Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2021 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 320.162 | 351.078 | 30.916 | 346.839 |
waarvan omzet moederdepartement | 212.582 | 249.827 | 37.245 | 232.388 |
waarvan omzet overige departementen | 105.725 | 100.808 | ‒ 4.917 | 113.563 |
waarvan omzet derden | 1.855 | 443 | ‒ 1.412 | 888 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 1.812 | 1.812 | 61 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 14 |
Totaal baten | 320.162 | 352.890 | 32.728 | 346.914 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 296.507 | 318.007 | 21.500 | 300.845 |
- Personele kosten | 193.450 | 227.911 | 34.461 | 213.439 |
waarvan eigen personeel | 89.900 | 92.055 | 2.155 | 88.500 |
waarvan inhuur externen | 99.600 | 133.026 | 33.426 | 121.911 |
waarvan overige personele kosten | 3.950 | 2.830 | ‒ 1.120 | 3.028 |
- Materiële kosten | 103.057 | 90.096 | ‒ 12.961 | 87.406 |
waarvan apparaat ICT | 29.494 | 13.449 | ‒ 16.045 | 19.893 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 21.100 | 24.444 | 3.344 | 22.518 |
waarvan overige materiële kosten | 52.463 | 52.203 | ‒ 260 | 44.995 |
Rentelasten | 5 | 75 | 70 | 3 |
Afschrijvingskosten | 23.150 | 15.466 | ‒ 7.684 | 21.083 |
- Materieel | 12.000 | 10.631 | ‒ 1.369 | 14.801 |
waarvan apparaat ICT | 12.000 | 10.631 | ‒ 1.369 | 14.801 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 11.150 | 4.835 | ‒ 6.315 | 6.282 |
Overige lasten | 500 | 865 | 365 | 4.083 |
waarvan dotaties voorzieningen | 500 | 0 | ‒ 500 | 3.903 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 865 | 865 | 180 |
Totaal lasten | 320.162 | 334.413 | 14.251 | 326.014 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 18.477 | 18.477 | 20.900 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 18.477 | 18.477 | 20.900 |
Mutatie POK/WaU gelden | 0 | 307 | 307 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 0 | 18.784 | 18.784 | 20.900 |
Toelichting op de baten
De realisatie van de omzet is in 2022 € 30,9 mln hoger dan initieel opgenomen in de ontwerpbegroting. Begin 2022 was al voorzien dat de omzetstijging in 2021 niet incidenteel van aard was, en middels 1e suppletoire is de omzet begroting met € 34,1 mln verhoogd naar € 354,3 mln.
Bij het moederdepartement is de realisatie in 2022 vergeleken met de ontwerpbegroting bijna € 37,3 mln hoger en bij overige departementen € 4,9 mln lager. Naast de verwachte hogere omzet, door een groeiende vraag naar werkplekdiensten en ontwikkelopdrachten, welke is opgenomen in 1e suppletoire begroting is er sprake van een verschuiving in de omzet door de overgang van de klant Nationaal Coördinator Groningen (NCG) van overige departementen (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijk Relaties (BZK)) naar moederdepartement (impact € 10,0 mln). Tevens is er een lagere vraag naar ontwikkeldiensten vanuit Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Vastgestelde begroting 2022 | Realisatie 2022 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 82.300 | 75.443 | ‒ 6.857 | 76.202 |
Ontwikkelopdrachten | 68.500 | 105.749 | 37.249 | 90.683 |
Werkplekservices | 52.560 | 60.149 | 7.589 | 57.625 |
Overige omzet | 2.192 | 1.205 | ‒ 987 | 1.251 |
Generieke eBS | 7.030 | 7.280 | 250 | 6.627 |
Totaal | 212.582 | 249.827 | 37.245 | 232.388 |
De realisatie van de omzet is in 2022 € 37,3 mln hoger dan opgenomen in ontwerpbegroting. Dit wordt met name veroorzaakt door een hogere vraag naar ontwikkelopdrachten (+ € 37,3 mln). Deze hogere vraag zit met name bij de klanten Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) en Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), voorheen Agentschap Telecom (AT). Daarnaast is de ontwikkelomzet hoger door de verschuiving van de klant NCG. De € 7,6 mln hogere omzet werkplekservices is het gevolg van de overgang van NCG en een hogere groei van het aantal werkplekken. De lagere overige omzet (- € 1,0 mln) is een gevolg van het specifieker toe kunnen wijzen van omzet aan de gehanteerde product groepen.
