Artikel 34 Straffen en Beschermen: 20,6% van de begrotingsuitgaven
Algemene doelstelling
Voorkomen dat burgers (opnieuw) dader of slachtoffer worden van criminaliteit, volwassenen en kinderen beschermen die vanwege de kwetsbare positie waarin zij verkeren bedreigd of verleid worden door (herhaalde) criminaliteit of die bedreigd worden in hun ontwikkeling en bewerkstelligen dat met een straf genoegdoening wordt geboden aan het slachtoffer en aan de samenleving als geheel.
Het borgen van de veiligheid door de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, het bevorderen van het nemen van preventieve maatregelen door burgers en bedrijven, het versterken van de positie van slachtoffers, het beschermen van jeugdigen die in hun ontwikkeling worden bedreigd in de opvoed- en leefsituatie en het realiseren van een effectieve aanpak van jeugdcriminaliteit en geweld in huiselijke kring.
Tenuitvoerlegging van sancties en strafrechtelijke maatregelen94:
Rol en verantwoordelijkheid
-
• De Minister heeft een uitvoerende rol bij de tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen door de DJI.
-
• Ten aanzien van de forensische zorg heeft de Minister een regisserende rol. Hij is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van de juiste, kwalitatief hoogwaardige zorg, waar nodig in combinatie met afdoende beveiliging.
-
• De uitvoering van toezicht in strafrechtelijk kader, advisering aan het OM en de rechter over justitiabelen en taakstraffen is opgedragen aan drie erkende reclasseringsorganisaties. Ook hier heeft de Minister een regisserende rol. De taken van de reclasseringsorganisaties dragen bij aan het terugdringen van recidive.
Integriteit en Kansspelen
-
• De Minister stimuleert preventie door het beschikbaar stellen van integriteitsinstrumenten zoals de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en het toezicht op rechtspersonen. De Minister draagt stelselverantwoordelijkheid voor het kansspelbeleid en de daaraan verbonden regelgeving. De Minister wil ervoor zorgen dat Nederlandse burgers op een veilige en verantwoorde manier kunnen deelnemen aan kansspelen.
Slachtofferzorg
-
• De Minister kent een financierende rol op het gebied van slachtofferzorg. De Minister draagt beleidsverantwoordelijkheid voor de zorg – in brede zin – aan slachtoffers en nabestaanden die getroffen zijn door een strafbaar feit en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het slachtofferbeleid.
Jeugdbescherming en jeugdsancties95
-
• De Minister heeft na de decentralisatie, dus vanaf 1 januari 2015, een regisserende rol en vervult hiermee zijn stelselverantwoordelijkheid.
-
• De Minister heeft een uitvoerende rol bij de taken die belegd zijn bij de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) en de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) van DJI.
-
• De Minister heeft een regisserende rol ten aanzien van de aanpak van jeugdcriminaliteit, kindermishandeling en preventie. De Minister heeft een samenwerkingsrelatie met de gemeenten/steden, brancheorganisaties en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) betreffende de aanpak van jeugdcriminaliteit, kindermishandeling, zorg & veiligheid en High Impact Crimes (HIC). Sturing geschiedt door middel van regelgeving en kaderstelling.
-
• De Minister is verantwoordelijk voor het stelsel op het gebied van interlandelijke adoptie en heeft daarbinnen, als Centrale Autoriteit, tevens een uitvoerende rol.
