Base description which applies to whole site

Artikel 3: Wetgeving en controle Tweede Kamer

A. Algemene doelstelling

Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: het controleren van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de grondwetsartikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetgeving), 105 (begrotingen), 137 en 138 (Grondwetgeving) en enkele andere grondwet- en wetsartikelen.

De ambtelijke diensten

De ambtelijke organisatie van de Tweede Kamer heeft als missie het ondersteunen van het constitutioneel proces. De ambtelijke organisatie wil dit verder versterken door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden en de fractie organisatie in alle facetten van het werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteit, zoals door de Kamer bepaald, is daarbij leidend voor de ambtelijke organisatie.

In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief (2012 – 2015) de uitgaven per artikelonderdeel binnen dit artikel als totaal en als gemiddelde per Kamerzetel opgenomen.

Tabel 3.1
Gemiddelde uitgaven per Kamerzetel
 

2012

2013

2014

2015

– apparaatskosten

69.926

64.281

61.760

68.292

– kennis en onderzoek

281

927

719

180

– publicatie officiële documenten

3.689

2.432

1.768

1.512

– fractiekosten

25.597

27.077

25.730

27.431

– uitzending leden

334

186

333

298

– enquêtes

673

526

2.215

1.230

– bijdrage ProDemos

1.672

totaal artikel 3

100.501

95.429

92.524

100.615

gemiddeld per zetel

670

636

617

671

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie. 4

C. Beleidsconclusies

Aandachtspunten 2015

Als aandachtspunten voor 2015 koos het presidium de volgende onderwerpen:

  • voorzitterschap EU;

  • 200 jaar Staten-Generaal;

  • opslag beeldmateriaal;

  • samenwerking ProDemos;

  • digitalisering primair proces.

Voorzitterschap EU

In het eerste halfjaar van 2016 bekleedt Nederland het roulerende Voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Als voorzitter van de onderhandelingen van alle Raden en ambtelijke werkgroepen zal de regering van 1 januari tot 1 juli 2016 de taak hebben om de Europese onderhandelingen in goede banen te leiden.

De inhoudelijke en logistieke organisatie vergt een substantiële voorbereidingstijd, hiermee zijn aanzienlijke kosten gemoeid. De uitgaven in 2015 zijn gedekt uit de eigen begroting van 2015. Het merendeel van de uitgaven komt ten laste van 2016.

200 jaar Staten-Generaal

In 2015 hebben diverse activiteiten plaatsgevonden in het kader van 200 jaar Staten-Generaal. Hiervoor is bij de Tweede Kamer een projectbudget toegekend van € 0,5 mln. Hiervan is in 2015 € 0,42 mln. uitgegeven.

Opslag beeldmateriaal

In 2015 is ingezet op het opslaan, ontsluiten en archiveren van het beeld en geluid dat wordt gegenereerd vanuit de plenaire- en de commissievergaderingen. De instroom van beelden van plenaire vergaderingen in de catalogus van het Nationaal Instituut Beeld en Geluid, tegelijk met de VLOS XML is verlengd tot september 2016.

Samenwerking ProDemos

In 2015 heeft de Tweede Kamer € 1,672 mln. verstrekt aan ProDemos. Dit bedrag is onder meer bedoeld bij te dragen aan het realiseren van de doelstelling om alle jongeren onder de 18 ten minste één keer een bezoek te laten brengen aan de Tweede Kamer. In overleg met ProDemos zal worden bekeken hoe deze en andere activiteiten worden ingevuld. De afspraken over de voorwaarden over de inhoud en de kwaliteit van de dienstverlening worden jaarlijks in een overeenkomst vastgelegd. Een visitatiecommissie beoordeelt het functioneren van ProDemos. Mede op basis van de uitkomsten kan van jaar tot jaar bekeken worden of taken weer in eigen beheer door de Tweede Kamer moeten worden uitgevoerd. De verantwoording van ProDemos is nog niet door de Tweede Kamer ontvangen.

Digitalisering primair proces

In 2015 is de aanleg van het 4G communicatienetwerk in de Kamergebouwen afgerond.

Bij het project Second Screen/Debat Direct is fase 1 in gebruik bij de beta gebruikers. Via de Tweede Kamer website kan men zich aanmelden voor de app. De aanpassingen in Vlos zijn gerealiseerd en live gezet in voorbereiding op fase 2.

D Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

2011

2012

2013

2014

Realisatie 2015

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015

Verschil 2015

Verplichtingen:

104.889

98.521

97.690

99.047

100.320

96.115

4.205

                 

Uitgaven:

99.801

100.501

95.429

92.524

100.615

96.115

4.500

                 

3.1

Apparaat Tweede Kamer

66.862

69.926

64.281

61.759

68.292

65.380

2.912

                 

3.2

Onderzoeksbudget

677

281

927

719

180

2.490

– 2.310

                 

3.3

Drukwerk

3.042

3.689

2.432

1.768

1.512

2.201

– 689

                 

3.4

Fractiekosten

27.959

25.597

27.077

25.730

27.431

23.675

3.756

                 

3.5

Uitzending leden

176

334

186

333

298

435

– 137

                 

3.6

Parlementaire enquetes

1.085

673

526

2.215

1.230

0

1.230

                 

3.7

Bijdrage ProDemos

0

0

0

0

1.672

1.934

– 262

                 

Ontvangsten:

4.740

6.749

4.766

4.385

5.845

4.966

879

                 
E Toelichting artikelonderdeel
3.1. Apparaat

Dit artikelonderdeel is zowel bij de 1e suppletoire als bij de 2e suppletoire begroting bijgesteld. In de desbetreffende suppletoire begrotingen is de reden van begrotingsaanpassing nader beschreven. Onderstaande toelichting verklaart het verschil tussen de stand na de 2e suppletoire begroting en de realisatie. Dit geldt voor alle zeven categorieën die onderdeel uitmaken van het artikelonderdeel.

