Activa | 31-12-2019 | 01-01-2019 | Passiva | 31-12-2019 | 01-01-2019 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Intra-comptabele posten | ||||||||||
1 | Uitgaven ten laste van de begroting | 5.337.063 | 5.355.124 | 2 | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 3.454.547 | 3.560.360 | |||
3 | Liquide middelen | 15.127 | 17.491 | 0 | 0 | |||||
4 | Rekening-courant RHB1 | 0 | 0 | 4a | Rekening-courant RHB | 1.835.405 | 2.392.724 | |||
5 | Rekening-courant RHB Begrotingsreserve | 3.792.656 | 2.958.167 | 5a | Begrotingsreserves | 3.792.656 | 2.958.167 | |||
6 | Vorderingen buiten begrotingsverband | 37.413 | 667.172 | 7 | Schulden buiten begrotingsverband | 99.651 | 86.702 | |||
8 | Kas-transverschillen | |||||||||
Subtotaal intra-comptabel | 9.182.259 | 8.997.954 | Subtotaal intra-comptabel | 9.182.259 | 8.997.954 | |||||
Extra-comptabele posten | ||||||||||
9 | Openstaande rechten | 0 | 0 | 9a | Tegenrekening openstaande rechten | 0 | 0 | |||
10 | Vorderingen | 2.263.455 | 1.854.498 | 10a | Tegenrekening vorderingen | 2.263.455 | 1.854.498 | |||
11a | Tegenrekening schulden | 0 | 0 | 11 | Schulden | 0 | 0 | |||
12 | Voorschotten | 7.845.293 | 6.285.363 | 12a | Tegenrekening voorschotten | 7.845.293 | 6.285.363 | |||
13a | Tegenrekening garantieverplichtingen | 3.467.092 | 3.657.592 | 13 | Garantieverplichtingen | 3.467.092 | 3.657.592 | |||
14a | Tegenrekening andere verplichtingen | 55.741.495 | 50.209.460 | 14 | Andere verplichtingen | 55.741.495 | 50.209.460 | |||
15 | Deelnemingen | 1.411.921 | 1.411.921 | 15a | Tegenrekening deelnemingen | 1.411.921 | 1.411.921 | |||
Subtotaal extra-comptabel | 70.729.256 | 63.418.834 | Subtotaal extra-comptabel | 70.729.256 | 63.418.834 | |||||
Totaal | 79.911.515 | 72.416.788 | Totaal | 79.911.515 | 72.416.788 |
Toelichting op de saldibalans
Algemeen
De balansposten zijn bepaald en gewaardeerd overeenkomstig de geldende voorschriften van de Comptabiliteitswet. Indien van de geldende voorschriften is afgeweken is dit nader toegelicht.
Alle bedragen zijn opgenomen in duizenden euro's tenzij anders vermeld. In de tabel van de saldibalans zijn de bedragen overeenkomstig de voorschriften naar boven afgerond. In de tabellen van de toelichting zijn de bedragen op de standaard wijze afgerond en opgeteld. Door de verschillende wijze van afronden kan de som van de overige tabellen afwijken van de bedragen van de tabel van de saldibalans.
De vergelijkende cijfers in de saldibalans zijn anders gepresenteerd dan de rijksbegrotingsvoorschriften voorschrijven. In plaats van de standen per 31 december voorgaand jaar toont de saldibalans de standen per 1 januari van het lopende jaar. Dit komt voort uit de besluiten genomen in oktober 2017 met betrekking tot het instellen van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de naamswijziging van het Ministerie van Economische Zaken in het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het verslagjaar 2019 is het eerste jaar dat beide departementen een eigen begrotingsadministratie voeren met de daarbij behorende saldibalans- posten. Met betrekking tot de vergelijkende cijfers is er voor gekozen om de beginbalansen van beide departementen te presenteren zodat de informatiewaarde van de saldibalans per departement beter is. De beginbalansen van beide departementen sluiten aan op de eindbalans 2018 van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Bij het samenstellen van de beginbalansen van beide departementen ontstaat er een financiële verhouding. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verkrijgt immers balansposten uit de balans van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De hierdoor ontstane schuld van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is in de loop van 2019 verrekend en bedroeg € 635,5 mln. In de saldibalans is dit bedrag bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit opgenomen onder de schulden buiten begrotingsverband en bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat onder de vorderingen buiten begrotingsverband.
Saldibalanspost 8, kas-transverschillen, is niet van toepassing voor het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Uitgaven ten laste van de begroting 2019 | 5.337.063 |
---|
De uitgaven over 2019 zijn gespecificeerd in het jaarverslag van EZK (hoofdstuk XIII), onderdeel uitgaven, artikelen 1 t/m 5, en 40.
Ontvangsten ten gunste van de begroting 2019 | 3.454.547 |
---|
De ontvangsten over 2019 zijn gespecificeerd in het jaarverslag van EZK (hoofdstuk XIII), onderdeel ontvangsten, artikelen 1 t/m 5, en 40.
Liquide Middelen | 15.127 |
---|---|
De post liquide middelen is opgebouwd uit de saldi van banken en contante gelden. |
De post liquide middelen bestaat uit de aanwezige banksaldi bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voor de uitvoering van de regeling Borgstelling Midden en Klein Bedrijf Kredieten.
Rekening-Courant Rijkshoofdboekhouding | 1.835.405 |
---|---|
Op de rekening-courant Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding tussen EZK en de Rijksschatkist van het Ministerie van Financiën geadministreerd. |
Het bedrag op de saldibalans is overeenkomstig de saldo opgave per 31 december 2019 van het Ministerie van Financiën.
Begrotingsreserves | 3.792.656 |
---|---|
Een begrotingsreserve is een meerjarige budgettaire voorziening binnen de begroting die EZK aanhoudt op een afzonderlijke rekening-courant bij het Ministerie van Financiën. De reserve blijft meerjarig beschikbaar voor het doen van uitgaven in latere jaren. |
EZK maakt gebruik van de mogelijkheid om begrotingsreserves aan te houden. In het jaarverslag is bij de betreffende begrotingsartikelen informatie over deze reserves opgenomen eventueel aangevuld met relevante ontwikkelingen. De toevoegingen en onttrekkingen die respectievelijk ten laste of ten gunste van de begroting hebben plaatsgevonden worden in het jaarverslag toegelicht.
Specificatie begrotingsreserves: | Saldo 01-01-2019 | Toevoegingen | Onttrekkingen | Saldo 31-12-2019 | Artikel |
---|---|---|---|---|---|
Garantie Ondernemersfinanciering | 67.112 | 4.098 | 71.210 | 2 | |
Borgstelling MKB-kredieten (BBMKB) | 91.456 | 16.877 | 108.333 | 2 | |
Groeifaciliteit | 22.779 | 1.767 | 24.546 | 2 | |
Garantie MKB-financiering | 9.261 | 435 | 9.696 | 2 | |
ECN verstrekte leningen | 6.600 | 6.600 | 4 | ||
Aardwarmte | 21.554 | 420 | 21.974 | 4 | |
Duurzame Energie | 2.239.406 | 993.682 | 78.000 | 3.155.088 | 4 |
Maatregelen CO2 reductie | 500.000 | 11.000 | 115.790 | 395.210 | 4 |
Totaal | 2.958.168 | 1.028.279 | 193.790 | 3.792.657 |
Vorderingen buiten begrotingsverband | 37.413 |
---|---|
Onder de vorderingen buiten begrotingsverband zijn bedragen opgenomen die nog van derden moeten worden ontvangen. |
De vorderingen buiten begrotingsverband zijn als volgt te specificeren: | Bedrag |
---|---|
Opdracht derden | 31.795 |
Nog te ontvangen van LNV | 3.118 |
Salarisvorderingen | 748 |
Vorderingen in verband met detacheringen | 607 |
Overige vorderingen | 1.144 |
Totaal | 37.412 |
Opdrachten derden
RVO.nl voert opdrachten uit voor derden. De opdrachten worden verstrekt door publieke, particuliere en Europese organisaties. Het openstaande bedrag zal RVO.nl in rekening brengen bij de betreffende opdrachtgevers.
Nog te ontvangen van LNV
In de loop van 2019 zijn diverse uitgaven en ontvangsten van EZK en LNV niet op de juiste Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding afgewikkeld. Het saldo van deze bedragen tussen beide ministeries is verrekend in 2020.
Salarisvorderingen
Dit betreft betalingen aan personeel inzake salarissen en diverse vergoedingen in afwachting van definitieve verrekening.
Vorderingen in verband met detacheringen
Diverse EZK medewerkers zijn gedetacheerd bij andere ministeries of gemeenten. De door EZK aan deze medewerkers betaalde salariskosten worden periodiek verrekend met de inlenende organisaties.
Schulden buiten begrotingsverband | 99.651 |
---|---|
Onder de schulden buiten begrotingsverband zijn de bedragen opgenomen die nog ten gunste van derden moeten worden gebracht. |
De schulden buiten begrotingsverband zijn als volgt te specificeren: | Bedrag |
---|---|
Opdrachten derden | 61.584 |
Te betalen loonheffingen, pensioenpremies en IPAP premies | 23.877 |
RVO.nl af te dragen gelden aan derden | 13.009 |
Overige schulden | 1.180 |
Totaal | 99.650 |
Opdrachten derden
RVO.nl voert opdrachten uit voor derden. De opdrachten worden verstrekt door publieke, particuliere en Europese organisaties. RVO.nl zal de betreffende gelden overeenkomstig opdracht of overeenkomst aan begunstigden verstrekken.
Te betalen loonheffingen, pensioenpremies en IPAP premies
De verschuldigde loonheffing aan de Belastingdienst en de pensioenpremies en IPAP premies aan het ABP over de maand december 2019 zijn in 2020 betaald.
RVO.nl af te dragen gelden aan derden
Door RVO.nl geinde bedragen voor derden. Deze dienen nog verrekend te worden, het betreft onder andere het Europees Octrooibureau (EOB).
Rechten | 0 |
---|---|
Rechten onstaan doordat op grond van wettelijke regelingen, in de toekomst aanspraak bestaat op gelden van derden. |
Vorderingen | 2.263.455 |
---|---|
De vorderingen hebben betrekking op te ontvangen bedragen voor de begroting van EZK. |
De vorderingen zijn als volgt te specificeren: | Bedrag |
---|---|
Direct opeisbare vorderingen | 69.983 |
Op termijn opeisbare vorderingen | 993.177 |
Geconditioneerde vorderingen | 1.200.294 |
Totaal | 2.263.454 |
De direct opeisbare vorderingen zijn als volgt te specificeren: | Bedrag |
---|---|
Vorderingen inzake beleid | 66.595 |
Opgelegde boetes ACM | 838 |
Diversen | 2.550 |
Totaal | 69.983 |
Vorderingen inzake uitvoering beleid
EZK heeft vorderingen opgelegd voortkomend uit subsidie vaststellingen van diverse regelingen en het verstrekken van vergunningen en het opleggen van heffingen voor diverse economische activiteiten.
Opgelegde boetes ACM
Voor de uitvoering van de mededingingswet heeft ACM boetes opgelegd.
De op termijn opeisbare vorderingen zijn als volgt te specificeren: | Bedrag |
---|---|
Kredietregelingen RVO.nl | 386.432 |
Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. (perspectief voor de regio) | 350.000 |
Leningen | 233.414 |
Opgelegde boetes ACM | 22.080 |
Wettelijke rente opgelegde boetes ACM | 911 |
Overige vorderingen | 340 |
Totaal | 993.177 |
Kredietregelingen RVO.nl
RVO.nl voert regelingen uit waarbij kredieten beschikbaar worden gesteld voor ontwikkelingen en innovatie op het gebied van technologie, nieuwe producten etc. Voor het terugbetalen van deze kredieten zijn betalingsregelingen getroffen. Dit geldt ook voor een aantal vorderingen die voortkomen uit subsidie vaststellingen van diverse regelingen en verstrekte vergunningen en heffingen.
Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V.
Dit betreft de nog door de NAM te betalen bijdragen ten behoeve van perspectief voor de regio.
De leningen zijn als volgt te specificeren: | Bedrag |
---|---|
Energieonderzoek Centrum Nederland | 78.154 |
Microkrediet Nederland | 46.296 |
Pallas | 41.702 |
Fibrant | 30.000 |
Biopartner | 13.524 |
Stg. Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen | 10.000 |
One Logistics | 5.000 |
Ambigo | 4.080 |
Energie Beheer Nederland B.V. | 3.000 |
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 1.400 |
NESEC | 258 |
Totaal | 233.414 |
Opgelegde boetes ACM
Voor de uitvoering van de mededingingswet heeft ACM boetes opgelegd. Voor deze vorderingen zijn door ACM betalingsregelingen getroffen.
Wettelijke rente opgelegde boetes ACM
Dit betreft de per 31 december 2019 verschuldigde wettelijke rente over de door ACM opgelegde boetes.
De geconditioneerde vorderingen zijn als volgt te specificeren: | Bedrag |
---|---|
Nederlandse Defensie Industrie | 435.031 |
Kredietregelingen | 255.816 |
Borgstelling MKB-kredieten | 183.798 |
Participatie Maatschappij Oost Nederland bv | 128.073 |
Garantieregelingen | 64.648 |
Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) | 40.000 |
Provincie Limburg | 15.882 |
European Investment Fund (EIF) | 15.000 |
Stichting voor Technische Wetenschappen (STW) | 13.008 |
NV NOM | 10.000 |
Nedermaas | 8.542 |
Overige vorderingen | 30.496 |
Totaal | 1.200.294 |
Nederlandse Defensie Industrie
Deze vordering geeft weer welke bedragen de Nederlandse overheid tegoed heeft van de industrie voor deelname in de ontwikkelingsfase van de JSF.
Kredietregelingen
RVO.nl voert een aantal regelingen uit waarbij kredieten voor diverse beleidsdoelstellingen beschikbaar worden gesteld. Het gaat hier onder andere om kredieten voor technische ontwikkeling, elektronische diensten ontwikkeling, milieugerichte productontwikkeling, technische ontwikkelingsprojecten, startende ondernemingen en vroege fase financiering. De aanvragers kunnen een vooraf overeengekomen tijd over deze kredieten beschikken en betalen de kredieten terug als bepaalde verwachte ontwikkelingen en of condities zich hebben voorgedaan zoals het behalen bepaalde omzet, winst, rendementen, aandelenverkoop, etc.
Borgstelling MKB-kredieten
Op basis van het besluit Borgstelling Midden Kleinbedrijf (BBMKB) verstrekken deelnemende banken krediet aan een ondernemer onder garantie (borgstelling) van de Staat. Op het moment dat de bank de garantie aanspreekt betaalt RVO.nl de claim uit aan de bank. Hierdoor ontstaat er voor RVO.nl een vordering op de onderneming die wordt opgenomen in de debiteurenadministratie. De bank heeft conform de regeling een volgplicht. Wanneer een ondernemer een voorstel tot afkoop bij de bank indient legt de bank dit ter beoordeling voor aan RVO.nl. Na instemming van RVO.nl zorgt de bank voor afwikkeling van de overeengekomen regeling en maakt het aan RVO.nl toekomende bedrag over.
Garantieregelingen
Met deze regelingen worden ondernemers in staat gesteld om bankleningen te verkrijgen zodat ondernemen mogelijk blijft. EZK staat garant voor de leningen waardoor het risico voor de bank op de bedrijfsfinanciering kleiner wordt. Bij aanspraak van de bank op de garantie betaalt RVO.nl de bank. Hierdoor ontstaat er voor RVO.nl een vordering op de onderneming die wordt opgenomen in de debiteurenadministratie. Wanneer een ondernemer een voorstel tot afkoop bij de bank indient legt de bank dit ter beoordeling voor aan RVO.nl. Na instemming van RVO.nl zorgt de bank voor afwikkeling van de overeengekomen regeling en maakt het aan RVO.nl toekomende bedrag over.
