Base description which applies to whole site

Beleidsartikel 4. Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen

A: Algemene Doelstelling

Het verlenen van excellente consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid, het opstellen van ambtsberichten en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.

Met kunst, cultuur en sport bijdragen aan het profiel van Nederland in het buitenland; laten zien wat Nederland op dit vlak te bieden heeft en verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van het buitenlands beleid, zoals het mensenrechtenbeleid.

Tevens neemt Nederland een bijzondere positie in als gastland van vele internationale organisaties en internationale hoven en tribunalen. Als gastland heeft Nederland de verantwoordelijkheid de in Nederland gevestigde instellingen te ondersteunen opdat deze onafhankelijk, veilig en efficiënt kunnen functioneren.

B: Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is verantwoordelijk voor:

Consulaire dienstverlening

Uitvoeren

  • Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden;

  • Orange Carpet-beleid, ter ondersteuning van kansen voor de Nederlandse economie;

  • Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland;

  • Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn;

  • Uitbrengen van reisadviezen;

  • Crisisbeheersing;

  • Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten;

  • Afgifte van consulaire akten;

  • Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten;

  • Afname van inburgeringsexamens buitenland;

  • Opstellen van Individuele (IAB’s) en Algemene ambtsberichten (AAB’s) (in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie)

Indicator als resultaatverantwoordelijke: het percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen werd afgehandeld in de periode van 1 januari 2015 tot en met 31 december 2015 bedroeg 91,5%, tegen 93,5% in 2014. De streefwaarde was 80%. De percentages in voorgaande jaren waren 82% in 2011 en 2012 en 87,8% in 2013.

NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.

Regisseren

  • Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid;

  • Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.

Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie

De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Uitvoeren

  • Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.

  • Buitenlandse Bezoekersprogramma’s.

  • Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen.

Regisseren

  • Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.

  • Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten. De algemene aansturing van deze fondsen en instellingen is de verantwoordelijkheid van de Minister van OCW.

  • Beleidsvorming en uitvoering op het gebied van het Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed.

  • Synergie tussen kunst, cultuur en sport enerzijds en het buitenlandpolitieke- en economische beleid anderzijds, bijvoorbeeld door culturele- of sportevenementen te verbinden aan handelsmissies en cultuur in te zetten als instrument in de dialoog over mensenrechten.

Financieren

  • Subsidieverlening aan de culturele fondsen en aan DutchCulture voor een aantal specifieke internationale activiteiten.

Aantrekkelijk vestigingsklimaat internationale organisaties

Financieren

  • Bijdragen in ondersteunende gastlandsfeer aan organisaties in Den Haag.

Regisseren

  • Als coördinerend ministerie houdt Buitenlandse Zaken onder meer toezicht op de uitvoering van verdragen en afspraken met de organisaties.

  • Onderhoudt de contacten met de andere overheidsorganen inzake beveiliging en veiligheid.

  • Faciliteert, samen met het Ministerie van Veiligheid & Justitie de hoven en tribunalen met bijvoorbeeld visa-verlening en transport van getuigen en verdachten.

  • Samenwerking met het oog op huisvesting van de in Nederland gevestigde internationale organisaties.

C: Beleidsconclusies

In tijden van versobering streeft Buitenlandse Zaken door scherpe keuzes te maken naar excellente dienstverlening waar mogelijk. Zo zullen consulaten in omringende landen vanaf 1 januari 2016 geen paspoorten meer af geven, de consulaire taken hier richten zich op Nederlanders in nood. Bij 22 Honorair Consulaten, die de mogelijkheid hadden om visa en paspoorten te verstrekken, is deze mogelijkheid in 2015 beëindigd. Bij de drie laatste Honorair Consulaten zal dit medio 2016 worden afgebouwd. Waar nodig intensiveren wij de dienstverlening. Een belangrijk resultaat is het lanceren van het 24/7 consulair contact center in 2015, dat het grootste deel van de consulaire vragen via telefoon, email en Twitter zal behandelen. Dit ontlast de ambassades en consulaten die dit voorheen deden en vergroot de toegankelijkheid voor de Nederlandse burger. De reisadviezen zijn vernieuwd, herschreven in begrijpelijke taal en voorzien van kleurcodes. Daarnaast zijn ze eenvoudiger toegankelijk via de vernieuwde app.

Sinds 1 januari 2015 is het nieuwe gedetineerdenbeleid van kracht, waarbij bijstand wordt gedifferentieerd naar omstandigheid. Uit terugkoppeling vanuit het postennet blijkt dat het nieuwe beleid niet heeft geleid tot klachten.

De voor 2015 beoogde resultaten voor Internationaal Cultuurbeleid zijn behaald. Het nieuwe programma van de Nederlandse Ambassade in Parijs, met daarin een bijzondere plaats voor het in 2015 geopende Atelier Neérlandais, bleek succesvol. Het Atelier heeft inmiddels al 72 leden. In de Arabische regio en Centraal- en Oost-Europa kreeg de culturele diplomatie extra aandacht en werd cultuur ingezet ter ondersteuning van economische doelstellingen, de beeldvorming over Nederland of de mensenrechtenagenda.

Het Internationaal Cultuurbeleid was in 2015 onderwerp van een IOB evaluatie. Het betreffende rapport komt in het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar. De conclusies zullen worden verwerkt in een herziening van het Internationaal Cultuurbeleid voor de periode 2017–2020 en de maatregelen om hieraan uitvoering te geven.

