3.2.1. Verticale ontwikkeling van de AWBZ-uitgaven en -ontvangsten
De verticale toelichting bevat een cijfermatig overzicht van de budgettaire veranderingen die zich hebben voorgedaan sinds de ontwerpbegroting 2014. Voor een meer gedetailleerde toelichting op de veranderingen wordt verwezen naar de verdiepingsparagraaf.
De verticale toelichting onderscheidt drie categorieën mutaties:
-
– mee- en tegenvallers;
-
– beleidsmatige mutaties;
-
– technische en macro-economische mutaties.
Tabel 10 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2014 de verticale ontwikkeling van de AWBZ-uitgaven en -ontvangsten zien.
2014 | |
---|---|
AWBZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014 | 28.116,7 |
Mee- en tegenvallers | |
Actualisering AWBZ-uitgaven (zie tabel 10A) | – 68,5 |
Beleidsmatige mutaties | |
Pgb-trekkingsrechten | – 12,8 |
Technische en macro-economische mutaties | |
Macro-bijstellingen | – 12,3 |
Nominaal Wmo | – 48,4 |
Nominaal AWBZ | – 11,0 |
Naar begroting VWS en V&J | – 16,6 |
Financieringsmutatie | – 72,7 |
Overige | – 34,1 |
Totaal mutaties | – 276,5 |
AWBZ-uitgaven jaarverslag 2014 | 27.840,2 |
AWBZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2014 | 1.943,5 |
Mee- en tegenvallers | |
Actualisering AWBZ-uitgaven | 51,1 |
Totaal mutaties | 51,1 |
AWBZ-ontvangsten jaarverslag 2014 | 1.994,6 |
Netto-AWBZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014 | 26.173,2 |
Mutatie in de netto-AWBZ-uitgaven | – 327,6 |
Netto-AWBZ-uitgaven jaarverslag 2014 | 25.845,6 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens ZiNL over de (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Uitgaven
Mee- en tegenvallers
Actualisering AWBZ-uitgaven
2014 | |
---|---|
Zorg in natura | – 47,7 |
Persoonsgebonden budgetten | 22,6 |
Preventieve zorg | – 45,5 |
Overige | 2,0 |
Totaal | – 68,5 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens ZiNL over de (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Zoals aangegeven bij tabel 10 bevat deze post alle mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2014. Op basis van voorlopige realisatiegegevens van de NZa en het ZiNL zijn de zorguitgaven 2014 geactualiseerd (zie tabel 10A). Een belangrijk deel van deze mutaties zijn reeds toegelicht in eerdere budgettaire stukken. Voor de toelichting op de eerste suppletoire wet 2014 (TK 33 940 XVI, nr. 2), de ontwerpbegroting 2015 (TK 34 000 XVI, nr. 2) en de tweede suppletoire wet 2014 (TK 34 085 XVI, nr. 2) wordt verwezen naar de betreffende publicaties.
De mutaties die na de tweede suppletoire wet 2014 hebben plaatsgevonden zijn in het verdiepingshoofdstuk per deelsector verder toegelicht.
Beleidsmatige mutaties
Pgb-trekkingsrechten
De overboeking naar de VWS-begroting is bedoeld voor de initiële aanloop- en uitvoeringskosten van de SVB voor de trekkingsrechten van het pgb.
Technische en macro-economische mutaties
Macro-bijstellingen
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de laatste macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Nominaal Wmo
Dit betreft een aanpassing als gevolg van de definitieve vaststelling van de nominale index tranche 2013 (€ 13,7 miljoen) en de structurele toekenning van de nominale index tranche 2014 (€ 34,7 miljoen).
Nominaal AWBZ
Dit betreffen vrijvallende middelen door een lagere uitkering voor loonontwikkeling dan eerder geraamd.
Naar begroting VWS en V&J
De middelen voor het Rijksvaccinatieprogramma (artikel 1), het Nationaal programma ouderen (artikel 3), de behandeling van zintuiglijk gehandicapten (artikel 2) en de Transitieprojecten Hlz (artikel 3) worden overgeheveld naar de begroting van VWS. Deze worden toegelicht op de betreffende artikelen.
Financieringsmutatie
Er is een zekere tijdsverloop tussen de bevoorschotting op basis van productieafspraken tussen zorgaanbieders en zorgkantoren en de verwerking van de zorgproductie in de budgetten van de instellingen door de NZa. Als gevolg daarvan wijkt de financiering binnen een jaargrens af van de daadwerkelijke zorguitgaven (budgetten) in dat jaar. Zo ontstaan er financieringsachterstanden of -voorsprongen. In 2014 is er € 72,7 miljoen minder gefinancierd dan geproduceerd. Financieringsmutaties hebben wel invloed op de hoogte van de zorguitgaven in enig jaar, maar over een langere periode bezien heffen financieringsvoorsprongen en -achterstanden elkaar op.
Overige
De post overige is het saldo van verschillende mutaties met een overwegend technisch karakter. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een restant aan loon- en prijsbijstelling.
Ontvangsten
Mee- en tegenvallers
Actualisering zorgontvangsten
Op basis van jaarcijfers van het ZiNL doet zich in 2014 een ontvangstenmeevaller voor bij de eigen bijdragen AWBZ.
2014 | |
---|---|
Wmo-uitgaven ontwerpbegroting 2014 | 1.659,6 |
Beleidsmatige mutaties | |
Volume index 2014 | 0,2 |
Sociale wijkteams | 6,0 |
Technische en macro-economische mutaties | |
Nominaal Wmo | 48,4 |
Overige | – 0,4 |
Totaal mutaties | 54,1 |
Wmo-uitgaven jaarverslag 2014 | 1.713,7 |
Beleidsmatige mutaties
Volume-index 2014
Dit betreft de doorwerking van de volume-index 2014 (2,38%) van de integratie-uitkering Wmo.
