Base description which applies to whole site

Niet-beleidsartikel 10 Apparaatsuitgaven

1. Inleiding

In dit niet-beleidsartikel wordt ingegaan op de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

2. Budgettaire gevolgen van beleid
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

     

2012

2013

2014

2015

2015

2015

Verplichtingen

248.927

361.267

318.527

299.399

230.232

69.167

                 

Uitgaven

245.655

353.373

318.157

300.731

230.232

70.499

 

– Personele uitgaven

 

184.885

205.460

206.155

173.800

32.355

   

waarvan eigen personeel

 

168.441

187.161

188.569

165.969

22.600

   

waarvan externe inhuur

 

13.972

16.463

15.575

4.926

10.649

   

waarvan overige personele uitgaven

 

2.472

1.836

2.011

2.905

– 894

 

– Materiële uitgaven

 

168.487

112.696

94.575

56.432

38.143

   

waarvan ICT

 

4.098

4.709

5.480

5.346

134

   

waarvan bijdrage aan SSO’s

 

69.059

50.117

45.535

34.297

11.238

   

waarvan overige materiële uitgaven

 

95.330

57.870

43.560

16.789

26.771

                 

Ontvangsten

16.044

54.067

54.958

35.866

5.354

30.512

Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.

Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.

Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

     

2012

2013

2014

2015

2015

2015

Verplichtingen

248.927

361.267

318.527

299.399

230.232

69.167

                 

Uitgaven

245.655

353.373

318.157

300.731

230.232

70.499

                 

Personele uitgaven kerndepartement

 

117.484

135.769

136.598

114.768

21.830

   

waarvan eigen personeel

 

105.385

122.929

123.410

108.385

15.025

   

waarvan externe inhuur

 

10.278

11.502

11.557

4.186

7.371

   

waarvan overige personele uitgaven

 

1.821

1.338

1.631

2.197

– 566

                 

Materiële uitgaven kerndepartement

 

149.551

95.764

75.915

37.892

38.023

   

waarvan ICT

 

2.479

2.819

3.508

2.766

742

   

waarvan bijdrage aan SSO’s

 

68.867

50.079

45.125

28.917

16.208

   

waarvan overige materiële uitgaven

 

78.205

42.866

27.282

6.209

21.073

                 

Personele uitgaven inspecties

 

51.874

55.028

54.336

50.475

3.861

   

waarvan eigen personeel

 

47.744

49.809

50.473

49.267

1.206

   

waarvan externe inhuur

 

3.479

4.721

3.483

500

2.983

   

waarvan overige personele uitgaven

 

651

498

380

708

– 328

                 

Materiële uitgaven inspecties

 

13.951

12.737

12.731

16.347

– 3.616

   

waarvan ICT

 

1.015

1.374

1.092

2.550

– 1.458

   

waarvan bijdrage aan SSO’s

 

184

35

407

5.300

– 4.893

   

waarvan overige materiële uitgaven

 

12.752

11.328

11.232

8.497

2.735

                 

Personele uitgaven SCP en raden

 

15.527

14.663

15.221

8.557

6.664

   

waarvan eigen personeel

 

15.312

14.423

14.686

8.317

6.369

   

waarvan externe inhuur

 

215

240

535

240

295

   

waarvan overige personele uitgaven

 

0

0

0

0

0

                 

Materiële uitgaven SCP en raden

 

4.985

4.195

5.929

2.193

3.736

   

waarvan ICT

 

604

516

880

30

850

   

waarvan bijdrage aan SSO’s

 

8

3

3

80

– 77

   

waarvan overige materiële uitgaven

 

4.373

3.676

5.046

2.083

2.963

                 

Ontvangsten

16.044

54.067

54.958

35.866

5.354

30.512

Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.