Schulden | 0 |
---|---|
De schulden hebben betrekking op bedragen die ten gunste van de begroting van EZK zijn ontvangen. |
Voorschotten | 7.845.293 |
---|---|
Voorschotten zijn bedragen die aan derden zijn betaald vooruitlopend op later definitief vast te stellen of af te rekenen bedragen. |
Beleidsartikelen | 2015 en eerder | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
01. Goed functionerende economie en markten | 0 | 147 | 530 | 9.497 | 167.261 | 177.434 |
02. Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen | 369.431 | 122.326 | 196.846 | 244.716 | 662.219 | 1.595.537 |
03. Toekomstfonds | 32.073 | 28.400 | 28.524 | 35.490 | 39.183 | 163.671 |
04. Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | 1.026.166 | 671.696 | 977.396 | 1.401.354 | 1.507.882 | 5.584.493 |
05. Een veilig Groningen met perspectief | 0 | 363 | 35.279 | 9.084 | 211.823 | 256.549 |
Buiten begrotingsverband | 525 | 390 | 4.848 | 5.763 | 56.082 | 67.608 |
Totaal | 1.428.195 | 823.322 | 1.243.423 | 1.705.903 | 2.644.450 | 7.845.293 |
Verloop van voorschotten gedurende het dienstjaar 2019 | Bedrag |
---|---|
Beginstand 1 januari 2019 | 6.285.363 |
Verstrekte voorschotten | 2.684.328 |
Eindafgerekende voorschotten | ‒ 1.124.398 |
Eindstand 31 december 2019 | 7.845.293 |
De mutaties buiten begrotingsverband hebben betrekking op voorschotten die namens EZK zijn verstrekt maar waarvan financiering door derden plaatsvindt. De voorschotten die EZK heeft verstrekt namens de volgende opdrachtgevers zijn niet in de openstaande voorschotten buiten begrotingsverband meegenomen:
• Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningkrijksrelaties;
• Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;
• Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
• Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
• Ministerie van Buitenlandse Zaken;
• Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
• Ministerie van Justitie en Veiligheid;
• De provincies.
Garantieverplichtingen | 3.467.092 |
---|---|
De garantieverplichtingen zijn voorwaardelijke financiële verplichtingen. Deze verplichtingen komen op een later moment tot uitbetaling als bij de werderpartij die de garantie heeft ontvangen zich bepaalde omstandigheden voordoen, bijvoorbeeld een bepaald risico of een onzekere gebeurtenis. |
Beleidsartikelen | Stand per 01-01-2019 | In 2019 aangegaan + | Bijstellingen -/- | Uitgaven -/- | Stand per 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|
01. Goed functionerende economie en markten | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 0 |
02. Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen | 2.728.686 | 814.747 | 840.872 | 28.945 | 2.673.616 |
03. Toekomstfonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
04. Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | 878.906 | 0 | 85.431 | 0 | 793.475 |
05. Een veilig Groningen met perspectief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 3.657.592 | 814.747 | 976.303 | 28.945 | 3.467.091 |
Onder de post garantieverplichtingen zijn ook opgenomen de garantieverplichtingen die vallen onder het domein van het schatkistbankieren van het Ministerie van Financiën. Dit is aan de orde bij de artikelen 1 en 4 (COVA).
Andere verplichtingen | 55.741.495 |
---|---|
Het gaat hier om financiële verplichtingen ten opzichte van een wederpartij die op een later moment tot betaling zal leiden. Indien de wederpartij alle gestelde voorwaarden nakomt zal de verplichting volledig tot betaling komen. |
Beleidsartikelen | Stand per 01-01-2019 | In 2019 aangegaan + | Bijstellingen -/- | Uitgaven -/- | Stand per 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|
01. Goed functionerende economie en markten | 8.012 | 265.346 | 1.424 | 251.492 | 20.443 |
02. Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen | 1.058.065 | 930.383 | 13.271 | 884.220 | 1.090.957 |
03. Toekomstfonds | 439.617 | 132.205 | 8.233 | 124.307 | 439.281 |
04. Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | 48.417.442 | 10.752.856 | 2.349.070 | 2.925.026 | 53.896.202 |
05. Een veilig Groningen met perspectief | 34.554 | 834.536 | 520 | 825.004 | 43.565 |
40. Apparaat EZK | 0 | 298.068 | 0 | 298.068 | 0 |
Buiten begrotingsverband | 251.770 | 52.965 | 1.156 | 52.533 | 251.046 |
Totaal | 50.209.460 | 13.266.360 | 2.373.675 | 5.360.650 | 55.741.494 |
Voor het verantwoorden van de verplichtingen van apparaatsuitgaven op artikel 40 in bovenstaande tabel wordt het principe verplichtingen is gelijk aan kas toegepast. Het verplichtingensaldo wordt gelijk gesteld aan het uitgavensaldo waardoor er per saldo op 31 december geen openstaande verplichtingen worden verantwoord.