Beleidsconclusies
In artikel 34 van de begroting 2018 zijn drie beleidswijzigingen aangekondigd, namelijk met betrekking tot terrorismeafdelingen, individuele beoordeling van slachtoffers en de Wet affectieschade. De capaciteitsuitbreiding van de terrorismeafdelingen van 13 naar 48 plaatsen is gerealiseerd en het gedifferentieerd plaatsingsbeleid is in de praktijk ingevoerd. De Tweede Kamer is hierover nader geïnformeerd bij brief van 7 februari 2018.96
Per 1 juni 2018 zijn politie, het Openbaar Ministerie en Slachtofferhulp Nederland (SHN) gestart met het uitvoeren van de landelijke werkwijze «Individuele Beoordeling van slachtoffers» Over het doel en de eerste resultaten is uw kamer geïnformeerd bij brief van 15 november 2018.97
Het wetsvoorstel affectieschade treedt vanaf 1 januari 2019 in werking en voorziet in een schadevergoeding voor naasten van slachtoffers die zijn overleden of ernstig en blijvend letsel zijn toegebracht als gevolg van een misdrijf.98
Verdere beleidsontwikkelingen in 2018 zijn opgenomen in het beleidsverslag.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Begroting | |||
2018 | ||||||||
Verplichtingen | 2.585.861 | 2.520.029 | 2.843.386 | 2.668.603 | 2.661.514 | 2.406.500 | 255.014 | |
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | ||||||||
Personeel | 0 | 0 | 137.413 | 137.165 | 143.232 | 136.062 | 7.170 | |
waarvan eigen personeel | 130.905 | 132.114 | 138.032 | 129.521 | 8.511 | |||
waarvan externe inhuur | 5.119 | 3.523 | 3.827 | 5.317 | – 1.490 | |||
waarvan overig personeel | 1.389 | 1.528 | 1.373 | 1.224 | 149 | |||
Materieel | 0 | 0 | 35.701 | 38.360 | 40.325 | 38.337 | 1.988 | |
waarvan ICT | 13.269 | 14.737 | 16.093 | 14.107 | 1.986 | |||
waarvan SSO's | 16.909 | 16.571 | 16.905 | 15.213 | 1.692 | |||
waarvan overig materieel | 5.523 | 7.052 | 7.327 | 9.017 | – 1.690 | |||
Programma-uitgaven | 2.583.351 | 2.501.165 | 2.688.057 | 2.463.785 | 2.459.790 | 2.232.101 | 227.689 | |
34.2 Preventieve maatregelen | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
Dienst Justis | 15.766 | 14.325 | 6.770 | 3.855 | 3.561 | 3.587 | – 26 | |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Overige bijdragen ZBO's RWT's | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Overige bijdragen medeoverheden | 4.170 | 4.570 | 3.542 | 5.975 | 5.930 | 957 | 4.973 | |
Subsidies | ||||||||
Preventie bedrijfsleven | 6.660 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Integriteit | 836 | 1.362 | 1.443 | 1.174 | 699 | 2.748 | – 2.049 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 5.253 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige subsidies | 2.227 | 3.449 | 3.077 | 4.477 | 4.213 | 4.291 | – 78 | |
Opdrachten | ||||||||
Kansspelbeleid | 589 | 363 | 350 | 426 | 227 | 592 | – 365 | |
Overige opdrachten | 2.644 | 2.239 | 2.510 | 3.162 | 4.325 | 2.600 | 1.725 | |
Garanties | ||||||||
Faillissementscuratoren | 929 | 1.702 | 2.015 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier | 1.227.508 | 1.218.667 | 1.178.760 | 960.288 | 990.470 | 828.583 | 161.887 | |
DJI-Forensische zorg | 791.133 | 756.591 | 804.454 | 805.297 | 821.957 | 765.617 | 56.340 | |
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 135.915 | 98.667 | 87.585 | 83.076 | 0 | 0 | 0 | |
CJIB | 95.009 | 101.660 | 116.137 | 114.109 | 118.646 | 110.655 | 7.991 | |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Reclassering Nederland | 139.350 | 136.781 | 141.187 | 139.597 | 145.032 | 137.458 | 7.574 | |