Apparaatskosten agentschappen, ZBO’s en RWT’s (Bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

     

2012

2013

2014

2015

2015

2015

Totaal apparaatskosten agentschappen

495.897

444.267

469.183

411.716

397.897

13.828

             

Agentschap College Ter Beoordeling van Geneesmiddelen

 

35.936

35.430

39.097

35.750

3.347

Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg

 

43.561

41.990

45.678

41.051

4.627

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

 

341.784

335.364

326.941

321.096

5.854

Almata JeugdzorgPlus1

 

10.306

4.665

     

JeugdzorgPlus-instelling De Lindenhorst-Almata1

 

12.680

51.734

     
             

Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s

473.501

481.809

515.767

313.146

278.906

34.240

             

Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMw)

6.351

6.647

6.220

6.2202

6.116

104

Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)

117.320

100.860

122.180

68.981

87.272

– 18.291

Centraal Administratie Kantoor (CAK)

96.798

98.319

102.156

100.916

80.628

20.288

Accommodaties op grond van de Wet op jeugdzorg (exclusief Almata en De Lindenhorst-Almata)

152.300

156.475

166.758

     

Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR)

5.540

4.197

3.644

3.160

3.644

– 484

Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO), inclusief Medisch Ethische Commissies (METC’s)

1.826

1.940

1.802

1.845

1.588

257

Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

33.366

46.844

47.120

51.617

46.462

5.155

Zorginstituut Nederland (ZiNL)

57.400

64.004

62.928

67.738

50.636

17.102

College Sanering Zorginstellingen (CSZ)

2.600

2.523

2.923

2.374

2.510

– 136

Stichting Afwikkeling Rechtsherstel Roma Sinti

0

0

36

0

50

– 50

Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.

1

De agentschappen Almata JeugdzorgPlus en JeugdzorgPlus-instelling De Lindenhorst-Almata zijn in 2014 verkocht.

2

Het betreft realisatie 2014 omdat de controleverklaring van ZonMw over de realisatie 2015 later dan de publicatie van het Jaarverslag VWS 2015 beschikbaar was.

Apparaatsuitgaven kernministerie 2015 onderverdeeld naar Directoraat-Generaal (Bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

Totaal apparaatsuitgaven kerndepartement

212.513

152.660

59.853

Directoraat-generaal Volksgezondheid

25.583

20.409

5.174

Directoraat-generaal Curatieve zorg

12.948

13.925

– 977

Directoraat-generaal Langdurige zorg

16.589

13.240

3.349

Totaal beleid

55.120

47.574

7.546

Secretaris-generaal / (plaatsvervangend) secretaris-generaal

157.393

105.086

52.307

2.1 Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement

Personele uitgaven

De personele uitgaven van het kernministerie bestaan uit alle personeelsuitgaven van het kernministerie inclusief de inhuur van externen van zowel primaire als ondersteunende processen. De personele uitgaven van het kerndepartement zijn door diverse oorzaken € 21,8 miljoen hoger uitgevallen dan voorzien in de begroting 2015. Een aantal noodzakelijke beleidsintensiveringen en enkele grote technische mutaties liggen hieraan ten grondslag. De stijging van € 21,8 miljoen wordt voor € 7,4 miljoen veroorzaakt door een stijging van de externe inhuur. De externe inhuur in de ontwerpwet van 2015 is lager ingeschat en bij eerste en tweede suppletoire wet heeft hierop een mutatie plaatsgevonden. Dit betreft met name inhuur voor projecten en tijdelijke extra capaciteit rondom het programmabureau Trekkingsrechten.

De wijzigingen ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2015 zijn opgenomen en toegelicht in de eerste en tweede suppletoire wet. De uitgaven voor de tijdelijke Projectdirectie Anthonie van Leeuwenhoekterrein (PD ALt) waren in de oorspronkelijke begroting niet geraamd op artikel 10. Bij eerste suppletoire begroting heeft hiervoor een mutatie plaatsgevonden van € 12,2 miljoen en deze is volledig tot besteding gekomen. Ook is er € 4,3 miljoen uitgegeven ten behoeve van de mobiliteitsorganisatie die is opgericht voor het personeel dat in Rijksdienst is gebleven van de in 2014 geprivatiseerde en gesloten jeugdzorginstellingen Almata en de Lindenhorst.

Daarnaast hebben er enkele intensiveringen plaatsgevonden die samenhangen met de uitvoering van het kabinetsbeleid. Het betreft hier hoger dan geraamde uitgaven op het terrein van de transitie van de jeugdzorg en de herziening van de langdurige zorg en de daarmee samenhangende uitvoering en ondersteuning van de strategische agenda van de bewindspersonen. Zo is er € 2 miljoen beschikbaar gesteld ten behoeve van het Jeugdbeleid inclusief middelen voor de Transitieautoriteit Jeugd (TAJ). Verder zijn de maatregelen uit de TK-brief «Kwaliteit loont in de zorg» (TK 31 765, nr. 116) gepaard gegaan met een intensivering van € 1 miljoen. Ook is er extra ingezet op het programmabureau Trekkingsrechten en op innovatie en zorgvernieuwing. Voorts zijn in de realisatie niet alle geplande uitgaven tot besteding gekomen in 2015.

