Base description which applies to whole site

Rijksinspectie Digitale Infrastructuur  (RDI)

Nederland is door digitalisering ingrijpend veranderd in de manier waarop wij communiceren en toegang hebben tot diensten en informatie. De digitalisering is in toenemende mate verweven geraakt met bijna alle aspecten van ons dagelijks leven en biedt grote kansen voor de maatschappij en economie. We zien een diepgaande maatschappelijke afhankelijkheid van digitalisering en tegelijkertijd een toename van dreigingen en potentiële verstoringen. De samenleving moet er op kunnen vertrouwen dat maatschappelijke vraagstukken rond de digitale infrastructuur tijdig worden gedetecteerd, risico’s worden gesignaleerd en belangen worden beschermd. Aan de digitalisering ligt een infrastructuur ten grondslag, die in toenemende mate digitaal is. Deze digitale infrastructuur is ons werkveld en wij zorgen ervoor dat de digitale infrastructuur beschikbaar, betrouwbaar en veilig te gebruiken is. 

Deze jaarverantwoording geeft u het inzicht in de financiële staat van het agentschap.

Tabel 63 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RDI voor het jaar 2023 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2022 (4)

Baten

    

- Omzet

69.597

73.943

4.346

65.763

waarvan omzet moederdepartement

39.568

41.229

1.661

35.296

waarvan omzet overige departementen

5.159

6.451

1.292

5.095

waarvan omzet derden

24.870

26.264

1.394

25.372

Rentebaten

0

943

943

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

297

297

108

Totaal baten

69.597

75.184

5.587

65.871

     

Lasten

    

Apparaatskosten

65.422

70.482

5.060

64.488

- Personele kosten

42.145

51.041

8.896

42.379

waarvan eigen personeel

32.495

37.935

5.440

32.236

waarvan inhuur externen

7.026

10.391

3.365

8.265

waarvan overige personele kosten

2.624

2.715

91

1.878

- Materiële kosten

23.277

19.440

‒ 3.837

22.109

waarvan apparaat ICT

0

120

120

79

waarvan bijdrage aan SSO's

13.841

14.814

973

17.732

waarvan overige materiële kosten

9.436

4.506

‒ 4.930

4.298

Rentelasten

100

135

35

29

Afschrijvingskosten

4.000

4.534

534

3.218

- Materieel

2.000

2.153

153

1.976

waarvan apparaat ICT

0

679

679

719

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

2.000

1.473

‒ 527

1.257

- Immaterieel

2.000

2.382

382

1.242

Overige lasten

75

4.126

4051

172

waarvan dotaties voorzieningen

75

‒ 250

‒ 325

152

waarvan bijzondere lasten

0

4.376

4.376

20

Totaal lasten

69.597

79.277

9.680

67.907

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 4.093

‒ 4.093

‒ 2.036

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 4.093

‒ 4.093

‒ 2.036

Tabel 64 Voorgestelde resultaatbestemming (bedragen x € 1.000)

Voorgestelde resultaatbestemming

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2022 (4)

(Voorgesteld het resultaat als volgt te verdelen)

    
     

Toevoeging/ onttrekking:

    

- Pok/ Wau

0

‒ 5.312

‒ 5.312

‒ 1.450

- Exploitatiereserve

0

1.219

1.219

‒ 586

Saldo van baten en lasten

0

‒ 4.093

‒ 4.093

‒ 2.036

Toelichting op het saldo van baten en lasten

Het boekjaar 2023 is afgesloten met een resultaat van ‒ € 4,1 mln. Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en het programma Werk aan Uitvoering (WaU) zijn middelen vrijgemaakt ter versterking van uitvoeringsorganisaties. Na verrekening van deze kosten met die gelden (zie onderstaande tabel) zien we een positief resultaat bij de RDI van € 1,2 mln (inclusief resultaat Caribisch Nederland van € 0,1 mln).

Tabel 65 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2023

Realisatie 2023

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2022

Structurele bijdragen moederdepartement

    

Beleidsopdrachten

12.438

9.605

‒ 2.833

8.520

Toezichttaken

23.117

23.260

143

16.916

Subtotaal structurele bijdragen

35.555

32.865

‒ 2.690

25.436

     

Incidentele bijdragen

    

Projecten

4.013

8.364

4.351

9.860

Subtotaal projecten

4.013

8.364

4.351

9.860

     

Totaal omzet moederdepartement

39.568

41.229

1.661

35.296

Toelichting op de baten

In 2023 heeft het agentschap ten opzichte van de vastgestelde begroting een hoger aantal projecten (uitgedrukt in omzet) voor beleidsdirecties uitgevoerd, zoals het project 3,5 GHZ. Overige voorbeelden van projecten zijn 2,6 GHz verdeelbeleid, Artificial Intelligence en Digitaal Veilige Apparatuur.

