Base description which applies to whole site

Bijlage 4: Inhuur Externen

Tabel 80 Inhuur Externen (bedragen x € 1.000)
 

Kern

RIVM

CBG

CIBG

Totaal

      

Programma- en apparaatskosten

     

1. Interim-management

986

14.093

125

0

15.204

2. Organisatie- en Formatieadvies

794

7.311

0

0

8.105

3. Beleidsadvies

10.093

1.073

0

0

11.166

4. Communicatieadvisering

6.684

3.845

0

0

10.529

Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4)

18.557

26.322

125

0

45.004

5. Juridisch Advies

11.616

1.185

0

34

12.835

6. Advisering opdrachtgevers automatisering

54.356

40.135

0

16.070

110.561

7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie

21.695

5.533

0

1.180

28.408

(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7)

87.667

46.853

0

17.284

151.804

8. Uitzendkrachten (formatie & piek)

2.763

4.879

6.468

3.960

18.070

Ondersteuning bedrijfsvoering

2.762

4.879

6.468

3.960

18.070

Totaal uitgaven inhuur externen

108.986

78.055

6.593

21.245

214.878

      

Kosten ambtelijk personeel*

352.965

220.550

48.652

32.746

654.913

      
      

Percentages externe inhuur

23,6%

26,0%

11,9%

39,3%

24,7%

Verklaring overschrijding norm 10% externe inhuur

VWS heeft in 2023 24,7% van de personele uitgaven besteed aan de inhuur van externen. Dit is een overschrijding van de zogenaamde Roemer-norm, te weten 14,7%-punt (de norm bedraagt 10%). Als gevolg van tijdelijkheid van opdrachten in verband met COVID-19 en benodigde specialistische (IT) kennis hebben RIVM, CIBG, aCBG en directies uit het VWS-kerndepartement te maken gehad met relatief hoge uitgaven voor externe inhuur.

Voor het VWS-kerndepartement zijn de uitgaven aan externe inhuur gedaan ten behoeve van de (door)ontwikkeling van diverse bedrijfsvoering activiteiten, zoals de verbetering Informatiebeveiliging, Informatiehuishouding en ICT expertise voor projecten en programma’s. Omdat deze (door)ontwikkeling veelal vraagt om specialistische kennis en deze kennis niet structureel nodig is, is gekozen voor de inzet van extern personeel voor specifieke onderwerpen. Ook is een deel van de inhuur te verklaren doordat reguliere werving van vacatures in de huidige (krappe) arbeidsmarkt vaak niet direct succesvol verloopt. Omdat het lopende activiteiten betrof, is hiervoor ter overbrugging gekozen voor tijdelijke externe inhuur.

Voor een toelichting op de overschrijding van de norm van 10% op externe inhuur van de agentschappen wordt verwezen naar C. Jaarrekening 9. Jaarverantwoording agentschap per 31 december 2023.

Inhuur externen buiten raamovereenkomsten

In onderstaande tabel wordt weergegeven in hoeveel gevallen in 2023 door het Ministerie van VWS buiten de raamovereenkomsten om externe krachten zijn ingehuurd boven het voor de organisaties van het rijk afgesproken maximumuurtarief van € 225 (exclusief BTW).

Tabel 81 Inhuur externen buiten raamovereenkomst
 

2023

Aantal overschrijdingen maximumuurtarief

24

Toelichting

Het betreft 8 personen voor Rividis, 9 personen voor Pallas en 7 personen voor WJZ.

Verklaring overschrijding maximumtarief

In 2022 is 24 keer boven het maximumtarief ingehuurd. De overschrijding van het inhuurtarief bij het Programma Rividis (Programmadirectie Verkoop Intravacc B.V.) hangt samen met de ondersteuning bij de verkoop van Intravacc B.V. Het gaat hierbij om de inhuur van specialistische kennis die binnen het ministerie van VWS niet aanwezig is en die in de adviesmarkt maar door enkele grote internationale advies- en accountancy bureaus geleverd kan worden. Dit betreft een voor VWS uitzonderlijk traject, namelijk het aan een externe partij verkopen van een beleidsdeelneming. De tweede overschrijding van het maximumtarief vond plaats bij Programmadirectie Medische Isotopen.

Het betreft inhuur in het kader van de aankoop van de aandelen en het verstrekken van leningen. Hierbij gaat het om specialistische kennis die binnen het ministerie van VWS niet aanwezig is. De hiervoor gebruikelijke markttarieven zijn hoger dan het maximumtarief van € 225. De derde overschreiding vond plaats bij WJZ. Dit betreft specialistische kennis die binnen het ministerie van VWS niet beschikbaar was. Het betreft hier inhuur voor de juridische bijstand (door advocaten) in verband met vaccinatieclaims».

Licence