Base description which applies to whole site

4.8 Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando

Het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) ondersteunt de krijgsmacht in haar taken. Het DOSCO doet dit door te zorgen voor personele diensten, opleidingen, huisvesting, vastgoed, catering, beveiliging, bewaking, facilitaire zaken, gezondheidszorg, logistiek en transport. Het DOSCO voorziet zelf in die ondersteuning en koopt een deel van de producten en diensten in bij organisaties buiten het Ministerie van Defensie.

De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht. Het DOSCO kreeg voor 2023, net als de operationele commando's, een generieke gereedstellingsopdracht. DOSCO krijgt deze voor specialistische medische zorg en strategisch transport.

Het jaar 2023 was ook voor DOSCO een bewogen jaar waarin de krijgsmacht maximaal ondersteund is. Daarbij is snel en gericht ondersteuning vanuit geheel DOSCO geleverd. Ook de ondersteuning van DOSCO aan Oekraïne is onverminderd voortgegaan, onder meer met het leveren van diverse goederen, de opvang van ontheemden uit Oekraïne, behandeling van Oekraïense revalidanten en het opleiden van Oekraïense militairen. Net als in 2022 is de vraag naar transport fors gestegen, onder andere doordat er meer geoefend is maar ook bijvoorbeeld door de ondersteuning die Defensie biedt aan de Oostgrens van Europa. De formatie voor bewaken en beveiligen is hersteld en uitgebreid.

Het implementeren van de maatregelen uit de Defensienota is ook in 2023 voortgezet. Deze maatregelen vergroten vanuit de gehele defensieorganisatie de vraag naar ondersteuning vanuit DOSCO. Zo is de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie geoptimaliseerd, zodat beter invulling kan worden gegeven aan de behoeftes van de opdrachtgevers. Met initiatieven voor verdere robotisering en intelligente automatisering is ervoor gezorgd dat op een krappe arbeidsmarkt, de mens wordt ingezet voor het werk waar zij de grootste toegevoegde waarde heeft.

Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 8 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2019

2020

2021

2022

2023

2023

2023

Art.

Verplichtingen

1.401.191

1.541.365

1.238.835

1.331.844

1.592.958

1.338.383

254.575

         
 

Uitgaven

1.393.756

1.531.401

1.214.400

1.290.733

1.555.312

1.348.383

206.929

         
 

Apparaatsuitgaven

1.359.178

1.452.038

1.127.584

1.197.408

1.433.671

1.255.184

178.487

         

8.2

Apparaatsuitgaven

1.359.179

1.452.038

1.127.584

1.197.408

1.433.671

1.255.184

178.487

 

Personele uitgaven

771.503

774.498

857.609

866.280

952.839

949.816

3.023

 

Eigen personeel

581.098

604.573

617.054

661.840

693.773

750.441

‒ 56.668

 

Externe inhuur

26.031

27.498

22.006

23.509

29.269

4.035

25.234

 

Overige personele exploitatie

150.599

128.562

203.830

166.778

213.077

179.285

33.792

 

Attaches

13.774

13.865

14.719

14.153

16.720

16.055

665

 

Materiële uitgaven

587.676

677.540

269.975

331.128

480.832

305.368

175.464

 

Instandhouding infrastructuur

413.376

434.153

0

0

0

0

0

 

Instandhouding IT

0

28

0

0

0

0

0

 

Overige materiële exploitatie

168.563

238.698

266.685

325.172

473.972

298.084

175.888

 

Attaches

5.737

4.661

3.290

5.956

6.860

7.284

‒ 424

         
 

Programmauitgaven

34.577

79.363

86.816

93.325

121.641

93.199

28.442

         

8.1

Programmauitgaven

34.577

79.363

86.816

93.325

121.641

93.199

28.442

 

Opdrachten

133

11.737

152

184

224

0

224

 

Gereedstelling

133

76

152

184

224

0

224

 

Instandhouding materieel

0

11.661

0

0

0

0

0

 

Inkomensoverdrachten

34.444

67.626

86.664

0

0

0

0

 

Nationaal Fonds Ereschuld

34.444

67.174

85.922

0

0

0

0

 