Tabel 66 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2023

Realisatie 2023

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2022

Ministerie van Defensie

1.473

1.432

‒ 41

1.432

Ministerie van I&W

1.124

1.196

72

1.098

Ministerie van J&V

632

660

28

614

Ministerie van OC&W

65

69

4

64

Ministerie VWS

0

119

119

48

Ministerie van BZK

1.865

2.975

1.110

1.839

Totaal omzet overige departementen

5.159

6.451

1.292

5.095

Tabel 67 Omzet derden (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2023

Realisatie 2023

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2022

Vergunninghouders en overige

22.891

24.259

1.368

23.682

- landelijke exclusieve vergunningen (exclusief omroep)

3.235

3.338

103

3.239

- vergunningen met algemene planning met regionaal bereik

2.484

2.695

211

2.684

- vergunningen met individuele planning met regionaal bereik

3.353

3.644

291

3.486

- Vergunning regionale planning tijdelijk gebruik

664

540

‒ 124

411

- omroep

5.624

6.019

395

5.416

- vergunningen straalverbindingen

1.958

1.918

‒ 40

2.847

- registratie RZAM en Maritiem

3.114

3.321

207

3.142

- certificaten

432

626

194

480

- eindapparaten

2.027

2.158

131

1.977

Satellietoperators

643

618

‒ 25

649

CN

1.235

1.375

140

1.027

Hercontrole meetinstrumenten

51

12

‒ 39

14

Diversen / verlengingen overdracht

50

0

‒ 50

0

     

Totaal omzet derden

24.870

26.264

1.394

25.372

De omzet derden is ten opzichte van de begroting 5% hoger. Dit is in overeenstemming met de tariefbijstelling van 5% zoals opgenomen in de Regeling Vergoedingen ten opzichte van de loon- en prijscompensatie in de begroting.

Rentebaten

De rentebaten zijn ten opzichte van de begroting hoger. Dit komt doordat de rentepercentages die de RDI ontvangt op het saldo rekening courant in 2023 ten opzichte van de prognose zijn toegenomen.

Bijzondere baten

De realisatie bestaat uit de restwaarde op afgeschreven auto’s bij verkoop en diverse kleinere incidentele posten.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraagt 424,3 fte (begroot: 391,4 fte). De gerealiseerde gemiddelde loonsom (intern- en extern personeel) is 13% hoger dan de begroting door CAO loonbijstellingen, waardering toename saldo verlofrechten (wettelijk- en IKB verlof) en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch personeel (hogere schalen) vergen. De overige personele kosten voor onder andere de binnen- en buitenlandse dienstreizen en opleidingen zijn in overeenstemming met de vastgestelde begroting.

Materiële kosten

De materiele kosten zijn in overeenstemming met de begroting uitgezonderd de materiele budgetten (diensten derden) voor de uitvoering van de structurele en incidentele taken moeder en overige departementen. Het verschil op de post bijdrage SSO in realisatie ten opzichte van 2022 komt door een vrijval vanuit de ICT op onderhanden werk.

Overige lasten

Er is op basis van een door M&I Partners uitgevoerd onderzoek met betrekking tot het zaaksysteem GENIUS een bijzondere waardevermindering doorgevoerd van € 4,3 mln op de balanspost immateriële vaste activa.

Tabel 68 Balans per 31 december 2023 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2023

Balans 2022

Activa

  

Vaste activa

13.066

15.139

Materiële vaste activa

8.131

5.965

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

6.267

3.993

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

1.864

1.972

Immateriële vaste activa

4.935

9.174

Vlottende activa

31.564

27.506

Voorraden en onderhanden projecten

0

0

Debiteuren

1.420

1.995

Overige vorderingen en overlopende activa

1.917

556

Liquide middelen

28.227

24.955

Totaal activa

44.630

42.645

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

4.801

3.041

Exploitatiereserve

2.247

2.693

Bestemmingsreserve

1.335

934

Onverdeeld resultaat

1.219

‒ 586

Voorzieningen

643

637

Langlopende schulden

11.391

11.978

Leningen bij het Ministerie van Financiën

11.391

11.978

Kortlopende schulden

27.795

26.989

Crediteuren

1.420

3.141

Belastingen en premies sociale lasten

5

1

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

4.372

3.847

Overige schulden en overlopende passiva

21.998

20.000

Totaal passiva

44.630

42.645

Activa

Materiële vaste activa

De toename in materiële vaste activa van € 2,2 mln wordt verklaard door de investeringen van het agentschap in specifieke meet- en analyse apparatuur.

Immateriële vaste activa

Zie overige lasten.

Debiteuren

De post debiteuren is in 2023 met 29% afgenomen. Dit komt door het met goed gevolg hebben kunnen doorlopen van een aantal omvangrijke incassozaken.

Overige vorderingen en overlopende activa

De toename ten opzichte van 2022 op deze post komt door het bedrag aan nog te ontvangen rentebaten 2023 van € 0,9 mln.

Liquide middelen

De post liquide middelen is in omvang toegenomen. Die toename wordt verklaard door de stijging van de voorzieningen wettelijk verlof en IKB van in totaal € 2,0 mln.

