Base description which applies to whole site

Artikel 41. Ondersteuning functioneren Infrastructuur en Milieu

Algemene beleidsdoelstelling

De strategische en uitvoerende besturing- en bedrijfsvoeringstaken en de ondersteunende diensten continue verbeteren.

Doelbereiking en maatschappelijke effecten

Deze programmamiddelen zijn gericht op het vergroten en versterken van de strategische, bestuurlijke, wetgevende en juridische kennis van IenM, alsmede de communicatie daarover.

Overzicht van de budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

41. Ondersteuning functioneren IenM

       

Realisatie

Vastgestelde begroting1

Verschil

 

Slotwetmutaties

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

 

2011

Verplichtingen

238 226

318 172

238 511

216 477

268 199

185 024

83 175

2

45 107

Uitgaven

233 816

247 826

272 798

236 519

230 903

213 037

17 866

 

– 674

41.01 Centrale diensten

123 033

140 220

143 630

116 536

109 477

122 671

– 13 194

 

– 10 440

41.01.01 Interne en externe communicatie IenM

9 322

7 567

9 278

8 369

6 806

9 712

– 2 906

3

– 3 812

41.01.02 Bedrijfsvoering IenM

33 047

41 831

58 423

45 039

51 504

45 043

6 461

4

8 041

41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding

5 896

5 780

6 924

7 271

7 341

9 505

– 2 164

 

– 3 328

41.01.04 Internationaal beleid IenM

2 575

2 612

39

0

24

3 000

– 2 976

5

0

41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering

8 142

8 497

8 589

8 747

8 701

9 554

– 853

 

– 929

41.01.06 Financial en operational auditing

7 015

7 150

7 857

7 167

6 625

5 658

967

 

– 1 159

41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak

4 820

4 511

4 578

5 911

6 711

6 881

– 170

 

– 1 250

41.01.08 HGIS-middelen

1 735

2 183

2 248

1 903

2 026

2 104

– 78

 

– 78

41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden

48 166

56 840

42 638

28 570

15 970

25 736

– 9 766

3

– 6 791

41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit

2 315

3 249

3 056

3 559

3 769

5 478

– 1 709

 

– 1 134

41.02 Shared Services Organisatie

89 390

88 227

108 252

101 979

105 980

69 766

36 214

 

15 163

41.02.01 ICT dienstverlening

16 131

17 200

33 731

35 070

42 423

13 016

29 407

6

20 192

41.02.02 Facilitaire dienstverlening

42 777

43 004

44 171

40 554

40 883

34 933

5 950

6

27

41.02.03 Personele dienstverlening

12 489

13 340

16 548

15 019

11 892

10 115

1 777

 

– 668

41.02.04 Financiële dienstverlening

5 032

5 961

8 364

8 242

7 663

8 464

– 801

 

– 1 962

41.02.05 Communicatie en strategie

12 961

8 722

5 438

3 094

3 119

3 238

– 119

 

– 2 426

41.03 Algemene uitgaven dep. onderd.

21 393

19 379

20 916

18 004

15 446

20 600

– 5 154

 

– 5 397

41.03.01 Regeringsvliegtuig

5 895

6 038

9 758

6 240

6 206

7 220

– 1 014

 

– 1 084

41.03.02 Personeel en materieel DGMo

4 217

4 597

3 888

4 498

2 901

3 735

– 834

 

– 1 806

41.03.03 Personeel en materieel DGLM

8 495

6 667

5 455

4 802

3 921

7 034

– 3 113

3

– 1 648

41.03.04 Personeel en materieel DGW

2 786

2 077

1 815

2 464

2 418

2 611

– 193

 

– 859

Van de totale uitgaven:

                 

– Apparaatsuitgaven

193 431

221 716

240 851

216 302

221 693

199 078

22 615

   

– Agentschapsbijdrage

2 959

4 207

8 122

616

635

608

27

   

– Restant

37 430

21 903

23 825

19 601

8 575

13 351

– 4 776

   

41.09 Ontvangsten

34 491

22 048

35 117

34 381

6 435

3 626

2 809

7

90

1

incl. stand ISB (+/–) dep.herindeling

2

De hogere verplichtingen op artikel 41 dienen in samenhang te worden bezien met de lagere verplichtingen op artikel 61. Verplichtingen die op artikel 61 waren begroot (apparaat voorheen VROM), zijn op artikel 41 gerealiseerd (apparaat IenM). Zie ook toelichting 6.

