Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2021 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 13.299 | 11.904 | ‒ 1.395 | 10.629 |
waarvan omzet moederdepartement | 8.543 | 7.441 | ‒ 1.102 | 6.740 |
waarvan omzet overige departementen | 4.756 | 4.463 | ‒ 293 | 3.889 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 15 | 15 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 22 | 22 | 32 |
Totaal baten | 13.299 | 11.941 | ‒ 1.358 | 10.661 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 12.235 | 10.901 | ‒ 1.334 | 9.461 |
- Personele kosten | 9.193 | 8.229 | ‒ 964 | 7.171 |
waarvan eigen personeel | 8.002 | 7.520 | ‒ 482 | 6.575 |
waarvan inhuur externen | 800 | 455 | ‒ 345 | 249 |
waarvan overige personele kosten | 391 | 254 | ‒ 137 | 347 |
- Materiële kosten | 3.042 | 2.672 | ‒ 370 | 2.290 |
waarvan apparaat ICT | 713 | 673 | ‒ 40 | 575 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.479 | 1.378 | ‒ 101 | 1.277 |
waarvan overige materiële kosten | 850 | 621 | ‒ 229 | 438 |
Rentelasten | 51 | 0 | ‒ 51 | 0 |
Afschrijvingskosten | 1.013 | 303 | ‒ 710 | 303 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 1.013 | 303 | ‒ 710 | 303 |
Overige lasten | 0 | 24 | 24 | 99 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 24 | 24 | 99 |
Totaal lasten | 13.299 | 11.228 | ‒ 2.071 | 9.863 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 713 | 713 | 798 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 713 | 713 | 798 |
Mutatie POK/WOO gelden | 0 | 114 | 114 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 0 | 827 | 827 | 798 |
Toelichting op de baten
Omzet
De opbrengsten worden verantwoord in het jaar waarin de dienstverlening en andere activiteiten van de NEa zijn gerealiseerd.
De gerealiseerde omzet is € 1,4 mln lager dan begroot. De omzet wordt grotendeels bepaald op basis van geschreven directe uren. Ter voorbereiding op de nieuwe taken en op uitbreiding van taken waren extra personeelsleden begroot. Een groot deel hiervan is later in het jaar aangenomen dan verwacht, mede door de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor was het aantal geschreven directe uren lager dan verwacht.
2022 | 2021 | |
---|---|---|
Opdracht CO2- emissiehandel | 7.074 | 6.140 |
Vierde handelsperiode | 0 | 127 |
Opdracht beleidsadvies minimum CO2-prijs | 3 | 13 |
Voorbereiden CO2-heffing | 244 | 313 |
Beperking inzet kolen bij electriciteitsopwekking | 19 | 1 |
Opdracht bijstook biomassa | 101 | 146 |
Totaal omzet moederdepartement EZK | 7.441 | 6.740 |
2022 | 2021 | |
---|---|---|
Opdrachten Energie voor Vervoer (EV) | 4.463 | 3.889 |
Totaal omzet overige departementen | 4.463 | 3.889 |
Bijzondere baten
De bijzondere baten vloeien voort uit correcties van voorgaande boekjaren.
Het bedrag van € 0,022 mln bestaat uit het vrijvallen van een deel van de reservering vanuit 2021 voor de thuiswerkvergoeding en het vrijvallen van de reservering voor IT dienstverlening.
Toelichting op de lasten
De totale lasten zijn € 2,1 mln lager uitgekomen dan de begroting over 2022. De verschillen komen met name voort uit de personele kosten en de afschrijvingskosten.
Personele kosten
De totale personele kosten zijn € 1,0 mln lager dan verwacht. Dit betreft grotendeels het eigen personeel (€ 0,5 mln lager). Ter voorbereiding op de nieuwe taken en op uitbreiding van taken waren extra personeelsleden begroot. Een groot deel hiervan is later in het jaar aangenomen dan verwacht, mede door de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor waren de personele kosten lager dan verwacht. Bij de Nederlandse Emissieautoriteit waren begin 2022 72 fte's in dienst, eind 2022 was dat gegroeid tot 84 fte's (conform begroting).
