Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand: 11,2% van de begrotingsuitgaven
Algemene doelstelling
Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.
Rol en verantwoordelijkheid
Als stelselverantwoordelijke schept de Minister optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Minister heeft:
-
• Een financierende rol voor de rechtspraak. De Minister houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht;
-
• Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand, het Bureau Financieel Toezicht en het Register beëdigde tolken en vertalers75. Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen tolken, vertalers, advocaten, notarissen en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren;
-
• Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.76
Rechtspraak
Beleidsconclusies
Samen met de rechtspraak is gewerkt aan vernieuwing in de rechtspraak. Snelheid, toegankelijkheid, eenvoud en kwaliteit staan daarin centraal. De ambities in het regeerakkoord op het terrein van de rechtspraak sluiten daarbij aan. In 2018 zijn de plannen uit het regeerakkoord verder uitgewerkt en is gestart met de uitvoering. Een belangrijk speerpunt is vergroting van de maatschappelijke effectiviteit van de rechtspraak. Doel is om de rechtspraak meer te laten bijdragen aan vroegtijdige en daadwerkelijke oplossing van (achterliggende) conflicten. Voorkomen moet worden conflicten vergaand juridiseren. De rechtspraak heeft op dit terrein veel initiatieven ontplooid. De pilot spreekuurrechter bij de Rechtbank Noord-Nederland is afgerond en geëvalueerd. Deze pilot heeft een vervolg gekregen met pilots met laagdrempelig toegankelijke rechtspraak bij de rechtbanken Den Haag en Rotterdam. Ook bij andere rechtbanken zijn experimenten in voorbereiding. De mogelijkheden voor experimenten worden ondersteund met een experimentenwet rechtspleging. Deze wet is ontwikkeld in afstemming met de rechtspraak en diverse betrokken organisaties en na internetconsultatie aan de Raad van State aangeboden voor advisering.
De vernieuwing van de rechtspraak krijgt ook vorm in de digitalisering. Op de onderdelen strafrecht en toezicht is hierop goede voortgang geboekt. Voor de onderdelen civielrecht en bestuursrecht bleek aan het begin van het jaar een reset van de digitalisering nodig. De reset leidt tot vertraging en extra kosten. Voor de reset zijn randvoorwaarden geformuleerd. Van daaruit is door de rechtspraak gewerkt aan een basisplan voor de verdere digitalisering. Daartoe zijn ter bevordering van de besluitvorming nieuwe afspraken gemaakt over governance structuur en de betrokkenheid en toezicht vanuit het departement. Eind van het jaar is een nieuw basisplan gepresenteerd waarin de focus ligt op digitale toegankelijkheid in plaats van de automatisering. Langs die lijn krijgt de digitalisering in het civiele recht en het bestuursrecht nu verder vorm.
Het wetsvoorstel Netherlands Commercial Court (NCC) is door de Eerste Kamer aanvaard en per 1 januari 2019 in werking getreden. Daarmee wordt de Nederlandse rechtspraak aantrekkelijker voor het aanbrengen van internationale handelsgeschillen.
Toezicht en tuchtrecht
De Wet doorberekening kosten toezicht en tuchtrecht juridische beroepen77 is per 1-1-2018 in werking getreden. Vanaf die datum zijn de kosten van toezicht en tuchtrecht bij de beroepsgroepen in rekening gebracht.
Stelselvernieuwing rechtsbijstand
In 2018 zijn diverse ontwerpsessies gehouden met ongeveer 200 organisaties en professionals binnen én buiten het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand. Met de opbrengsten van deze ontwerpsessies en gesprekken met professionals is een schets gemaakt van het nieuwe stelsel. Dit is weergegeven in de brief «contouren herziening stelsel gesubsidieerde rechtsbijstand» die op 9 november 201878 door de Minister naar de Kamer is gestuurd.
