Directoraten Generaal, de Centrale stafdiensten en de SSO.
De lagere realisatie in 2011 wordt verklaard door lagere inhuur en diverse overige posten, waardoor het saldo van afrekeningen met 4FM.