Base description which applies to whole site

Agentschap NL (AgNL)

Staat van baten en lasten

Bedragen in € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2012

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

173.084

177.455

4.371

182.926

Omzet overige departementen

66.415

60.715

– 5.700

67.004

Omzet derden

7.090

5.770

– 1.320

5.251

Rentebaten

15

15

38

Vrijval voorzieningen

1.370

1.370

948

Bijzondere baten

1.978

1.978

11.674

Totaal baten

246.589

247.303

714

267.841

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

* personele kosten

163.160

154.011

– 9.149

173.960

* materiële kosten

80.469

80.232

237

75.091

Afschrijvingskosten

       

* immaterieel

218

– 218

769

* materieel

2.960

2.549

– 411

4.000

Overige lasten

       

* dotaties voorzieningen

3.455

3.455

11.907

* rentelasten

1

1

128

* bijzondere lasten

3.167

3.167

1.330

Totaal lasten

246.589

243.632

– 2.957

267.185

         

Saldo van baten en lasten

3.671

3.671

656

Toelichting op de opmerkelijke verschillen in de exploitatie

Toelichting op de baten

Algemeen

De gerealiseerde reguliere omzet is € 2,6 mln lager dan de begroting door een sterk krimpend opdrachtenpakket en een lagere declarabele bezetting als gevolg van het hanteren van een strikt vacaturebeleid, en door het actief inzetten van maatregelen vanuit Sociaal Flankerend Beleid om de externe mobiliteit te bevorderen. Daarmee anticipeert AgNL op de effecten van de opgelegde taakstellingen.

Omzet moederdepartement

De omzet van het moederdepartement ten opzichte van de oorspronkelijke begroting is met € 4,4 mln gestegen. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt doordat gedurende 2012 een aanvullende opdracht ontvangen is voor de uitvoering van de Research en Development Aftrek (RDA).

Omzet overige departementen

Bedragen in € 1.000
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

OCW

1.189

871

– 318

1.556

I&M

37.686

32.386

– 5.300

35.759

VWS

1.326

376

– 950

587

BUZA

14.128

15.879

1.751

14.219

BZK

11.709

10.901

– 808

13.424

SZW

139

142

3

334

Financiën

238

– 238

278

V&J

134

134

824

Defensie

26

26

23

TOTAAL

66.415

60.715

– 5.700

67.004

De omzet van overige departementen is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting met 8,6% gedaald. De afname van het opdrachtenpakket doet zich bij bijna alle opdrachtgevers voor. Bij het Ministerie van Buitenlandse zaken (BuZa) stijgt de omzet als gevolg van intensiveringen van de bestaande portefeuille en een aantal aanvullende/nieuwe opdrachten voor programma’s zoals PPP Water Fonds, duurzaam water en Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid. Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) daalt het opdrachtenpakket door de invulling van taakstellingen sterker dan in de ontwerpbegroting aangenomen is.

Het aandeel in de totale omzet van de overige departementen bedraagt 24,9%.

Omzet derden

Bedragen in € 1.000
 

2012

begroting

2012 realisatie

Verschil realisatie

en oorspronkelijk vastgestelde

begroting

Realisatie 2011

Provincie

295

138

– 157

86

EU

1.239

1.627

388

1.186

Overig

5.556

4.005

– 1.551

3.979

TOTAAL

7.090

5.770

– 1.320

5.251

De omzet derden betreft de opbrengst die buiten de Rijksoverheid wordt gerealiseerd. De opbrengst derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie en diverse overige opdrachtgevers. De omzet overige opdrachtgevers is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting gedaald met 18,6%. Dit betreft overwegend kleinere en kortlopende opdrachten die daardoor lastiger te begroten zijn. Het aandeel in de totale omzet bedraagt 2,4%.

Rentebaten

In 2012 is rentevergoeding over de afgesloten deposito’s ontvangen.