Implementatie invoering rechtsbijstand bij ZSM
Er is in 2018 een business case opgesteld hoe de rechtsbijstand in ZSM-zaken te intensiveren. Dit houdt in dat in alle zaken die via ZSM worden gerouteerd ervoor wordt gezorgd dat de verdachte in contact komt met een advocaat, ook al geeft de verdachte aan geen (consultatie)bijstand te willen. In 2018 is hiermee geëxperimenteerd in twee regio’s. In 2019 gaat het traject verder door steeds meer regio’s hierbij aan te laten sluiten.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Begroting | |||
2018 | ||||||||
Verplichtingen | 1.489.787 | 1.469.308 | 1.610.487 | 1.452.199 | 1.876.317 | 1.459.844 | 416.473 | |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | ||||||||
Personeel | 21.689 | 22.403 | 24.471 | 24.354 | 26.676 | 26.155 | 521 | |
waarvan eigen personeel | 21.146 | 21.455 | 22.201 | 23.489 | 25.696 | 25.357 | 339 | |
waarvan externe inhuur | 543 | 948 | 2.270 | 865 | 980 | 775 | 205 | |
waarvan overig personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | – 23 | |
Materieel | 3.250 | 4.872 | 3.949 | 3.717 | 3.890 | 2.507 | 1.383 | |
waarvan ICT | 892 | 2.282 | 1.937 | 1.725 | 2.077 | 1.100 | 977 | |
waarvan SSO's | 162 | 83 | 61 | 60 | 17 | 62 | – 45 | |
waarvan overig materieel | 2.196 | 2.507 | 1.951 | 1.932 | 1.796 | 1.345 | 451 | |
Programma-uitgaven | 1.463.857 | 1.439.560 | 1.582.884 | 1.423.351 | 1.405.484 | 1.431.182 | – 25.698 | |
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | ||||||||
Bijdragen ZBO's/RWT's | ||||||||
Raad voor de Rechtsbijstand | 52.270 | 47.251 | 49.836 | 49.471 | 50.528 | 47.099 | 3.429 | |
Bureau Financieel Toezicht | 6.250 | 6.316 | 6.146 | 5.907 | 5.884 | 2.289 | 3.595 | |
Subsidies | ||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 1.627 | 1.382 | 1.266 | 1.156 | 843 | 361 | 482 | |
Overige subsidies | 359 | 254 | 268 | 117 | 115 | 115 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 15.414 | 12.870 | 11.618 | 10.386 | 10.200 | 14.027 | – 3.827 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 382.022 | 390.346 | 423.026 | 387.949 | 366.936 | 418.222 | – 51.286 | |
Mediation in strafrecht | 0 | 0 | 0 | 360 | 755 | 0 | 755 | |
Overige opdrachten | 0 | 493 | 510 | 1.160 | 1.159 | 1.402 | – 243 | |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | ||||||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak | 987.050 | 962.086 | 1.071.739 | 946.306 | 940.979 | 922.853 | 18.126 | |
Bijdragen ZBO's/RWT's | ||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 8.211 | 8.358 | 8.245 | 10.894 | 16.121 | 12.851 | 3.270 | |
College voor de Rechten van de Mens | 5.835 | 6.247 | 7.086 | 7.120 | 7.327 | 7.031 | 296 | |
Centraal Administratie Kantoor | 1.809 | 792 | 364 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.681 | 1.618 | 63 | |
Overige bijdragen ZBO's RWT's | 1.026 | 549 | 572 | 738 | 951 | 725 | 226 | |
Bijdragen medeoverheden | ||||||||
Bijdragen Rechtspleging | 48 | 0 | 0 | 0 | 37 | 92 | – 55 | |
Subsidies | ||||||||
Subsidies Rechtspleging | 803 | 793 | 867 | 574 | 716 | 645 | 71 | |
Subsidies Wetgeving | 1.130 | 1.770 | 1.298 | 1.160 | 1.196 | 1.487 | – 291 | |
Opdrachten | ||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 3 | 53 | 43 | 53 | 56 | 0 | 56 | |
Overige opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 365 | – 365 | |
Ontvangsten | 221.419 | 201.948 | 197.941 | 205.181 | 164.688 | 206.078 | – 41.390 | |
waarvan griffie | 217.194 | 198.293 | 194.248 | 171.787 | 160.462 | 200.078 | – 39.616 | |
waarvan overig | 4.225 | 3.655 | 3.693 | 33.394 | 4.226 | 6.000 | – 1.774 |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Toelichting op de instrumenten
Hoge Raad (HR)
De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht.
De Hoge Raad bevordert de rechtseenheid en de rechtsontwikkeling. Ook kan hij rechtsbescherming bieden in de individuele zaken die aan hem worden voorgelegd. Hij doet dit door te beslissen op cassatieberoepen, die worden ingesteld om de raad te laten beoordelen of het gerechtshof – en in voorkomende gevallen de rechtbank – in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering deugdelijk is. Aan deze taken wordt tevens invulling gegeven door te beslissen op prejudiciële vragen in het civiele en fiscale recht en op vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot cassatie in het belang der wet.
De Hoge Raad en de procureur-generaal hebben daarnaast nog enkele bij wet opgedragen bijzondere taken.
