Omschrijving van de samenhang met het beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 18 Scheepvaart en havens (Intermodaal vervoer) en 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s (Externe veiligheid) van het jaarverslag hoofdstuk XII.
18. Overige uitgaven en ontvangsten | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | ||
Verplichtingen | 291.863 | 279.524 | 219.465 | 227.281 | 833 | 132.798 | – 131.965 | 1) |
Uitgaven | 292.612 | 287.566 | 231.754 | 235.889 | 1.677 | 93.481 | – 91.804 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.02 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 128.431 | – 128.431 | 2) |
18.03 Intermodaal vervoer | 2.312 | 795 | 1.437 | 1.272 | 192 | 3.045 | – 2.853 | 3) |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 3.162 | 843 | 118 | 1 | 0 | 0 | 0 | |
18.06 Externe veiligheid | 1.058 | 104 | 186 | 1.085 | 1.485 | 2.005 | – 520 | |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov.uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 286.080 | 285.824 | 230.013 | 233.531 | 0 | 0 | 0 | |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 225.938 | 218.425 | 205.329 | 212.266 | 0 | 0 | 0 | |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 60.142 | 67.399 | 24.684 | 21.265 | 0 | 0 | 0 | |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.14 Minregel: rentevrijval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 40.000 | 40.000 | |
18.15.01 Ramingsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.15.02 Kasschuif | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 40.000 | 40.000 | 4) |
18.16 Reservering Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 103.188 | 147.319 | – 12.260 | 24.166 | 207.606 | 0 | 207.606 | 5) |
-
Ad 1) Voor een toelichting wordt verwezen naar Ad 2 (Beter Benutten 18.02).
-
Ad 2) IF Artikel 18 is zoveel mogelijk toebedeeld over de modaliteiten. Voor meer samenhang is het budget voor Beter Benutten overgeboekt van artikel 18.02 naar artikel 12.03 Verkenningen en Planuitwerkingen, omdat bij Wegen het zwaartepunt ligt.
-
Ad 3) De subsidieregeling Bundeling van Goederenstromen voor vervoer over het Spoor (BGS) is niet verlengd. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar artikelonderdeel 18.03.
-
Ad 4) Het verschil wordt veroorzaakt door het inpassen van de minregel van € 40 miljoen. Deze minregel is het gevolg van de in de begroting 2016 verwerkte kasschuif van 2016 naar 2017 van € 40 miljoen ten behoeve van het rijksbrede financiële beeld. De meerjarige programmering is hierop toen niet aangepast, met een minregel in 2016 als gevolg.
-
Ad 5) De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2015 een voordelig saldo van circa € 207,6 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op het fonds. Het voordelig saldo is ten gunste van ontvangstenartikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen) gebracht.
Financiële toelichting
18.03 Intermodaal vervoer
Motivering
Realisatie van de doelen is in belangrijke mate afhankelijk van andere factoren, zoals het gedrag van verladers, vervoerders en consumenten en bestuurlijke afspraken over het ruimtelijk beleid. Het effect van deze beleidsdoelstelling is dat de bereikbaarheid van economisch belangrijke gebieden verbetert.
Producten
RSC Maasvlakte (Rail Service Center Rotterdam)
Uit het BCI-onderzoek Goederenvervoer per spoor, marktontwikkelingen en beleid (2009) is naar voren gekomen dat spoorgoederenknooppunten in het achterland een belangrijke rol kunnen spelen voor het havennetwerk en voor binnenlandse verladers in het achterland. Als vervolg hierop is in 2010 een beleidskader spoorgoederenknooppunten ontwikkeld. Op basis van dit beleidskader is in 2012–2013 een stimuleringsprogramma tot uitvoering gekomen, de subsidieregeling Bundeling van Goederenstromen voor vervoer over het Spoor (BGS).
Kasbudget 2016 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
2016 | 2016 | 2016 | ||||||
Multi- en modaalvervoer | ||||||||
Container Transferium Alblasserdam | 3 | 2015 | 2015 | 1) | ||||
RSC Maasvlakte | 3 | – 3 | 8 | 8 | 2014 | 2016 | 2) | |
Afronding | 0 | |||||||
Programma | 3 | 0 | – 3 | 11 | 8 | |||
Begroting (IF 18.03) | 3 | 0 | – 3 |
Toelichting:
-
Ad 1) Het Container Transferium Alblasserdam is eind 2015 gerealiseerd en afgewikkeld.
-
Ad 2) De eerste tranche van de subsidieregeling Bundeling van Goederenstromen voor vervoer over het Spoor is in 2016 afgerond. De subsidieregeling is niet verlengd in afwachting van de uitkomsten van de tussentijdse evaluatie. Hierdoor vallen de uitgaven in 2016 € 3 miljoen lager uit dan begroot. Over de tussentijdse evaluatie wordt de Tweede Kamer medio 2017 geïnformeerd.