Het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) ondersteunt de krijgsmacht in haar taken. Het DOSCO doet dit door te zorgen voor personele diensten, opleidingen, huisvesting, vastgoed, catering, beveiliging, bewaking, facilitaire zaken, gezondheidszorg, logistiek en transport. Het DOSCO voorziet zelf in die ondersteuning en koopt een deel van de producten en diensten in bij organisaties buiten het Ministerie van Defensie.
De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht. Het DOSCO kreeg voor 2023, net als de operationele commando's, een generieke gereedstellingsopdracht. DOSCO krijgt deze voor specialistische medische zorg en strategisch transport.
Het jaar 2023 was ook voor DOSCO een bewogen jaar waarin de krijgsmacht maximaal ondersteund is. Daarbij is snel en gericht ondersteuning vanuit geheel DOSCO geleverd. Ook de ondersteuning van DOSCO aan Oekraïne is onverminderd voortgegaan, onder meer met het leveren van diverse goederen, de opvang van ontheemden uit Oekraïne, behandeling van Oekraïense revalidanten en het opleiden van Oekraïense militairen. Net als in 2022 is de vraag naar transport fors gestegen, onder andere doordat er meer geoefend is maar ook bijvoorbeeld door de ondersteuning die Defensie biedt aan de Oostgrens van Europa. De formatie voor bewaken en beveiligen is hersteld en uitgebreid.
Het implementeren van de maatregelen uit de Defensienota is ook in 2023 voortgezet. Deze maatregelen vergroten vanuit de gehele defensieorganisatie de vraag naar ondersteuning vanuit DOSCO. Zo is de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie geoptimaliseerd, zodat beter invulling kan worden gegeven aan de behoeftes van de opdrachtgevers. Met initiatieven voor verdere robotisering en intelligente automatisering is ervoor gezorgd dat op een krappe arbeidsmarkt, de mens wordt ingezet voor het werk waar zij de grootste toegevoegde waarde heeft.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Art. | Verplichtingen | 1.401.191 | 1.541.365 | 1.238.835 | 1.331.844 | 1.592.958 | 1.338.383 | 254.575 |
Uitgaven | 1.393.756 | 1.531.401 | 1.214.400 | 1.290.733 | 1.555.312 | 1.348.383 | 206.929 | |
Apparaatsuitgaven | 1.359.178 | 1.452.038 | 1.127.584 | 1.197.408 | 1.433.671 | 1.255.184 | 178.487 | |
8.2 | Apparaatsuitgaven | 1.359.179 | 1.452.038 | 1.127.584 | 1.197.408 | 1.433.671 | 1.255.184 | 178.487 |
Personele uitgaven | 771.503 | 774.498 | 857.609 | 866.280 | 952.839 | 949.816 | 3.023 | |
Eigen personeel | 581.098 | 604.573 | 617.054 | 661.840 | 693.773 | 750.441 | ‒ 56.668 | |
Externe inhuur | 26.031 | 27.498 | 22.006 | 23.509 | 29.269 | 4.035 | 25.234 | |
Overige personele exploitatie | 150.599 | 128.562 | 203.830 | 166.778 | 213.077 | 179.285 | 33.792 | |
Attaches | 13.774 | 13.865 | 14.719 | 14.153 | 16.720 | 16.055 | 665 | |
Materiële uitgaven | 587.676 | 677.540 | 269.975 | 331.128 | 480.832 | 305.368 | 175.464 | |
Instandhouding infrastructuur | 413.376 | 434.153 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Instandhouding IT | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige materiële exploitatie | 168.563 | 238.698 | 266.685 | 325.172 | 473.972 | 298.084 | 175.888 | |
Attaches | 5.737 | 4.661 | 3.290 | 5.956 | 6.860 | 7.284 | ‒ 424 | |
Programmauitgaven | 34.577 | 79.363 | 86.816 | 93.325 | 121.641 | 93.199 | 28.442 | |
8.1 | Programmauitgaven | 34.577 | 79.363 | 86.816 | 93.325 | 121.641 | 93.199 | 28.442 |
Opdrachten | 133 | 11.737 | 152 | 184 | 224 | 0 | 224 | |
Gereedstelling | 133 | 76 | 152 | 184 | 224 | 0 | 224 | |
Instandhouding materieel | 0 | 11.661 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | 34.444 | 67.626 | 86.664 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Fonds Ereschuld | 34.444 | 67.174 | 85.922 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regeling Uitkering chroom 6 Defensie | 0 | 452 | 742 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(Schade)vergoeding | 0 | 0 | 0 | 93.141 | 121.417 | 93.199 | 28.218 | |
Schadevergoeding overig | 0 | 0 | 0 | 10.547 | 7.425 | 8.239 | ‒ 814 | |
Nationaal Fonds Ereschuld | 0 | 0 | 0 | 82.193 | 113.628 | 81.109 | 32.519 | |
Reservering schadevergoedingen Chroom-6 Defensie | 0 | 0 | 0 | 401 | 364 | 3.851 | ‒ 3.487 | |
Ontvangsten | 89.784 | 90.346 | 58.178 | 74.696 | 77.985 | 68.995 | 8.990 |
De posten met een verschil groter dan € 10 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht.