Regeling Uitkering chroom 6 Defensie

0

452

742

0

0

0

0

 

(Schade)vergoeding

0

0

0

93.141

121.417

93.199

28.218

 

Schadevergoeding overig

0

0

0

10.547

7.425

8.239

‒ 814

 

Nationaal Fonds Ereschuld

0

0

0

82.193

113.628

81.109

32.519

 

Reservering schadevergoedingen Chroom-6 Defensie

0

0

0

401

364

3.851

‒ 3.487

         
 

Ontvangsten

89.784

90.346

58.178

74.696

77.985

68.995

8.990

De posten met een verschil groter dan € 10 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht.

Verplichtingen

In 2023 is voor een bedrag van € 254,6 miljoen meer aan verplichtingen aangegaan dan begroot. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne is er een hogere realisatie van de verplichtingen (€ 25,9 miljoen) binnen de Defensie Gezondheidsorganisatie (DGO). Dit betreft onder andere geneeskundige goederen die het DGO levert aan Oekraïne. Daarnaast is er verplichtingenbudget bijgesteld vanwege hogere uitgaven voor opleidingen en formatie (€ 25,0 miljoen), als gevolg van een hogere vulling van de formatie dan was geprognosticeerd. Het overige deel van € 190,6 miljoen hangt samen met hogere kasuitgaven die hieronder worden toegelicht.

Uitgaven

(Schade)vergoedingOp het budget schadevergoeding is € 28,2 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 32,5 miljoen meer is uitgegeven voor het Nationaal Fonds Ereschuld (NFE) voor betalingen aan veteranen die een beroep op dit fonds hebben gedaan. Er zijn dus meer betalingen gedaan dan begroot is. Voor het overige was sprake van € 3,5 miljoen lagere uitgaven voor uitkeringen in het kader van Chroom 6.

Personele uitgaven

De realisatie van de personele uitgaven is per saldo € 3,0 miljoen hoger dan begroot. Enerzijds is de realisatie hierop € 26,5 miljoen hoger als gevolg van hogere salarisuitgaven door het arbeidsvoorwaardenakkoord 2021-2023 en vanuit het CLAS zijn voor € 7,2 miljoen aan functies overgeheveld in het kader van Multi-Role Tanker Transport (MRTT) naar het DOSCO. Anderzijds is er ook minder uitgegeven. Mede door krapte op de arbeidsmarkt is er sprake van lagere personele vulling dan verwacht en is minder uitgegeven aan eigen personeel en juist meer aan externe inhuur (€ 27,3 miljoen). Aanvullend is ook € 46 miljoen overgeheveld naar elders op de begroting ter dekking van tegenvallers, onder andere voor energie en water vanwege de gestegen prijzen en voor de toegenomen vraag naar transport. Daarnaast is € 17,2 miljoen overgeheveld naar de Bestuursstaf voor de overdracht van de Diensten Geestelijke Verzorging (DGV), wat tot lagere uitgaven op dit begrotingsartikel heeft geleid.

Op het budget overige personele exploitatie is € 33,8 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een naheffing van € 23,7 miljoen die van de Belastingdienst ontvangen is in het kader van de werkkostenregeling. Daarnaast is er meer uitgegeven aan defensiebrede werving van nieuw personeel (€ 4 miljoen), onder andere door extra uitgaven in het kader van behouden, binden en inspireren (BBI) en zijn de uitgaven voor internationale verhuizingen van militairen hoger uitgevallen vanwege hogere tarieven (€ 3 miljoen).

Materiële uitgavenDe realisatie van de materiële uitgaven is per saldo € 175,5 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven voor transport als gevolg van de toegenomen vraag (€ 47,2 miljoen). Daarnaast vallen de uitgaven voor energie en water hoger uit door de gestegen prijzen (€ 118 miljoen), ondanks het feit dat Defensie het gasverbruik in 2023 met 7,7% heeft weten terug te dringen. Ook zijn de uitgaven voor schoonmaak gestegen onder andere door het afsluiten van een nieuw contract (€ 8,9 miljoen).

Licence