Base description which applies to whole site

BIJLAGE 2

WETGEVING

1. In het afgelopen parlementaire jaar tot stand gekomen wetten

Wetvan 1 oktober 1998, houdende voorzieningen betreffende de totstandbrenging en de exploitatie van een vaste oeververbinding onder de Westerschelde door een naamloze vennootschap (Tunnelwet Westerschelde) (Stb. 1998, 600).

Strekking:

Doel van deze wet is machtiging te verlenen voor het oprichten van een naamloze vennootschap (NV), die de tunnel onder de Westerschelde (tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk) tot stand zal brengen, in stand zal houden en zal exploiteren. De weg door de tunnel wordt openbaar in de zin van de Wegenwet. Onderhavige wet bevat daarom enkele bepalingen die – overigens begrensde – exploitatie door de NV mogelijk maken. Voor het gebruik van de tunnel moet een vergoeding betaald worden.

Stand van zaken:

De wet is op 23 oktober 1998 in werking getreden.

Wetvan 3 juni 1999, houdende wijziging van enige bepalingen van de Waterschapswet (eerste tranche) (Stb. 1999, 276).

Strekking:

Het bieden van een reeks oplossingen voor de meest urgente problemen in de uitvoeringspraktijk van de wet, o.m. op het gebied van overdracht van waterstaatswerken, de zittingsduur, de waarneming van de voorzitter en de regeling van de verontreinigingsheffing. De wetswijziging is tevens de eerste tranche van de herziening van de Waterschapswet.

Stand van zaken:

De wet is op 7 juli 1999 in werking getreden, met uitzondering van artikel I, onderdeel FF, dat in werking treedt op 1 januari 2000 en van artikel I, onderdeel HH, dat in werking treedt op 1 januari 2001.

Wetvan 19 oktober 1998, houdende regels inzake de telecommunicatie (Telecommunicatiewet) (Stb. 1998, 610).

Strekking:

De wet strekt – ter implementatie van een groot aantal richtlijnen – ertoe de telecommunicatiemarkt volledig te liberaliseren. Het betreden van deze markt is daarmee nagenoeg vrij geworden. Een beperkt aantal regels wordt gegeven op het terrein van toegang tot de markt, het gedrag op de markt en de bescherming van maatschappelijke belangen. De OPTA zorgt ervoor dat de «marktregels» worden nageleefd en treedt in een aantal gevallen op als scheidsrechter. De wet leidt tevens tot wijziging van de Mediawet en enkele andere wetten.

Stand van zaken:

De wet is op 15 december 1998 in werking getreden.

Wetvan 10 december 1998 tot wijziging van de Ontgrondingenwet (verbreding heffingsdoeleinden) (Stb. 1999, 13).

Strekking:

Verbreding bestemmingsmogelijkheden provinciale heffing (bieden van compensatie in verband met ingrijpende ontgrondingen, alsmede schadevergoedingen).

Stand van zaken:

De wet treedt in werking op een bij Koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Wetvan 24 december 1998 procedures vijfde baan Schiphol (Stb. 1999, 17).

Strekking:

De wet strekt ertoe de aanleg van de vijfde baan Schiphol te versnellen.

Stand van zaken:

Deze wet is met ingang van 27 januari 1999 in werking getreden.

Wetvan 29 april 1999, houdende wijziging van de Wet Luchtverkeer (luchtvaartuigen en vluchtuitvoering) (Stb. 1999, 235).

Strekking:

Deze wet combineert de deelprojecten 1, 3 en 5 van de herziening van de Luchtvaartwet. Deelproject 1 ziet toe op de herziening van het brevet- en examenstelsel, deelproject 3 op luchtwaardigheid en deelproject 5 op vluchtuitvoering.

Stand van zaken:

Delen van deze wet zijn op 1 juli 1999 in werking getreden. Een deel volgt op 1 oktober 1999. Zie KB van 21 juni 1999 (Stb. 1999, 263). De overige delen zullen in werking treden op een bij KB te bepalen tijdstip.

2. Bij het parlement aanhangige wetsvoorstellen

Voorstel van Rijkswet houdende de instelling van een exclusieve economische zone van het Koninkrijk (Kamerstukken 1997/98, 25 446 (R 1594)).