Vastgestelde begroting 2022 | Realisatie 2022 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 41.000 | 48.132 | 7.132 | 43.025 |
Ontwikkelopdrachten | 33.800 | 28.050 | ‒ 5.750 | 42.856 |
Werkplekservices | 19.700 | 19.177 | ‒ 523 | 20.220 |
Overige omzet | 9.615 | 4.049 | ‒ 5.566 | 5.863 |
Generieke eBS | 1.610 | 1.400 | ‒ 210 | 1.599 |
Totaal | 105.725 | 100.808 | ‒ 4.917 | 113.563 |
De omzet applicatiebeheer is in realisatie € 7,1 mln hoger door hogere vraag naar applicatiediensten bij BZK (klant RDI) en bij I&W vanwege het in beheer nemen van Rijkszaak. De omzet ontwikkelopdrachten is in realisatie € 5,8 mln lager door de overgang van NCG en het in beheer nemen van Rijkszaak bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De overige omzet is in realisatie € 5,6 mln lager door het in realisatie beter toe kunnen wijzen van omzet binnen gehanteerde productgroepen en lagere omzet bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
Vastgestelde begroting 2022 | Realisatie 2022 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 1.855 | 443 | ‒ 1.412 | 888 |
Tot slot is de realisatie omzet derden € 1,4 mln lager. Dit is met name het gevolg van dat DICTU is gestopt met werkzaamheden voor de klant Centrale Commissie Mens gebonden Onderzoek (CCMO).
Vrijval voorziening
De vrijval van de voorziening personeel heeft betrekking op een vergoeding vanuit een centraal budget (€ 0,3 mln) en het niet meer opnemen van de thuiswerkvergoeding. De voorziening overig is afgerond en afgewikkeld conform afspraken met RDI en de directie Bedrijfsvoering van EZK. Tenslotte is als gevolg van het oplossen van een dispuut met betrekking tot een openstaand debiteurenpositie een vrijval geboekt van € 1,2 mln. De voorziening dubieuze debiteuren is op basis van de beoordeling van de openstaande postenlijst, het disputenregister en de saldoverklaringen vastgesteld. Dit heeft geleid tot een vrijval.
Toelichting op de lasten
Personele Kosten
Om aan de gestegen vraag naar ICT-dienstverlening te kunnen voldoen is in de 1e suppletoire begroting additioneel € 35,8 mln opgenomen voor personele kosten. Door de toename van de opdrachtenportefeuille door nieuwe opdrachten met specifieke ICT expertise en de krapte op de arbeidsmarkt vangt DICTU de benodigde extra capaciteit in eerste instantie op door ICT expertise extern in te huren.
De realisatie van de personele kosten is € 34,5 mln hoger dan initieel opgenomen in de ontwerpbegroting. Bij eigen personeel is de inschatting in gemiddeld aantal fte juist gebleken. In de ontwerpbegroting zijn 930 fte opgenomen en in de realisatie zitten gemiddeld 927 fte. De hogere kosten zijn met name een gevolg van de CAO stijging per 1 juli 2022 van 2,5% en een vast bedrag van € 75 per maand. Daarnaast heeft iedere medewerker in december 2022 een eenmalige uitkering ontvangen van € 450,-. Deze ontwikkelingen zijn niet meegenomen in de ontwerpbegroting 2022.
De toename van de personele kosten zit met name in de externe inhuur (+ € 33,4 mln) en is het gevolg van een hoger gemiddeld aantal externe fte (+ 201) ten opzichte van de ontwerpbegroting en stijging van tarieven door de krappe arbeidsmarkt . De overige personele kosten zijn € 1,2 mln lager in de realisatie, met name als gevolg van lagere kosten uitbesteed werk.
Materiele kosten
Bij de materiele kosten (met name apparaat ICT) is in de begroting rekening gehouden met een stijging van de kosten voor uitbesteed werk als gevolg van de implementatie van de bedrijfsstrategie. De uitbestedingen zijn nog niet afgerond waardoor de dienstverlening nog heeft plaatsgevonden met externe inhuur.
Afschrijvingskosten
Ten slotte zijn de afschrijvingskosten in de realisatie € 7,7 mln lager dan opgenomen in de ontwerpbegroting. In de 1e suppletoire begroting zijn de afschrijvingskosten ten opzichte van de ontwerpbegroting al verlaagd met € 1,7 mln. In de realisatie zijn de afschrijvingskosten een extra € 6,0 mln lager, met name als gevolg van uitblijvende invetseringen en het verlengen van de levensduur van enkele specifieke activa mede in het kader van duurzaamheid.
