Base description which applies to whole site

4.7 Artikel 7 Commando Materieel en IT

De Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft sinds 25 april 2023 een nieuwe naam. De organisatie heet voortaan Commando Materieel en IT (COMMIT). COMMIT zorgt voor de verwerving van modern, robuust en kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel en de beschikbaarstelling van IT-middelen, brandstof, munitie, kleding en uitrusting aan de defensieonderdelen. COMMIT vergroot de impact van de ondersteuning door een integrale en innovatieve aanpak van materieel- en IT-projecten, (wapen)systeem-logistiek en ketenlogistiek.

De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf en de instandhouding van materieel en de afstoting van overtollig materieel van de krijgsmacht.

In 2023 heeft COMMIT evenals in 2022 ondersteund in de levering van goederen en aanschaf van materieel voor de steunverlening aan Oekraïne.

In 2023 heeft COMMIT de krijgsmacht ondersteund door het leveren van brand- en bedrijfsstoffen. Daarmee is een bijdrage geleverd aan de inzetbaarheidsdoelstellingen van Defensie. De leverbetrouwbaarheid van het Defensie Brand- en Bedrijfsstoffenbedrijf (DBBB) is stabiel en op norm. De investeringsprojecten die worden uitgevoerd door COMMIT worden in het Defensiematerieelbegrotingsfonds (DMF) toegelicht.

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 7 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2019

2020

2021

2022

2023

2023

2023

Art.

Verplichtingen

1.156.092

985.425

538.836

696.020

810.649

672.061

138.588

         
 

Uitgaven

1.071.290

1.120.073

558.830

651.097

751.169

672.061

79.108

         
 

Apparaatsuitgaven

702.721

730.808

454.883

494.775

592.220

523.569

68.651

         

7.2

Apparaatsuitgaven

702.721

730.808

454.883

494.775

592.220

523.569

68.651

 

Personele uitgaven

408.366

431.648

443.263

482.601

554.547

507.836

46.711

 

Eigen personeel

332.005

369.436

391.361

431.076

462.792

459.338

3.454

 

Externe inhuur

56.717

49.220

36.662

29.618

63.787

28.919

34.868

 

Overige personele exploitatie

19.644

12.992

15.240

21.907

27.968

19.579

8.389

 

Materiële uitgaven

294.355

299.160

11.620

12.174

37.673

15.733

21.940

 

Instandhouding infrastructuur

0

385

0

0

0

0

0

 

Instandhouding IT

220.525

287.796

0

0

0

0

0

 

Overige materiële exploitatie

73.830

10.979

11.620

12.174

37.673

15.733

21.940

         
 

Programmauitgaven

368.569

389.265

103.947

156.322

158.949

148.492

10.457

         

7.1

Programmauitgaven

368.569

389.265

103.947

156.322

158.949

148.492

10.457

 

Opdrachten

368.569

389.265

103.947

156.264

158.935

148.492

10.443

 

Gereedstelling

269.291

93.939

103.947

156.264

158.935

148.492

10.443

 

Instandhouding materieel

99.278

295.326

0

0

0

0

0

 

(Schade)vergoeding

0

0

0

58

14

0

14

 

Schadevergoeding overig

0

0

0

58

14

0

14

         
 

Ontvangsten

80.177

45.419

18.829

26.340

16.532

25.765

‒ 9.233

De posten met een verschil groter dan € 5 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht.

Verplichtingen

De overrealisatie ten opzichte van de vastgestelde begroting wordt voornamelijk veroorzaakt door de achterblijvende vulling op IT-functies en de hieraan verbonden noodzakelijke inhuur van externen. Daar komt bij dat in 2023 een aantal inhuurcontracten is gesloten met een langere looptijd waarmee wordt ingezet op de langere termijn beschikbaarheid van voldoende capaciteit. Hierdoor zijn de aangegane verplichtingen in 2023 € 83 miljoen hoger dan de begrote verplichtingen. Ook is een aantal meerjarige contracten afgesloten voor innovatieprojecten.

Uitgaven

Voor Gereedstelling is de overrealisatie (€ 10,4 miljoen) ten opzichte van de Ontwerpbegroting te verklaren door extra uitgaven voor brandstof en smeermiddelen. Deze extra uitgaven heeft meerdere oorzaken:

  • 1. De brandstofvoorraad is hoger geëindigd dan op 1 januari 2023 was voorzien vanwege grote bulkafroepen.

  • 2. De olieprijs fluctureerde in 2023 gemiddeld tegen een hogere koers dan in de begroting gehanteerde olieprijs en bovendien was de wisselkoers voor de US-dollar sterker dan de voorgeschreven verrekenkoers.

Aan Externe inhuur is € 34,9 miljoen extra uitgegeven. De oorzaak is de eerdergenoemde achterblijvende vulling op IT-functies en de hieraan verbonden noodzakelijke inhuur van externen.

De extra uitgaven aan Overige materiële exploitatie van € 37,7 miljoen bestaan uit het vergroten van het innoverend vermogen en nieuwe domeinen (kort cyclische innovatie) zoals vastgelegd in actielijn Innovatie en nieuwe domeinen in de Defensienota 2022. Daarnaast betreft het uitgaven in het kader van de Algemene Beveiligingseisen voor Defensieopdrachten (ABDO) ten behoeve van de inrichting van de infrastructuur. Het gaat om kosten die zijn gemaakt om leveranciers veilig samen te laten werken met Defensie bij de handhaving van het beveiligingsbeleid van Defensie.

Ten slotte is € 8,4 miljoen meer uitgegeven aan Overige personele exploitatie. Dit wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor dienstreizen en het HR ecosysteem; een manier van samenwerking waarbij Defensie samenwerkt met het bedrijfsleven in het kader van kennisuitwisseling en –overdracht.

Apparaatsontvangsten

De realisatie op de apparaatsontvangsten is € 9,2 miljoen minder dan begroot. Dit komt door een te hoge ontvangstenraming.

Licence