Het artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer. Per saldo is hier een onderuitputting van € 1,2 mln. Een groot deel hiervan heeft betrekking op niet-formatief personeel (€ 0,8 mln.). De ruimte is het gevolg van het niet tijdig ontvangen van facturen, hierdoor vindt de betaling in 2016 plaats. Het betreft diverse soorten inhuur: ambtelijke detacheringen, inhuur uitzendkrachten en inhuur voor projecten en vervangingen.

Bij de algemene uitgaven is sprake van een overschrijding van € 0,3 mln. Dit zijn de uitgaven aan exploitatie, vervangingsinvesteringen en innovatie. Het project 4 G is eerder dan gepland afgerond. Dit heeft geleidt dat uitgaven die gepland stonden voor 2016 in 2015 zijn gedaan. Ook het project second screen (debat direct) verloopt voorspoedig. Wel zijn er nog enkele technische problemen met de doorgifte van de signalen naar de diverse applicaties. Afronding vindt plaats in 2016.

Op het onderdeel vorming en opleiding is een positief saldo van € 0,2 mln. ontstaan. Er zijn minder opleidingen gevolgd dan gepland.

Op het onderdeel Pensioenen en wachtgelden is een positief saldo ontstaan van € 0,4 mln. De naamgeving van dit onderdeel dekt de lading niet meer, het betreft voornamelijk uitgaven aan suppletieregelingen voor oud-medewerkers. Als gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving is er nagenoeg geen sprake meer van verantwoording van ambtelijke pensioenen of wachtgeleden.

Apparaat

2015

Personeel

 

Eigen personeel

35.718

Externe inhuur

6.200

Overig personeel

961

Materieel

 

Overig materieel

25.413

Totaal apparaat

68.292

3.2 Kennis en onderzoek

De uitgaven aan Kennis en Onderzoek blijven structureel achter ten opzichte van het beschikbare begrotingsbedrag. Ten opzichte van de (bijgestelde) begroting van € 2,5 mln. is € 0,2 mln. uitgegeven. In 2015 zijn twee parlementaire enquêtes uitgevoerd. Hierdoor hebben minder parlementaire onderzoeken plaatsgevonden. Dit hangt samen met de gedeeltelijke bestaffing van enquêtes met formatief personeel van de Tweede Kamer.

3.3 Publicatie officiële documenten

De Griffie Plenair heeft de afgelopen jaren een aantal efficiencymaatregelen ingesteld. Dit was ook de aanleiding om de omschrijving van het artikel te wijzigen van Drukwerk Kamerstukken naar Publicatie officiële documenten. Hierdoor is er sprake van een onderuitputting van € 0,3 mln. ten opzichte van de bijgestelde begroting (verlaging van € 0,4 mln.). Op dit moment wordt geanalyseerd voor welk deel de gerealiseerde besparingen incidenteel, dan wel structureel zijn.

3.4 Fractiekosten

De fractiekostenregeling is met ingang van 2014 gewijzigd. Het budget was gebaseerd op 90% bevoorschotting, terwijl in de nieuwe regeling 100% aan de fracties wordt overgemaakt. Dit heeft in 2015 geleid tot een overschrijding op de fractiekosten met € 1,6 mln. Daarnaast heeft een aantal fracties beroep gedaan op de trekkingsrechten € 1,8 mln. (opgebouwd reserves over eerdere jaren). In totaal is het artikel met € 3,4 mln. overschreden.

3.5 Uitzending Leden

Op dit artikel is een positief saldo ontstaan van € 0,1 mln. In 2015 hebben de verschillende commissies minder gebruik gemaakt van de mogelijkheid om werkbezoeken aan het buitenland te doen.

3.6 Parlementaire enquêtes

In 2015 zijn twee parlementaire enquêtes afgerond: woningbouwcorporaties en de Fyra. De verantwoording van de enquêtes vindt plaats. Voor de afronding van de enquête woningcorporaties is in 2015 nog € 0,073 mln. betaald. De overige uitgaven hebben betrekking op de Fyra. Getotaliseerd ontstaat bovenstaand beeld, een onderuitputting van € 0,22 mln.

Ontvangsten

Toelichting op de ontvangsten

In totaal is € 0,9 mln. meer ontvangen dan geraamd. De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het Restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschap- en bevallingsuitkeringen. Door de 100% bevoorschotting aan de fracties met ingang van 2014 is er geen sprake meer van afrekeningen over 2014. In 2015 heeft een drietal fracties de eindafrekening over 2013 ingediend. Dit heeft geleid tot ontvangsten van € 1,7 mln.

De hoogte van deze ontvangsten verschilt van jaar tot jaar. De ontvangstenraming is gebaseerd op een gemiddelde over de jaren heen.

4

Comptabiliteitswet artikel 19.

Licence