A: Algemene doelstelling
Versterkte kaders voor ontwikkeling door versterkte multilaterale betrokkenheid; de versterking van de cultuur en sportsector in ontwikkelingslanden om een sociale en kansrijke samenleving te stimuleren; het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid in Nederlanden en bijdragen aan migratie en ontwikkeling.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor:
Financieren
-
• Het bijdragen aan organisaties die een belangrijke systeemfunctie hebben binnen de multilaterale ontwikkelingsarchitectuur.
-
• Het plaatsen van structureel circa 75 assistent-deskundigen uit Nederland en ontwikkelingslanden op interessante posities bij multilaterale organisaties.
-
• Het verlenen van schuldverlichting in de Club van Parijs, de Wereldbank en de African Development Bank. Het in internationaal verband deelnemen in de kapitaal-aanvullingen van de regionale ontwikkelingsbanken.
-
• Het ondersteunen van initiatieven voor versterking van de cultuur en sport sector en voor versterking van het maatschappelijk draagvlak.
-
• Het ondersteunen van initiatieven op het vlak van migratie en ontwikkeling.
Stimuleren
-
• Het leveren van een bijdrage in relevante fora aan het overleg over de hervorming van de multilaterale ontwikkelingsarchitectuur.
-
• Het toezien op de uitvoering door multilaterale organisaties van strategische aanwijzingen die de lidstaten in de VN opstellen.
-
• Het bevorderen van meer coherent beleid en samenwerking door multilaterale organisaties op hoofdkantoor- en landenniveau.
-
• Het bevorderen dat multilaterale organisaties resultaatgericht werken en hun resultaten zichtbaar maken.
-
• Beïnvloeding van de formulering en vaststelling van nieuwe duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in het kader van de post 2015 agenda.
-
• Het toezien op de uitvoering van een nieuwe ontwikkelingsagenda door multilaterale organisaties.
-
• In de betrokken multilaterale instellingen een bijdrage te leveren aan het overleg over schuldhoudbaarheid.
-
• Het pleiten voor een gezonde kapitaalpositie van de regionale ontwikkelingsbanken.
-
• Het verbinden van culturele en sportieve initiatieven met onderwerpen van internationaal beleid.
-
• Het stimuleren dat er rekening wordt gehouden met het belang van ontwikkelingslanden binnen het rijksbrede migratiebeleid.
-
• De positieve bijdrage van migratie aan ontwikkeling bevorderen en de negatieve effecten tegengaan.
Regisseren
-
• De coördinatie van de rijksbrede multilaterale inzet op het terrein van ontwikkelingssamenwerking.
C: Beleidsconclusies
In 2014 heeft Nederland opnieuw veelvuldig aangedrongen op hervorming van multilaterale organisaties teneinde hun effectiviteit te vergroten. De inzet op de totstandkoming van partnerschappen met de private sector heeft onder meer bij WFP en UNHCR geleid tot enkele interessante initiatieven op dit terrein. Naar aanleiding van de ebola epidemie in West-Afrika heeft Nederland voorts ingezet op versterking van de onderlinge samenwerking van (met name) humanitaire organisaties.
In de post 2015 ontwikkelingsagenda zijn, mede op initiatief van Nederland, de drie elementen van duurzame ontwikkeling opgenomen: sociale, economische en ecologische ontwikkeling. Nederland heeft daarnaast ingezet op opname van doelen voor vrede en veiligheid, gender en SRGR, hetgeen is gelukt.
Op het terrein van migratie en ontwikkeling zijn in 2014 tien nieuwe programma’s gestart. Het gaat hierbij onder meer om programma’s die migranten in Nederland training en coaching aanbieden bij het opzetten van een sociale onderneming in het land van herkomst en een project met als doel vermindering van spanningen tussen Syrische vluchtelingen en gastgemeenschappen in Libanon. Daarnaast zijn vijf nieuwe programma’s gestart ter bevordering van terugkeer en herintegratie van ex-asielzoekers uit Nederland.