Daarnaast betreft de lagere realisatie de inhuur (€ 0,3 mln lager), ook hiervoor was het lastig de juiste mensen te vinden.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn € 0,37 mln lager dan begroot. Dit is met name het gevolg van lagere ICT kosten, lagere kosten van SSO’s en lagere overige materiele kosten. De ICT kosten bleven € 0,04 mln achter doordat leveranciers te weinig medewerkers beschikbaar hadden. De bijdrages aan SSO’s zijn € 0,10 mln lager door de lagere afname van het aantal diensten van DICTU gedurende 2022 en doordat de verlenging van de SSO met UDAC lager uitviel dan vooraf verwacht. De overige materiele kosten zijn € 0,23 mln lager doordat kosten van de landsadvocaat € 0,08 mln lager zijn omdat er minder hoger beroepszaken waren en doordat uitbestedingen van advieswerkzaamheden lager waren omdat leveranciers minder mensen beschikbaar hadden.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn € 0,7 mln lager dan begroot. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat minder is afgeschreven op de immateriële activa dan verwacht.
Op het register van Energie voor Vervoer is € 0,3 mln afgeschreven, deze zal halverwege 2023 volledig zijn afgeschreven.
De overige systemen (het vernieuwde register Energie voor Vervoer, het emissiehandelsportaal en het CO2-heffingsregister) waren eind 2021 nog niet (geheel) in gebruik genomen, waardoor afschrijvingen in 2022 nog niet zijn gestart.
Rentelasten
De rentelasten zijn lager dan begroot omdat rekening is gehouden met rentelasten voor de leenfaciliteit en hiervoor geen rente wordt doorberekend door het Ministerie van Financiën.
Overige lasten
De overige lasten bestaan uit bijzondere lasten. De bijzondere lasten van € 0,024 mln betreffen een nagekomen factuur over 2021 waarvoor geen transitorische post was opgenomen.
Resultaat
Het resultaat van de NEa over het jaar 2022 is € 0,8 mln positief. Dit kon worden bereikt door goed te sturen op het volledig boeken van de directe uren. De NEa heeft direct in het eigen vermogen een bedrag van € 0,359 mln ontvangen voor maatregelen in het kader van de POK en Woo. Daarvan is € 0,114 mln uitgegeven, de rest is opgenomen in de bestemmingsreserve.
Balans 2022 | Balans 2021 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 4.909 | 3.325 |
Immateriële vaste activa | 4.909 | 3.325 |
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 0 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | 3.270 | 4.696 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 0 | 74 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 44 | 187 |
Liquide middelen | 3.226 | 4.435 |
Totaal activa | 8.179 | 8.021 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 1.426 | 1.331 |
Exploitatiereserve | 354 | 533 |
Bestemmingsreserve | 245 | 0 |
Onverdeeld resultaat | 827 | 798 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 1.680 | 2.240 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 1.680 | 2.240 |
Kortlopende schulden | 5.073 | 4.450 |
Crediteuren | 208 | 23 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 560 | 560 |
Overige schulden en overlopende passiva | 4.305 | 3.867 |
Totaal passiva | 8.179 | 8.021 |
Toelichting op de Balans
Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa betreffen het zelfontwikkelde Register Energie voor Vervoer (REV 3), het vernieuwde Register Energie voor Vervoer (REV 4, eind 2022 in gebruik genomen), het CO2 heffingsregister (CHeR, medio 2022 in gebruik genomen) en het zelfontwikkelde Emissie Handels Portaal (EHP). Het EHP is gedurende 2022 per fase steeds meer in gebruik genomen maar is nog in ontwikkeling. In 2022 is € 0,3 mln afgeschreven en € 1,89 mln geïnvesteerd.
Vlottende activa
De overige vorderingen en overlopende activa betreffen facturen voor uitgaven met betrekking tot 2023, die in 2023 geactiveerd gaan worden als immateriële vaste activa.
Langlopende schulden
De lening bij het Ministerie van Financiën betreft de lening voor de zelfontwikkelde immateriële vaste activa.