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
Raad voor Rechtsbijstand (RvR)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de RvR en het Juridisch Loket, een advies- en doorverwijsinstelling voor eerstelijns rechtshulp. De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die er voor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.
Bureau Financieel Toezicht (BFT)
Het BFT houdt integraal toezicht op ca. 3.000 kandidaat- en (toegevoegd) notarissen en 800 kandidaat- en (toegevoegd) gerechtsdeurwaarders. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT). De begroting is zowel aan de uitgaven als ontvangstenkant bijgesteld in verband met de doorberekening van het toezicht en tuchtrecht. Deze wet is per 1/1/2018 in werking getreden.
Subsidies
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
De SGC beoordeelt consumentenklachten. De SGC heeft op dit moment 54 geschillencommissies die klachten in een groot aantal consumentenbranches behandelen. Tevens zijn bij de SGC 16 geschillencommissies in de zorg ondergebracht. De SGC ontvangt voor de kosten van de koepelorganisatie een subsidie. Afhandeling van klachten door de SGC zorgt voor minder instroom aan zaken binnen het rechtsbestel. De neerwaartse bijstelling van de subsidie ten opzichte van voorgaande jaren is in de najaarsnota incidenteel deels herzien.
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)
Het Bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de bewindvoerder die een schuldsaneringsprocedure naar behoren afwikkelt. Gespecialiseerde insolventierechters houden toezicht op de goede afwikkeling van de circa 7.500 nieuwe schuldsaneringen per jaar. De gemiddelde subsidie voor een schuldsaneringstraject bedraagt circa € 1.150 over een periode van gemiddeld drie jaar. Het totaal aantal schuldsaneringsprocedures was in 2018 lager dan in de begroting was geraamd.
Toevoegingen Raad voor Rechtsbijstand
De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt subsidie door middel van een toevoeging aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. De door de cliënt te betalen eigen bijdrage wordt verrekend met de kosten van de rechtsbijstand. De financiering van de Raad voor Rechtsbijstand vindt plaats aan de hand van het aantal afgegeven toevoegingen over de periode 1 september tot en met 31 augustus. Naast de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand worden ook de uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken ten laste van dit budget gebracht.
In tabel 32.2 is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.
Realisatie | Begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|
20161 | 2017 | 2018 | 2018 | ||
Strafzaken (ambtshalve) | |||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 44.853 | 41.635 | 39.393 | 39.370 | 23 |
Uitgaven (mln.) | € 79,0 | € 67,7 | € 63,3 | € 64,0 | € – 0,7 |
Strafzaken (regulier) | |||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 79.925 | 79.247 | 75.820 | 79.895 | – 4.075 |
Uitgaven (mln.) | € 56,4 | € 52,9 | € 49,4 | € 52,8 | € – 3,4 |
Civiele zaken | |||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 194.605 | 189.400 | 184.949 | 215.647 | – 30.698 |
Uitgaven (mln.) | € 130,4 | € 125,8 | € 123,5 | € 141,9 | € – 18,4 |
Bestuur | |||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 76.356 | 71.330 | 68.356 | 60.617 | 7.739 |
Uitgaven (mln.) | € 50,8 | € 47,5 | € 45,3 | € 40,1 | € 5,1 |
Piketten | |||||
Aantal piketdeclaraties | 119.494 | 119.728 | 109.661 | 142.000 | – 32.339 |
Uitgaven (mln.) | € 35,3 | € 38,7 | € 37,0 | € 49,0 | € – 12,1 |
Lichte adviestoevoeging | |||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 9.148 | 9.007 | 8.327 | 7.673 | 654 |
Uitgaven (mln.) | € 1,8 | € 1,7 | € 1,7 | € 1,5 | € 0,2 |
Asiel | |||||
Instroom asielzoekers (eerste, tweede en opvolgende aanvragen en inreis van nareizigers)2 | 33.670 | 35.030 | 32.320 | 37.000 | 4.770 |
Aantal afgegeven toevoegingen | 45.852 | 34.251 | 32.036 | 28.442 | 3.594 |
Uitgaven (mln.) | € 68,2 | € 49,5 | € 44,4 | € 47,5 | € – 3,1 |
Het Juridisch Loket | |||||
Aantal klantencontacten | 733.900 | 737.583 | 739.842 | 733.900 | 5.942 |
Uitgaven (mln.) | € 24,0 | € 24,5 | € 25,0 | € 24,4 | € 0,6 |
Aanvullende rechtshulp (eerste lijn) | |||||
Aantal aanvullende rechtshulp | 0 | 8.777 | – 8.777 | ||
Uitgaven (mln.) | € 0,0 | € 1,9 | € – 1,9 | ||
Overige (rogatoire commissie, inning en restitutie, investeringen / implementatiekosten maatregelen) | |||||
Uitgaven (mln.) | € – 2,5 | € 0,5 | € – 0,4 | € 14,5 | € – 14,9 |
Uitvoeringslasten Rechtsbijstand | |||||
Raad voor Rechtsbijstand | € 24,9 | € 24,0 | € 24,8 | € 22,9 | € 1,8 |
Totaal uitgaven (x € 1 mln.)3 | € 468,4 | € 432,9 | € 413,9 | € 460,6 | € – 46,7 |
Bronnen: Raad voor Rechtsbijstand, Prognosemodel Justitiële Ketens 2019, kabinetsreactie rapport «Herijking rechtsbijstand – Naar een duurzaam stelsel voor de gesubsidieerde rechtsbijstand».