Strekking:

Het voorstel van Rijkswet beoogt de instelling van een exclusieve economische zone van het Koninkrijk in Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba. In zijn exclusieve economische zone heeft de kuststaat onder meer extra bevoegdheden, met name op het gebied van de handhaving van de lozingsvoorschriften voor de scheepvaart. De Minister van Buitenlandse Zaken is de eerste ondertekenaar.

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel is op 25 mei 1999 door de Eerste Kamer aanvaard en zal in juli 1999 in het Staatsblad worden gepubliceerd.

Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet havenstaatcontrole in verband met de totstandkoming van richtlijn nr. 98/25/EG van de Raad van de Europese Unie van 27 april 1998 (PbEG L 133) houdende wijziging van richtlijn nr. 95/21/EG van de Raad van de Europese Unie van 19 juni 1995 betreffende de naleving, met betrekking tot de schepen die gebruik maken van havens in de Gemeenschap en varen in de onder de jurisdictie van de lid-staten vallende wateren, van internationale normen op het gebied van de veiligheid van schepen, voorkoming van verontreiniging en leef- en werkomstandigheden aan boord (havenstaatcontrole (kamerstukken II 1998/99, 26 383).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe de Wet havenstaatcontrole te wijzigen ter implementatie van de genoemde wijzigingsrichtlijn. De wijziging heeft in het bijzonder betrekking op de speciale regels die worden ingevoerd voor schepen die worden aangehouden of waarvan de aanhouding elders wordt opgeheven en die vervolgens uit Nederlandse havens moeten worden geweerd, bij het niet voldoen aan de International Safety Management Code (ISM-code).

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel is op 3 juni 1999 door de Tweede Kamer aanvaard en zal naar verwachting in juli 1999 in werking kunnen treden.

Wetsvoorstel tot wijziging van de Binnenschepenwet (kamerstukken II 1998/99, 26 583).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe de vaarbewijsplicht uit te breiden tot de Rijn, de Waal en de Lek, alsmede tot het aanpassen van de voorschriften met betrekking tot de afgifte vanvaarbewijzen. Tevens moet de Binnenschepenwet gewijzigd worden in verband met deimplementatie van de richtlijn inzake de harmonisatie van de voorwaarden tot afgifte vannationale vaarbewijzen.

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel is op 8 juni 1999 ingediend bij de Tweede Kamer.

Wetsvoorstel 26 363 wijziging van de Postwet en enige nadere wetten in verband met richtlijn nr 97/67/EG van het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 december 1997 betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de interne markt voor postdiensten in de Gemeenschap en de verbetering van de kwaliteit van de dienst, en een aantal wetstechnische wijzigingen.

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe om richtlijn nr. 97/67/EG (Pbeg 1997, L15) te implementeren in de postale regelgeving, en om in verband met deze richtlijn de Postwet te wijzigen ter bevordering van de liberalisering van de postmarkt.

Stand van zaken:

De nota naar aanleiding van het verslag is bij brief van 9 juni 1999 aan de Voorzitter van de TK aangeboden.

Algehele herziening van de Luchtvaartwet.

Strekking:

Modernisering van de Luchtvaartwet, waarbij één nieuwe wet ontstaat, opgezet als aanbouwwet van de Wet Luchtverkeer.

* deelproject 3 (luchtwaardigheid)

Strekking:

Dit deelproject voorziet in een vergroting van de efficiëntie van de regels over luchtwaardigheid alsmede aanpassing van de regels hierover aan de regelgeving die in JAA (Joint Aviation Authorities)-verband tot stand is gekomen. Het wetsvoorstel gecombineerd met het wetsvoorstel deelproject 5 ligt voor bij de Tweede Kamer.

* deelproject 5 (vluchtuitvoering) (Kamerstuknummer 26 336 )

Strekking:

Dit deelproject voorziet in een aanscherping van de regels over vluchtuitvoering door middel van aanpassing van deze regels aan de regelgeving die in JAA (Joint Aviation Authorities)-verband tot stand zijn gekomen. Daarnaast wordt een wettelijke basis voor de vergunning tot vluchtuitvoering gecreëerd.

Stand van zaken:

Het wetsvoorstel inzake deelproject 3 gecombineerd met het wetsvoorstel deelproject 5 ligt bij de Tweede Kamer. Inwerkingtreding zal bij koninklijk besluit plaatsvinden.

Wetsvoorstel ter implementatie evaluatie Luchtverkeersbeveiligingsorganisatie (LVB) (Kamerstuknummer 26 287).

