Omschrijving van de samenhang met beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale en lokale infrastructuur verantwoord. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in het Jaarverslag 2012 van Infrastructuur en Milieu (Hoofdstuk XII) bij de beleidsartikelen 3 Wegen en Verkeersveiligheid en 4 Openbaar Vervoer en Spoor.
14. Regionaal/lokale infra | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 122.439 | 193.203 | 98.661 | 164.588 | 65.062 | 215.471 | – 150.409 | 1 |
Uitgaven | 285.713 | 182.976 | 266.337 | 338.572 | 238.852 | 329.348 | – 90.496 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 175.516 | 141.849 | 156.053 | 138.107 | 142.033 | 187.266 | – 45.233 | |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 591 | 1.089 | 668 | 69 | 0 | 888 | – 888 | 2 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 174.925 | 140.760 | 155.385 | 138.038 | 142.033 | 186.378 | – 44.345 | 3 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 110.197 | 40.591 | 50.576 | 30.592 | 41.580 | 41.291 | 289 | |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 0 | 536 | 59.708 | 169.873 | 55.239 | 100.791 | – 45.552 | |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 536 | 7.885 | 9.873 | 2.539 | 31.182 | – 28.643 | 4 | |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 0 | 51.823 | 160.000 | 52.700 | 51.968 | 732 | ||
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.641 | – 17.641 | 5 | |
14.09 Ontvangsten | 29.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Ad 1) In 2012 zijn minder verplichtingen aangegaan dan in de Begroting 2012 voorzien. Dit heeft meerdere oorzaken.
-
a. 14.01.02 Planstudieprojecten regionaal/lokaal
Voor de Parallelstructuur Gouweknoop en RijnGouwelijn Oost zijn geen verplichtingen aangegaan omdat de subsidieaanvragen niet in 2012 zijn ingediend. Behalve een overboeking naar de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) ten behoeve van Fietsroutes woon-werkverkeer en een overboeking naar HXII voor de campagne «Heel Nederland fietst» zijn er geen verder geen verplichtingen aangegaan ten laste van het budget voor de MobiliteitsAanpak (Amendement Roefs/Koopmans).
-
b. 14.02 Regionale Mobiliteitsfondsen
Op dit begrotingsartikel is een verplichtingenoverschot van € 45 miljoen ontstaan, omdat het Mobiliteitsfonds van de provincie Zeeland al eerder volledig als verplichting is vastgelegd.
-
c. 14.03 Regio Specifiek Pakket – Zuiderzeelijn (RSP-ZZL): Pakket Bereikbaarheid
Ten opzichte van de begroting 2012 zijn er lagere verplichtingen van € 75 miljoen. Dat wordt veroorzaakt doordat ruim € 43 miljoen is overgeboekt naar het Gemeentefonds, het Provinciefonds en het BTW-Compensatiefonds.
Het restant is ontstaan doordat in voorgaande jaren wijzigingen zijn aangebracht in het kasritme van RSP-ZZL: regionale bereikbaarheids (RB-)projecten. Deze aanpassing is begrotingstechnisch wel in de uitgaven doorgevoerd maar abusievelijk niet in de verplichtingenbudgetten waardoor het verplichtingenbudget in 2012 te hoog was. Het verplichtingenbudget zal worden aangepast aan de behoeften voor 2013 en verder
Ad 2) Planstudieprogramma Regionaal/Lokaal. In 2012 zijn er geen uitgaven verricht voor planstudies; er liepen geen studies meer uit voorgaande jaren en er zijn geen nieuwe studies gestart.
Ad 3) Realisatieprogramma Regionaal/Lokaal. In 2012 is voor de projecten Noord/Zuidlijn en Nijmegen 2e Stadsbrug meer uitgegeven dan voorzien door voorspoedige voortgang van deze projecten. Voor de projecten N201, RijnGouwelijn Oost en Randstadrail zijn juist minder betalingen verricht. Per saldo heeft dit tot een lagere realisatie geleid dan voorzien.
Ad 4) RSP–ZZL, concrete bereikbaarheidsprojecten. Na toevoeging van de voordelige saldi 2011 en verwerking van de verwachte saldi bij Najaarsnota 2012 is € 24,1 miljoen overgeboekt naar het Provinciefonds, € 16,4 miljoen naar het Gemeentefonds en € 2,8 miljoen naar het BTW-Compensatiefonds. Dit is niet zichtbaar als zijnde realisatie bij IenM. Het resterende voordelige saldo 2012 ad € 1,5 miljoen wordt toegevoegd aan 2013.
Ad 5) RSP–ZZL, Ruimtelijk Economisch Programma (REP). De REP-middelen worden via het Provinciefonds uitgekeerd. Dit maakt dat de begroting van IenM geen realisatie laat zien.