De aantallen afgegeven toevoegingen in de tabel wijken af van de aantallen die vermeld worden in het Jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heeft te maken met het feit dat voor de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand de aantallen over de periode 1 september t/m 31 augustus worden gehanteerd.
Het artikelonderdeel 32.2 met betrekking tot rechtsbijstand van de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid bestaat uit meerdere uitgaven. Naast de uitgaven aan het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben de uitgaven betrekking op onder andere het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv) en uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken. In deze tabel zijn deze uitgaven aan Rbtv en gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken buiten beschouwing gelaten.
Toelichting
Het totaal aantal afgegeven toevoegingen (piketten buiten beschouwing gelaten) was in 2018 lager dan in 2017, en was ook iets lager dan in de begroting was geraamd. De aantallen afgegeven toevoegingen in asielzaken zijn in 2018 gedaald ten opzichte van 2017, omdat het aantal asieltoevoegingen geruime tijd hoog is geweest. Ook bij de aantallen afgegeven toevoegingen in civiele zaken en in ambtshalve en reguliere strafzaken was sprake van een daling. Het aantal afgegeven toevoegingen in bestuursrechtelijke zaken lag lager dan in 2017, maar was wel hoger dan de raming in de begroting. Bij de lichte adviestoevoegingen was sprake van een daling. Ook het aantal straftoevoegingen is afgenomen. Dit hangt samen met een lagere instroom van strafzaken bij de rechtsbanken en gerechtshoven.
Het aantal piketten was lager dan in 2017. Bij de raming in de begroting van het aantal piketten was uitgegaan van een toename in volume door de inwerkingtreding van het recht op een raadsman bij politieverhoor. Echter, als gevolg van de wijze waarop de declaraties van de rechtsbijstandsverleners bij de piketten worden verwerkt, heeft de invoering van het recht op een raadsman bij het politieverhoor niet tot een groter volume geleid, maar tot hogere gemiddelde kosten per piket. Ook is in 2018 de voorgenomen intensivering van rechtsbijstand in de ZSM-werkwijze (bovenop het reeds geldende wettelijke recht op bijstand van een raadsman voorafgaand aan en tijdens het politieverhoor) nog niet geïmplementeerd naar aanleiding van de business case.
Het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand (naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport-Wolfsen) wordt niet verder in procedure gebracht. Hierdoor is de maatregel aanvullende rechtshulp ad € 1,9 mln. niet doorgevoerd. Alsmede komen de investeringen ten aanzien van de implementatie van het wetsvoorstel ad € 14 mln. bij de overige uitgaven niet tot besteding gekomen.
In totaal was het beroep op de rechtsbijstand (de totaal uitgaven in onderstaande tabel) circa € 47 mln. lager dan in de begroting was voorzien.
Mediation in strafrecht
Met de beschikbare middelen wordt via een bijdrage aan de Raad voor rechtspraak mediation in het strafrecht in de vervolgings- en berechtingsfase gefaciliteerd.
Na doorverwijzing door de rechter of de officier van Justitie worden via de mediationbureaus bij de parketten mediators ingezet.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak (Rvdr)
De Minister voor Rechtsbescherming bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Raad voor de rechtspraak is het landelijk orgaan van de Rechtspraak, dat verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Minister voor Rechtsbescherming aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.