Sociale wijkteams
Omdat het kabinet veel waarde hecht aan adequate ondersteuning van gemeenten ten behoeve van een verantwoorde invoering van de Wmo 2015, zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor integrale (sociale) wijkteams.
Technische en macro-economische mutaties
Nominaal Wmo
Dit betreft een aanpassing als gevolg van de definitieve vaststelling van de nominale index tranche 2013 (€ 13,7 miljoen) en de structurele toekenning van de nominale index tranche 2014 (€ 34,7 miljoen).
Overige
Deze post is het saldo van verschillende mutaties.
3.2.2. Kerncijfers AWBZ en Wmo
De kerncijfers in tabel 12 schetsen een beeld van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugd.
eenheid | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Indicatie | ||||||
Aantal personen met een indicatie via CIZ, ultimo verslagjaar | 1.000 | 664 | 734 | 768 | 793 | 793 |
– waarvan met een indicatie voor zorg met verblijf | 1.000 | 302 | 325 | 342 | 354 | 334 |
– waarvan indicatie voor zorg zonder verblijf | 1.000 | 362 | 408 | 426 | 439 | 458 |
Gebruik | ||||||
Persoonsgebonden budgetten (pgb) | ||||||
Aantal personen met een pgb, ultimo verslagjaar (ZiNL) | 1.000 | 118 | 121 | 139 | 129 | 122 |
Zorg in natura (eigen-bijdrageplichtig CAK) | ||||||
Aantal personen met eigen-bijdrageplichtige zorg in verslagjaar: | ||||||
– waarvan zorg met verblijf | 1.000 | 344 | 355 | 364 | 371 | 327 |
– waarvan zorg zonder verblijf 1 | 1.000 | 381 | 388 | 508 | 521 | 500 |
Volume (productie) | ||||||
Zorg in natura met verblijf (nacalculatie, voor het jaar 2013 afspraken) | ||||||
aantal dagen ZZP geestelijke gezondheidszorg B | 1 mln. | nvt | 3,0 | 3,0 | 2,9 | 2,8 |
aantal dagen ZZP geestelijke gezondheidszorg C | 1 mln. | nvt | 6,2 | 6,8 | 7,3 | 7,2 |
aantal dagen ZZP verstandelijke handicap | 1 mln. | nvt | 21,7 | 22,5 | 23,2 | 23,2 |
aantal dagen ZZP (sterk gedragsgestoord) licht verstandelijke handicap | 1 mln. | nvt | 1,3 | 1,5 | 1,5 | 1,6 |
aantal dagen ZZP lichamelijke beperking | 1 mln. | nvt | 3,1 | 3,4 | 3,4 | 3,2 |
aantal dagen ZZP zintuiglijke beperking | 1 mln. | nvt | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,9 |
aantal dagen ZZP verpleging en verzorging 2 | 1 mln. | nvt | 57,7 | 57,4 | 57,5 | 53,7 |
Zorg in natura zonder verblijf (nacalculatie, voor het jaar 2013 afspraken) | ||||||
aantal uren persoonlijke verzorging 3 | 1 mln. | 37,4 | 39,7 | 42,7 | 45,7 | 43,3 |
aantal uren verpleging3 | 1 mln. | 7,7 | 6,9 | 7,1 | 7,3 | 6,4 |
aantal uren begeleiding | 1 mln. | 17,5 | 17,1 | 17,4 | 17,6 | 17,6 |
aantal uren behandeling | 1 mln. | 2,1 | 2,0 | 2,1 | 2,3 | 2,4 |
aantal dagdelen dagactiviteiten extramurale cliënten | 1 mln. | 22 | 16,5 | 16,3 | 16,0 | 15,9 |
Volledig pakket thuis (nacalculatie, voor het jaar 2013 afspraken) | ||||||
aantal dagen vpt geestelijke gezondheidszorg | 1 mln. | nvt | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,2 |
aantal dagen vpt gehandicaptenzorg | 1 mln. | nvt | 0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,6 |
aantal dagen vpt verpleging en verzorging | 1 mln. | nvt | 0,2 | 0,5 | 0,8 | 1,2 |
eenheid | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
MEE-instellingen | ||||||
aantal cliënten MEE-organisaties | aantal | 100.676 | 101.457 | 98.458 | 101.674 | 97.002 |
totaal aantal MEE-organisaties | aantal | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | ||||||
Uren hulp bij huishouden totaal gefactureerd | 1 mln. | 56,0 | 56,5 | 58,9 | 58,1 | 51,3 |
Klanten hulp bij huishouden personen | 1.000 | 434,4 | 431,3 | 444,5 | 443,2 | 414,1 |
Jeugd | ||||||
Aantal cliënten provinciale jeugdzorg | aantal | 104.090 | 104.345 | 104.835 | ||
Aantal cliënten tot 21 jaar gesloten jeugdzorg | aantal | 2.535 | 2.415 | |||
Aantal personen jonger dan 18 jaar met een indicatie jeugd-AWBZ | 1.000 | 97 | 88 | 82 | ||
Aantal personen jonger dan 18 jaar met een indicatie jeugd-ggz | 1.000 | 248 | 267 | n.b. | n.b. |
Bronnen:
Indicatie, gebruik: www.monitorlangdurigezorg.nl;
Volume: met ingang van 2010 www.monitorlangdurigezorg.nl; daarvoor NZa
MEE-instellingen: MEE-Nederland
Wmo: www.monitorlangdurigezorg.nl
Jeugd: CBS Jeugdmonitor