Vrijval voorzieningen

De vrijval voorzieningen bedraagt € 1,4 mln en heeft betrekking op alle voorzieningen met uitzondering van voorziening wachtgelden.

Bijzondere baten

De bijzondere bate betreft de bijdrage van het moederdepartement aan de kosten van herhuisvestingsproject divisie EVD Internationaal en aan de kosten voor vorming van DG Uitvoering.

Daarnaast zijn er ontvangsten in het kader van betalingsregelingen inzake schadeloosstellingen aan opdrachtgevers.

Toelichting op de lasten

Algemeen

De lasten zijn ten opzichte van de begroting met 1,2% gedaald. Hieronder worden ze toegelicht.

Personele kosten

De totale personeelskosten zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting met 5,6% gedaald. De loonkosten zijn met 5,1% gedaald. Dit wordt veroorzaakt door de lagere omvang van het personeelsbestand als gevolg van de afname van het opdrachtenpakket, uitstroom in het kader van sociaal flankerend beleid en éénmalige meevaller als gevolg van afwikkeling van vorderingen op Stichting NIVR (€ 0,8 mln). Daarnaast heeft Agentschap NL per 1 september 2012 het tweede en laatste deel van het personeelsbestand dat werkzaam is aan ICT overgedragen aan het de baten-lastendienst DICTU. De loonkosten van deze medewerkers zijn daardoor vanaf 1 september 2012 verantwoord onder de automatiseringskosten.

De realisatie op de overige personeelskosten is lager dan begroot. Door een hogere uitstroom en de succesvolle inzet van mobiliteitsbevorderende maatregelen is de realisatie op opleidingskosten lager dan begroot.

Het gemiddelde aantal fte’s is ten opzichte van de begroting (1.959 fte) gedaald naar 1.878 fte (exclusief personeel in buitenland, if’ers. HPK’ers en ouderschaps- en pasverlof).

De gemiddelde loonkosten per fte bedragen in 2012 € 79.337: voor ambtelijk personeel was dit € 78.273 en voor inhuurkrachten € 82.372 per jaar.

Materiële kosten

De materiële kosten liggen per saldo in de lijn met de begroting. De toename van de directe uitvoeringskosten en de automatiseringskosten DICTU wordt volledig gecompenseerd door lagere huisvesting- en kantoorkosten en kosten voor het uitvoeren van projecten. De directe uitvoeringskosten zijn hoger dan begroot doordat er met ingang van 2012 een zuivere hantering is toegepast van de uitvoeringskosten, wat als gevolg heeft dat er voor € 3,1 mln aan omzet directe uitvoeringskosten is verantwoord, die in 2011 onder beleidsgelden zou zijn opgenomen.

De toename van de automatiseringskosten is voor € 2,4 mln. Het gevolg van het rubriceren van de overgedragen medewerkers aan agentschap DICTU vanaf 1 september 2012, waardoor deze kosten niet meer onder de personele kosten kunnen worden verantwoord.

De huisvestingskosten zijn lager dan begroot doordat er in Den Haag kantoorruimte in 2012 is afgestoten vanwege een dalend personeelsbestand (lagere behoefte). AgNL anticipeert hiermee op de krimp van haar opdrachtenpakket en het daaraan gekoppelde personeelsbestand. Verder is kantoorruimte onderverhuurd aan Agentschap CBI waarvoor een vergoeding is ontvangen.

De daling van de kantoorkosten hangt samen met de steeds verdergaande digitalisering van de werkprocessen. Hierdoor dalen de kosten voor kantoorbenodigdheden en portikosten, naast de al eerder genoemde volume effecten.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten liggen in de lijn met de begroting.

Dotatie voorzieningen

De dotatie aan de voorzieningen bedraagt € 3,5 mln en betreft de noodzakelijke dotatie aan de voorzieningen personeel in verband met de afvloeiing van het personeel (€ 1,6 mln), voorziening debiteuren in verband met mogelijke oninbaarheid (€ 0,9 mln) en voorziening onderhanden werk (€ 0,7 mln), voorziening ambtsjubilea (€ 0,2 mln) en voorziening wachtgelden (€ 0,1 mln).

