Base description which applies to whole site

BIJLAGE 1. ARTIKEL 13 SPOORWEGEN

Deze spoorbijlage is onderdeel van de kabinetsreactie op het rapport van de Tijdelijke Commissie Onderhoud en Innovatie Spoor (Kamerstukken II, 2011/12, 32 707, nr. 16), waarin een pakket maatregelen is genoemd om de informatievoorziening naar de Tweede Kamer beter en transparanter te maken. Onderdeel van de kabinetsreactie5 is dat het vastgestelde jaarverslag van ProRail BV aan de Tweede Kamer wordt gezonden. In het jaarverslag van ProRail zijn de volgende maatregelen uit het genoemde pakket opgenomen:

  • Aansluiting6 tussen de uitgaven op artikel 13 en artikel 17 van het Infrastructuurfonds (de betalingen door IenW aan ProRail) en de totale ontvangsten en uitgaven van ProRail.

  • Een specificatie7 van de financiële gegevens inzake de bestedingen door ProRail.

In de voorgaande jaren stond deze informatie behalve in het jaarverslag van ProRail ook in deze bijlage opgenomen, echter dan op basis van voorlopige, niet vastgestelde jaarcijfers van ProRail. De definitieve ProRail cijfers zijn ten tijde van het vaststellen van de verantwoording over het Infrastructuurfonds voor de Audit dienst Rijk (ADR) nog niet beschikbaar. De praktijk wijst uit dat de definitieve ProRail cijfers op onderdelen beperkt afwijken van de in deze bijlage opgenomen voorlopige, niet vastgestelde jaarcijfers.

Het hanteren van meerdere plekken van deze informatie, waarbij cijfers niet op elkaar aansluiten, kan voor de gebruikers van deze informatie onduidelijkheid geven over de cijfers. Daarnaast is het ook voor de ADR volgens de huidige controlevoorschriften niet mogelijk om, bij het hanteren van voorlopige, niet vastgestelde jaarcijfers in het jaarverslag van Infrastructuurfonds, de vereiste afweging te kunnen uitvoeren dat in het jaarverslag van het Infrastructuurfonds geen materiële onjuistheden zijn opgenomen.

Om deze reden is de extra informatie gebaseerd op voorlopige, niet vastgestelde cijfers in de verantwoording van het Infrastructuurfonds achterwege gelaten. Deze extra informatie wordt voortaan op basis van de definitieve ProRail cijfers opnemen in de Spoorbijlage van de begroting van het Infrastructuurfonds. Hiermee is de opzet van voorliggende bijlage gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren.

Onderstaand wordt in onderdeel A een overzichtstabel8 gepresenteerd waarin per begrotingsnota de mutaties tussen ontwerpbegroting en de realisatie worden gespecificeerd en toegelicht. In onderdeel B zijn de kasstromen van het Infrastructuurfonds op artikel 13 en artikel 17 opgenomen, waaruit de betalingen door IenW aan ProRail blijken.

Onderdeel A – overzichtstabel begrotingsmutaties

Overzichtstabel begrotingsmutaties (bedragen x € 1.000)
 

Beheer, onderhoud en vervanging

Aanleg-projec-ten

Geïntegreerde contract-vormen

Rente en aflossing

Investerings-ruimte

Ontvangsten

Spoorwegen

Totaaloverzicht begrotingsmutaties 2018

IF 13.02

IF 13.03

IF 13.04

IF 13.07

IF 13.08

IF 13.09

IF 13 Totaal

Ontwerpbegroting 2018

1.245

766

162

17

0

– 314

1.876

               

Desalderingen en overboekingen binnen het artikel

31

30

1

– 7

– 11

– 44

0

Overboekingen van/naar andere artikelen IF en HXII

0

– 146

3

 

231

127

215

Kasschuiven en saldoboekingen

238

– 193

– 24

 

– 220

8

– 191

Totaal begrotingsmutaties

269

– 309

– 20

– 7

0

91

24

               

Realisatie 2018

1.514

457

142

10

0

– 223

1.900

In 2018 is er op artikel 13 per saldo € 24 miljoen meer uitgegeven dan oorspronkelijk was begroot. Hiervan heeft € 215 miljoen betrekking op overboekingen uit andere begrotingsartikelen en € 191 miljoen op doorgeschoven uitgaven.

De belangrijkste mutaties waren:

  • de toevoeging van de aanvullende post uit het Regeerakkoord. Hiervan is in eerste instantie ruim € 200 miljoen in het jaar 2018 toegevoegd, maar dit is later doorgeschoven naar latere jaren.

  • de overboeking van de uitgaven en ontvangsten met betrekking tot PHS naar artikel 17 in verband met het instellen van de grootprojectstatus.

  • Het naar voren halen van ruim € 200 miljoen aan budget voor beheer, onderhoud en vervanging en het doorschuiven van bijna € 200 miljoen aan budget voor aanlegprojecten.

Specificatie per begrotingsnota (bedragen x € 1.000):
 

Beheer, onderhoud en vervanging

Aanleg-projecten

Geïnte-greerde contract-vormen

Rente en aflossing

Investerings-ruimte

Ontvangsten

Spoorwegen

Mutaties per begrotingsnota 2018

IF 13.02

IF 13.03

IF 13.04

IF 13.07

IF 13.08

IF 13.09

IF 13 Totaal

Desalderingen en overboekingen binnen het artikel

– 1

49

   

– 4

– 44

0

Overboekingen van/naar andere artikelen IF en HXII

 

– 12

3

 

210

 

201

Kasschuiven en saldoboekingen

– 70

11

14

 

20

– 12

– 37

Mutaties Voorjaarsnota 2018

– 71

48

17

0

226

– 56

164

               

Desalderingen en overboekingen binnen het artikel

33

– 6

 

– 7

– 7

– 13

0

Overboekingen van/naar andere artikelen IF en HXII

 

– 131

   

21

127

17

Kasschuiven en saldoboekingen

215

– 171

– 20

 

– 240

 

– 216

Mutaties Miljoenennota 2019

248

– 308

– 20

– 7

– 226

114

– 199

               

Desalderingen en overboekingen binnen het artikel

– 1

 

1

     

0

Overboekingen van/naar andere artikelen IF en HXII

 

– 3

       

– 3

Kasschuiven en saldoboekingen

99

– 29

– 16

   

22

76

Mutaties Najaarsnota 2018

98

– 32

– 15

0

0

22

73

               

Desalderingen en overboekingen binnen het artikel

 

– 13

     

13

0

Overboekingen van/naar andere artikelen IF en HXII

             

Kasschuiven en saldoboekingen

– 6

– 4

– 2

   

– 2

– 14

Mutaties Slotwet 2018

– 6

– 17

– 2

0

0

11

– 14

Onderdeel B kasstromen Infrastructuurfonds (inclusief BTW)

5

kabinetsreactie op aanbeveling 14

6

kabinetsreactie op aanbeveling 14, zevende bullet

7

kabinetsreactie op aanbeveling 14, zesde bullet

8

kabinetsreactie op aanbeveling 15, laatste bullet.

Licence