Leger des Heils | 21.039 | 19.598 | 20.903 | 20.861 | 21.348 | 21.871 | – 523 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland | 65.515 | 65.597 | 69.375 | 69.414 | 72.878 | 67.807 | 5.071 | |
Centraal Administratie Kantoor | 2.044 | 557 | 364 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Overige bijdragen medeoverheden | 3.444 | 1.313 | 2.363 | 2.698 | 3.235 | 2.500 | 735 | |
Subsidies | ||||||||
DJI-Vrijwilligerswerk gedetineerden | 0 | 3.198 | 2.869 | 3.009 | 3.951 | 4.109 | – 158 | |
Overige subsidies | 1.322 | 2.945 | 2.335 | 3.155 | 11.669 | 3.868 | 7.801 | |
Opdrachten | ||||||||
Forensische zorg | 147 | 0 | 0 | 279 | 1.185 | 1.500 | – 315 | |
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 3.175 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 0 | 0 | 653 | 673 | 485 | 9.809 | – 9.324 | |
Terugdringen recidive | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.089 | 9.000 | – 7.911 | |
Overige opdrachten | 4.358 | 2.096 | 2.382 | 3.767 | 3.075 | 6.222 | – 3.147 | |
34.4 Slachtofferzorg | ||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 6.332 | 6.509 | 6.253 | 6.689 | 6.696 | 6.101 | 595 | |
Slachtofferhulp Nederland | 27.634 | 33.860 | 33.893 | 34.330 | 32.904 | 40.200 | – 7.296 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Overige bijdragen medeoverheden | 837 | 3.432 | 4.218 | 303 | 106 | 0 | 106 | |
Subsidies | ||||||||
Perspectief Herstelbemiddeling | 1.250 | 1.582 | 1.337 | 1.649 | 1.720 | 1.833 | – 113 | |
Overige subsidies | 223 | 287 | 60 | 74 | 1.202 | 0 | 1.202 | |
Opdrachten | ||||||||
Slachtofferzorg | 331 | 619 | 2.208 | 1.883 | 2.938 | 8.927 | – 5.989 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 16.411 | 18.218 | 18.972 | 21.244 | 20.253 | 21.319 | – 1.066 | |
Voorschotregelingen slachtoffervergoedingsregelingen | 0 | 978 | 1.236 | 1.875 | 1.523 | 1.400 | 123 | |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
DJI – jeugd | 0 | 0 | 148.943 | 146.780 | 152.451 | 137.687 | 14.764 | |
Bijdragen ZBO's/RWT's | ||||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage | 0 | 0 | 1.436 | 1.828 | 1.717 | 1.758 | – 41 | |
Halt | 0 | 0 | 10.590 | 12.065 | 11.913 | 10.206 | 1.707 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
BES Voogdijraad | 0 | 0 | 1.070 | 1.050 | 963 | 1.044 | – 81 | |
Overige bijdragen medeoverheden | 0 | 0 | 309 | 586 | 725 | 0 | 725 | |
Subsidies | ||||||||
Jeugdbescherming | 0 | 0 | 1.234 | 1.263 | 2.192 | 2.039 | 153 | |
Overige subsidies | 0 | 0 | 1.947 | 2.509 | 3.788 | 3.284 | 504 | |
Opdrachten | ||||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen | 0 | 0 | 1.138 | 735 | 854 | 1.999 | – 1.145 | |
Projecten jeugd straf | 0 | 0 | 0 | 61 | 78 | 0 | 78 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 0 | 0 | 3.079 | 2.533 | 2.651 | 3.921 | – 1.270 | |
Overige opdrachten | 0 | 0 | 1.060 | 1.036 | 1.141 | 6.609 | – 5.468 | |
Ontvangsten | 80.644 | 73.862 | 98.642 | 219.877 | 127.847 | 83.480 | 44.367 |
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Toelichting op instrumenten
De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) heeft de taak om kinderen te beschermen indien de ontwikkeling van het kind in gevaar komt. De RvdK heeft een taak op terrein van bescherming, gezag en omgang, straf en adoptie. De meerjarige productie van de RvdK is weergegeven in onderstaande tabel.