Kortlopende schulden
De crediteuren (€ 0,2 mln) betreffen overige ministeries (€ 0,11 mln) en derden (€ 0,09 mln) en zijn allemaal begin 2023 betaald.
De overige schulden en overlopende passiva (€ 4,3 mln) bestaan uit een schuld aan het moederdepartement (EZK) (€ 2,19 mln), een schuld aan het Ministerie van IenW (€ 0,24 mln), schulden aan overige ministeries (drie SSO’s, in totaal € 0,44 mln) en een schuld aan derden (€ 1,43 mln).
De schuld aan EZK betreft de terug te betalen omzet, vanwege de lagere realisatie van de geboekte directe uren (€ 1,90 mln) en terug te storten boetes en inleggelden (€ 0,29 mln). De schuld aan IenW betreft de terug te betalen omzet, vanwege de lagere realisatie van de geboekte directe uren.
De schulden aan derden betreffen de reservering voor vakantiedagen (€ 0,761 mln) en nog te ontvangen facturen en overige overlopende posten.
De liquide middelen betreffen met name de Rekening Courant bij het Ministerie van Financiën (€ 3,2 mln). In het kasstroomoverzicht is het verloop hiervan toegelicht:
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2022 + stand depositorekeningen | 2.186 | 4.435 | 2.249 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 13.299 | 14.207 | 908 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 12.286 | ‒ 12.353 | ‒ 67 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1.013 | 1.854 | 841 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 900 | ‒ 1.886 | ‒ 986 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 900 | ‒ 1.886 | ‒ 986 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 985 | ‒ 985 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 367 | 367 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 560 | ‒ 560 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 900 | 0 | ‒ 900 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 340 | ‒ 1.178 | ‒ 1.518 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2022 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 2.639 | 3.225 | 586 |
Het kasstroomoverzicht geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar zijn gekomen en op welke wijze gebruik is gemaakt van deze middelen.
Operationele kasstroom
Bij het bepalen van de operationele kasstroom is uitgegaan van het saldo van baten en lasten, dat is gecorrigeerd voor de afschrijvingen, aflossingen en de mutaties in de balansposten kortlopende activa en passiva.
Investeringskasstroom
In 2022 heeft de NEa € 1,89 mln geïnvesteerd in de immateriële vaste activa. Dit betreft het zelfontwikkelde Register Energie voor Vervoer (REV 3), het vernieuwde Register Energie voor Vervoer (REV 4, eind 2022 in gebruik genomen), het CO2 heffingsregister (CHeR, medio 2022 in gebruik genomen) en het zelfontwikkelde Emissie Handels Portaal (EHP).
Financieringskasstroom
In 2022 heeft de NEa € 0,89 mln aan eigen vermogen afgedragen aan het moederdepartement. Verder heeft de NEa budget gekregen ten behoeve van de projecten Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvang (POK) en de Wet Open overheid (WOO)«Open op orde» à € 0,36 mln. In 2022 is er geen beroep gedaan op de leenfaciliteit en is € 0,56 mln afgelost op de leenfaciliteit.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen einde boekjaar is het totaal van de exploitatiereserve, de bestemmingsreserve en het onverdeeld resultaat boekjaar. Het eigen vermogen bedraagt eind 2022 € 1,43 mln, exclusief de bestemmingsreserve bedraagt het eigen vermogen € 1,18 mln. Het vermogensplafond is € 0,55 mln (5% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar).Het verschil ad € 0,63 mln zal teruggestort worden naar het Ministerie van EZK.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
1.Eigen Vermogen per 1/1 | 966 | 1.402 | 1.632 | 1.331 |
2. Saldo Baten en Lasten | 405 | 894 | 798 | 827 |
3. Directe mutaties in het Eigen Vermogen | 31 | ‒ 664 | ‒ 1.099 | ‒ 732 |
‒ 3a Uitkering aan moederdepartement | 0 | ‒ 990 | ‒ 1.169 | ‒ 985 |
‒ 3b Additionele bijdrage van moederdepartement | 31 | 326 | 70 | 8 |
‒ 3c Overige Mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
‒ 3d Toevoeging aan de bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 359 |
‒ 3e Onttrekking aan de bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | ‒ 114 |
4. Eigen vermogen per 31/12 | 1.402 | 1.632 | 1.331 | 1.426 |
Omzet | 9.328 | 10.439 | 10.629 | 11.904 |
Vermogensplafond (5%) | 413 | 463 | 507 | 550 |
De bestemmingsreserve is gevormd in afwijking van artikel 27 lid 4a en artikel lid 4c van de Regeling Agentschappen. Hiervoor is toestemming verleend door het Ministerie van Financiën.
De Bestemmingsreserve is bij de NEa ingesteld voor acties in het kader van de POK en de Woo. Deze bestemmingsreserve is het verschil tussen de in 2022 ontvangen middelen (€ 0,359 mln) en de uitgaven (€ 0,114 mln).
De uitkering aan het moederdepartement betreft de afroming van het eigen vermogen.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | |
Omschrijving generiek deel | |||||
Doelmatigheidsindicatoren | |||||
Kostprijzen per product (groep) ETS | 14.281 | 13.924 | 15.742 | n.v.t. | n.v.t. |
Kostprijzen per product (groep) EV | 39.547 | 49.541 | 47.429 | n.v.t. | n.v.t. |
Tarieven/uur | |||||
Laag | 68 | 69 | 68 | 68 | 68 |
Midden | 92 | 93 | 89 | 91 | 89 |
Hoog | 116 | 118 | 117 | 117 | 117 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 59,3 | 68,7 | 71,2 | 84,3 | 84 |
Saldo van baten en lasten (%) | 4,26% | 8,52% | 7,49% | 5,97% | 0% |
Omzet per productgroep (PxQ) | |||||
Naleving ETS | 5.568 | 6.946 | 6.374 | 6.322 | 7.933 |
CO2 -minimumprijs | 39 | 0 | 0 | 3 | 0 |
Bijstook Biomassa | 320 | 0 | 146 | 101 | 0 |
EH Portaal | 0 | 0 | 220 | 771 | 560 |
CO2 heffing | 0 | 0 | 0 | 244 | 50 |
Naleving EV | 3.191 | 3.493 | 3.889 | 4.463 | 4.756 |
Advies, ontwikkeling en implementatie EV | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 9.328 | 10.439 | 10.629 | 11.904 | 13.299 |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Naleving ETS | |||||
% Vergunningsaanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 100% | 83% | 100% | 100% | 90% |
% Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 92% | 89% | 100% | 88% | 80% |
% Jaarlijks uitgevoerd toezicht programma | 93% | 69% | 70% | 58% | 100% |
% Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 89% | 84% | 85% | 76% | 80% |
Naleving EV | |||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting t-1 EV en brandstoffen luchtverontreiniging | 6-7-2019 | 29-6-2020 | 2-7-2021 | 1-7-2022 | <15 juli |
% Jaarlijks toezichtprogramma is uitgevoerd | 144% | 116% | 125% | 115% | 100% |
% Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 83% | 84% | 85% | 82% | 80% |
Algemeen | |||||
Aantal formele klachten | 1 | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
Gegronde bezwaarprocedures waarbij de NEa onjuist gehandeld heeft | 0 | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
Aantal fraude gevallen EU-register die NEa had kunnen voorkomen | 0 | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 58% | 63% | 64% | 76% | >80% |
Kostprijs en tarieven
De NEa tarieven zijn in 2022 nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2021. Het percentage directe uren is onder de norm, maar wel gestegen ten opzichte van 2021.
Naleving ETS
Bij de naleving ETS is de uitkomst van de indicatoren nagenoeg gelijk aan de beoogde doelstelling. Vanwege COVID en prioritering van de werkzaamheden is 58% van het jaarlijks toezichtprogramma uitgevoerd.
Naleving EV
Bij de naleving EV zijn de gestelde doelstellingen voor 2022 ruimschoots behaald.