Strekking:

De wet strekt ertoe de bevoegdheden van de Minister van Verkeer en Waterstaat ten aanzien van de Luchtverkeersbeveiligingsorganisatie aan te scherpen.

Stand van zaken en planning:

Op 24 juni 1999 is het voorstel aan de Eerste Kamer gezonden.

Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet personenvervoer voor het taxivervoer (deregulering taxivervoer) (Kamerstuknummer 25 910).

Strekking:

Liberalisering van het taxivervoer.

Stand van zaken en planning:

Verslag Tweede Kamer 12 augustus 1998. Nota naar aanleiding van het verslag in voorbereiding.

Aangeboden aan EK 02-07-1999. Inwerkingtreding wordt verwacht in de loop van 1999.

Wetsvoorstel houdende vervanging van hoofdstuk IV van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren (Kamerstuknummer 26 367).

Strekking:

Vereenvoudiging en verbetering van de systematiek, alsmede codificatie van de heffingspraktijk en jurisprudentie. Voorts een nieuw tarief voor de verontreinigingsheffing rijkswateren en een experimenteerartikel voor het «waterspoor».

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel is op 31 december 1998 ingediend bij de Tweede Kamer. Verslag TK 22-03-1999. Nota n.a.v. het verslag + nota van wijziging in voorbereiding. Gestreefd wordt naar inwerkingtreding per 1 januari 2000.

Wijziging van de Spoorwegwet ter implementatie van richtlijn 96/48/EG (Kamerstuknummer 26 351).

Strekking:

De wijziging strekt tot implementatie van richtlijn 96/48/EG betreffende de interoperabiliteit van het transeuropees hogesnelheidsspoorwegsysteem. De richtlijn beoogt het bepalen van essentiële eisen en technische specificaties voorzover deze nodig zijn om de interoperabiliteit te verzekeren op het gebied van infrastructuur, energie, besturing en seingeving en rollend materiaal.

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel is op 17 december 1998 bij de Tweede Kamer ingediend. Plenaire behandeling EK 6 juli 1999. Inwerkingtreding is voorzien omstreeks september 1999.

Herziening wetgeving personenvervoer n.a.v. het kabinetsstandpunt Brokx/De Boer omtrent stads- en streekvervoer en inzake besloten busvervoer (Wet personenvervoer 2000) (Kamerstuknummer 26 456).

Strekking:

De herziening geeft uitvoering aan het kabinetsstandpunt bij het advies van de commissie Brokx over marktwerking in het openbaar vervoer. De herziene wet zal ondermeer regels geven over het aanbesteden van openbaar vervoernetwerken en van aanvullende openbaar vervoercontracten en over tariefvrijheid en differentiatie in combinatie met een nieuw systeem voor rijksbijdrage van de exploitatie van openbaar vervoer.

Stand van zaken en planning:

Een implementatienota is 5 november 1996 aan de Tweede Kamer aangeboden (25 088). Dit wetsontwerp is aangeboden aan de Tweede Kamer op 25 maart 1999. Verslag Tweede Kamer eerste week juli 1999. Geplande inwerkingtreding 1 september 2000.

Wet rekeningrijden.

Zie de bijlage bij de memorie van toelichting bij de begroting van het Ministerie van Financiën.

Wijziging van de Tracéwet (eerste tranche) (Kamerstuknummer 26 343).

Strekking:

Het verwerken van de resultaten van de evaluatie; verdere versnelling en vereenvoudiging van de besluitvormingsprocedure.

Stand van zaken en planning:

Op 14 december 1998 aangeboden aan de Tweede Kamer. Verslag TK 29 maart 1999. Nota naar aanleiding van het verslag in voorbereiding.

Wijziging Wegenverkeerswet 1994 (Gecontroleerde afgifte en inname kentekenplaten) (Kamerstuknummer 26 138).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt tot invoering van een systeem van gecontroleerde afgifte en inname van kentekenplaten, dat onder meer voorziet in een erkenningsregeling voor fabrikanten van kentekenplaten en in een legitimatieplicht bij de aanvraag van kentekenplaten.

Stand van zaken en planning:

Op 1 juli 1998 aangeboden aan de Tweede Kamer. Nota naar aanleiding van het verslag uitgebracht op 17 maart 1999. Plenaire behandeling TK 2 juni 1999.

Wijziging Wet beheer Rijkswaterstaatswerken en enige andere wetten (Kamerstuknummer 26 584).