Rente lasten

De rentelasten betreffen de wettelijke rente. Agentschap NL heeft geen uitstaande leningen bij het Ministerie van Financiën.

Bijzondere lasten

Als gevolg van de verhuizing van de divisie EVD Internationaal naar CentreCourt, zijn de gebouwgebonden investeringen van het voormalig EVD-gebouw vervroegd afgeschreven (€ 1,5 mln). Vanuit het moederdepartement is een bijdrage ontvangen ter dekking van deze kosten, die onder de bijzondere bijdrage moederdepartement is verantwoord. Van de bijzondere lasten heeft € 1,4 mln betrekking op de naheffing BTW over de buitenlandse beleidsuitgaven van periode tot en met 2011.

Saldo van baten en lasten

Het Agentschap NL sluit het jaar met een positief resultaat van € 3,67 mln. De Secretaris-Generaal van EZ besluit na vaststelling van de jaarrekening over de resultaatsbestemming.

Balans per 31 december 2012

vóór resultaatsbestemming, in € 1.000
 

Balans 2012

Balans 2011

Activa

   

Immateriële vaste activa

75

710

Materiële vaste activa

   

* grond en gebouwen

   

* installaties en inventarissen

13.594

15.607

* overige materiële vaste activa

2.268

Voorraden

Debiteuren

8.417

11.201

Nog te ontvangen

28.593

13.088

Liquide middelen

91.013

65.733

Totaal Activa

141.692

108.607

     

Passiva

   

Eigen vermogen

   

* exploitatiereserve

14.245

13.589

* onverdeeld resultaat

3.671

656

Voorzieningen

13.046

15.350

Leningen bij het MvF

Egalisatierekening

117

302

Crediteuren

15.085

15.045

Nog te betalen

95.529

63.665

Totaal Passiva

141.692

108.607

Bedragen in € 1.000
 

Voorzieningen 1 januari 2012

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Voorzieningen 31 december 2012

Voorziening Ambtsjubilea

2.820

155

221–

 

2.754

Voorziening Verlieslatende contracten/personeel

9.676

1.593

991–

248–

10.030

Voorziening Verlieslatende contracten/projecten

945

551–

394–

Voorziening reorganisatie

504

3

192–

160–

155

Voorziening Wachtgelden

1.277

74

1.271–

80

Voorziening NIVR postactieven

128

101–

27

Totaal

15.350

1.825

3.328–

802–

13.046

De totale dotatie aan de voorzieningen bedraagt € 3.455 (inclusief dotatie aan voorziening debiteuren van € 934 en voorziening te verrekenen met opdrachtgevers van € 696) en de vrijval € 1.370 (inclusief vrijval voorziening debiteuren van € 206 en voorziening te verrekenen met opdrachtgevers van € 362).

Toelichting eigen vermogen

De exploitatiereserve is gemaximeerd tot 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen twee jaar. Dit houdt in dat de maximaal toegestane omvang van de exploitatiereserve € 13 mln bedraagt. Inclusief het resultaat over 2012 bedraagt het saldo van de exploitatiereserve € 17,9 mln en ligt daarmee boven het toegestane maximum.

In 2012 is de berekeningsmethodiek van voorziening ambtsjubilea veranderd. Er is voor iedere medewerker, die recht heeft op de uitbetaling van ambtsjubileum tot zijn pensioenleeftijd, een individuele berekening gemaakt. De mutatie in de hoogte van deze voorziening (€ 2.363 mln) is als directe vermogensmutatie in de jaarrekening gepresenteerd. De vergelijkende cijfers 2011 zijn als gevolg hiervan aangepast.

Kasstroomoverzicht over 2012

Bedragen in € 1.000
   

(1)

(2)

(3)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1.