Projectoverzichten
Real.progr.reg.lok. (14.01.03) | Stand ontwerp begroting | Realisatie | Toelichting | Oplevering | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Verschil | Begroting | Realisatie | ||||
(1) | (5) | |||||
Uitgaven | 186 | 142 | – 44 | |||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 44 | 77 | 33 | 1 | 2017 | 2017 |
N201 | 18 | 12 | – 6 | 2 | 2012 | 2013 |
Rijn Gouwelijn Oost (HOV Zuid Holland Noord) | 42 | – 42 | 3 | 2015 | 2018 | |
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding) | 52 | – 52 | 4 | 2008, 2010/13 | 2014 | |
Beneluxmetro (excl.Bodemsanering) | 0 | 2 | 2 | 5 | ||
Startstation Erasmuslijn | ||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 31 | 51 | 20 | 6 | 2013 | 2013 |
Afronding | – 1 | 1 |
Toelichting
Ad 1) Noord/Zuidlijn. Voor de Noord/Zuidlijn is in 2012 meer uitgegeven dan begroot. Dit doordat de laatste fase van het boren voorspoediger is verlopen dan gepland, waardoor mijlpalen die voor 2013 gepland stonden reeds in 2012 zijn behaald. Aan deze mijlpalen waren betalingen gekoppeld.
Ad 2) N201. Door een wijziging in de planning schuiven betalingen door naar 2013. Dit komt doordat de grond van Chipshol via een onteigeningsprocedure moet worden verkregen (Boerenlandvariant) Op basis van de laatste voortgangsberichten vanuit de provincie Noord-Holland over de aanleg van de parallelstructuren langs de A4 zijn de subsidiemijlpalen niet gehaald.
Ad 3) RijnGouwelijn Oost. De lagere uitgaven zijn veroorzaakt door herziene plannen voor de RijnGouwelijn (RGL). Voor het HOV net Zuid-Holland Noord is door de provincie Zuid-Holland een geheel nieuw plan ontwikkeld dat de eerdere plannen voor de RGL Oost en West vervangt. De rijksbijdrage voor het HOV net is, samen met de bijdrage voor de Rijnlandroute, opgenomen in het gebiedsbudget waarmee de provincie beide projecten gaat (mede)financieren. Over het gebiedsbudget heeft de Minister afspraken gemaakt met van de provincie.
Ad 4) Randstadrail (incl voorbereidingskosten en aanlanding). Er kunnen geen betalingen worden verricht omdat de gemeente Den Haag eerst een besluit moet nemen of de aansluiting op Den Haag Centraal noodzakelijk is.
Ad 5) Beneluxmetro (excl. bodemsanering). Eindafrekening is pas in 2012 uitgevoerd in plaats van in 2011 omdat de laatste werkzaamheden pas in 2012 konden worden afgerond.
Ad 6) Nijmegen 2e Stadsbrug. Door de snellere realisatie van het project Nijmegen 2e Stadsbrug zijn betalingen die voor 2013 waren geraamd al in 2012 verricht.
Projectomschrijving | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | |
---|---|---|---|
CATEGORIE 1 (voor tracébesluit) | |||
Projecten Zuidvleugel | |||
Haaglanden/Den Haag Rotterdamsebaan (vh Trekvliettracé) | 2014–2018 | 2016–2020/2022 | 1 |
A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop | 2011–2015 | 2013–2019/2021 | 2 |
RijnGouwelijn West | 2012–2015 | 2014–2018 | 3 |
Projecten Utrecht | |||
Utrecht CS-De Uithof | 2013–2018 | 2013–2018 | |
Projecten Brabant | |||
Eindhoven/Helmond, voltooiing verkeersruit (T-structuur) | 2015–2018 | 2016–2019/2021 | 4 |
CATEGORIE 2 | |||
Projecten Nationaal | |||
Projecten in voorbereiding | 2012 ev | na 2012 | 4 |
Toelichting
Ad 1) Haaglanden/Den Haag Rotterdamsebaan (vh Trekvliettracé). Vertraging door langere voorbereidingstijd van de stadsregio Haaglanden.
Ad 2) A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop. Vertraging door langere voorbereidingstijd van de provincie Zuid-Holland.
Ad 3) RijnGouwelijn West. Vertraging door gewijzigde plannen en langere voorbereidingstijd van de provincie Zuid-Holland.
Ad 4) Eindhoven/Helmond voltooiing verkeersruit (T-structuur). Vertraging door langere voorbereidingstijd van de provincie Noord-Brabant en Stadsregio Eindhoven (SRE).
14.03 Regiospecifiek pakket Zuiderzeelijn
Artikelonderdeel
Bedragen in € miljoen | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil Toelichting | ||
Concrete bereikbaarheidsprojecten | 31 | 3 | – 28 | |
Begroting IF 14.03.01 | 31 | 3 | – 28 | 1 |
Regionaal Mobiliteitsfonds | 52 | 52 | 0 | |
Begroting IF 14.03.02 | 52 | 52 | 0 | |
Ruimtelijk Economisch Programma | 18 | 0 | – 18 | |
Begroting IF 14.03.03 | 18 | 0 | – 18 | 2 |
Toelichting
Ad 1) Concrete bereikbaarheidsprojecten. Na toevoeging van de voordelige saldi 2011 en verwerking van de verwachte saldi bij Najaarsnota 2012 is € 24,1 miljoen overgeboekt naar het Provinciefonds, € 16,4 miljoen naar het Gemeentefonds en € 2,8 miljoen naar het BTW-Compensatiefonds. Dit is niet zichtbaar als zijnde realisatie bij IenM. Het resterende voordelige saldo 2012 ad € 1,5 miljoen wordt toegevoegd aan 2013.
Ad 2) Ruimtelijk Economisch Programma (REP). De REP-middelen worden via het Provinciefonds uitgekeerd. Dit maakt dat de begroting van IenM geen realisatie laat zien.