Realisatie | Raming | ||||
---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
Coördinatie taakstraffen | 7.829 | 7.324 | 7.082 | 6.948 | 6.465 |
Strafonderzoek 2A | 10.924 | 10.410 | 7.367 | 6.361 | 9.042 |
Strafonderzoek 2B | 7.714 | 3.167 | 2.961 | 2.668 | 3.248 |
Actualisatie Straf | 1.466 | 1.340 | 1.078 | 1.463 | |
Onderzoeken schoolverzuim | 3.216 | 2.985 | 2.843 | 2.193 | 3.767 |
Strafonderzoek GBM | 118 | 105 | 52 | 46 | 128 |
Beschermingszaken | 15.482 | 16.263 | 16.282 | 16.790 | 15.755 |
Adoptiegerelateerde zaken | 1.945 | 1.751 | 1.863 | 1.813 | 2.250 |
Gezag en omgangszaken | 5.204 | 5.210 | 5.072 | 4.989 | 5.411 |
Toetsende taak | 11.209 | 8.180 | 7.109 | 7.168 | 8.059 |
Bron: Datawarehouse RvdK
De productiegegevens van de RvdK zijn logischerwijze volgend aan de instroom zoals die op de RvdK afkomt. Bij de meeste producten is sprake van een dalende trend. De daling aan strafproducten is deels beleidsmatig (schoolverzuim en selectiever strafonderzoeken toepassen bij minderjarigen), maar is ook gerelateerd aan de afname van (jeugd-) criminaliteit in het algemeen.
De RvdK heeft circa € 9 mln. meer uitgegeven dan begroot. De hogere uitgaven aan eigen personeel (circa € 8,5 mln.) zijn voor het grootste gedeelte (circa € 5 mln.) veroorzaakt door een vertraagde reorganisatie (o.a. de overgang naar zelfsturende teams), deelname aan de ZSM-tafels, een hogere personeelsbezetting en de CAO-ophoging van de lonen. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van externe inhuur (circa € 1,5 mln. lager) naar inzet van eigen personeel en inbesteding.
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdragen Agentschappen
Dienst Justis
De Dienst Justis toetst of personen antecedenten hebben die het uitoefenen van bepaald werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico’s en draagt zo bij aan een integere en veiligere samenleving. Met de VOG-screening voor Natuurlijke Personen levert de dienst Justis een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van integriteitsschendingen in werk- en afhankelijkheidsrelaties. In 2018 zijn ruim 1,2 mln. VOG’s verstrekt, waarvan er 100.000 gratis werden afgegeven. Per november is de gratis VOG-regeling voor mensen die werken met minderjarigen of mensen of verstandelijk beperkten, verbreed naar alle vrijwilligers die werken met mensen in een afhankelijkheidssituatie. Opdrachtgeverschap voor deze regeling is per november 2018 overgegaan naar het Ministerie van VWS.
Overige bijdragen medeoverheden
Het Ministerie ontwikkelt beleid, voert dit uit en ondersteunt bij de implementatie van beleidstrajecten die bijdragen aan het voorkomen van slachtofferschap en (herhaald) daderschap ten behoeve van een structurele daling van geprioriteerde criminaliteit. Dit gebeurt door het verstrekken van opdrachten aan medeoverheden (uitgaven 2018 € 5,93 mln.), het verlenen van subsidies (uitgaven 2018 € 4,213 mln.) en het geven van opdrachten aan andere partijen dan medeoverheden (uitgaven 2018 € 4,325 mln.).
De opdrachten en subsidies zijn gericht op innovatie, het geven van handelingsperspectief aan burgers en de verduurzaming van effectief gebleken interventies, zoals «Alleen jij bepaalt wie je bent» en Integrale Toeleiding naar Arbeid. Hiertoe wordt onder andere op lokaal en regionaal domein gefaciliteerd en worden verschillende betrokken partijen bij elkaar gebracht. Er wordt gericht samengewerkt met politie, OM, burgemeesters, zorg- en veiligheidshuizen en andere overheids- en private partijen.
Voorbeelden van project-subsidieontvangers zijn Koninklijke Horeca Nederland (ter uitvoering van maatregelen van de Taskforce Overvallen), ouderenbonden (o.a. ten behoeve van het meer weerbaar maken van ouderen), het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), gemeenten (voor zo mogelijk een pakket aan preventieve maatregelen) en sportverenigingen (in het kader van Alleen jij bepaalt wie je bent).
Middelen onder «overige opdrachten» worden onder meer ingezet voor de HIC publiciteitscampagnes woninginbraken en cybersecurity.
De bijdragen aan medeoverheden waren in 2018 bijna € 5 mln. hoger dan aanvankelijk begroot, omdat in het kader van de aanpak HIC is besloten een deel van de middelen die aanvankelijk waren begroot bij subsidies en opdrachten in te zetten voor bijdragen aan medeoverheden met als doel preventieve maatregelen te stimuleren.