Realisaties | Prognoses | |||
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
Instroom totaal aantal (x € 1.000) | 1.578 | 1.578 | 1.518 | 1.660 |
Jaarlijkse mutatie | – 6% | 0% | 4% |
Bronnen: Raad voor de rechtspraak, Prognosemodel Justitiële Ketens
Realisaties | Prognoses | |||
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 20181 | 2018 | |
Begroting 2018 (x € 1.000) | 1.071.738 | 946.306 | 941.519 | 922.853 |
Er is € 18,7 mln. meer uitgegeven aan de rechtspraak dan in de begroting 2018 geraamd. Dit wordt met name verklaard door de compensatie voor loonontwikkeling (loonbijstelling) en aanvullingen van de bijdrage vanuit de Regeerakkoordmiddelen voor versterking strafrechtketen en cybersecurity.
In 2018 is een deel van de bijdrage (€ 10 mln.) vanuit de egalisatierekening van de Raad voor de rechtspraak gefinancierd.
Realisaties | Prognoses | |||
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
Productie totaal aantal (x 1.000) | 1.599 | 1.520 | 1.475 | 1.649 |
Jaarlijkse mutatie | – 6% | – 5% | 3% |
Bronnen: Raad voor de rechtspraak
Toelichting
De instroom van het aantal zaken was in 2018 lager dan in 2017 en was lager dan geprognosticeerd. In 2018 stroomden er ongeveer 1,5 mln. zaken in bij de gerechten. Het aantal afgehandelde zaken was eveneens ongeveer 1,5 mln.
In het jaarverslag van de Rechtspraak, uitgebracht door de Raad voor de rechtspraak, dat tevens aan de Staten-Generaal wordt aangeboden, wordt meer gedetailleerd ingegaan op de diverse ontwikkelingen binnen de rechtspraak in 2018.
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
Autoriteit persoonsgegevens (AP)
De AP houdt toezicht op de naleving van de wettelijke regels voor bescherming van persoonsgegevens, onderzoekt de inhoud van klachten in de mate waarin dat gepast is, adviseert over nieuwe wet- en regelgeving die gaat over de verwerking van persoonsgegevens, verschaft helderheid over de uitleg van wettelijke normen, geeft voorlichting, verstrekt informatie en werkt samen met toezichthoudende autoriteiten uit andere lidstaten.
Het budget van de AP is als gevolg van onder andere loon- en prijsbijstelling en een incidentele verhoging in verband met het verkrijgen eigen rechtspersoonlijkheid verhoogd met € 2,4 mln. Daarnaast is het budget nog met € 0,8 mln. overschreden als gevolg van hogere bezetting dan geraamd was in de begroting.
College voor de Rechten van de Mens (CRM)
Het CRM vervult zijn wettelijke taak ter bevordering en naleving van de mensenrechten in Nederland in praktijk, beleid en wetgeving. Het CRM adviseert daartoe onder meer over voorgenomen regelgeving die betrekking heeft op mensenrechten, rapporteert jaarlijks over de mensenrechtensituatie in Nederland en heeft daarnaast een oordelende taak op het gebied van gelijke behandeling. Dat laatste kan zijn op basis van individuele klachten of naar aanleiding van concrete verzoeken over hoe gelijke behandelingswetgeving toe te passen. Ook heeft het CRM een rol bij normontwikkeling en periodieke evaluatie van de effectiviteit van wetgeving voor gelijke behandeling.
Het budget van het CRM is als gevolg van een afspraak met betrekking tot de bovenwettelijke uitkeringen bij werkloosheid voor (oud) collegeleden met € 0,3 mln. overschreden.
Centraal Administratie Kantoor (CAK)
Door het CAK (een ZBO onder het Ministerie van VWS) zouden de eigen bijdragen voor de kosten van het strafproces en slachtofferzorg worden geïnd. Het wetsvoorstel dat deze bijdrage regelt is op 22 november 2017 ingetrokken79. Er zijn door het CAK in 2018 geen uitgaven meer gedaan.
Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen
Het Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen (NRGD) versterkt de kwaliteit van de inbreng van gerechtelijk deskundigen in Nederland en daarbuiten. Het normeert expertisegebieden, signaleert en geeft advies. Ook stimuleert het NRGD de kennisuitwisseling tussen forensische wetenschap en recht.
Subsidies
Subsidie Rechtspleging
De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).
Subsidie Wetgeving
De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid en aan het Nederlandse Juristencomité voor de Mensenrechten voor de bescherming van mensenrechten.
Ontvangsten
Griffie
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en ander rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten. De daling van de ontvangsten met circa € 40 mln. ten opzichte van de begroting hangt samen met de daling van het aantal zaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht.