Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2014 | |||
2014 | |||
2015 | |||
2015 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
Experimenten excellentie (O’wijsbewijs) | 2014 | ||
Experimenten VVE (O’wijsbewijs) | 2014 | ||
Trends prestaties en schoolloopbanen doelgroepen OAB (NWO-BOPO) | 2014 | ||
2015 | |||
Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal–emotionele uitkomsten | 2015 | ||
2015 | |||
2016 | |||
Effectief taalonderwijs (NRO) | 2016 | ||
Effectief rekenonderwijs (NRO) | 2016 | ||
2016 | |||
2017 | |||
Monitor actieprogramma Tel mee met Taal 2016–2018: Tussenrapportage 2017 | 2017 | ||
Interdepartementaal beleidsonderzoek onderwijsachterstandenbeleid | 2017 | ||
2017 | |||
Evaluatie van de materiële instandhouding in het primair onderwijs 2010–2014 | 2017 | ||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
2017 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
Naar succesvolle implementatie digitale adaptieve centrale eindtoets PO | 2014 | ||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
Excellente leerlingen (SLO/ECN/UTwente) | 2014 | ||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
Monitor experiment Flexibilisering onderwijstijd (Regioplan) tussenrapportage 2012 | 2014 | ||
Vraag naar en aanbod van post-initiële (PO) opleidingen leerkrachten | 2015 | ||
Ontwikkeling naar excellente scholen (NRO) | 2015 | ||
2015 | |||
Opbrengstgericht besturen (NRO) | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
Voortgang code Goed Bestuur (NRO) | 2015 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Onderzoek voor de schoolkeuzebrief onder ouders van groep 7 en 8 leerlingen | 2016 | ||
2016 | |||
Differentiëren en differentiatievaardigheden in het primair onderwijs | 2017 | ||
Rapport over stimuleren van creatief vermogen en kritisch denken | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
Peil.onderwijs: Taal en rekenen aan het einde van de basisschool 2015 – 2016 | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
Quickscan leerlingendaling PO en VO – Schoolbesturen, gemeenten, provincies | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
Quick scan Tijdelijke onderwijsvoorzieningen voor asielzoekerskinderen | 2017 | ||
Regeldruk en de regeldrukagenda in po, vo en mbo (NRO) | 2017 | ||
2017 | |||
2018 | |||
2017 | |||
2018 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen3 | ||
N.v.t. |
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2014 | |||
2014 | |||
2015 | |||
2015 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2014 | |||
2014 | |||
2015 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Evaluatie kiezen voor techniek | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Monitor leerwerktrajecten en assistenopleidingen in het VMBO | 2017 | ||
2018 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2015 | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Laks-monitor scholieren | 2014 | ||
ICT Literacy internationale vergelijking | 2014 | ||
Pilot tussentijdse toets Limburg | 2014 | ||
2014 | |||
Opbrengstgericht werken in VO | 2014 | ||
2014 | |||
2014 | |||
Laks-monitor scholieren | 2015 | ||
Rapport monitor pilot diagnostische tussentijdse toets, pilotjaar 1 | 2015 | ||
2015 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Digitale doorstroom atlas | Reguliere update | ||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
Toptalenten in het onderwijs | 2017 | ||
2017 | |||
Differentiatie en differentiatievaardigheden in het voortgezet onderwijs | 2017 | ||
2018 | |||
2018 | |||
2017 | |||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen2 | ||
N.v.t. |
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |||
---|---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | |||
2014 | ||||
2014 | ||||
2015 | ||||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | |||
Analyse effectrapportage RMC 2014–2015 | 2014 | |||
Regionale aanpak voortijdig schoolverlaten. Analyse RMC-effectrapportages 2012–2013 | 2014 | |||
2014 | ||||
2014 | ||||
2014 | ||||
2014 | ||||
2014 | ||||
Project Onderwijs-Arbeidsmarkt (POA) Div. technische en methodische studies t.b.v. | 2014 | |||
– | 2015 | |||
– | Regionale arbeidsmarktprognoses 2013–2018, methodiek en resultaten | 2014 | ||
2015 | ||||
2015 | ||||
2015 | ||||
2015 | ||||
2016 | ||||
2016 | ||||
2017 | ||||
2017 | ||||
2017 | ||||
2017 | ||||
Evaluatie Wet Doelmatige Leerwegen Mbo (tussenrapportage 2017) | 2017 | |||
Evaluatie Herziening Kwalificatiestructuur (tussenrapportage 2017) | 2017 | |||
2017 | ||||
Toekomst van Volwasseneneducatie Evaluatie wijziging Wet Educatie & Beroepsonderwijs | 2017 | |||
2017 | ||||