3

De lagere uitgaven bij centrale diensten en algemene uitgaven departement onderdelen zijn onder meer veroorzaakt door stagnatie van apparaatuitgaven als gevolg van de vorming van het nieuwe departement. Het gaat bijvoorbeeld om traag opgestarte of vertraagde projecten bij beleidsdirecties en de samengevoegde directies Bestuursondersteuning, Juridische Zaken, Communicatie.

4

Betreft hoger dan verwachtekosten voor digitalisering P-dossiers.

5

Betreft gelden voor de BES-eilanden die bij tweede suppletoire wet zijn overgedragen aan de verschillende dienstonderdelen.

6

De hogere ICT uitgaven zijn met name het gevolg van een overboeking van het ministerie van VWS in het kader van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst en opdrachten voor de harmonisatie van ICT systemen voor het samengevoegde ministerie van IenM, die geheel ten laste van artikel 41 zijn gekomen (in plaats van deze te splitsen over beide apparaatartikelen). Zie ook toelichting 2.

7

Doordat het regeringsvliegtuig in 2010 minder vluchten uitvoerde, ontving IenM een teruggave op basis van het beheercontract. Daarnaast werd IenM gecompenseerd voor HRM dienstverlening bij het agentschap Rijkswaterstaat.

Operationele doelstellingen

41.01 Centrale Diensten

Operationele doelstellingen

41.02 Shared Services Organisatie
41.03 Algemene uitgaven departementsonderdelen

De Centrale Diensten en de SSO hebben ook in 2011 naast het leveren van de reguliere producten en diensten op het gebied van advisering en ondersteuning van de ambtelijke leiding en politieke leiding van het departement en de Directoraten-generaal, bijgedragen aan een verdere verbetering van de departementale efficiëntie en effectiviteit en het verminderen van ambtelijke drukte. De behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer om de Raad voor Verkeer en Waterstaat samen te voegen met de Raad voor het Landelijk Gebied (RLG) en de VROM-raad tot de nieuwe Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur heeft in 2011 plaatsgevonden. Begin 2012 vindt de behandeling in de Eerste Kamer plaats. Vooruitlopend daarop zijn de secretariaten van deze raden al sinds 2010 samengevoegd. De samenvoeging van het voormalige departement van Verkeer en Waterstaat met delen van het voormalige departement van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu tot het nieuwe departement van Infrastructuur en Milieu heeft in 2011 geleid tot een snelle integratie en bundeling van de staftaken. Daarbij heeft de continuering van de ondersteuning van de ambtelijke en politieke leiding steeds voorop gestaan. De overgang van de Departementale Auditdienst van Infrastructuur en Milieu naar de Auditdienst Rijk is in 2011 voorbereid en zal naar verwachting in 2012 worden geëffectueerd. Enkele beleidstaken die voorheen door de stafdiensten werden verricht zijn overgedragen aan de beleidsdirecties.

Begin van 2011 is, mede als gevolg van de samenvoeging van beide departementen, de nieuwe directie Concern Informatievoorziening opgericht.

Meetbare gegevens

Huisvestingsuitgaven bestuurskern (in € 1 000)
 

2003

2007

2008

2009

2010

Streefwaarde 2011

Realisatie 2011

Verschil

Huisvestingsuitgaven

               

Bestuurskern

41 206

33 826

32 492

35 190

31 234

35 700

35 056

– 644

De huisvestingsindicator bestaat uit de huisvestingskosten en overige facilitaire kosten van de bestuurskern, zijnde de Directoraten Generaal, de Centrale stafdiensten en de SSO.

De lagere realisatie in 2011 wordt verklaard door lagere inhuur en diverse overige posten, waardoor het saldo van afrekeningen met 4FM.

Licence