Subsidies
Integriteit (en filantropie)
Overheid, maatschappelijke organisaties, burgers en bedrijven hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een integere en veilige samenleving.
Het Ministerie stimuleert de sector filantropie om als professionele en volwaardige gesprekspartner deel te nemen aan sociaal maatschappelijke vraagstukken.
Er zijn in 2018 onder andere subsidies verstrekt aan het Centraal Bureau Fondsenwerving en de stichting Maatschappelijke Alliantie. Er is minder uitgegeven dan begroot, omdat projecten vertraging opliepen en omdat de vaststelling van de subsidie Maatschappelijk Alliantie 2017/2018 later dan gepland heeft plaatsgevonden. Daarnaast is een deel van de begrote middelen ingezet binnen het instrument bijdragen medeoverheden.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
Bijdragen Agentschappen
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
DJI levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.
Er wordt een bijdrage gegeven voor:
-
• Gevangeniswezen regulier;
-
• Forensische zorg;
-
• Vreemdelingenbewaring.
Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage van circa € 226 mln. is het saldo van verschillende mutaties, waarvan de belangrijkste betrekking hebben op de loonbijstelling 2018–2023 (€ 37,5 mln.), een technische mutatie met betrekking tot het terugdraaien van een kasschuif (€ 116,6 mln.) en extra uitgaven samenhangend met wijzigingen in de capaciteitsbehoefte met name een correctie op de eerder ingeboekte leegstandstaakstelling voor het gevangeniswezen (circa € 16 mln.) en de extra werkzaamheden bij de forensische zorg als gevolg van de hoger dan verwachte instroom (circa € 35 mln.).
In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen toegelicht.
Met ingang van het begrotingsjaar 2018 vindt de verantwoording van de Vreemdelingenbewaring plaats bij het beleidsartikel 37: Migratie.
Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
Het CJIB is het inning- en incassogezicht van de overheid en vervult een centrale rol bij de afhandeling van strafrechtelijke beslissingen. Daarnaast coördineert en informeert het CJIB binnen de executieketen. Hiermee levert het CJIB een belangrijke bijdrage aan het gezag van de overheid. In de agentschapsparagraaf van het CJIB is nadere informatie, zoals de productiegegevens, opgenomen.
De bijdrage aan het agentschap CJIB is ten opzichte van de ontwerpbegroting bij suppletoire begrotingswetten verhoogd met € 8 mln. Dit betreft een verhoging vanwege loonbijstellingen (€ 2,3 mln.), beleidsmatige mutaties voor de uitvoering van de wet Herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (wet USB) (€ 2,1 mln.), schuldvaststelling bij kentekenzaken (€ 1,2 mln.), diverse maatregelen in het kader van de advisering van de Commissie Hoekstra (€ 0,6 mln.) en diverse kleinere posten (gezamenlijk € 1,8 mln.).
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
Reclasseringsorganisaties
Er zijn drie erkende reclasseringsorganisaties: Reclassering Nederland (RN), de Stichting Verslavingsreclassering GGZ (SVG) en het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering (LJR). De drie organisaties werken nauw met elkaar samen, zij het dat ze elk hun eigen aandachtsgebied hebben:
-
• De SVG richt zich vooral op cliënten met verslavingsproblematiek;
-
• Het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering heeft als doelgroep met name de dak- en thuisloze cliënten binnen de reclassering;
-
• Reclassering Nederland kent geen specifieke doelgroep.
De reclasseringsorganisaties kennen drie hoofdproductgroepen: adviezen, toezichten en werkstraffen. Voor adviezen worden de reclasseringsorganisaties lumpsum gefinancierd. Toezichten en werkstraffen worden op basis van P*Q gefinancierd. De geraamde meerjarige productie toezichten en werkstraffen van de drie reclasseringsorganisaties is weergegeven in onderstaande tabel.
