1. Inleiding
In dit niet-beleidsartikel wordt ingegaan op de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |||
Verplichtingen | 248.927 | 361.267 | 318.527 | 299.399 | 230.232 | 69.167 | ||
Uitgaven | 245.655 | 353.373 | 318.157 | 300.731 | 230.232 | 70.499 | ||
– Personele uitgaven | 184.885 | 205.460 | 206.155 | 173.800 | 32.355 | |||
waarvan eigen personeel | 168.441 | 187.161 | 188.569 | 165.969 | 22.600 | |||
waarvan externe inhuur | 13.972 | 16.463 | 15.575 | 4.926 | 10.649 | |||
waarvan overige personele uitgaven | 2.472 | 1.836 | 2.011 | 2.905 | – 894 | |||
– Materiële uitgaven | 168.487 | 112.696 | 94.575 | 56.432 | 38.143 | |||
waarvan ICT | 4.098 | 4.709 | 5.480 | 5.346 | 134 | |||
waarvan bijdrage aan SSO’s | 69.059 | 50.117 | 45.535 | 34.297 | 11.238 | |||
waarvan overige materiële uitgaven | 95.330 | 57.870 | 43.560 | 16.789 | 26.771 | |||
Ontvangsten | 16.044 | 54.067 | 54.958 | 35.866 | 5.354 | 30.512 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |||
Verplichtingen | 248.927 | 361.267 | 318.527 | 299.399 | 230.232 | 69.167 | ||
Uitgaven | 245.655 | 353.373 | 318.157 | 300.731 | 230.232 | 70.499 | ||
Personele uitgaven kerndepartement | 117.484 | 135.769 | 136.598 | 114.768 | 21.830 | |||
waarvan eigen personeel | 105.385 | 122.929 | 123.410 | 108.385 | 15.025 | |||
waarvan externe inhuur | 10.278 | 11.502 | 11.557 | 4.186 | 7.371 | |||
waarvan overige personele uitgaven | 1.821 | 1.338 | 1.631 | 2.197 | – 566 | |||
Materiële uitgaven kerndepartement | 149.551 | 95.764 | 75.915 | 37.892 | 38.023 | |||
waarvan ICT | 2.479 | 2.819 | 3.508 | 2.766 | 742 | |||
waarvan bijdrage aan SSO’s | 68.867 | 50.079 | 45.125 | 28.917 | 16.208 | |||
waarvan overige materiële uitgaven | 78.205 | 42.866 | 27.282 | 6.209 | 21.073 | |||
Personele uitgaven inspecties | 51.874 | 55.028 | 54.336 | 50.475 | 3.861 | |||
waarvan eigen personeel | 47.744 | 49.809 | 50.473 | 49.267 | 1.206 | |||
waarvan externe inhuur | 3.479 | 4.721 | 3.483 | 500 | 2.983 | |||
waarvan overige personele uitgaven | 651 | 498 | 380 | 708 | – 328 | |||
Materiële uitgaven inspecties | 13.951 | 12.737 | 12.731 | 16.347 | – 3.616 | |||
waarvan ICT | 1.015 | 1.374 | 1.092 | 2.550 | – 1.458 | |||
waarvan bijdrage aan SSO’s | 184 | 35 | 407 | 5.300 | – 4.893 | |||
waarvan overige materiële uitgaven | 12.752 | 11.328 | 11.232 | 8.497 | 2.735 | |||
Personele uitgaven SCP en raden | 15.527 | 14.663 | 15.221 | 8.557 | 6.664 | |||
waarvan eigen personeel | 15.312 | 14.423 | 14.686 | 8.317 | 6.369 | |||
waarvan externe inhuur | 215 | 240 | 535 | 240 | 295 | |||
waarvan overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Materiële uitgaven SCP en raden | 4.985 | 4.195 | 5.929 | 2.193 | 3.736 | |||
waarvan ICT | 604 | 516 | 880 | 30 | 850 | |||
waarvan bijdrage aan SSO’s | 8 | 3 | 3 | 80 | – 77 | |||
waarvan overige materiële uitgaven | 4.373 | 3.676 | 5.046 | 2.083 | 2.963 | |||
Ontvangsten | 16.044 | 54.067 | 54.958 | 35.866 | 5.354 | 30.512 |
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |||
Totaal apparaatskosten agentschappen | 495.897 | 444.267 | 469.183 | 411.716 | 397.897 | 13.828 | ||
Agentschap College Ter Beoordeling van Geneesmiddelen | 35.936 | 35.430 | 39.097 | 35.750 | 3.347 | |||
Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg | 43.561 | 41.990 | 45.678 | 41.051 | 4.627 | |||