Rekening courant RHB en overige liquide middelen per 1 januari 2012

58.707

65.733

7.026

2.

Totaal operationele kasstroom

2.717

23.315

20.598

3a.

–/– totaal investeringen

– 2.440

– 3.079

– 639

3b.

+ totaal boekwaarde desinvesteringen

5.044

5.044

3.

Totaal investeringskasstroom

– 2.440

1.965

4.405

4a.

–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement

4b.

+ eenmalige storting door moederdepartement

1.150

– 1.150

4c.

–/– aflossingen op leningen

4d.

+ mogelijk beroep op leenfaciliteit

4.

Totaal financieringskasstroom

1.150

– 1.150

5.

Rekening courant RHB en overige liquide middelen per 31 december 2012

60.134

91.013

30.879

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van de baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. De gerealiseerde operationele kasstroom is € 20,6 mln hoger dan begroot doordat de ontvangen voorschotten ter financiering van operationele activiteiten hoger zijn dan de kosten voor de uitvoering daarvan. Daarnaast is het saldo van baten en lasten hoger dan begroot.

De gerealiseerde investeringskasstroom is € 4,4 mln lager dan begroot wat wordt veroorzaakt door de desinvesteringen als gevolg van overdracht van generieke ICT activa naar DICTU.

De financieringskasstroom is lager dan begroot. De begrote éénmalige storting door het moederdepartement is opgenomen onder operationele kasstroom doordat de bijdrage aan de kosten in de staat van baten en lasten is verwerkt.

Doelmatigheidsindicatoren

 

2010

2011

2012

Inputindicatoren

AgNL

AgNL

AgNL

Kernindicatoren

     

Verhouding direct/indirect

2.018 fte

1.825,3 fte

1.594,7 fte

personeel in fte’s

409 fte

343,9 fte

283,3 fte

       

Verklarende variabelen

     

Loonkosten per fte

€ 78.149

€ 78.275

€ 79.337

Totaal aantal fte’s

2.451,5 fte

2.169,2 fte

1.948,2 fte

Kosten inhuur externen op basis van PAO-definitie (x 1.000)

€ 76.887

€ 54.697

€ 40.148

       

Outputindicatoren

AgNL

AgNL

AgNL

Kernindicatoren

     

Uurtarief

1% reële tariefstijging

0,7% reële tariefstijging

3,6% reële tariefstijging

Aantal declarabele uren per fte en totaal

1.468 uren per fte / 2,96 mln uren totaal

1.441 uren per fte / 2,6 mln uren totaal

1.436 uren per fte/ 2,3 mln uren totaal

Aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren

2.040

2.040

2.040

 

werkbare uren

1.671 bruto

werkbare uren

1.671 bruto

werkbare uren

1.671 bruto

 

1.579 netto

1.579 netto

1.579 netto

       

Verklarende variabelen

     

Bedrijfsresultaat /

omzet (x 1.000)

€ 1.595/

€ 280.749

€ 656/

€ 255.181

€ 3.671/

€ 243.940

       

Kwaliteitsindicatoren

     

Kernindicatoren

     

Klanttevredenheid

7,3

7,5

7,5

Doorlooptijd processen

Doorlooptijd handelstransacties: 92%

Doorlooptijd handelstransacties: 92%

Doorlooptijd handelstransacties: 92%

 

Doorlooptijd verleningen: 81,1%

Doorlooptijd verleningen: 88%

Doorlooptijd verleningen: 81%

 

Doorlooptijd octrooien: 100%

Doorlooptijd octrooien: 100%

Doorlooptijd octrooien: 100%

Gehonoreerde bezwaarschriften

954 (36,3% van het totaal)

773 (30,3% van het totaal)

475 (26,3% van het totaal)

