Artikelnummer | Artikelnaam | Maatregel | Verplichtingen 2023 | Uitgaven 2023 | Ontvangsten 2023 | Relevante Kamerstukken |
---|---|---|---|---|---|---|
5 | Werkloosheid | Werktijdverkorting | N.v.t | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
7 | Kinderopvang | Kinderopvangtoeslag voor Oekraïnse ontheemden | 4.200 | 4.200 | N.v.t. | |
10 | Tegemoetkoming ouders | Kinderbijslag voor Oekraïnse ontheemden | 18.514 | 18.514 | N.v.t. | |
10 | Tegemoetkoming ouders | Kindgebonden budget voor Oekraïnse ontheemden | 31.000 | 31.000 | N.v.t. |
WW
Door de oorlog in Oekraïne werd verwacht dat meer bedrijven aanspraak zouden maken op de regeling werktijdverkorting. In de praktijk bleek dit niet het geval, waardoor uiteindelijk geen aanvullende middelen voor werktijdverkorting nodig waren.
KOT
De doelgroep van ouders die aanspraak kunnen maken op de kinderopvangtoeslag (KOT) is verbreed, zodat ook een ouder met een partner buiten de EU aanspraak kan maken op de KOT voor de opvang in Nederland, mits voldaan wordt aan de overige voorwaarden. Door deze maatregel maken Oekraïense ontheemden die gevlucht zijn met hun kinderen, maar waarvan de partner nog (noodgedwongen) in Oekraïne verblijft, aanspraak op KOT indien zij in Nederland gaan werken.
AKW
Oekraïense ontheemden maken, indien zij werken, aanspraak op kinderbijslag.
WKB
Oekraïense ontheemden maken, indien zij werken, aanspraak op kindgebonden budget.