Verplichtingen
In 2023 is voor een bedrag van € 254,6 miljoen meer aan verplichtingen aangegaan dan begroot. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne is er een hogere realisatie van de verplichtingen (€ 25,9 miljoen) binnen de Defensie Gezondheidsorganisatie (DGO). Dit betreft onder andere geneeskundige goederen die het DGO levert aan Oekraïne. Daarnaast is er verplichtingenbudget bijgesteld vanwege hogere uitgaven voor opleidingen en formatie (€ 25,0 miljoen), als gevolg van een hogere vulling van de formatie dan was geprognosticeerd. Het overige deel van € 190,6 miljoen hangt samen met hogere kasuitgaven die hieronder worden toegelicht.
Uitgaven
(Schade)vergoedingOp het budget schadevergoeding is € 28,2 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 32,5 miljoen meer is uitgegeven voor het Nationaal Fonds Ereschuld (NFE) voor betalingen aan veteranen die een beroep op dit fonds hebben gedaan. Er zijn dus meer betalingen gedaan dan begroot is. Voor het overige was sprake van € 3,5 miljoen lagere uitgaven voor uitkeringen in het kader van Chroom 6.
Personele uitgaven
De realisatie van de personele uitgaven is per saldo € 3,0 miljoen hoger dan begroot. Enerzijds is de realisatie hierop € 26,5 miljoen hoger als gevolg van hogere salarisuitgaven door het arbeidsvoorwaardenakkoord 2021-2023 en vanuit het CLAS zijn voor € 7,2 miljoen aan functies overgeheveld in het kader van Multi-Role Tanker Transport (MRTT) naar het DOSCO. Anderzijds is er ook minder uitgegeven. Mede door krapte op de arbeidsmarkt is er sprake van lagere personele vulling dan verwacht en is minder uitgegeven aan eigen personeel en juist meer aan externe inhuur (€ 27,3 miljoen). Aanvullend is ook € 46 miljoen overgeheveld naar elders op de begroting ter dekking van tegenvallers, onder andere voor energie en water vanwege de gestegen prijzen en voor de toegenomen vraag naar transport. Daarnaast is € 17,2 miljoen overgeheveld naar de Bestuursstaf voor de overdracht van de Diensten Geestelijke Verzorging (DGV), wat tot lagere uitgaven op dit begrotingsartikel heeft geleid.
Op het budget overige personele exploitatie is € 33,8 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een naheffing van € 23,7 miljoen die van de Belastingdienst ontvangen is in het kader van de werkkostenregeling. Daarnaast is er meer uitgegeven aan defensiebrede werving van nieuw personeel (€ 4 miljoen), onder andere door extra uitgaven in het kader van behouden, binden en inspireren (BBI) en zijn de uitgaven voor internationale verhuizingen van militairen hoger uitgevallen vanwege hogere tarieven (€ 3 miljoen).
Materiële uitgavenDe realisatie van de materiële uitgaven is per saldo € 175,5 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven voor transport als gevolg van de toegenomen vraag (€ 47,2 miljoen). Daarnaast vallen de uitgaven voor energie en water hoger uit door de gestegen prijzen (€ 118 miljoen), ondanks het feit dat Defensie het gasverbruik in 2023 met 7,7% heeft weten terug te dringen. Ook zijn de uitgaven voor schoonmaak gestegen onder andere door het afsluiten van een nieuw contract (€ 8,9 miljoen).