Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Realisatie 2012 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 12.493 | 13.006 | 513 | 11.885 |
Omzet overige departementen | 86 | 105 | 19 | 58 |
Omzet derden | 19.256 | 19.727 | 471 | 19.803 |
Rentebaten | 20 | 51 | 31 | 249 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 4 |
Bijzondere baten | 100 | 566 | 466 | 295 |
Totaal baten | 31.955 | 33.455 | 1.500 | 32.294 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 19.650 | 18.263 | – 1.387 | 19.200 |
– materiële kosten | 9.903 | 10.217 | 314 | 9.239 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 0 | 152 | 152 | 66 |
– materieel | 2.295 | 2.062 | – 233 | 2.345 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 50 | 147 | 97 | 116 |
– rentelasten | 57 | 60 | 3 | 73 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 31.955 | 30.901 | – 1.054 | 31.039 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 2.554 | 2.554 | 1.255 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is € 0,5 mln hoger in vergelijking met de begroting. Enerzijds is er sprake van € 0,4 mln minder omzet uit de structurele offertes voor het Directoraat-Generaal Energie, Telecom en Mededinging (DG ETM) en de Secretaris-Generaal (toezicht), anderzijds is met de projecten die het agentschap heeft uitgevoerd voor DGETM (onder andere verdeling 900/1800 MHz frequenties, toezichtarrangement New Regulatory Framework) een extra omzet gegenereerd van € 0,9 mln.
2012 | 2011 | |
---|---|---|
Secretaris-generaal (toezicht) | 5.580 | 4.269 |
DG Energie, Telecom en Mededinging (uitvoering) | 7.315 | 7.534 |
DG Bedrijfsleven en Innovatie (uitvoering) | 111 | 82 |
Totaal | 13.006 | 11.885 |
Omzet derden
De totale omzet op derden is € 0,5 mln hoger dan begroot. In de begroting zijn de inkomsten voor Caribisch Nederland (CN) niet opgenomen. De realisatie op CN bedraagt in 2012 € 1,5 mln. De omzet op de overige vergunninghouders is € 1,0 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door inkomstenderving op de categorieën vaste verbindingen € 0,6 mln, omroep € 0,3 mln en randapparatuur € 0,1 mln.
2012 | 2011 | |
---|---|---|
Vergunninghouders en overige | 16.290 | 16.953 |
Satellietoperators | 376 | 539 |
BZK (C2000) | 46 | 46 |
Defensie | 1.284 | 1.284 |
Korps Landelijke Politiediensten | 139 | 139 |
Caribisch Nederland | 1.501 | 831 |
Europese Unie/Project E2R/E3 | 0 | 4 |
Verenigd Koninkrijk/OFCOM | 91 | 7 |
Totaal | 19.727 | 19.803 |
Bijzondere baten
De bijzondere baten zijn met name hoger dan begroot door desinvesteringsopbrengsten (restwaardes van hardware en apparatuur die is overgedragen aan DICTU en van afgevoerde elektronische meetapparatuur voor het uitvoeren van toezichtwerkzaamheden).
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De bezetting in 2012 was gemiddeld lager dan begroot. Hierdoor vielen de totale loonkosten € 1,0 mln lager uit dan voorzien. Verder heeft het agentschap een gemiddelde prijs per externe FTE gerealiseerd die lager is dan begroot. Samen met de onderuitputting van het opleidingsbudget zorgt dit voor totaal € 1,4 mln lagere personele kosten dan begroot.
Materiële kosten
In totaal zijn de materiële kosten € 0,3 mln hoger dan begroot. De kosten voor bij derden uitgezette opdrachten zijn ten opzichte van de begroting € 1,7 mln hoger. Dit wordt veroorzaakt door de variabele kosten van de projecten die voor DG ETM zijn uitgevoerd en de materiële kosten van CN die geen onderdeel waren van de begroting van het agentschap. Daarentegen zijn de posten huisvesting € 0,4 mln, onderhoud/exploitatie/lease € 0,4 mln, bureaukosten € 0,4 mln, algemene kosten € 0,1 mln en reis- en verblijfkosten € 0,1 mln lager dan begroot.
Saldo van baten en lasten
Het onverdeelde resultaat over 2012 bedraagt € 2,6 mln. Vooral door enerzijds een hogere omzet en anderzijds lagere personele kosten is het resultaat positiever uitgevallen dan begroot.
De Secretaris-Generaal van EZ besluit na vaststelling van de jaarrekening over de resultaatsbestemming.
Balans per 31 december 2012
Balans 2012 | Balans 2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 449 | 601 |
Materiële vaste activa | ||
* grond en gebouwen | 0 | 0 |
* installaties en inventarissen | 1.185 | 1.453 |
* overige materiële vaste activa | 4.657 | 5.589 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 2.612 | 3.223 |
Nog te ontvangen | 9.078 | 9.163 |
Liquide middelen | 10.389 | 7.717 |
Totaal Activa | 28.370 | 27.746 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
* exploitatiereserve | 1.625 | 1.550 |
* onverdeeld resultaat | 2.554 | 1.255 |
Voorzieningen | 324 | 2.387 |
Leningen bij het MvF | 975 | 1.410 |
Crediteuren | 1.012 | 1.012 |
Te verrekenen met vergunninghouders c.a. | 6.618 | 5.882 |
Nog te betalen | 15.262 | 14.250 |
Totaal Passiva | 28.370 | 27.746 |
Voorzieningen
Boekwaarde 1/1'12 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31/12'12 | |
---|---|---|---|---|---|
Wachtgeld en FLO | 2.134 | 2.031 | 103 | ||
Ambtsjubilea | 253 | 34 | 66 | 0 | 221 |
Totaal | 2.387 | 34 | 2.097 | 0 | 324 |
Met ingang van 1 januari 2012 komen alle wachtgeldbetalingen ten laste van een centraal EZ-budget. Alleen de WW-uitkeringen via het UWV worden nog aan de diensten doorbelast. Op aangeven van het moederdepartement is de vrijval die daardoor ontstond op de voorziening Wachtgeld en FLO (functioneel leeftijdontslag) als onttrekking door en schuld aan het moederdepartement opgenomen.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen ultimo jaar bedraagt € 4,179 mln. Dit is € 2,534 mln meer dan 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet zal worden aangegeven hoe dit wordt hersteld.