Balans 2022 | Balans 2021 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 42.565 | 40.490 |
Immateriële vaste activa | 7.178 | 10.273 |
Materiële vaste activa | 35.387 | 30.217 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 33.591 | 27.668 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 1.796 | 2.549 |
Vlottende activa | 78.725 | 81.013 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 26.283 | 19.436 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 23.222 | 30.354 |
Liquide middelen | 29.220 | 31.223 |
Totaal activa | 121.290 | 121.503 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 34.290 | 31.207 |
Exploitatiereserve | 15.813 | 10.307 |
Onverdeeld resultaat | 18.477 | 20.900 |
Voorzieningen | 348 | 2.523 |
Langlopende schulden | 28.830 | 26.543 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 28.830 | 26.543 |
Kortlopende schulden | 57.822 | 61.230 |
Crediteuren | 3.035 | 867 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 16.128 | 20.156 |
Overige schulden en overlopende passiva | 38.659 | 40.207 |
Totaal passiva | 121.290 | 121.503 |
Activa
Vaste activa
De materiele vaste activa zijn door de groeiende vraag naar werkplek gerelateerde hardware en de investeringen in laptops met € 4,0 mln gestegen. Ook zijn er voor infrastructurele hardware twee grote vervangingsinvesteringen gedaan van Oracle Exadata (€ 4,3 mln) en HP servers (€ 1,6 mln). Door een levensduurverlenging van één specifiek type laptop, monitoren en replicators heeft een correctie plaatsgevonden op de afschrijvingskosten (€ 2,5 mln). Voor monitoren en replicators wordt de levensduur verlengd van 5 naar 8 jaar. Voor het specifieke type laptop (Yoga) van 3 naar 4 jaar. Dit is het gevolg van een langere levensduur en invulling van verduurzaming van de bedrijfsvoering.
Vlottende activa
De debiteuren positie is ten opzichte van 2021 toegenomen als gevolg van een lagere stand van de nog te factureren positie. Dit is het gevolg van een verbetering in het facturatieproces waardoor de facturatie snelheid is verbeterd.
De overige vorderingen en overlopende activa nemen met name af door de hierboven vermelde lagere stand van de nog te factureren positie.
Passiva
Boekwaarde 1-1-2022 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening personeel | 1.043 | 0 | 319 | 375 | 349 |
Overige Voorzieningen | 1.480 | 0 | 1.246 | 234 | 0 |
Voorzieningen
De voorziening personeel wordt benut voor contractuele afspraken met medewerkers. Van de voorziening personeel is gedurende 2022 € 0,3 mln onttrokken conform de opbouw van de voorziening. De vrijval heeft betrekking op een vergoeding vanuit een centraal budget (€ 0,3 mln) en het niet meer opnemen van de thuiswerkvergoeding.
De afspraken met RDI en de directie Bedrijfsvoering (EZK) zijn in 2022 afgewikkeld en in 2022 zijn geen nieuwe claims ontstaan welke in de overige voorziening moeten worden opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
1. Eigen vermogen per 1/1 | 7.978 | 13.310 | 16.627 | 31.207 |
2. Saldo baten en lasten | 5.332 | 3.317 | 20.900 | 18.477 |
3. Directe mutaties in het eigen vermogen | 0 | 0 | ‒ 6.320 | ‒ 15.394 |
‒ 3a Uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | ‒ 6.400 | ‒ 15.701 |
‒ 3b Bijdrage door moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | 307 |
‒ 3c Overige mutaties | 0 | 0 | 80 | 0 |
4. Eigen vermogen per 31/12 | 13.310 | 16.627 | 31.207 | 34.290 |
Omzet | 309.923 | 319.334 | 346.914 | 351.078 |
Vermogensplafond (5%) | 14.639 | 15.239 | 16.270 | 16.954 |
Vermogensontwikkeling
Het eigen vermogen einde boekjaar bedraagt € 34,3 mln. Dit is 10,1% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar, terwijl maximaal 5% is toegestaan. Het eigen vermogen is derhalve € 17,3 mln te hoog. Uiterlijk bij eerstvolgende suppletoire wet zal worden aangegeven hoe dit is hersteld.
Kortlopende schulden
Crediteuren
De toename in het crediteurensaldo ten opzichte van 2021 wordt veroorzaakt door het laatste betaalmoment in 2022. Medio januari is ruim 85% van deze 2 openstaande facturen betaald.
Overige schulden en overlopende passiva
De afname van deze post is met name het gevolg van de € 5,0 mln lagere stand vooruit ontvangen bedragen. Het bedrag aan nog te ontvangen facturen en de passivering vakantie dagen en overuren zijn gestegen (respectievelijk € 1,0 en € 1,3 mln).