Passiva

Tabel 69 Vermogensontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

1. Eigen vermogen per 1/1

‒ 497

‒ 464

2.011

3.041

1.a Bestemmingsreserve

0

0

934

401

2. Saldo van baten en lasten

‒ 1.824

‒ 268

‒ 586

1.219

3. Directe mutaties in het eigen vermogen

1.857

2.743

682

140

‒ 3a uitkering aan moederdepartement

0

0

‒ 26

0

‒ 3b bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen

1.128

2.187

0

0

‒ 3c overige mutaties

729

556

708

140

4. Eigen vermogen per 31/12

‒ 464

2.011

3.041

4.801

De exploitatiereserve van het agentschap na resultaatsbestemming 2022 bedraagt € 2,2 mln. Het resultaat bij het agentschap in 2023 bedraagt, na verrekening Caribisch Nederland (CN) ad € 0,1 mln, € 1,2 mln. Het voornemen is om dit resultaat toe te voegen aan de exploitatiereserve. Het eigen vermogen heeft, exclusief bestemmingsreserve, een omvang van € 3,5 mln (maximum: € 3,3 mln).

De omvang van de post ‘Te verrekenen met CN’ na resultaatsbestemming 2022 bedraagt € 0,6 mln. Het voornemen is om het resultaat CN ad € 0,1 mln te verrekenen met genoemde post, waarmee deze ultimo 2023 op € 0,6 mln uitkomt.

Voor de POK/WaU- gelden is er bij RDI met toestemming van het Ministerie van Financiën een bestemmingsreserve gevormd. RDI heeft in 2023 middelen ontvangen van het moederdepartement voor € 5,7 mln. Na aftrek van de ten behoeve hiervan gemaakte kosten in 2023 ten bedrage van € 5,3 mln resteert er ultimo 2023 een bestemmingsreserve van € 1,3 mln.

Voorzieningen

Tabel 70 Verloop en stand van de voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde 1-1-2023

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde 31-12-2023

Ambtsjubilea

637

6

0

0

643

Totaal

637

6

0

0

643

Leningen bij het Ministerie van Financiën

Voor de investeringen in vaste activa leent het agentschap bij het Ministerie van Financiën.

Kortlopende schulden

De omvang van de post crediteuren is significant afgenomen. Er is met succes bijgestuurd om het effect van de naamwijziging van het agentschap met ingang van 1 januari 2023 op de post crediteuren in te lopen. Het agentschap heeft in 2023 92,0% (norm 95%) van de facturen binnen de termijn betaald. De post Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën bestaat uit de aflossingen op de lopende leningen bij het Ministerie van Financiën 2024. 

Tabel 71 Kasstroomoverzicht over het jaar 2023 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2023 + stand depositorekeningen

13.457

24.955

11.498

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

69.597

74.398

4.801

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 65.597

‒ 74.054

‒ 8.457

2.

Totaal operationele kasstroom

4.000

343

‒ 3.657

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 5.750

‒ 2.461

3.289

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 5.750

‒ 2.461

3.289

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

5.452

5.452

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 5.269

‒ 3.847

1.422

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

5.750

3.785

‒ 1.965

4.

Totaal financieringskasstroom

481

5.390

4.909

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2023 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln.

12.187

28.227

16.040

Toelichting kasstroomoverzicht

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

In 2023 heeft het agentschap voor een bedrag van € 2,5 mln geïnvesteerd in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur en antennes en in immateriële vaste activa voor onder meer het zaaksysteem GENIUS.

Financieringsstroom

Het agentschap heeft in 2023 middelen ontvangen van het moederdepartement voor een bedrag van € 5,7 mln: € 1,5 mln voor het programma Tii en € 4,2 mln voor het programma WAU. Voor de financiering van de begrote investeringen is een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Tabel 72 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2023
 

Realisatie

   

Vastgestelde begroting

Omschrijving generiek deel

2020

2021

2022

2023

2023

Kostprijzen per product (reële stijging Regeling Vergoedingen)

7,40%

1,04%

3,85%

0,00%

0,00%

Tarieven/uur (Reële stijging

5,66%

1,59%

3,53%

0,00%

0,00%

FTE-totaal (excl. Externe inhuur

310,7

323,2

338,3

377,1

352,3

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 3%

0%

‒ 3%

‒ 5%

0%

Personeelkosten per FTE

€ 100.046

€ 100.342

€ 103.612

€ 114.571

€ 100.958

Toelichting

Personeelskosten per FTE / Kosten inhuur externen

De gerealiseerde gemiddelde personeelskosten per FTE zijn circa 13% hoger dan de vastgestelde begroting. Doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch (extern) personeel vergen stijgen de kosten per FTE. Daarnaast stijgen de kosten door het opbouwen van het IKB-spaarverlof en overige CAO wijzigingen. Het percentage externe inhuur uitgedrukt in euro’s bedraagt 21% (begroot 18%).

Licence