A: Algemene Doelstelling
Het verlenen van excellente consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid, het opstellen van ambtsberichten en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.
Met kunst, cultuur en sport bijdragen aan het profiel van Nederland in het buitenland; laten zien wat Nederland op dit vlak te bieden heeft en verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van het buitenlands beleid, zoals het mensenrechtenbeleid.
Tevens neemt Nederland een bijzondere positie in als gastland van vele internationale organisaties en internationale hoven en tribunalen. Als gastland heeft Nederland de verantwoordelijkheid de in Nederland gevestigde instellingen te ondersteunen opdat deze onafhankelijk, veilig en efficiënt kunnen functioneren.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor:
Consulaire dienstverlening
Uitvoeren
-
– Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden;
-
– Orange Carpet-beleid, ter ondersteuning van kansen voor de Nederlandse economie;
-
– Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland;
-
– Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn;
-
– Uitbrengen van reisadviezen;
-
– Crisisbeheersing;
-
– Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten;
-
– Afgifte van consulaire akten;
-
– Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten;
-
– Afname van inburgeringsexamens buitenland;
-
– Opstellen van Individuele (IAB’s) en Algemene ambtsberichten (AAB’s) (in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie)
Indicator als resultaatverantwoordelijke: het percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen werd afgehandeld in de periode van 1 januari 2015 tot en met 31 december 2015 bedroeg 91,5%, tegen 93,5% in 2014. De streefwaarde was 80%. De percentages in voorgaande jaren waren 82% in 2011 en 2012 en 87,8% in 2013.
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Regisseren
-
– Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid;
-
– Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Uitvoeren
-
– Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.
-
– Buitenlandse Bezoekersprogramma’s.
-
– Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen.
Regisseren
-
– Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.
-
– Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten. De algemene aansturing van deze fondsen en instellingen is de verantwoordelijkheid van de Minister van OCW.
-
– Beleidsvorming en uitvoering op het gebied van het Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed.
-
– Synergie tussen kunst, cultuur en sport enerzijds en het buitenlandpolitieke- en economische beleid anderzijds, bijvoorbeeld door culturele- of sportevenementen te verbinden aan handelsmissies en cultuur in te zetten als instrument in de dialoog over mensenrechten.
Financieren
-
– Subsidieverlening aan de culturele fondsen en aan DutchCulture voor een aantal specifieke internationale activiteiten.
Aantrekkelijk vestigingsklimaat internationale organisaties
Financieren
-
– Bijdragen in ondersteunende gastlandsfeer aan organisaties in Den Haag.
Regisseren
-
– Als coördinerend ministerie houdt Buitenlandse Zaken onder meer toezicht op de uitvoering van verdragen en afspraken met de organisaties.
-
– Onderhoudt de contacten met de andere overheidsorganen inzake beveiliging en veiligheid.
-
– Faciliteert, samen met het Ministerie van Veiligheid & Justitie de hoven en tribunalen met bijvoorbeeld visa-verlening en transport van getuigen en verdachten.
-
– Samenwerking met het oog op huisvesting van de in Nederland gevestigde internationale organisaties.
C: Beleidsconclusies
In tijden van versobering streeft Buitenlandse Zaken door scherpe keuzes te maken naar excellente dienstverlening waar mogelijk. Zo zullen consulaten in omringende landen vanaf 1 januari 2016 geen paspoorten meer af geven, de consulaire taken hier richten zich op Nederlanders in nood. Bij 22 Honorair Consulaten, die de mogelijkheid hadden om visa en paspoorten te verstrekken, is deze mogelijkheid in 2015 beëindigd. Bij de drie laatste Honorair Consulaten zal dit medio 2016 worden afgebouwd. Waar nodig intensiveren wij de dienstverlening. Een belangrijk resultaat is het lanceren van het 24/7 consulair contact center in 2015, dat het grootste deel van de consulaire vragen via telefoon, email en Twitter zal behandelen. Dit ontlast de ambassades en consulaten die dit voorheen deden en vergroot de toegankelijkheid voor de Nederlandse burger. De reisadviezen zijn vernieuwd, herschreven in begrijpelijke taal en voorzien van kleurcodes. Daarnaast zijn ze eenvoudiger toegankelijk via de vernieuwde app.
Sinds 1 januari 2015 is het nieuwe gedetineerdenbeleid van kracht, waarbij bijstand wordt gedifferentieerd naar omstandigheid. Uit terugkoppeling vanuit het postennet blijkt dat het nieuwe beleid niet heeft geleid tot klachten.
De voor 2015 beoogde resultaten voor Internationaal Cultuurbeleid zijn behaald. Het nieuwe programma van de Nederlandse Ambassade in Parijs, met daarin een bijzondere plaats voor het in 2015 geopende Atelier Neérlandais, bleek succesvol. Het Atelier heeft inmiddels al 72 leden. In de Arabische regio en Centraal- en Oost-Europa kreeg de culturele diplomatie extra aandacht en werd cultuur ingezet ter ondersteuning van economische doelstellingen, de beeldvorming over Nederland of de mensenrechtenagenda.
Het Internationaal Cultuurbeleid was in 2015 onderwerp van een IOB evaluatie. Het betreffende rapport komt in het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar. De conclusies zullen worden verwerkt in een herziening van het Internationaal Cultuurbeleid voor de periode 2017–2020 en de maatregelen om hieraan uitvoering te geven.