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 341.784 | 335.364 | 326.941 | 321.096 | 5.854 | |||
Almata JeugdzorgPlus1 | 10.306 | 4.665 | ||||||
JeugdzorgPlus-instelling De Lindenhorst-Almata1 | 12.680 | 51.734 | ||||||
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s | 473.501 | 481.809 | 515.767 | 313.146 | 278.906 | 34.240 | ||
Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMw) | 6.351 | 6.647 | 6.220 | 6.2202 | 6.116 | 104 | ||
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) | 117.320 | 100.860 | 122.180 | 68.981 | 87.272 | – 18.291 | ||
Centraal Administratie Kantoor (CAK) | 96.798 | 98.319 | 102.156 | 100.916 | 80.628 | 20.288 | ||
Accommodaties op grond van de Wet op jeugdzorg (exclusief Almata en De Lindenhorst-Almata) | 152.300 | 156.475 | 166.758 | |||||
Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR) | 5.540 | 4.197 | 3.644 | 3.160 | 3.644 | – 484 | ||
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO), inclusief Medisch Ethische Commissies (METC’s) | 1.826 | 1.940 | 1.802 | 1.845 | 1.588 | 257 | ||
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | 33.366 | 46.844 | 47.120 | 51.617 | 46.462 | 5.155 | ||
Zorginstituut Nederland (ZiNL) | 57.400 | 64.004 | 62.928 | 67.738 | 50.636 | 17.102 | ||
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) | 2.600 | 2.523 | 2.923 | 2.374 | 2.510 | – 136 | ||
Stichting Afwikkeling Rechtsherstel Roma Sinti | 0 | 0 | 36 | 0 | 50 | – 50 |
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven kerndepartement | 212.513 | 152.660 | 59.853 | ||
Directoraat-generaal Volksgezondheid | 25.583 | 20.409 | 5.174 | ||
Directoraat-generaal Curatieve zorg | 12.948 | 13.925 | – 977 | ||
Directoraat-generaal Langdurige zorg | 16.589 | 13.240 | 3.349 | ||
Totaal beleid | 55.120 | 47.574 | 7.546 | ||
Secretaris-generaal / (plaatsvervangend) secretaris-generaal | 157.393 | 105.086 | 52.307 |
2.1 Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
De personele uitgaven van het kernministerie bestaan uit alle personeelsuitgaven van het kernministerie inclusief de inhuur van externen van zowel primaire als ondersteunende processen. De personele uitgaven van het kerndepartement zijn door diverse oorzaken € 21,8 miljoen hoger uitgevallen dan voorzien in de begroting 2015. Een aantal noodzakelijke beleidsintensiveringen en enkele grote technische mutaties liggen hieraan ten grondslag. De stijging van € 21,8 miljoen wordt voor € 7,4 miljoen veroorzaakt door een stijging van de externe inhuur. De externe inhuur in de ontwerpwet van 2015 is lager ingeschat en bij eerste en tweede suppletoire wet heeft hierop een mutatie plaatsgevonden. Dit betreft met name inhuur voor projecten en tijdelijke extra capaciteit rondom het programmabureau Trekkingsrechten.
De wijzigingen ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2015 zijn opgenomen en toegelicht in de eerste en tweede suppletoire wet. De uitgaven voor de tijdelijke Projectdirectie Anthonie van Leeuwenhoekterrein (PD ALt) waren in de oorspronkelijke begroting niet geraamd op artikel 10. Bij eerste suppletoire begroting heeft hiervoor een mutatie plaatsgevonden van € 12,2 miljoen en deze is volledig tot besteding gekomen. Ook is er € 4,3 miljoen uitgegeven ten behoeve van de mobiliteitsorganisatie die is opgericht voor het personeel dat in Rijksdienst is gebleven van de in 2014 geprivatiseerde en gesloten jeugdzorginstellingen Almata en de Lindenhorst.