Monitor actieprogramma Tel mee met Taal 2016–2018: Tussenrapportage | 2017 | |||
2017 | ||||
2018 | ||||
Job-monitor 2018 | 2018 | |||
Evaluatie Herziening Kwalificatiestructuur (tussenrapportage 2018) | 2018 | |||
Evaluatie experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen BOL-BBL (tussenrapportage 2018) | 2018 | |||
Evaluatie Wet Doelmatige Leerwegen Mbo (tussenrapportage 2018) | 2018 | |||
2018 | ||||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | |||
2a. | MKBA's | |||
N.v.t. | ||||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | |||
2016 | ||||
2016 | ||||
2017 | ||||
Literatuurverkenning arbeidsmarktperspectief van niveau 2-opleidingen | 2017 | |||
MBO-instellingen en de arbeidsmarktrelevantie van het opleidingenaanbod op niveau 2 | 2017 | |||
3. | Overig onderzoek | |||
Monitor experimenten Associate Degree op MBO-locatie | ||||
Analyse effectrapportage RMC | ||||
– | Methoden en voorbereiding t.b.v. Hoofdstuk 4. Spreiding en breedte van opleidingen op de arbeidsmarkt Hoofdstuk 5. Doelmatigheid van het MBO in de regio in De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2018 | 2013 | ||
I 960-Onderbouwing indicatoren zorgplicht arbeidsmarktperspectief. Macrodoelmatigheid mbo: Inkadering arbeidsmarktperspectief. | 2014 | |||
I 960- voor doelmatigheid: De plicht tot verantwoordelijkheid. Nadere inkadering van de zorgplicht doelmatigheid | 2014 | |||
De Netwerkschool Onderzoek naar werkzame bestanddelen voor vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs | 2015 | |||
2015 | ||||
vsv evaluatieondepaalrzoek (pantheia) | 2015 | |||
2015 | ||||
2016 | ||||
2017 | ||||
Goal; Guidance & Orientation Adult Learners; Cross Country Reports Wave 1 | 2017 | |||
2018 | ||||
2018 | ||||
2018 | ||||
De daling van de instroom in de bbl; wat is de invloed van beleidsmaatregelen?» | 2018 | |||
2018 | ||||
2018 | ||||
Evaluatie instrumentkeuze middelen schoolmaatschappelijk werk in het MBO | 2018 | |||
2018 | ||||
2018 | ||||
Evaluatie wettelijke taken SBB zoals vastgelegd in de WEB | 2018 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen2 | |||
N.v.t. |
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen Doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Overige opmerkingen:
-
– Evaluatie wet doelmatige leerwegen: Onderzoek loopt nog (01/04/2015 tot 30/11/2020; titel onderzoeksproject: Evaluatie van twee beleidsinterventies in het mbo: inwerkingtreding wet «Doelmatige Leerwegen» en herziening kwalificatiestructuur)
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
N.v.t. | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2014 | |||
Evaluatie subsidiebeschikking (WOOS) Duitsland Instituut Amsterdam. | 2015 | ||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van bd | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
3. | Overig onderzoek | ||
2014 | |||
2016 | |||
2017 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen Doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
N.v.t. | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA’s | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2014 | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Monitor beleidsmaatregelen ho(periodiek) Studentenmonitor (periodiek): | 2018 2018 | ||
2016 | |||
Keuzemotieven van minderjarige mbo’ers en het studentenreisproduct | 2017 | ||
2017 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2017 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid Waarborgt de WTOS de financiële toegankelijkheid van het onderwijs? | 2017 | |
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2014 | |||
3. | Overig onderzoek | ||
2016 | |||
2016 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
N.v.t. | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
N.v.t. | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2015 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
Evaluatie Wet tot behoud Cultuurbezit | 2014 | ||
2014 | |||
Evaluatie bestuurlijks samenwerking Regionale Historische Centra | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2018 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Het culturele draagvlak – Culturele activiteiten in 2012: bezoek, beoefening en steun | 2014 | ||
Baten overheidsinvesteringen in monumentenzorg | 2014 | ||
Monitor kunstenaars en afgestudeerden aan creatieve opleidingen (CBS) | 2014 | ||
2014 | |||
Verkenning regelingen toegankelijk maken gedigitaliseerd erfgoed | 2014 | ||
Vooronderzoek satellietrekening culuur en creatieve industrie | 2014 | ||
Extended collective licensing: panacee voor massadigitalisering? | 2014 | ||
2014 | |||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