D: Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 4 Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen (x EUR 1.000)
     

Realisatie 2012

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Vastgestelde begroting 2015

Verschil 2015

Verplichtingen

 

57.193

56.913

37.800

55.086

50.981

4.105

                 

Uitgaven:

             
                 

Programma-uitgaven totaal

 

58.863

66.810

48.258

58.162

53.220

4.942

                 

4.1

Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland

 

11.151

14.565

9.991

14.973

10.545

4.428

                 
 

Subsidies

Gedetineerdenbegeleiding

     

2.241

2.000

241

                 
 

Opdrachten

             
   

Consulaire bijstand

     

236

259

– 23

   

Reisdocumenten en verkiezingen

     

5.434

4.025

1.409

   

Consulaire opleidingen

     

198

500

– 302

   

Consulaire informatiesystemen

     

6.864

3.761

3.103

                 

4.2

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

 

2.440

2.396

6.408

6.081

5.319

762

                 
 

Opdrachten

             
   

Visumverlening

     

1.200

900

300

   

Ambtsberichtenonderzoek

     

41

300

– 259

   

Legalisatie en verificatie

     

81

100

– 19

   

Consulaire informatiesystemen

     

3.264

3.156

108

                 
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Asiel en migratie

     

740

863

– 123

                 
 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

             
   

Consulaire informatiesystemen

     

645

0

645

   

Asiel en migratie

     

110

0

110

                 

4.3

Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur

 

7.094

5.818

5.046

7.434

6.927

507

                 
 

Subsidies

             
   

Internationaal cultuurbeleid

     

6.539

3.598

2.941

   

Erfgoed

     

895

3.329

– 2.434

                 

4.4

Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realestische manier uit te dragen

 

19.607

20.482

20.974

19.051

20.899

– 1.848

                 
 

Subsidies/bijdragen (inter)nationale organisaties/opdrachten

             
   

Instituut Clingendael

     

2.051

2.320

– 269

   

Programma ondersteuning buitenlands beleid

     

3.557

3.058

499

   

overige subsidies

     

250

270

– 20

                 
 

Opdrachten

             
   

Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties

     

3.931

3.200

731

   

waarvan in- en uitgaande staatsbezoeken

     

1.825

2.000

– 175

   

Adviesraad Internationale Vraagstukken

     

431

525

– 94

   

Internationale manifestaties en diverse bijdragen

     

81

106

– 25

                 
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

             
   

Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's

     

6.568

10.650

– 4.082

   

Europese bewustwording

     

313

770

– 457

                 
 

Bijdragen aan baten lasten agenstachap

Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's

     

1 868

0

1 868

4.5

Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland

 

18 571

23 549

5 839

10 623

9 530

1 093

                 
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

             
   

Speciaal Tribunaal Libanon

     

1 847

490

1 357

   

Internationaal Strafhof

     

7 906

4 400

3 506

   

Nederland Gastland

     

870

640

230

                 

Ontvangsten

   

40 789

49 038

51 080

50 681

42 090

8 591

                 

4.10

Consulaire dienstverlening aan Nederlanders

Paspoortgelden en overige consulaire dienstverlening

14 928

19 972

23 999

21 229

19 300

1 929

                 

4.20

Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

Visa opbrengsten

25 087

28 292

26 381

28 678

22 000

6 678

                 

4.40

Dooberekening Defensie diversen

 

774

774

700

774

790

– 16

E: Toelichting

Uitgaven

Artikel 4.1

Zoals gemeld in de eerste suppletoire begroting zijn de uitgaven gestegen voor consulaire dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland. De aanvullende uitgaven zijn voor informatiesystemen voor Nederlanders in het buitenland zoals voor het 24/7-call center, de reis-app voor reisadviezen en het wereldwijd vervangen van aanvraagstations voor paspoorten. Daarnaast stegen de uitgaven voor de inkoop van reisdocumenten.

Artikel 4.4

Afgesproken is om de uitgaven ten behoeve van het Koninklijk Huis, die niet op de begroting van de Koning (I) zijn opgenomen, door middel van een extracomptabele bijlage te presenteren. Om die reden worden de uitgaven, die zijn opgenomen op de begroting van Buitenlandse Zaken expliciet benoemd in het jaarverslag.

Voor inkomende en uitgaande staats-, officiële en werkbezoeken is een bedrag van EUR 1,8 miljoen uitgegeven. Dit betreft uitgaven voor reizen naar Canada, de Verenigde Staten, Denemarken, Duitsland en China. Daarnaast is EUR 1,4 miljoen uitgegeven voor de aanschaf en vervanging van inventarisgoederen die verband houden met staatsbezoeken en officiële ontvangsten. De inventarisgoederen worden door de Dienst van het Koninklijk Huis gebruikt bij bezoeken van buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders, Corps Diplomatique en Internationale Organisaties. Tot slot is voor de Nieuwjaarsontvangst en het diner voor het Corps Diplomatique op uitnodiging van de Koning EUR 0,2 miljoen uitgegeven.

Ontvangsten

Artikel 4.10/20

Zoals gemeld in de tweede suppletoire begroting zijn, als gevolg van een toename van het aantal visum- en paspoortaanvragen, de ontvangsten hoger dan geraamd.

Licence