Daarnaast hebben er enkele intensiveringen plaatsgevonden die samenhangen met de uitvoering van het kabinetsbeleid. Het betreft hier hoger dan geraamde uitgaven op het terrein van de transitie van de jeugdzorg en de herziening van de langdurige zorg en de daarmee samenhangende uitvoering en ondersteuning van de strategische agenda van de bewindspersonen. Zo is er € 2 miljoen beschikbaar gesteld ten behoeve van het Jeugdbeleid inclusief middelen voor de Transitieautoriteit Jeugd (TAJ). Verder zijn de maatregelen uit de TK-brief «Kwaliteit loont in de zorg» (TK 31 765, nr. 116) gepaard gegaan met een intensivering van € 1 miljoen. Ook is er extra ingezet op het programmabureau Trekkingsrechten en op innovatie en zorgvernieuwing. Voorts zijn in de realisatie niet alle geplande uitgaven tot besteding gekomen in 2015.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven bij het kerndepartement zijn € 38 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. De uitgaven overig materieel zijn € 21,1 miljoen hoger dan begroot. Hiervan heeft € 23,4 miljoen betrekking op een mutatie bij de eerste suppletoire wet voor PD Alt.
Bij voorjaarsnota is er € 5,6 miljoen geïntensiveerd ten behoeve van investeringen in de generieke digitale infrastructuur binnen het interdepartementale programma Digitale overheid. Verder vallen de uitgaven voor de bijdrage aan de SSO’s € 17,2 miljoen hoger uit dan in de ontwerpbegroting geraamd. De oorzaak hiervan zijn de hogere kosten tengevolge van de later dan geplande verhuizing van het kerndepartement. Ook heeft zich een aantal grote technische mutaties voorgedaan. Deze hangen samen met het doorbelasten naar de verschillende onderdelen van VWS. Het gaat daarbij om kosten voor bijvoorbeeld ICT dienstverlening en huisvesting, waarvan de facturen vanaf dit onderdeel centraal worden betaald aan de betreffende SSO’s.
2.2 Toelichting apparaatsuitgaven inspecties
De apparaatsuitgaven van de inspecties laten per saldo een hogere realisatie zien (€ 0,2 miljoen) ten opzichte van de ontwerpbegroting. Echter door maatregelen uit de TK-brief «Kwaliteit loont in de zorg» (TK 31 765, nr. 116) is er op de personele uitgaven van de inspecties geïntensiveerd, zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting.
De materiële uitgaven zijn lager uitgevallen dan begroot (€ 3,6 miljoen). Dit is het gevolg van interne herschikkingen en technische mutaties van budgetoverheveling voor ICT-dienstverlening en huisvestingskosten aan het kernministerie.
2.3 Toelichting apparaatsuitgaven SCP en raden
De uitgaven bij het SCP en de Raden zijn op personeel en materieel respectievelijk met € 6,6 miljoen en € 3,7 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat de financiering van CCMO van artikel 1 naar artikel 10 is overgeheveld. Daarnaast zijn er bij het SCP een aantal desalderingen van circa € 4 miljoen verwerkt. Door het aannemen van extra onderzoeksopdrachten heeft het SCP meer uitgaven gedaan die worden gecompenseerd door hogere ontvangsten van departementen.
Ontvangsten
De ontvangsten op het apparaatsartikel zijn circa € 30,5 miljoen hoger dan geraamd. Dit is onder andere het gevolg van de ontvangsten van PD ALT (€ 15,4 miljoen). Daarnaast zijn er diverse ontvangsten voor detacheringen, ontvangsten van het SCP en betalingen van het CIBG aan het kerndepartement voor de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG.
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 16.900 | 26.200 | 30.550 | 30.850 |
Inspecties | ||||
IGZ | 630 | 1.440 | 1.800 | 1.800 |
IJZ | 70 | 160 | 200 | 200 |
Totaal inspecties | 700 | 1.600 | 2.000 | 2.000 |
Agentschappen | ||||
CIBG | 300 | 800 | 1.000 | 1.000 |
RIVM | 4.400 | 7.900 | 9.300 | 9.300 |
Totaal Agentschappen | 4.700 | 8.700 | 10.300 | 10.300 |
ZBO’s/RWT’s | ||||
CAK | 200 | 500 | 600 | 600 |
ZiNL | 500 | 500 | 1.200 | 1.500 |
ZonMw | 300 | 700 | 850 | 850 |
CIZ | 2.600 | 6.100 | 7.500 | 7.500 |
Totaal ZBO’s/RWT’s | 3.600 | 7.800 | 10.150 | 10.450 |
Kennisinfrastructuur | ||||
Preventie, jeugd en sport | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Langdurige zorg | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
Curatieve zorg | 1.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal kennisinfrastructuur | 7.900 | 8.100 | 8.100 | 8.100 |