Productie 2018 | Realisatie | Raming | ||
---|---|---|---|---|
Aantal | Gemiddelde prijs (€) | Aantal | Gemiddelde prijs (€) | |
Toezichten | 20.249 | 7.172 | 17.870 | 7.034 |
Werkstraffen (instroom) | 31.538 | 1.100 | 36.943 | 1.069 |
Werkstraffen (uitstroom) | 30.487 | 1.100 | 32.053 | 1.059 |
Bron: IRIS-informatiesysteem van de 3RO
In 2018 is de behoefte aan het aantal uit te voeren toezichten hoger dan werd geraamd. In verband hiermee is het budget t.b.v. de toezichten verruimd. Het aantal opgelegde taakstraffen is daarentegen door autonome ontwikkelingen lager uitgekomen dan werd geraamd.
De meeruitgaven op de artikelen voor de drie reclasseringsorganisaties van € 12,1 mln. bestaan voornamelijk uit meeruitgaven van reclasseringsproductie door de compensatie loonindex met betrekking tot de periode 2018–2023 (€ 4,7 mln.), een nabetaling als gevolg van de definitieve vaststelling van de subsidie 2017 (€ 2,1 mln.), extra uitgaven in het kader van ZSM (€ 3 mln.), een ophoging van het budget op grond van de raming volgens het Prognosemodel Justitiële ketens (€ 0,9 mln.) en tenslotte is met betrekking tot diverse beleidsmatige trajecten, zoals elektronisch toezicht op jeugdigen, implementatie inzet vrijwilligers, gevolgen van de implementatie van de wet Langdurig Toezicht en het toezicht op jihadisten € 1,3 mln. meer uitgegeven.
De hogere prijs per eenheid product is met name het gevolg van de toegepaste loonindexering van de uurvergoeding van de reclasseringsorganisaties. De prijs van een reclasseringsproduct is gebaseerd op de uurvergoeding. De gemiddelde productprijzen zijn op basis van het bekostigingsmodel, dat ten grondslag ligt aan de subsidiebeschikkingen aan de drie reclasseringsorganisaties.
Bijdragen aan medeoverheden
Overige bijdragen medeoverheden
Middelen zijn ingezet voor een bijdrage van het Ministerie aan gemeenten in het kader van nazorg ex-gedetineerden.
Subsidies
DJI-Vrijwilligerswerk gedetineerden
Dit betreft de middelen voor vrijwilligerswerk bij gedetineerden om zo de kansen op een duurzame resocialisatie en het terugdringen van recidive te vergroten. Het vrijwilligerswerk gedetineerden wordt middels het instrument subsidie gefinancierd, waarbij de administratieve afhandeling bij DJI plaatsvindt.
Overige subsidies
Middelen zijn ingezet voor diverse (incidentele) subsidies op het terrein van sanctiebeleid.
De hogere uitgaven worden voor een groot deel (€ 7,5 mln.) verklaard doordat dit jaar extra middelen via subsidies beschikbaar zijn gesteld voor de meerjarenafspraken Forensische Zorg.99 Deze middelen zijn beschikbaar gesteld aan forensisch-psychiatrische afdelingen (FPA’s) en klinieken (FPK’s) om meer personeel aan te trekken en de administratieve lasten te verlagen.
Opdrachten
Forensische Zorg
De onderuitputting op forensische zorg is veroorzaakt door vertraging in de invoering van de Wet forensische zorg en de Wet verplichte GGZ. Door de vertraging zijn extra kosten die door de invoering verwacht waren niet opgetreden.
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
Op dit instrument zijn middelen gereserveerd voor de verbetering van de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen en het optimaliseren van de ketenregie in de executieketen. In dit kader wordt budget aan ketenpartners ter beschikking gesteld voor de inrichting van kernprocessen die bijdragen aan een snelle en zekere tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen.
Het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie is het saldo van verschillende mutaties, waarvan de belangrijkste betrekking hebben op de uitvoering van het programma Uitvoering Strafrechtelijke Beslissingen (USB). Gedurende het jaar is een bedrag van circa € 6,7 mln. overgeheveld naar CJIB, OM, Justid, RvdK en DJI. Daarnaast is een bedrag van circa € 2,7 mln. overgeheveld naar Justid voor de gemeenschappelijke beheerkosten voor de jeugdketensystemen: Generiek Casusoverleg Ondersteunend Systeem (GCOS), Landelijk Instrumentarium Jeugdstrafrechtketen (LIJ) en Intelligente Formulieren Module (IFM).