Strekking:

Een wettelijke voorziening voor beheer van rijksrivieren en uitvoering van rijksrivierwerken; vervanging van de Rivierenwet.

Stand van zaken en planning:

Op 8 juni 1999 aangeboden aan de Tweede Kamer. In werkingtreding eerste kwartaal 2000.

3. In voorbereiding zijnde wetsvoorstellen

a. Wetsvoorstellen met prioriteit

Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen, de Wet verontreiniging zeewater, de Scheepvaartverkeerswet en de Wet op de economische delicten in verband met de instelling van de Nederlandse exclusieve economische zone en enkele andere onderwerpen.

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe om onder meer in de Wet voorkoming verontreiniging door schepen uitvoering te geven aan de extra handhavingsmogelijkheden door havenstaten en kuststaten die het VN Zeerechtverdrag biedt bij de instelling van een exclusieve economische zone. Het wetsvoorstel houdt nauw verband met het voorstel van Rijkswet houdende de instelling van een exclusieve economische zone van het Koninkrijk. Het wetsvoorstel brengt voorts rijksvaartuigen onder de werking van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen, en verruimt de mogelijkheid om de erkende klassebureaus in te schakelen bij het onderzoek van schepen ter verkrijging van een op grond van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen vereist certificaat. In dit opzicht dient de regeling tevens ter implementatie van richtlijn nr. 94/57/EG van de Raad van de Europese Unie van 22 november 1994 inzake gemeenschappelijke voorschriften en normen voor met de inspectie en controle van schepen belaste organisaties en voor de desbetreffende werkzaamheden van maritieme instanties (Pb EG L 319).

Stand van zaken en planning:

De Raad van State heeft advies uitgebracht. De indiening bij de Tweede Kamer wordt verwacht in het vierde kwartaal van 1999.

Wetsvoorstel houdende regels met betrekking tot de productie en keuring van uitrusting voor zeeschepen (Wet scheepsuitrusting).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe ter implementatie van richtlijn nr. 96/98/EG van de Raad van de Europese Unie van 20 december 1996 inzake uitrusting van zeeschepen (PbEG 1997 L 46) regels te stellen met betrekking tot de productie en keuring van uitrusting voor zeeschepen.

Stand van zaken en planning:

Het advies van de Raad van State is ontvangen en het nader rapport is in voorbereiding. Indiening bij de Tweede Kamer is voorzien voor het derde kwartaal van 1999.

Voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Schepenwet in verband met de totstandkoming van de Wet scheepsuitrusting.

Strekking:

Het voorstel van Rijkswet strekt ertoe de Schepenwet te wijzigen in verband met de totstandkoming van de Wet scheepsuitrusting.

Stand van zaken en planning:

Het advies van de Raad van State is ontvangen en het nader rapport is in voorbereiding. Indiening bij de Tweede Kamer is voorzien voor het derde kwartaal van 1999.

Wijziging Telecommunicatiewet.

Strekking:

Het aanbrengen van wetstechnische aanpassingen alsmede wijzigingen die een gevolg zijn van toezeggingen aan het parlement. Tevens voltooiing van implementatie van richtlijn 95/47/EG inzake het gebruik van normen voor het uitzenden van televisiesignalen.

Stand van zaken:

Aanbieding aan Ministerraad in najaar 1999

Intrekking van de Radio-Omroep-Zender-Wet 1935.

Strekking:

Intrekking van de Radio-Omroep-Zender-Wet 1935 met het oog op de privatisering.

Stand van zaken:

Het wetsvoorstel is in het tweede kwartaal van 1999 aangeboden aan de Raad van State.

Deelproject 2 (luchthavens)

Strekking:

Dit wetsvoorstel bevat in de eerste plaats voorstellen om procedures met betrekking tot de aanleg (en wijziging) van luchthavens te stroomlijnen en te beheersen. Daartoe bevat het voorstel voorzieningen met betrekking tot procedures inzake ruimtelijke ordening, vergunningprocedures en onteigeningsprocedures. Voorts heeft het voorstel betrekking op verschillende met het operationeel gebruik van een luchthaven samenhangende aspecten. Tevens worden voorstellen gedaan om het burgermedegebruik van luchthavens bestemd voor de militaire luchtvaart op een nieuwe leest te schoeien.

Stand van zaken en planning:

De Raad van State heeft advies uitgebracht. Gestreefd wordt naar indiening bij de Tweede Kamer in het derde kwartaal van 1999.

