Artikel
Algemene doelstelling
De overheid beschermt nabestaande partners en wezen voor zover nodig tegen de financiële gevolgen van het verlies van partner of ouders.
De overheid vindt dat mensen die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s) en die vanwege de zorg voor een kind of arbeidsongeschiktheid niet (volledig) in een eigen inkomen kunnen voorzien, verzekerd moeten zijn van financiële ondersteuning. Daarom regelt zij in deze gevallen op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) een nabestaandenuitkering voor de overblijvende partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren.
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de Algemene weduwen- en wezenverzekering (AWW) recht op een uitkering.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister financiert de inkomensondersteuning met begrotingsgefinancierde uitkeringsregelingen. Bij de premiegefinancierde uitkeringsregelingen regisseert de Minister. Hij is in deze rollen verantwoordelijk voor:
-
• De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving;
-
• De vaststelling van het niveau van de uitkeringen van de onderscheiden regelingen;
-
• De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doeltreffende en doelmatige uitvoering door de SVB;
-
• De organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).
Beleidsconclusies
In 2017 is – conform de begroting – geen nieuw beleid gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Artikelonderdeel | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Verschil 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.253 | – 142 |
Uitgaven | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.253 | – 142 |
Inkomensoverdrachten | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.253 | – 142 |
AWW (Caribisch Nederland) | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.253 | – 142 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikelonderdeel | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 724.640 | 594.282 | 452.437 | 424.300 | 398.729 | 410.343 | – 11.614 |
Inkomensoverdrachten | 724.640 | 594.282 | 452.437 | 424.300 | 398.729 | 405.580 | – 6.851 |
Anw | 711.461 | 584.645 | 444.437 | 417.300 | 391.797 | 398.612 | – 6.815 |
Tegemoetkoming Anw | 13.179 | 9.637 | 8.000 | 7.000 | 6.932 | 6.968 | – 36 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.763 | – 4.763 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A. Inkomensoverdrachten
Toelichting financiële instrumenten
A1. Algemene weduwen- en wezenverzekering (Caribisch Nederland)
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de AWW recht op een uitkering. De SZW-unit bij de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling in Caribisch Nederland.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitkeringslasten AWW vallen lager uit dan geraamd. Dit komt onder andere door een gunstige koersontwikkeling van de euro ten opzichte van de dollar. Net als de andere uitkeringsregelingen op Caribisch Nederland wordt de AWW in dollars uitbetaald.
Beleidsrelevante kerncijfers
Het aantal personen met een AWW-uitkering in 2017 is nagenoeg gelijk aan het geraamde aantal ten tijde van het opstellen van de begroting.
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Verschil 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Volume AWW (x 1.000 personen, ultimo) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0 |
A2. Algemene nabestaandenwet (Anw) inclusief tegemoetkoming Anw
De Anw is een volksverzekering en regelt, onder voorwaarden, bij overlijden een uitkering voor de partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren. Daarnaast ontvangt iedere Anw-gerechtigde maandelijks de Anw-tegemoetkoming. De Anw wordt door de SVB uitgevoerd.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitkeringslasten Anw komen circa € 7 miljoen lager uit dan begroot. Indien rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 5 miljoen, in tabel 4.9.2 onderdeel van de post nominaal) is de realisatie € 12 miljoen lager dan begroot.
Beleidsrelevante kerncijfers
Het jaargemiddelde van het aantal personen met een Anw-uitkering is lager uitgekomen dan geraamd.
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Verschil 2017 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Volume Anw (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde) | 54 | 382 | 322 | 29 | 26 | 29 | – 3 | |
Volume Anw (x 1.000 personen, jaargemiddelde)3 | 65 | 47 | 39 | 36 | 33 | 34 | – 1 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht voor 1 juli 1996 | 13 | 12 | 9,7 | 8,5 | 7,2 | 8 | – 0,8 | |
waarvan nabestaanden met kind | 0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid | 13 | 12 | 9,7 | 8,5 | 7,2 | 8 | – 0,8 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht na 1 juli 1996 | 40 | 25 | 20 | 19 | 18 | 19 | – 1 | |
waarvan nabestaanden met kind | 19 | 9,0 | 8,2 | 7,8 | 7,3 | 8 | – 0,7 | |
waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid | 21 | 16 | 12 | 11 | 10 | 11 | – 1 | |
Volume wezenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde) | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,4 | – 0,1 |
Handhaving
De kerncijfers op het gebied van preventie tonen een stabiel beeld vergeleken met voorgaande jaren. De kerncijfers op het gebied van opsporing tonen een lager benadelingsbedrag, terwijl het aantal geconstateerde overtredingen vergelijkbaar is met voorgaande jaren. De incassoratio’s vertonen een wisselend beeld. Vanwege het beperkte aantal vorderingen kan de incasso van een aantal relatief grote vorderingen van grote invloed zijn op de incassoratio.
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Preventie1 | |||||
Gepercipieerde detectiekans (%) | –2 | 83 | 83 | 80 | 86 |
Kennis van de verplichtingen (%) | –2 | 90 | 84 | 83 | 85 |
Opsporing3 | |||||
Aantal geconstateerde overtredingen met financiële benadeling (x 1.000) | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Totaal benadelingbedrag (x € 1 mln) | 1,9 | 1,9 | 2,2 | 2,6 | 1,2 |
Terugvordering3 | |||||
Incassoratio 2013 (%) | 21 | 30 | 33 | 37 | 39 |
Incassoratio 2014 (%) | –4 | 12 | 32 | 33 | 34 |
Incassoratio 2015 (%) | –4 | –4 | 11 | 30 | 33 |
Incassoratio 2016 (%) | –4 | –4 | –4 | 22 | 35 |
Incassoratio 2017 (%) | –4 | –4 | –4 | –4 | 8 |