Nulmeting campagne cultuur en toerisme. NBTC 2015–2018 | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
Cultuureducatie in rijks- en fondsgefinancierde instellingen | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
Onderzoek Toezichthouders Culturele Sector | 2015 | ||
Sport en cultuur – patronen in belangstelling en beoefening (SCP, i.h.k.v. Het Culturele Draagvlak) | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Inventarisatie digitalisering cultuurproducerende instellingen | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
Een analyse van meerjarige strategische plannen internationaal cultuurbeleid en een onderzoek naar de ontwikkeling van een monitoring- en evaluatiekader voor de toetsing van de uitvoering van het internationaal cultuurbeleid 2017–2020 | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
Onderzoek naar de ontwikkeling van de afdracht van leenrechtvergoedingen (2006–2015) | 2017 | ||
2017 | |||
Sturen met betekenis | 2017 | ||
2018 | |||
Samenhangende evaluatie van het financiële stelsel voor monumentenzorg | 2018 | ||
Van de canon en de mug: een inventarisatie van inzichten rondom de culturele niet-bezoeker | 2018 | ||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2014 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
Evaluatie Regeling Jonge Journalisten | 2014 | ||
2014 | |||
2017 | |||
2018 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
Must carry on – Onderzoek naar aanpassing van de mediawettelijke doorgifteverplichting | 2017 | ||
3. | Overig onderzoek | ||
Jaarlijks | |||
Tevredenheid met het aanbod in televisiepakketten 2014 (mediamonitor) | 2014 | ||
2014 | |||
Tevredenheid met het aanbod in televisiepakketten 2015 (mediamonitor) | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
Landenvergelijking goedkeuringsprocedure nieuwe aanbodkanalen publieke omroep | 2015 | ||
Onderzoek takenpakket en bekostiging van het Commissariaat voor de Media | 2015 | ||
2016 | |||
2016 | |||
Tevredenheid met het aanbod in televisiepakketten 2016 (Mediamonitor) | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Juridisch onderzoek transparantie ex artikel 2.15 Mediawet 2008 en artikel 68 Grondwet | 2017 | ||
Advies Verkenning Benoemingen bij publieke media instellingen | 2017 | ||
2017 | |||
Tevredenheid met het aanbod in televisiepakketten 2017 (Mediamonitor) | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
Onderzoek inkomstenopties 2017–2022 Landelijke Publieke Omroep (LPO) | 2017 | ||
2018 | |||
2018 | |||
Beyond the filter bubble: concepts, myths, evidence and issues for future debates | 2018 | ||
2018 | |||
2018 | |||
Onderzoek financiering toezichtskosten Commissariaat voor de Media | 2018 | ||
Actualisatie budgetbehoefte Commissariaat voor de Media | 2018 | ||
2018 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Titel/onderwerp | Jaar van afronding | ||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a | Beleidsdoorlichtingen | ||
2014 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Evaluatie KNAW | 2014 | ||
2016 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Jaar van afronding | |||
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2014 | |||
2018 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2015 | |||
Evaluatie hulpverlening levensbeschouwelijke en etnische LHBTérs | 2015 | ||
2015 | |||
2016 | |||
2017 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Kwaliteit Economische zelfstandigheid | 2014 | ||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2014 | |||
2015 | |||
http://extrainfo.rijksbegroting.nl/ocw/Internationale_voorbeelden_beleid_topvrouwen.pdf | 2015 | ||
Onderzoek database topvrouwen | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Bedrijvenmonitor 2016 | 2016 | ||
LHBT monitor 2016 | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
Sociale veiligheid en economische zelfstandigheid van vrouwen | 2018 | ||
2018 | |||
2018 | |||
– In dit overzicht zijn linken opgenomen voor SCP en CBS. Dit zijn onderzoeksinstituten die ook onder Overheid.nl zijn opgenomen. | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp «toetsbare beleidsplannen», wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel.
Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. OCW maakt hiervoor gebruik van een Integraal Afwegingskader Beleid en Regelgeving (IAK) door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Vanaf 1 januari 2018 is het onder de nieuwe Comptabiliteitswet verplicht om bij nieuwe beleidsvoorstellen inzicht te geven in de verwachte doelmatigheid en doeltreffendheid. OCW werkt er aan dit onderdeel goed te implementeren.