D: Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Vastgestelde begroting 2015 | Verschil 2015 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 57.193 | 56.913 | 37.800 | 55.086 | 50.981 | 4.105 | ||
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 58.863 | 66.810 | 48.258 | 58.162 | 53.220 | 4.942 | ||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 11.151 | 14.565 | 9.991 | 14.973 | 10.545 | 4.428 | |
Subsidies | Gedetineerdenbegeleiding | 2.241 | 2.000 | 241 | ||||
Opdrachten | ||||||||
Consulaire bijstand | 236 | 259 | – 23 | |||||
Reisdocumenten en verkiezingen | 5.434 | 4.025 | 1.409 | |||||
Consulaire opleidingen | 198 | 500 | – 302 | |||||
Consulaire informatiesystemen | 6.864 | 3.761 | 3.103 | |||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 2.440 | 2.396 | 6.408 | 6.081 | 5.319 | 762 | |
Opdrachten | ||||||||
Visumverlening | 1.200 | 900 | 300 | |||||
Ambtsberichtenonderzoek | 41 | 300 | – 259 | |||||
Legalisatie en verificatie | 81 | 100 | – 19 | |||||
Consulaire informatiesystemen | 3.264 | 3.156 | 108 | |||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | Asiel en migratie | 740 | 863 | – 123 | ||||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | ||||||||
Consulaire informatiesystemen | 645 | 0 | 645 | |||||
Asiel en migratie | 110 | 0 | 110 | |||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7.094 | 5.818 | 5.046 | 7.434 | 6.927 | 507 | |
Subsidies | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 6.539 | 3.598 | 2.941 | |||||
Erfgoed | 895 | 3.329 | – 2.434 | |||||
4.4 | Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realestische manier uit te dragen | 19.607 | 20.482 | 20.974 | 19.051 | 20.899 | – 1.848 | |
Subsidies/bijdragen (inter)nationale organisaties/opdrachten | ||||||||
Instituut Clingendael | 2.051 | 2.320 | – 269 | |||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3.557 | 3.058 | 499 | |||||
overige subsidies | 250 | 270 | – 20 | |||||
Opdrachten | ||||||||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 3.931 | 3.200 | 731 | |||||
waarvan in- en uitgaande staatsbezoeken | 1.825 | 2.000 | – 175 | |||||
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 431 | 525 | – 94 | |||||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 81 | 106 | – 25 | |||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 6.568 | 10.650 | – 4.082 | |||||
Europese bewustwording | 313 | 770 | – 457 | |||||
Bijdragen aan baten lasten agenstachap | Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 1 868 | 0 | 1 868 | ||||
4.5 | Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 18 571 | 23 549 | 5 839 | 10 623 | 9 530 | 1 093 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||
Speciaal Tribunaal Libanon | 1 847 | 490 | 1 357 | |||||
Internationaal Strafhof | 7 906 | 4 400 | 3 506 | |||||
Nederland Gastland | 870 | 640 | 230 | |||||
Ontvangsten | 40 789 | 49 038 | 51 080 | 50 681 | 42 090 | 8 591 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening aan Nederlanders | Paspoortgelden en overige consulaire dienstverlening | 14 928 | 19 972 | 23 999 | 21 229 | 19 300 | 1 929 |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | Visa opbrengsten | 25 087 | 28 292 | 26 381 | 28 678 | 22 000 | 6 678 |
4.40 | Dooberekening Defensie diversen | 774 | 774 | 700 | 774 | 790 | – 16 |
E: Toelichting
Uitgaven
Artikel 4.1
Zoals gemeld in de eerste suppletoire begroting zijn de uitgaven gestegen voor consulaire dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland. De aanvullende uitgaven zijn voor informatiesystemen voor Nederlanders in het buitenland zoals voor het 24/7-call center, de reis-app voor reisadviezen en het wereldwijd vervangen van aanvraagstations voor paspoorten. Daarnaast stegen de uitgaven voor de inkoop van reisdocumenten.
Artikel 4.4
Afgesproken is om de uitgaven ten behoeve van het Koninklijk Huis, die niet op de begroting van de Koning (I) zijn opgenomen, door middel van een extracomptabele bijlage te presenteren. Om die reden worden de uitgaven, die zijn opgenomen op de begroting van Buitenlandse Zaken expliciet benoemd in het jaarverslag.
Voor inkomende en uitgaande staats-, officiële en werkbezoeken is een bedrag van EUR 1,8 miljoen uitgegeven. Dit betreft uitgaven voor reizen naar Canada, de Verenigde Staten, Denemarken, Duitsland en China. Daarnaast is EUR 1,4 miljoen uitgegeven voor de aanschaf en vervanging van inventarisgoederen die verband houden met staatsbezoeken en officiële ontvangsten. De inventarisgoederen worden door de Dienst van het Koninklijk Huis gebruikt bij bezoeken van buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders, Corps Diplomatique en Internationale Organisaties. Tot slot is voor de Nieuwjaarsontvangst en het diner voor het Corps Diplomatique op uitnodiging van de Koning EUR 0,2 miljoen uitgegeven.
Ontvangsten
Artikel 4.10/20
Zoals gemeld in de tweede suppletoire begroting zijn, als gevolg van een toename van het aantal visum- en paspoortaanvragen, de ontvangsten hoger dan geraamd.