Voor de andere verplichtingen is voor wat betreft het onderdeel buiten begrotingsverband dezelfde verantwoordingswijze toegepast als bij de openstaande voorschotten.
Niet uit de balans blijkende bestuurlijke verplichtingen |
Niet uit de saldibalans blijkende bestuurlijke verplichtingent zijn onder meer bestuursovereenkomsten of bestuursconvenanten die afgesloten worden tussen het Rijk en derden, bijvoorbeeld decentrale overheden, functionele overheden of belangenorganisaties. Dergelijke bestuurlijke verplichtingen worden alleen voor het deel waarvoor een juridische verplichting is aangegaan opgenomen in de saldibalans. Tot het moment waarop een juridische verplichting wordt aangegaan, zijn deze bestuurlijke verplichtingen nog niet administratief vastgelegd. Interne procedurese borgen dat de financiële gevolgen bekend zijn voordat een bestuurlijke overeenkomst wordt ondertekend. De uitgaven die het gevolg zijn van deze bestuurlijke verplichtingen kunnen op dat moment worden geraamd, en afhankelijk van het bedrag, toegelicht bij het betreffende begrotingsartikel en in kamerbrieven over het betreffende onderwerp. Op deze wijze wordt geborgd dat de financiële gevolgen van bestuurlijke afspraken niet alleen beleidsmatig, maar ook budgettair, door de Tweede Kamer kunnen worden geautoriseerd, ook al vindt de vastlegging van de verplichting pas op een later moment plaats. |
Regio Deals
In 2018 en 2019 zijn onder regie van LNV diverse Regio Deals gesloten. Investeringen in de Regio Deal voor ESTEC en de Windtunnel uit de Regio Deal Noordelijk Flevoland zullen in de komende jaren, waar relevant, in door EZK in de financiële administratie vast te leggen verplichtingen worden omgezet. Eind 2019 zijn nieuwe voorstellen voor de derde tranche Regio Deals ingediend. EZK is één van vakdepartementen die betrokken is bij de beoordeling.
Ruimtevaart
Tijdens de ESA-raad in Sevilla van 27 en 28 november 2019 is voor € 283,5 mln ingeschreven op verplichte en optionele ESA-programma’s. Het EZK-deel hiervan bedraagt € 67 mln voor verplichte programma’s en € 139,5 mln voor optionele programma’s. Zie Kamerstuk 24 446, nr. 70. Deze verplichtingen worden in de komende jaren in de financiële administratie vastgelegd.
MIT
Het instrument MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) kent naast het landelijk deel dat door RVO.nl wordt uitgevoerd ook een decentraal deel dat wordt uitgevoerd samen met de provincies. De cofinanciering die EZK hiervoor nog aan de provincies ter beschikking zal stellen ten laste van 2020 en 2021 bedraagt € 13,4 mln.
Deelnemingen | 1.411.921 |
---|---|
Onder de post deelnemingen worden alle deelnemingen in besloten-, naamloze-, commanditaire vennootschappen en internationale instellingen opgenomen. |
Naam deelneming | Nominaal | Betaald | |||
---|---|---|---|---|---|
Ultimo 2018 | Ultimo 2019 | Ultimo 2018 | Ultimo 2019 | Deelnemings percentage | |
NV. NOM | 25.950 | 25.950 | 25.950 | 25.950 | 50,0 |
N.V. BOM | 16.587 | 16.587 | 20.501 | 20.501 | 49,9 |
ROM Innovation Quarter B.V. | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 40,2 |
N.V. LIOF | 26.625 | 26.625 | 26.625 | 26.625 | 50,0 |
GasTerra B.V. | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 10,0 |
EBN N.V. | 128.138 | 128.138 | 1.242.281 | 1.242.281 | 100,0 |
Oost N.V. | 32.751 | 32.751 | 45.716 | 45.716 | 54,6 |
NPEX B.V. | 14 | 14 | 1.347 | 1.347 | 20,4 |
Investeringsfonds Zeeland B.V. | 2 | 2 | 6.500 | 6.500 | 47,3 |
Totaal | 273.067 | 273.067 | 1.411.920 | 1.411.920 |