Terugdringen recidive
Op dit artikel zijn Regeerakkoord (RA) middelen gereserveerd voor het terugdringen van recidive. Het programma «Koers en kansen» voor de sanctie-uitvoering zoekt daarvoor de samenwerking met de justitieketen, de zorg en het lokale domein. Met projecten en onderzoek wordt nagegaan welke interventies succesvol zijn en welke niet, en wat daarbij de bepalende factoren zijn. Succesvolle elementen uit de projecten worden op termijn verduurzaamd. Ook zijn middelen beschikbaar voor de maatregelen in het kader van de visie op het gevangeniswezen.
Eind 2017 zijn de middelen van Recidive Vermindering vrij gegeven en kon pas in de loop van het jaar gestart worden met het proces van het selecteren en het op gang brengen van de K&K-projecten. Ten gevolge hiervan zijn ook middelen gedurende het jaar ingezet voor het programma Versterking Executie bij het OM (€ 1,2 mln.) en om ICT/AVG-problematiek op te lossen bij Justitie en Veiligheid (€ 2,3 mln.).
34.4 Slachtofferzorg
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
De commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit het Ministerie voor de bureaukosten.
Het Schadefonds Geweldsmisdrijven geeft een financiële tegemoetkoming aan slachtoffers met ernstig psychisch of fysiek letsel wanneer zij hun schade niet op andere wijze vergoed krijgen.
Slachtofferhulp Nederland (SHN)
Slachtofferhulp Nederland biedt gratis juridische, praktische en emotionele ondersteuning aan slachtoffers, getuigen of nabestaanden na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit.
In de loop van 2018 is € 7,2 mln. voor slachtofferzorg ingezet via andere instrumenten (subsidies, opdrachten of bijdragen aan medeoverheden).
Hiervan is circa € 6 mln. ingezet voor slachtofferbeleid ter voorkoming van slachtofferschap, waaronder veiligheid in het sociaal domein en de preventie van huiselijk geweld en kindermishandeling en slachtoffers van woninginbraken/heling en straatroof.
Opdrachten
Slachtofferzorg
Er zijn opdrachten verstrekt aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden ten behoeve van slachtofferzorg. Het gaat hierbij om: 1) praktische uitvoering slachtofferrechten, 2) bescherming van slachtoffers, 3) informeren van slachtoffers en 4) herstel door erkenning van leed.
De realisatie ten opzichte van het kader is lager omdat gedurende het jaar circa € 5,5 mln., voortvloeiend uit de meerjarenagenda slachtofferbeleid100, bij de eerste en tweede suppletoire begroting, is overgeboekt naar de JenV ketenpartners en medeoverheden.
Schadefonds Geweldsmisdrijven
Onder deze post zijn de financiële uitkeringen voor slachtoffers met ernstig psychisch of fysiek letsel verantwoord, indien deze schade niet op andere wijze wordt vergoed. Deze uitkering zijn verstrekt via het Schadefonds Geweldsmisdrijven.
Voorschotregelingen schadevergoedingsregeling
Slachtoffers en nabestaanden van een geweld- of zedenmisdrijf kunnen in aanmerking komen voor een voorschot, als de veroordeelde 8 maanden na het onherroepelijk worden van het vonnis nog niet alle opgelegde schadevergoeding heeft betaald.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdragen Agentschappen
DJI-Jeugd
DJI zorgt voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen, die na een beslissing van een rechter zijn opgelegd. Voor jeugdigen vindt deze tenuitvoerlegging plaats in een justitiële jeugdinrichting (JJI). In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen toegelicht. Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage wordt voornamelijk verklaard door de uitgekeerde loonbijstelling (€ 3,2 mln.) en een terugontvangen bijdrage van het Ministerie van OCW (€ 9,3 mln.). Dit laatste in verband met de sluiting van aan JJI’s verbonden scholen, als gevolg van de reductie van de direct inzetbare capaciteit.
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)
Het LBIO verricht in opdracht van het Ministerie van JenV en VWS wettelijke taken op het gebied van onderhoudsbijdragen (inning kinder- en partneralimentatie en inning internationale alimentatie).