Kasstroomoverzicht over 2012
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen | 6.986 | 7.717 | 731 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.345 | 4.508 | 2.163 |
3a. | totaal investeringen (–/–) | – 3.000 | – 789 | 2.211 |
3b. | totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – 73 | – 73 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.000 | – 862 | 2.138 |
4a. | eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 62 | – 444 | – 382 |
4b. | eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. | aflossingen op leningen (–/–) | – 530 | – 530 | 0 |
4d. | beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 592 | – 974 | – 382 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2012+ stand depositorekeningen | 5.739 | 10.389 | 4.650 |
Totaal operationele kasstroom
De operationele kasstroom is met name hoger omdat het resultaat aanmerkelijk positiever is dan oorspronkelijk was voorzien.
Totaal investeringskasstroom
De investeringskasstroom is lager omdat in de oorspronkelijke begroting voor 2012 rekening is gehouden met het doen van investeringen voor het programma KoBra (vervanging vergunningverlening systeem). De organisatie heeft er ten tijde van het opstellen van het jaarwerkplan 2012 echter voor gekozen om het programma te starten met het opnieuw inrichten van de processen (initiatiefase). De investeringen worden nu verwacht in de periode eind 2013 – begin 2015. De investeringen in 2012 zijn voor het grootste deel gedaan in (meet)apparatuur.
Totaal financieringskasstroom
Het verschil op de financieringskasstroom is ontstaan doordat het resultaat over 2011 hoger is uitgevallen dan oorspronkelijk begroot, met als gevolg een hogere uitkering aan het moederdepartement.
Doelmatigheidsindicatoren
Overzicht doelmatigheidsindicatoren | realisatie 2009 | realisatie 2010 | realisatie 2011 | realisatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||
Kernindicatoren | |||||
Verhouding direct/indirect (in fte) | 175,7 / 90,4 | 183,0 / 93,6 | 175,5 / 94,5 | 186,6 / 70,0 | |
Verklarende / achterliggende variabelen | |||||
Personeelskosten per fte | € 73.316 | € 71.323 | € 71.111 | € 69.853 | |
Totaal aantal fte's | 266,0 | 276,6 | 270,0 | 256,6 | |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000) | € 2.479 | € 1.867 | € 1.570 | € 1.113 | |
Outputindicatoren | |||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | – 0,01% | 2,90% | 0,00% | –0,45% | |
Aantal declarabele uren (per fte en totaal) | 1.420/1.660 | 1.429/1.667 | 1.453/1.667 | 1.453/1.667 | |
Aantal werkbare /beschikbare uren: | |||||
– werkbare uren | 1.829 | 1.836 | 1.836 | 1.836 | |
– bruto beschikbare uren | 1.660 | 1.667 | 1.667 | 1.667 | |
– netto beschikbare uren | 1.578 | 1.588 | 1.588 | 1.588 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||
Bedrijfsresultaat (x € 1.000) | 776 | 1.875 | 1.255 | 2.554 | |
Omzet (incl. CN) | 32.094 | 34.368 | 32.294 | 33.455 | |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Kernindicatoren | |||||
Klanttevredenheid: | (schaal 5,0) | ||||
• doelgroep hoog belang | niet in 2009 | 3,8 | niet in 2011 | niet in 2012 | |
• doelgroep midden belang | niet in 2009 | 4,0 | niet in 2011 | niet in 2012 | |
• doelgroep laag belang | niet in 2009 | 4,0 | niet in 2011 | niet in 2012 | |
Doorlooptijd primaire processen: | |||||
Vergunningaanvragen 95% binnen | 8 weken | 98% | 93% | 96% | 98% |
6 weken | 97% | 89% | |||
4 weken | 95% | 83% | |||
2 weken | 89% | 63% | |||
Reactietijd storingsklachten | norm | ||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 100% | 100% | 98% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 98% | 97% | 95% | 91% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 80% | 92% | 92% | 99% | 80% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | norm | 18 | 25 | 21 | 19 |
≤ 5% | 10,8% | 14,3% | 11,3% | 8,9% | |
Aantal klachten | 7 | 14 | 7 | 2 | |
Medewerkerstevredenheid | 7 | 7,6 | niet in 2011 | n.n.b. | |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||
Ziekteverzuim | ≤ 4,3% | 4,7% | 4,0% | 4,6% | 5,4% |
Verhouding direct/indirect (in fte)
De verhouding direct/indirect is verbeterd door de uitbesteding van ICT Generieke taken aan DICTU.
Personeelskosten per fte
De dalende trend van de gemiddelde personeelskosten per fte is een gevolg van het minder gebruik maken van externe inhuur, dat doorgaans duurder is dan vast personeel. Hier zie je ook de invloed van het vacaturebeleid van EZ in terug.
Klachten maatschappelijk belang
De weergave van de reactietijd voor deze meldingen wordt negatief beïnvloed, omdat alle meldingen van de mobiele operators met betrekking tot storing van GSM-repeaters nu ook meegeteld worden. Voor deze meldingen zijn echter met de operators afwijkende reactietijden afgesproken. De weergegeven score valt hierdoor lager uit dan in werkelijkheid het geval is.