Materiële uitgaven

De materiële uitgaven bij het kerndepartement zijn € 38 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. De uitgaven overig materieel zijn € 21,1 miljoen hoger dan begroot. Hiervan heeft € 23,4 miljoen betrekking op een mutatie bij de eerste suppletoire wet voor PD Alt.

Bij voorjaarsnota is er € 5,6 miljoen geïntensiveerd ten behoeve van investeringen in de generieke digitale infrastructuur binnen het interdepartementale programma Digitale overheid. Verder vallen de uitgaven voor de bijdrage aan de SSO’s € 17,2 miljoen hoger uit dan in de ontwerpbegroting geraamd. De oorzaak hiervan zijn de hogere kosten tengevolge van de later dan geplande verhuizing van het kerndepartement. Ook heeft zich een aantal grote technische mutaties voorgedaan. Deze hangen samen met het doorbelasten naar de verschillende onderdelen van VWS. Het gaat daarbij om kosten voor bijvoorbeeld ICT dienstverlening en huisvesting, waarvan de facturen vanaf dit onderdeel centraal worden betaald aan de betreffende SSO’s.

2.2 Toelichting apparaatsuitgaven inspecties

De apparaatsuitgaven van de inspecties laten per saldo een hogere realisatie zien (€ 0,2 miljoen) ten opzichte van de ontwerpbegroting. Echter door maatregelen uit de TK-brief «Kwaliteit loont in de zorg» (TK 31 765, nr. 116) is er op de personele uitgaven van de inspecties geïntensiveerd, zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting.

De materiële uitgaven zijn lager uitgevallen dan begroot (€ 3,6 miljoen). Dit is het gevolg van interne herschikkingen en technische mutaties van budgetoverheveling voor ICT-dienstverlening en huisvestingskosten aan het kernministerie.

2.3 Toelichting apparaatsuitgaven SCP en raden

De uitgaven bij het SCP en de Raden zijn op personeel en materieel respectievelijk met € 6,6 miljoen en € 3,7 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat de financiering van CCMO van artikel 1 naar artikel 10 is overgeheveld. Daarnaast zijn er bij het SCP een aantal desalderingen van circa € 4 miljoen verwerkt. Door het aannemen van extra onderzoeksopdrachten heeft het SCP meer uitgaven gedaan die worden gecompenseerd door hogere ontvangsten van departementen.

Ontvangsten

De ontvangsten op het apparaatsartikel zijn circa € 30,5 miljoen hoger dan geraamd. Dit is onder andere het gevolg van de ontvangsten van PD ALT (€ 15,4 miljoen). Daarnaast zijn er diverse ontvangsten voor detacheringen, ontvangsten van het SCP en betalingen van het CIBG aan het kerndepartement voor de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG.

Extracomptabele tabel invulling taakstelling (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

Structureel

Departementale taakstelling (totaal)

16.900

26.200

30.550

30.850

         

Inspecties

       

IGZ

630

1.440

1.800

1.800

IJZ

70

160

200

200

Totaal inspecties

700

1.600

2.000

2.000

         

Agentschappen

       

CIBG

300

800

1.000

1.000

RIVM

4.400

7.900

9.300

9.300

Totaal Agentschappen

4.700

8.700

10.300

10.300

         

ZBO’s/RWT’s

       

CAK

200

500

600

600

ZiNL

500

500

1.200

1.500

ZonMw

300

700

850

850

CIZ

2.600

6.100

7.500

7.500

Totaal ZBO’s/RWT’s

3.600

7.800

10.150

10.450

         

Kennisinfrastructuur

       

Preventie, jeugd en sport

3.600

3.600

3.600

3.600

Langdurige zorg

3.300

3.300

3.300

3.300

Curatieve zorg

1.000

1.200

1.200

1.200

Totaal kennisinfrastructuur

7.900

8.100

8.100

8.100

Licence