Deelproject 4 (vervoersbeleid)

• eerste tranche

Strekking:

In deze tranche worden bepalingen opgenomen over vervoer van gevaarlijke stoffen en dieren.

Stand van zaken:

Het wetsvoorstel ligt voor advies bij de Raad van State.

• tweede tranche

Strekking:

In deze tranche zullen onder meer zaken die voortvloeien uit de Beleidsnota vergunningverlening luchtvervoer en de Wet van 8 november 1993, houdende wijziging van de Luchtvaartwet met betrekking tot luchtvervoersvergunningen (Stb. 1994, 83) worden meegenomen.

Stand van zaken en planning:

Dit deelproject zal in augustus 1999 weer ter hand worden genomen.

Wetsvoorstel tot wijziging van de NLR-wet.

Strekking:

Het wetsvoorstel voorziet in een ruimere financieringsmogelijkheid voor het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.

Stand van zaken en planning:

Het advies van de Raad van State is ontvangen en het nader rapport is in voorbereiding.

Nieuwe Spoorwegwet.

Strekking:

Het wetgevingstraject strekt tot verankering van de nieuwe verhoudingen in het spoorbestel, zoals neergelegd in het afsprakenpakket tussen Rijksoverheid en NS «Over de wissel» op voet van het kabinetsstandpunt bij het advies van de commissie Wijffels (Sporen voor straks) en de daarin vervatte aanbevelingen over de verdere implementatie van richtlijn 91/440.

Stand van zaken en planning:

Aanbieding Raad van State medio 1999. Inwerkingtreding is voorzien per 1 januari 2001.

Wijziging van de Wet personenvervoer i.v.m. de concessie voor het vervoer over de HSL.

Strekking:

Aanpassing huidige wetgeving in verband met de tender voor de HSL. (vervoer).

Stand van zaken en planning:

Inwerkingtreding medio 2000.

Wijziging Wegenverkeerswet 1994 (registratie van brom- en snorfietsen).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt tot invoering van een registratiesysteem voor bromfietsen en snorfietsen naar model van het bestaande registratiesysteem van auto's en motorfietsen.

Stand van zaken en planning:

Indiening bij de Raad van State wordt verwacht september 1999. Datum geplande inwerkingtreding 1 mei 2001.

Wijziging Wet op de waterkering.

Strekking:

Beperking provinciaal goedkeuringsvereiste voor werken tot aanleg en verbetering van primaire waterkeringen.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Behandeling in de Ministerraad in het derde kwartaal van 1999.

Wijziging Belemmeringenwet privaatrecht.

Strekking:

Wettelijke voorziening ten behoeve van ondergronds bouwen: verplichting tot medewerking aan vestiging van zakelijk recht.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Ministerraadsbehandeling in het eerste kwartaal van 2000.

Aanvulling van een aantal wetten op het terrein van Verkeer en Waterstaat met bepalingen ter bevordering van een tijdige implementatie van internationale regelgeving (bevordering tijdige implementatie Verkeer en Waterstaat).

Strekking:

Het voorstel heeft tot doel de tijdige implementatie te bevorderen van internationale (met name Europese) regelgeving. Het voorstel strekt ertoe dat in de daarvoor in aanmerking komende wetten van V&W delegatiebepalingen worden opgenomen op grond waarvan internationale regelingen – binnen bepaalde randvoorwaarden en met procedurele waarborgen – bij ministeriële regeling kunnen worden geïmplementeerd, zo nodig met gehele of gedeeltelijke buitenwerkingstelling van bepalingen in hogere, nationale voorschriften die in strijd zijn met de internationale regeling.

Stand van zaken en planning:

Over de wijze waarop de implementatieproblematiek in het wetsvoorstel wordt aangepakt, is advies uitgebracht door de Interdepartementale Commissie Europees Recht (ICER). Dat advies en het kabinetsstandpunt terzake zal worden betrokken bij het opstellen van het nader rapport over het advies van de Raad van State dat op 13 augustus 1998 is uitgebracht. Aangehouden in afwachting van uitkomsten overleg met de Eerste Kamer en Tweede Kamer over Kabinetsstandpunt versnelde implementatie.