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Aantallen producten | |||||
Alimentatie | 41.414 | 40.595 | 38.633 | 34.281 | 30.037 |
Internationale alimentatie | 4.380 | 4.561 | 4.207 | 3.941 | 3.410 |
Kosten per geïnde euro (€) | |||||
Alimentatie | – 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,03 |
Internationale alimentatie | 0,15 | 0,16 | 0,17 | 0,16 | 0,17 |
Bron: jaarverslagen LBIO
Halt
Halt voert in opdracht van het Ministerie de landelijke coördinatie en uitvoering van Halt-afdoeningen uit. Haltstraffen hebben tot doel grensoverschrijdend gedrag van jongeren zo vroeg mogelijk te stoppen en genoegdoening te bieden aan slachtoffers en maatschappij.
In 2017 en 2018 heeft een herijkingsonderzoek plaatsgevonden naar de bekostigingsgrondslag van Halt. Op basis van dit onderzoek is de bekostigingsgrondslag voor de jaarlijkse subsidie aan de Stichting Halt gewijzigd van outputfinanciering naar lumpsumfinanciering. Door deze wijziging verschuift het accent van het bekostigen op basis van aantallen geleverde producten naar een bekostiging op basis van te leveren prestaties. In lijn hiermee heeft een evaluatie van de kostprijzen plaatsgevonden, met als gevolg een structurele ophoging van het budget (€ 1,5 mln.). Het subsidiejaar 2018 is een overgangsjaar waarin de subsidieverlening op projectbasis heeft plaatsgevonden.
Subsidies
Jeugdbescherming
De middelen zijn ingezet voor subsidiëring van het Centrum Internationale Kinderontvoering (IKO) en de Stichting Adoptievoorzieningen (SAV). In opdracht van het Ministerie verricht het IKO advies en mediation wanneer sprake is van internationale kinderontvoering. SAV verricht in opdracht van het Ministerie administratieve taken en voorlichting op het gebied van adoptie.
Overige subsidies
Op artikel 34.5, risicojeugd & Jeugdgroepen zijn middelen ingezet met name besteed aan subsidies, bijdragen en opdrachten voor het interbestuurlijke programma «Geweld hoort nergens thuis» (waarin wordt gewerkt aan het goed in beeld brengen van en verminderen van huiselijk geweld en kindermishandeling), initiatieven van start ups die met diensten en producten op innovatieve wijze bijdragen aan het terugdringen van overlast, criminaliteit en slachtofferschap en onderzoeken en experimenten op het terrein van multiproblematiek.
Opdrachten
Projecten jeugd straf
Ten behoeve van de beleidsdoorlichting jeugd zijn enkele kleine opdrachten verstrekt.
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
In het kader van het coördineren van taakstraffen zet de RvdK opdrachten erkende gedragsinterventies in de markt uit voor passende interventies voor de betrokken jeugdigen.
In 2018 was het aantal taakstraffen en gedragsinterventies circa 500 hoger dan geraamd, maar circa 130 lager dan in 2017. De uitgaven liggen ongeveer op het niveau van 2017 en zijn lager dan begroot, omdat voorgenomen activiteiten voor doorontwikkeling van taakstraffen en gedragsinterventies slechts beperkt hebben plaatsgevonden.
Overige opdrachten
Een bedrag van € 1,1 mln. is ingezet voor diverse projecten en onderzoeken op het terrein van jeugdbeleid. Daarnaast is een groot gedeelte van het kader ingezet op andere onderwerpen, waaronder € 3 mln. voor de meerjarenagenda forensische zorg. Tot slot is een bedrag van € 1,5 mln. via een kasschuif vooruitgeschoven naar 2019 voor het programma «Scheiden zonder Schade».
Ontvangsten
De belangrijkste structurele ontvangsten op dit artikel betreffen de ontvangen administratiekostenvergoedingen. De € 44,3 mln. hogere ontvangsten op artikel 34 voor het jaar 2018 zijn met name een gevolg van het afromen van een gedeelte van het eigen vermogen van de agentschappen DJI, het CJIB en de dienst Justis, conform de regeling agentschappen.