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|
Rekening-courant RHB 1 januari 2022 + stand depositorekeningen | 23.980 | 31.107 | 7.127 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 320.162 | 347.134 | 26.972 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 297.012 | ‒ 314.743 | ‒ 17.731 |
Totaal operationele kasstroom | 23.150 | 32.391 | 9.241 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 30.000 | ‒ 18.407 | 11.593 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | ‒ 30.000 | ‒ 18.407 | 11.593 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 15.700 | ‒ 15.700 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 307 | 307 |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 23.150 | ‒ 20.157 | 2.993 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 30.000 | 18.416 | ‒ 11.584 |
Totaal financieringskasstroom | 6.850 | ‒ 17.134 | ‒ 23.984 |
Rekening-courant RHB 31 december 2022 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 23.980 | 27.957 | 3.977 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting is de gerealiseerde kasstroom bijna € 4 mln positiever. Dit is met name het gevolg van de positieve operationele kasstroom als gevolg van het hoger dienstenvolume en de ontwikkeling van de balansposten debiteuren en crediteuren. De investeringen bij de divisie Infra zijn substantieel lager als gevolg van de bedrijfsstrategie.
De € 15,7 mln eenmalige uitkering aan moederdepartement heeft betrekking op afroming als gevolg van het maximale eigen vermogen.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | |
Omschrijving generiek deel | |||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||
a. Basistarief werkplek VKA | |||||
b. Basistarief werkplek CW | 3.746 | 3.746 | 3.516 | 3.126 | 3.360 |
Tarieven/uur1 | |||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 101 | 137 | 136 | 135 | 135 |
b. Medior medewerker (bouw) | 80 | 114 | 112 | 111 | 111 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 69 | 102 | 100 | 99 | 99 |
Indicatoren | |||||
Aantal werkplekken VKA | |||||
Aantal werkplekken CW2 | 13.343 | 14.929 | 16.027 | 18.042 | 15.000 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)3 | 775 | 828 | 905 | 927 | 930 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 54% | 54% | 55% | 54% | 62,5% |
Saldo van baten en lasten (%)4 | 1,75% | 1,04% | 6,02% | 5,24% | 0,00% |
Ziekteverzuim | 4,4% | 3,7% | 4,8% | 6,3% | 4,0% |
Klanttevredenheid | 7,2 | 7,0 | 7,8 | 7,7 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties | 98,4% | 99,8% | 99,7% | 99,5% | 98,0% |
Aantal grote verstoringen5 | 4 | Max. 5 | |||
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten5 | 8,4 | 7,0 ‒ 7,5 | |||
Oplospercentage 1ste lijn helpdesk | 67% | 71% | 70% | 81% | 75% |
Basistarief werkplek CW
Middels de tarievennota is het basistarief werkplek CW vastgesteld op € 3.360. Door een hogere vraag naar werkplek services en de hierbij horende schaalvoordelen is het mogelijk gebleken een lager tarief te hanteren. Middels het addendum op de tarievennota is het tarief met € 234 per jaar verlaagd naar € 3.126.
Aantal werkplekken CW
Ten tijde van de ontwerpbegroting is gerekend met een gemiddeld aantal van 15.000 werkplekken CW. Vanwege de genoemde hogere vraag door verdere groei bij onze klanten is de realisatie eind 2022 van het aantal geleverde werkplekken 18.042 (gemiddeld 16.968).
Aantal interne FTE in % van het totale aantal FTE
In de realisatie is het aantal interne fte als percentage van het totale aantal fte lager dan ten opzichte van de begroting. Dit is het gevolg van de gestegen vraag naar ICT dienstverlening ten opzichten van de begroting en de krapte op de arbeidsmarkt waardoor de benodigde extra capaciteit is verkregen via externe inhuur.
Saldo van baten en lasten
DICTU heeft in 2022 een positief resultaat geboekt van € 18,5 mln.
Ziekteverzuim
Het gemiddelde ziekteverzuimpercentage kent een zorgelijke trend, die nauw wordt gemonitord en waar veel aandacht voor is. Het ziekteverzuim overall DICTU is 6,3% en ligt daarmee ondanks de versterkte zorg en aandacht ruim boven het streefgemiddelde van 4%. Een kleine positieve ontwikkeling is dat de stijging van het ziekteverzuim is afgevlakt en in het laatste kwartaal een daling toonde. Terugbrengen van het ziekteverzuim naar het streefgemiddelde van 4% blijft een aandachtspunt en is daarom ook expliciet opgenomen in het jaarplan 2023.
Klanttevredenheid
Ten opzichte van het in de begroting opgenomen doel is de gemeten klanttevredenheid hoger. In alle maanden is de realisatie hoger, waarbij 7.55 (oktober 2022) de laagste score is en 7.84 (augustus 2022) de hoogste.
Beschikbaarheid Applicaties
De beschikbaarheid van frontend-applicaties wordt gemeten door middel van tooling (BSM). Deze meting is per applicatie per maand over de beschikbaarstellingsperiode, exclusief de overeengekomen onderhoudsperioden.
Oplospercentage 1e lijn helpdesk
Dit percentage geeft weer hoeveel procent van de calls door de 1e lijn kan worden opgelost.