Base description which applies to whole site

Art.nr. 9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid

A. Algemene doelstelling

De kwaliteit van het onderwijs wordt gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende personeel van voldoende kwaliteit voor alle onderwijsdeelnemers.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is verantwoordelijk voor een onderwijsstelsel dat zodanig functioneert dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van individuele leerlingen/studenten en bij de behoefte van de maatschappij. De leraar en de schoolleider zijn daarbij cruciaal.

Financieren

De Minister draagt bij aan het lerarenbeleid op scholen door het financieren van projecten op het gebied van arbeidsmarkt- en personeelsbeleid.

Stimuleren

De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van directe stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de ontwikkeling van de kwaliteit en professionaliteit van docenten en het bijdragen aan een aantrekkelijk beroep.

Regisseren

De Minister draagt verantwoordelijkheid voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Om deze verantwoordelijkheid waar te maken levert hij een bijdrage aan het zorgen voor voldoende docenten van voldoende kwaliteit. Hij doet dat door wetten en regels uit te vaardigen voor goed bestuur, door een dialoog te voeren met en toezicht te houden op belanghebbenden, en zo nodig actief regie te voeren.

Indicatoren/kengetallen

De indicatoren voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid worden beschreven in de beleidsagenda en in Trends in Beeld. Het Dashboard Lerarenagenda geeft een beeld van de voortgang voor alle zeven agendalijnen van de Lerarenagenda.

C. Beleidsconclusies

Het beleid, zoals voorgenomen in de begroting 2017 voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid, is overeenkomstig uitgevoerd. Het afgelopen jaar is gewerkt aan de implementatie van de bestuurlijke afspraken en het realiseren van de doelen van de Lerarenagenda. In het beleidsverslag is aangegeven dat de voorgenomen (gedeeltelijke) invoering van de Wet op het beroep van leraar en het lerarenregister is gerealiseerd. Positief zijn de ontwikkelingen met opleiden in de school (samen opleiden): ook in het mbo zijn instellingen hier mee begonnen in 2017. Volgens de loopbaanmonitor is het aandeel startende leraren dat aangeeft begeleid te worden in het vo licht gedaald en in het po gestegen.

D. Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9.1. Budgettaire gevolgen van beleid art. 9 (Bedragen x € 1.000)
             

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2013

2014

2015

2016

2017

2017

2017

Verplichtingen

366.525

153.898

168.537

188.280

152.191

177.431

– 25.240

Uitgaven

343.509

339.016

209.749

208.594

162.367

179.667

– 17.300

                   

Bekostiging

156.953

157.130

18.720

24.612

27.820

31.584

– 3.764

Hoofdbekostiging

0

0

0

0

0

0

0

 

Beloning LeerKracht lumpsum po/vo/bve

           

0

Prestatiebox

33.700

33.700

0

0

0

0

0

 

Professionalisering po/vo/bve

33.700

33.700

       

0

Aanvullende bekostiging

123.253

123.430

18.720

24.612

27.820

31.584

–3.764

 

Functiemix VO Randstadregio's

61.089

61.075

       

0

 

Salarismix MBO Randstadregio's

40.906

41.001

       

0

 

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

15.760

16.120

18.720

24.612

27.820

31.584

–3.764

 

G.O.- en vakbondsfaciliteiten po

5.498

5.234

       

0

                   

Subsidies

161.865

156.984

177.228

167.251

125.339

138.197

– 12.858

 

Lerarenbeurs/zij-instroom

85.810

81.474

111.722

115.534

109.945

122.633

–12.688

 

impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo

7.366

16.103

20.366

16.774

2.625

2.977

–352

 

Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen

15.510

17.942

16.779

17.418

63

0

63

 

Verankering academische opleidingsschool

2.530

2.665

2.383

1.120

   

0

 

InnovatieImpuls Onderwijs

4.883

2.726

385

     

0

 

Arbeidsmarkt-/kennisactiviteiten po

2.230

2.230

       

0

 

Onderwijscoöperatie

2.900

2.900

2.908

3.015

2.945

2.945

0

 

Open Universiteit (LOOK)

14.412

1.937

       

0

 

Promotiebeurs voor leraren

6.803

7.874

7.610

6.502

3.251

3.375

–124

 

Projecten professionalisering

1.079

959

1.327

1.092

3.899

3.700

199

 

Projecten regionale arbeidsmarktproblematiek

5.356

7.335

4.733

654

   

0

 

Caribisch Nederland

2.097

2.097

2.308

     

0

 

Overige projecten

10.889

10.742

6.707

5.142

2.611

2.567

44

               

Opdrachten

9.571

9.168

7.302

10.908

3.654

4.394

– 740

 

Onderzoek, ramingen en communicatie

9.571

9.168

7.302

3.837

2.685

3.494

–809

 

Leraren- en schoolleiders

     

7.071

969

900

69

               

Bijdrage aan agentschappen

7.173

7.770

6.499

5.823

5.554

5.492

62

 

Dienst Uitvoering Onderwijs

7.173

7.770

6.499

5.823

5.554

5.492

62

               

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

7.947

7.964

0

0

0

0

0

 

Stichting Vervangingsfonds Bedrijfsgezondheid

7.947

7.964

       

0

Ontvangsten

8.576

6.544

7.596

12.319

11.319

6.000

5.319

E. Toelichting op de instrumenten

De realisatie van de uitgaven 2017 is € 17,3 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. De realisatie van de ontvangsten is € 5,3 miljoen hoger dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Bekostiging

Aanvullende bekostiging

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen: Opleidingsscholen ontvangen aanvullende bekostiging om gezamenlijk leraren op de werkplek op te leiden. De realisatie is € 3,8 miljoen lager dan oorspronkelijk begroot. Het aantal studenten dat bepalend is voor het niveau van de bekostiging op de opleidingsscholen heeft niet het maximum bereikt.

Subsidies

Om de realisatie van verschillende beleidsdoelstellingen te bewerkstelligen worden subsidies verstrekt. De belangrijkste subsidies zijn de lerarenbeurs (t.b.v. bachelor- en masteropleiding voor leraren po, vo, mbo en hbo), zij-instroom (t.b.v. instroom uit andere beroepssectoren), impuls tekortvakken vo, wetenschap en techniek pabo en de promotiebeurs voor leraren. De realisatie op de subsidies is € 12,9 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Dit is grotendeels (€ 12,7 miljoen) veroorzaakt binnen de lerarenbeurs. De aanvragen voor een lerarenbeurs bleven achter bij wat oorspronkelijk was geraamd.

Opdrachten

Door middel van opdrachten worden beleidsgerichte activiteiten en onderzoeken uitgevoerd. De realisatie op de opdrachten is € 0,7 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Bijdrage aan agentschappen

Dienst Uitvoering Onderwijs: De bijdrage aan agentschappen betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) voor dit begrotingsartikel. DUO is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van de bekostiging van instellingen, studiefinanciering en informatievoorziening. De realisatie op de bijdrage aan agentschappen is € 0,1 miljoen hoger dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn € 5,3 miljoen hoger doordat meer leraren, die hun opleiding niet of niet voldoende hebben afgerond in voorgaande jaren, de toegekende beurs hebben terugbetaald.

Licence