Algemene doelstelling
Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van IenM met uitzondering van de Staf Deltacommissaris en de agentschappen ILT, KNMI, NEa en RWS. Het omvat de verplichtingen en uitgaven voor ambtelijk personeel, inhuur externen en materieel voor het kerndepartement.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |||
Verplichtingen | 327.162 | 336.847 | 292.085 | 325.007 | 296.110 | 28.897 | (1) | |
Uitgaven | 372.668 | 336.238 | 303.576 | 326.186 | 300.273 | 25.913 | ||
98.01 | Personele uitgaven | 238.046 | 221.509 | 207.098 | 218.813 | 207.452 | 11.361 | |
– waarvan eigen personeel | 224.133 | 206.492 | 186.627 | 197.627 | 184.953 | 12.674 | (2) | |
– waarvan externe inhuur | 13.913 | 15.017 | 9.699 | 12.071 | 11.317 | 754 | ||
– waarvan overige personele uitgaven | 10.772 | 9.115 | 11.182 | – 2.067 | (3) | |||
98.02 | Materiele uitgaven | 134.622 | 114.729 | 96.478 | 107.373 | 92.821 | 14.552 | |
– waarvan ICT | 53.908 | 48.548 | 43.910 | 25.542 | 32.065 | – 6.523 | (5) | |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 54.509 | 46.859 | 37.950 | 60.839 | 30.495 | 30.344 | (6) | |
– waarvan overige materiële uitgaven | 14.618 | 20.992 | 30.261 | – 9.269 | (4) | |||
Ontvangsten | 9.732 | 13.138 | 14.203 | 37.258 | 2.434 | 34.824 | (7) |
Toelichting:
Ad 1) De hogere verplichtingenrealisaties zijn voornamelijk het gevolg van de instelling van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Daarnaast is de verhoging het gevolg van de inzet van extra capaciteit voor de ontwikkeling van de Omgevingswet, kosten ten behoeve van het treinbeveiligingssysteem ERTMS, het afgesloten CAO-loonakkoord en centraal betaalde uitgaven voor ICT- en facilitaire dienstverlening aan agentschappen waarvan de verrekening niet in 2015 heeft plaatsgevonden.
Ad 2) De hogere realisatie op personeel wordt voor het belangrijkste deel veroorzaakt door de instelling van de ANVS per 1-1-2015. Daarnaast was sprake van noodzakelijke extra capaciteit ten behoeve van de implementatie van de Omgevingswet, kosten ten behoeve van het treinbeveiligingssysteem ERTMS en hogere kosten als gevolg van het afgesloten CAO-loonakkoord.
Ad 3) De totale uitgekeerde bedragen voor Sociale Zekerheid waren lager dan de prognose van de Verzekeringsmaatschappijen.
Ad 4) De lagere uitgaven op reguliere materiële budgetten zijn voornamelijk het gevolg van de versnelde invulling van de taakstelling. Tevens was sprake van spreiding van de bijdrage ten behoeve van de transitiekosten naar de Rijksschoonmaakdienst, het afboeken van een structurele ontvangstenreeks, een bijdrage aan de problematiek van Eenvoudig Beter en een bijdrage ten behoeve van het Categorie-management.
Ad 5) De uitgaven ICT zijn lager dan begroot. Dit wordt voor het grootse deel veroorzaakt door de overboeking van de budgetten ten behoeve van SSC-ICT naar Bijdrage aan SSO’s (zie ook ad 6). Daartegenover staan extra uitgaven met betrekking tot de instelling van de ANVS, de doorontwikkeling van SGA en uitgaven voor ICT- dienstverlening aan Baten-Lastendiensten van IenM waarvan de verrekening niet in 2015 heeft plaatsgevonden.
Ad 6) De hogere Bijdrage aan SSO’s is overwegend het gevolg van de overboeking van budgetten vanuit ICT van de bijdragen aan SSO SSC-ITC (zie ook ad 5). Daarnaast waren er hogere uitgaven met betrekking tot de instelling van de ANVS, bijdrage voor de transitiepool ten behoeve van het EC O&P. Tot slot werden uitgaven voor ICT- en facilitaire dienstverlening aan Baten-Lastendiensten van IenM gedaan waarvan de verrekening niet meer in 2015 heeft plaatsgevonden.
Ad 7) Hogere ontvangsten als gevolg van de teruggave van het voordeel van de tariefsverlaging en betaling van een openstaande vordering uit 2010 door het Rijksvastgoedbedrijf, centraal betaalde dienstverlening ten behoeve van agentschappen, ontvangsten bij ANVS in het kader van de Kernenergiewet (de budgetverantwoordelijkheid hiervoor ligt bij het Ministerie van Economische Zaken en de ontvangsten zijn derhalve verrekend)
Apparaatskosten agentschappen en ZBO’s en RWT’s
Extracomptabele verwijzingen
IenM is verantwoordelijk voor vier agentschappen: de Inspectie Leefomgeving en Transport, het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, de Nederlandse Emissieautoriteit en Rijkswaterstaat. De apparaatskosten en ontvangsten worden verder uitgesplitst en toegelicht in de agentschapsparagrafen.
IenM verstrekt bijdragen aan drie begrotingsgefinancierde ZBO’s en RWT’s: Prorail, Kadaster en StAB. Zie voor meer informatie over de ZBO’s en RWT’s van IenM de bijlage ZBO’s en RWT’s van dit Jaarverslag (Bijlage 1).
De apparaatskosten van de Staf van de Deltacommissaris worden in lijn met de Waterwet op het Deltafonds begroot en verantwoord (zie artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven van het Jaarverslag van het Deltafonds).
Totaaloverzicht apparaatsuitgaven/kosten inclusief agentschappen en ZBO's/RWT's
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
Totaal apparaatsuitgaven ministerie | 372.668 | 336.238 | 303.576 | 326.186 | 300.273 | 25.913 | ||
Kerndepartement | 372.668 | 336.238 | 303.576 | 326.186 | 300.273 | 25.913 | ||
Totaal apparaatskosten batenlastendiensten | 1.238.510 | 1.181.907 | 1.248.880 | 1.043.312 | 1.243.847 | 1.200.851 | 1.153.369 | 47.482 |
ILT | 96.215 | 85.797 | 136.672 | 140.220 | 147.032 | 141.572 | 138.008 | 3.564 |
KNMI | 56.001 | 57.522 | 58.487 | 53.890 | 44.598 | 50.376 | 43.308 | 7.068 |
NEa | 6.264 | 6.650 | 6.485 | 6.351 | 5.675 | 7.085 | 6.575 | 510 |
RWS | 1.080.030 | 1.031.938 | 1.047.236 | 842.851 | 1.046.542 | 1.001.818 | 965.478 | 36.340 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT's | 443.000 | 423.000 | 590.300 | 593.400 | 585.805 | 652.991 | 623.377 | 29.614 |
ProRail | 443.000 | 423.000 | 415.000 | 422.000 | 412.000 | 483.000 | 458.000 | 25.000 |
Kadaster | 170.000 | 166.000 | 169.000 | 165.000 | 160.000 | 5.000 | ||
StAB | 5.300 | 5.400 | 4.805 | 4.991 | 5.377 | – 386 |
De oorspronkelijk vastgestelde begrotingsbedragen zijn in deze tabel voor het KNMI, ILT en RWS aangesloten op de agentschapsparagraaf.