Algemene doelstelling
De Defensie Materieel Organisatie (DMO) zorgt voor de verwerving van modern, robuust en kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel en de beschikbaarstelling van ICT-middelen, brandstof, munitie en kleding en uitrusting aan de defensieonderdelen.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf en de instandhouding van materieel en de afstoting van overtollig materieel van de krijgsmacht.
Beleidsconclusie
De DMO heeft een bijdrage geleverd aan de hoofddoelstelling van de krijgsmacht door de levering van modern, robuust, kwalitatief en inzetbaar materieel. De DMO heeft hiervoor ondersteuning geleverd door de aanschaf van het materieel, de instandhouding ervan en de afstoting. Verder heeft de DMO in 2014 ondersteuning geleverd aan grote en kleine internationale operaties.
De migratie van DMO naar het ERP-systeem is voltooid, met uitzondering van het brandstoffenbedrijf. Eind 2014 is het Defensie Brand- en Bedrijfsstoffen Bedrijf (DBBB), dat deel uit maakt van de DMO, deels gemigreerd. De migratie van de brandstoffen volgt in 2015.
2014 was een uitdagend jaar voor de informatietechnologie (IT). Zo werd geconstateerd dat de technische staat van IT-infrastructuur moet worden versterkt. De eerste stappen richting structureel herstel zijn ingezet. Specialistisch personeel is aangenomen, besloten is datacentra te vervangen en apparatuur te moderniseren. Deze maatregelen moeten in 2015 aanvangen.
Artikel 7 Ondersteuning krijgsmacht door Defensie Materieel Organisatie (bedragen x € 1.000) | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 867.425 | 999.355 | 1.039.074 | 846.181 | 606.479 | 815.316 | – 208.837 |
Uitgaven | 1.135.800 | 1.121.262 | 871.683 | 853.971 | 788.427 | 815.316 | – 26.889 |
Programma-uitgaven | 551.400 | 576.355 | 541.336 | 361.144 | 293.389 | 338.936 | – 45.547 |
Opdracht Logistieke ondersteuning | |||||||
– waarvan gereedstelling | 243.454 | 278.045 | 232.613 | 246.323 | 214.792 | 237.820 | – 23.028 |
– waarvan instandhouding | 294.052 | 282.794 | 299.936 | 114.821 | 78.597 | 101.116 | – 22.519 |
– waarvan afstoting | 13.894 | 15.516 | 8.787 | ||||
Apparaatsuitgaven | 584.400 | 544.907 | 330.347 | 492.827 | 495.038 | 476.380 | 18.658 |
Staven1 | 5.898 | 5.870 | 6.276 | 5.566 | 8.382 | 7.185 | 1.197 |
Ondersteuning operationele eenheden 2 | 575.397 | 537.253 | 322.638 | 487.261 | 486.656 | 469.195 | 17.461 |
Bijdragen aan SSO's | 3.105 | 1.784 | 1.433 | ||||
Apparaat per uitgavencategorie | 584.400 | 544.907 | 330.347 | 492.827 | 495.038 | 476.380 | 18.658 |
personele uitgaven | 336.102 | 319.313 | 130.587 | 178.093 | 192.287 | 179.845 | 12.442 |
– waarvan eigen personeel | 172.534 | 179.533 | – 6.999 | ||||
– waarvan operationele toelage | 180 | 312 | – 132 | ||||
– waarvan externe inhuur | 19.573 | 19.573 | |||||
materiele uitgaven | 248.298 | 225.594 | 199.760 | 314.734 | 302.751 | 296.535 | 6.216 |
– waarvan huisvesting en infrastructuur 3 | 102.960 | 105.867 | 87.242 | ||||
– waarvan ICT door SSO DMO OPS 4 | 21.272 | 19.039 | 11.406 | 220.486 | 228.784 | 217.265 | 11.519 |
– waarvan exploitatie door SSO Paresto / DVD | 363 | 2.631 | – 2.268 | ||||
– waarvan overige exploitatie | 124.066 | 100.688 | 101.112 | 94.248 | 73.604 | 76.639 | – 3.035 |
Apparaatsontvangsten | 44.822 | 52.532 | 58.451 | 59.554 | 25.189 | 42.933 | – 17.744 |
Toelichting op de financiële instrumenten
De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen worden hieronder nader toegelicht.
Verplichtingen
De lagere realisatie van de verplichtingen (€ 208,8 miljoen) is veroorzaakt door verscheidene herschikkingen naar defensieonderdelen (circa € 143 miljoen), interdepartementale budgetoverhevelingen (circa € 10 miljoen) en doordat er minder (kortlopende) verplichtingen zijn aangegaan voor met name gereedstelling (munitie en brandstof) en instandhouding.
Uitgaven
Gereedstelling
De realisatie van de gereedstelling is per saldo € 23,0 miljoen lager dan begroot. Dit is deels veroorzaakt door het overhevelen van € 2,2 miljoen naar het instandhoudingsbudget CLSK voor de Unmanned Aerial Vehicles (Mini UAV Raven en UAV Scan Eagle). Hier tegenover staan diverse overhevelingen (€ 0,3 miljoen) en interne herschikkingen (€ 1,7 miljoen).
Daarnaast is de beschikbare budgetruimte van DMO verhoogd door verrekeningen met inzet. De verkregen budgetruimte is in 2014 echter niet omgezet in daadwerkelijke uitgaven. Het treft verrekenen in het kader van inzet in Mali (€ 7,7 miljoen), inzet boven Irak (€ 4,7 miljoen) en ondersteuning bij de ramp met de MH-17 (€ 1,7 miljoen).
Verder is er sprake van vertraging in geplande leveringen voor in totaal € 4,7 miljoen waardoor deze in 2015 plaatsvinden.
Instandhouding
De realisatie van de instandhouding is per saldo € 22,5 miljoen lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de overheveling van € 22,4 miljoen naar instandhoudingsbudget van CLSK voor de (K)DC-10 en C-130.
Personele uitgaven
De realisatie van de personele uitgaven is per saldo € 12,4 miljoen hoger dan begroot. Om het verwachte productieverlies, als gevolg van de onvolledige vulling van de organisatie, te minimaliseren is voor € 19,6 miljoen meer dan begroot aan externe inhuur gepleegd. Doordat een groot aantal vacatures niet vervuld konden worden is aan eigen personeel € 5,0 miljoen minder uitgegeven dan begroot.
Materiele uitgaven
De realisatie van de materiele uitgaven is per saldo € 6,2 miljoen hoger dan begroot. Dit is veroorzaakt door de langzamere defensiebrede afbouw van het aantal werkplekken en accounts dan was voorzien.
Ontvangsten
De realisatie van de ontvangsten zijn € 17,7 miljoen lager dan begroot. De neerwaartse bijstelling is het gevolg van het achterblijven van diverse geraamde (incidentele) personele en materiele ontvangsten. In 2013 heeft het achterblijven van een verwacht positief resultaat bij de baten-lastenagentschap Defensie Telematica Organisatie ertoe geleid dat geen sprake is van een winstafdracht. De tegenvallende ontvangsten hebben geleid tot een verlaagd uitgavenbudget (programma) van de DMO.