A Algemene doelstelling
De missie van het kabinet is het optimaal ondersteunen van de Gouverneur in de uitoefening van zijn taken. Gezien deze ondersteunende rol zijn de taken van het kabinet een afgeleide van de wettelijke taken en bevoegdheden van de Gouverneur. De belangrijkste taken en bevoegdheden zijn opgenomen in het Statuut voor het Koninkrijk, de Staatsregeling van Aruba en het Reglement van de Gouverneur. Verder is de regelgeving voor naturalisatie, paspoorten en visa van belang (de rijkswet op het Nederlanderschap, de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederlandse Antillen en Aruba en de visuminstructies van de Minister van Buitenlandse zaken en de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie). De taken en inrichting van het kabinet zijn vastgelegd in een instellings- en beheersbesluit, alsmede een organisatie en formatieplan.
B Rol en verantwoordelijkheid
De bestuurlijke rol van de Gouverneur zowel binnen Aruba als landsorgaan, als in relatie tot het Koninkrijk als Koninkrijksorgaan brengt met zich mee dat op het hele werkveld van deze overheden contacten worden onderhouden, ook door het kabinet ten behoeve van de Gouverneur met de Staten van Aruba, met Ministers, andere bestuurders en instituties in het Koninkrijk, Aruba en Nederland. De relaties met de Gouverneurs van Sint-Maarten en van Curaçao zijn geïnstitutionaliseerd en worden onderhouden.
Met name bij de uitvoering van rijkswetgeving werkt het Kabinet samen met verschillende Ministeries, agentschappen en diensten. Dit zijn in het bijzonder de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Binnen het land Aruba heeft het Kabinet intensief contact met de Staten, de Raad van Ministers, de Hoge Colleges van Staat en met overige landsdiensten. De Gouverneur van Aruba heeft de procedure van de aanvraag en uitgifte van nationale paspoorten aan ingezetenen van Aruba deels gemandateerd aan de Dienst Bevolking en Burgerzaken (Censo).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.5
C Beleidsconclusies
Er zijn geen beleidswijzigingen. Begin 2017 is sprake geweest van wisseling van Gouverneur en in het derde kwartaal hebben de landelijke regeringsverkiezingen plaatsgevonden. Voor het eerst in 16 jaar is er ook sprake van een coalitieregering op Aruba. Voor de nieuwe Gouverneur is het eerste halfjaar een intensief kennismakingsprogramma opgesteld. Dit heeft een extra beslag gelegd op de inzet en flexibiliteit van de medewerkers van het Kabinet. Daarnaast hebben ook in september 2017 de verkiezingen en aansluitend de formatie van de nieuwe regering plaatsgevonden. Ook deze 2 activiteiten hebben een groot beslag gelegd op de inzet van de medewerkers.
Voor wat betreft de producten van het Kabinet is sprake geweest van een zeer kleine toename van het aantal Naturalisatieverzoeken en een toename van zo’n 45% van het aantal optieverzoeken. Voor wat betreft de visa-aanvragen is sprake geweest van een toename van zo’n 41%.
D Tabel Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | ||
Art.nr. | Verplichtingen: | 1.985 | 1.742 | 2.000 | 1.978 | 2.006 | 2.183 | – 177 |
Uitgaven: | 1.986 | 1.759 | 2.000 | 1.978 | 2.006 | 2.183 | – 177 | |
6.1 | Apparaat van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba | 1.986 | 1.759 | 2.000 | 1.978 | 2.006 | 2.183 | – 177 |
Ontvangsten: | 148 | 78 | 66 | 97 | 100 | 60 | 40 |
E Toelichting artikelonderdeel
6. 1 Apparaat van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Apparaat | 2017 |
---|---|
Personeel | 1.541 |
Eigen personeel | 1.329 |
Externe inhuur | 39 |
Overig personeel | 173 |
Materieel | 481 |
Overig materieel | 481 |
Totaal apparaat1 | 2.021 |
Onder Eigen personeelskosten zijn de loonkosten opgenomen. Onder Overig personeel zijn de opleidingskosten en de postactieven opgenomen. Per januari 2017 heeft het Kabinet een nieuwe Gouverneur en is afscheid genomen van de voormalige Gouverneur. Vanaf die datum is er sprake van hogere kosten Postactieven. Eind 2017 had nog geen volledige doorbelasting plaatsgevonden van de salariskosten en toelagen VUBZK van de uitgezonden medewerkers. Voor 2 medewerkers geldt dat pas in 2017 de salariskosten over heel 2016 doorbelast zijn. Voor 2017 waren nog geen salariskosten voor deze 2 personen doorbelast. De verwachte doorbelasting van eerdere jaren is ook uitgebleven. Het tijdig doorbelast krijgen van de salariskosten is een aandachtspunt. De personeelskosten en daarmee de totale uitputting zou anders veel hoger zijn geweest.
In 2017 heeft het Kabinet een etiquette/protocol cursus georganiseerd voor het personeel.
In 2017 zou verouderd/versleten meubilair verder vervangen worden, beslist is echter om alles mee te nemen in een groot onderhoud c.q. verbouwing/aanpassing van het Kabinet. Deze verbouwing heeft echter niet meer in 2017 kunnen plaatsvinden.
Ook begin 2017 zijn, in het kader van de gouverneurswisseling, zoals voorzien nog kosten gemaakt voor zowel het afscheid van de tot 1 januari 2017 nog in functie zijnde Gouverneur als voor het aantreden van de per 1 januari 2017 nieuwe Gouverneur (afscheidscadeau, welkomstcadeau, kennismakingsronde, recepties e.d.).
De voor 2017 voorziene inrichting van de bovenverdieping van de Cas ceremonial van de Gouverneur (voormalige ambtswoning) is niet gerealiseerd. Daartegenover zijn uitgaven verricht i.v.m. de huisvesting van de nieuwe Gouverneur. De CCDG is in 2017 meerdere malen voor verschillende activiteiten gebruikt, dit heeft extra kosten met zich gebracht.
De geplande viering (en de daarmee samenhangende extra kosten) van het 30-jarig bestaan van het kabinet heeft ook in 2017 niet plaats kunnen vinden.
Ontvangsten
Zoals hiervoor vermeld is in 2017 in vergelijking tot 2016 sprake geweest van een toename van het aantal verzoeken voor naturalisatie en optie en een toename van de visa-aanvragen.