Uit een evaluatie van de NCDO door de IOB blijkt dat de NCDO effectief is in haar kernfuncties van kennisontsluiting en service en daarmee bijdraagt aan maatschappelijke betrokkenheid bij internationale samenwerking. Er is dan ook besloten de subsidierelatie met de NCDO met drie jaar te verlengen. Inzet is daarbij het gefaseerd verzelfstandigen van de platforms OneWorld, SamSam en MyWorld.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Vastgestelde begroting 2014 | Verschil 2014 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 514.319 | – 118.106 | 260.520 | 425.637 | – 165.117 | ||
Uitgaven: | |||||||
Programma-uitgaven totaal | 301.630 | 334.920 | 285.068 | 79.011 | 206.057 | ||
5.1 | Versterkte multilaterale betrokkenheid | 206.977 | 227.589 | 194.351 | 189.317 | 5.034 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
waarvan UNDP | 27.500 | 27.500 | 0 | ||||
waarvan UNICEF | 19.000 | 19.000 | 0 | ||||
waarvan UNIDO | 1.433 | ||||||
waarvan middelenaanvulling multilaterale banken en fondsen | 124.615 | 124.500 | 115 | ||||
Kapitaalaanvullingen multilaterale banken en fondsen | 5.286 | 0 | 5.286 | ||||
Speciale multilaterale activiteiten | 9.261 | 0 | 9.261 | ||||
waarvan assistent-deskundigen programma | 7.256 | 9.000 | – 1.744 | ||||
5.2 | Overig armoedebeleid | 81.327 | 99.285 | 82.652 | – 119.306 | 201.958 | |
Bijdrage (inter) nationale organisaties/subsidies/Opdrachten | |||||||
waarvan kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 9.272 | 7.000 | 2.272 | ||||
waarvan voorlichting op het terrein van OS | 14.858 | 0 | 14.858 | ||||
Subsidies | |||||||
waarvan Prins Claus Fonds | 3.500 | 0 | 3.500 | ||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
waarvan Schuldverlichting | 47.516 | 46.200 | 1.316 | ||||
waarvan Unesco | 4.433 | 0 | 4.433 | ||||
nog te verdelen i.v.m. wijzigingen BNP en/of toerekeningen | 0 | – 206.400 | 206.400 | ||||
koersverschillen | 3.073 | 0 | 3.073 | ||||
5.3 | Bijdrage aan migratie en ontwikkeling | 13.326 | 8.046 | 8.065 | 9.000 | – 935 | |
Subsidies | |||||||
diversen | 2.102 | 3.100 | – 998 | ||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
waarvan UNHCR en IOM | 4.031 | 2.800 | 1.231 | ||||
Bijdragen ZBO | |||||||
waarvan Dienst terugkeer en vertrek | 1.931 | 2.500 | – 569 | ||||
Ontvangsten | 51.603 | 128.321 | 126.712 | 86.715 | 39.997 | ||
| |||||||
5.20 | Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen | 25.869 | 59.248 | 62.426 | 55.539 | 6.887 | |
5.21 | Ontvangsten OS | 25.734 | 19.371 | 64.286 | 31.176 | 33.110 | |
5.22 | Koersverschillen OS | 0 | 49.702 | 0 | 0 | 0 |
E. Toelichting
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget bestaat uit een saldo van verlagingen en verhogingen. Zoals toegelicht in de Eerste Suppletoire Begroting 2014 is het verplichtingenbudget aanvankelijk verlaagd als gevolg van de kortingen op de bijdragen aan met name een aantal multilaterale instellingen. In de Tweede Suppletoire Begroting 2014 werd het verplichtingenbudget verhoogd vanwege de Nederlandse bijdrage aan de 13e middelenaanvulling van het African Development Fund van de AfDB. Uiteindelijk valt het saldo negatief uit doordat een verwachte verplichting op het gebied van schuldverlichting (IDA17) niet in 2014 is aangegaan.
Uitgaven
Artikel 5.2
De mutatie is met name het gevolg van het parkeerkarakter van dit artikel en is technisch van aard. Wijzigingen in het totale ODA-budget (ten gevolge van BNP-cijfers) evenals aanpassingen in de toerekeningen (onder andere eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen) worden op dit artikel opgevangen. De neerwaartse BNP-bijstelling in 2014 valt in de realisatie weg. Daardoor valt de realisatie op het artikel hoger uit.
Ontvangsten
De meerontvangsten bestaan – zoals toegelicht in de Tweede Suppletoire Begroting 2014 – voor EUR 20 miljoen uit ontvangsten uit restfondsen vanuit trustfunds van de Wereldbank. De overige toename van de diverse ontvangsten OS komt doordat meer restituties op afgeronde OS projecten zijn ontvangen dan eerder geraamd. Het restant van de toename wordt veroorzaakt doordat restituties van garantiebetalingen, door de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden uit voorgaande jaren pas in de realisatie op de begroting van BH&OS zijn opgenomen. In eerdere ramingen is hiermee geen rekening gehouden.