Aantal klachten

53

24

15

Medewerker-tevredenheid op basis van 5-puntsschaal

Tevredenheid met baan 4,0

Tevredenheid met dienstondereel 3,8

Geen meting

Tevredenheid met baan 3,9 Tevredenheid met dienstonderdeel 3,5

       

Verklarende variabelen

     

Ziekteverzuim %

4,1%

5,1%

4,4%

in 2012 Exclusief personeel in buitenland, if’er, HPK’ers en ouderschaps- en pasverlof

in 2010 en 2012 exclusief if’ers, HPK’ers en ouderschaps- en pasverlof en in 2012 inclusief if’er, HPK’ers en ouderschaps- en pasverlof (conform werkwijze P-direkt)

Inputindicatoren

In 2012 heeft de afname van het opdrachtenpakket geleid tot een sterke daling van de omvang van het personeelbestand. De kosten inhuur externen (inclusief de structurele inhuur) zijn hierdoor gedaald naar € 40 mln.

Outputindicatoren

In 2012 is de declarabiliteit lager dan begroot met gemiddeld 1.436 declarabele uren per fte door de krimp van de organisatie en doordat er meer indirecte activiteiten zijn verricht voor vorming van DG Uitvoering en de overgang van een aantal opdrachten naar I&M en in het kader van Sociaal Flankerend Beleid.

Kwaliteitsindicatoren

Het Agentschap streeft naar een zo efficiënt mogelijke afhandeling van aanvragen, betalingen en bezwaarschriften. De doorlooptijd van de verleningen is in 2012 81%, dit is zo’n 7% minder dan in 2011 en gelijk aan het niveau van 2010. Op afzonderlijk opdrachtniveau wordt continue gewerkt aan het verbeteren van de doorlooptijd.

De doorlooptijd van de betalingen van de handelstransacties is in 2012, net als in 2010 en 2011, 92% en ligt hiermee boven de EZ-norm van 90% betalingen binnen 30 dagen. Dit percentage is gebaseerd op de factuurdatum. Op basis van de scandatum van de factuur wordt 98% binnen 30 dagen betaald.

In 2012 zijn minder bezwaarschriften binnengekomen dan de jaren daarvoor, waardoor ook minder bezwaarprocedures zijn afgehandeld in 2012 dan de daaraan voorafgaande jaren (1.807 stuks afgehandeld tegenover 2.626 over 2010 en 2.554 stuks over 2011). Bij een aantal regelingen werd de verwachte instroom fors overschreden. Het gaat hier met name om de DW, SDE, VKB en WBSO.

Het percentage gehonoreerde bezwaarschriften ligt met 26,3% iets lager dan vorig jaar (4%). Een groot aandeel in dit percentage is te zien bij DW (63,5%), VKB (54%), Zon-PV (46%), BEW (37,5%) en WBSO (24%).

In 2012 zijn er 15 klachten ontvangen (tegenover 53 in 2010 en 24 in 2011). Hiervan zijn er 14 in 2012 afgehandeld (10 op informele wijze, 2 ongegrond, 1 gedeeltelijke ongegrond en gedeeltelijk geen oordeel mogelijk en 1 klacht is ingetrokken). Van deze 14 klachten zijn er 10 binnen zes weken afgehandeld, 2 binnen 10 weken en bij 2 klachten is de termijn, na instemmen van de klager, verlengd.

De klanttevredenheid is met 7,5% gelijk aan 2011. In 2012 is voor 15 programma’s een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd conform het stramien «KTO Agentschap NL».

In 2012 is een medewerkertevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Er is in tegenstelling tot 2010 met een nieuwe methode gewerkt. De vergelijkende cijfers zijn hierop aangepast. Ten opzichte van het medewerkertevredenheidsonderzoek dat in 2010 is uitgevoerd wordt er iets lager gescoord, maar nog steeds ruim voldoende. Ongeveer 80% is tamelijk of zeer tevreden met de baan en 62% is tamelijk tot zeer tevreden over de organisatie.

Licence