Wijziging Wegenverkeerswet 1994 (alcohollimiet 0,2 promille).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe de thans geldende alcohollimiet van 0,5 promille te verlagen naar 0,2 promille voor beginnende bestuurders. Het wetsvoorstel voorziet voorts in een gerichte aanpak van rijbewijshouders die zich gedurende de eerste 5 jaar van het rijbewijsbezit schuldig maken aan ernstige verkeersovertredingen.

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2000 ter advisering worden voorgelegd aan de Raad van State.

Wijziging Wegenverkeerswet 1994.

Strekking:

Het wetsvoorstel voorziet onder meer in verhoging van de minimumleeftijd voor het behalen van rijbewijs D (autobussen) van 18 naar 21 jaar in het kader van de nadere implementatie van richtlijn 91/439/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende het rijbewijs.

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2000 ter advisering worden voorgelegd aan de Raad van State.

Wijziging Wegenverkeerswet 1994 (APK-verbeterpunten) (Kamerstuknummer 26 554).

Strekking:

De wijziging strekt er toe de APK op een aantal punten te verbeteren.

Stand van zaken en planning:

Aangeboden aan de Tweede Kamer 21 mei 1999. Inwerkingtreding wordt verwacht 1 maart 2000.

Wijziging invoeringswet Wegenverkeerswet 1994 (Verlenging geldigheidsduur termijn typegoedkeuringen twee- en driewielige motorrijtuigen).

Strekking:

Op grond van artikel 30, tweede lid, van de Invoeringswet blijft m.b.t. twee- en driewielige motorrijtuigen een eerder verleende nationale goedkeuring van kracht gedurende 2 jaar na de inwerkingtreding van een bijzondere EU-richtlijn die betrekking heeft op de desbetreffende nationale eisen. In het wetsvoorstel wordt de termijn van 2 jaar verlengd tot 4 jaar.

Stand van zaken:

Ambtelijke voorbereiding.

Wetgeving KNMI.

Stand van zaken en planning:

Departementale voorbereiding. De wet zal medio oktober 1999 worden aangeboden aan de Ministerraad. Eind oktober zal het voorstel worden aangeboden aan de Raad van State.

b. Overige wetsvoorstellen

Wetsvoorstel houdende bepalingen omtrent de nationaliteit van zeeschepen.

Strekking:

Het wetsvoorstel regelt de voorwaarden voor de verlening van de Nederlandse nationaliteit aan zeeschepen, de registratie daarvan, alsmede de voorwaarden voor het recht om de vlag van het Koninkrijk te voeren. Daarbij zal tevens hernieuwd uitvoering worden gegeven aan het VN-Zeerechtverdrag (artikelen 91 en 94). De desbetreffende bepalingen in het Wetboek van Koophandel vervallen en de Zeebrievenwet wordt ingetrokken. De Wet nationaliteit zeeschepen in rompbevrachting wordt in deze wet geïncorporeerd. In overleg met de Nederlandse Antillen en Aruba wordt bezien of deze aangelegenheid van het Koninkrijk voor alle landen in één Rijkswet zal worden geregeld, dan wel, voor Nederland bij (gewone) wet met toepassing van artikel 14, derde lid, van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, en voor de Caribische landen in afzonderlijke instrumenten (amvb's).

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2000 ter advisering worden voorgelegd aan de Raad van State.

Voorstel van Rijkskaderwet zeescheepvaart.

Strekking:

Het voorstel van Rijkswet beoogt om, met inachtneming van de bepalingen van het Statuut van het Koninkrijk, aan de landen van het Koninkrijk ruimere mogelijkheden te bieden tot het invoeren van nationale regelgeving met betrekking tot de veiligheid, de navigatie en de bemanning van zeeschepen.

Stand van zaken en planning:

Het voorstel van Rijkswet zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2000 ter advisering worden voorgelegd aan de Raad van State van het Koninkrijk.

Wetsvoorstel Zeeschepenwet.

Strekking:

Het wetsvoorstel beoogt nieuwe regels te geven op het gebied van in het bijzonder de veiligheid en de bescherming van het milieu, een en ander voor zover betrekking hebbend op de zeescheepvaart. Daarbij worden de desbetreffende bestaande wettelijke bepalingen aangepast aan de huidige tijd (modernisering) en worden verscheidene wetten samengevoegd, in elk geval de (materiële bepalingen van de) Schepenwet, de Wet voorkoming verontreiniging door schepen en de publiekrechtelijke bepalingen uit het Tweede Boek van het Wetboek van Koophandel, die daarin zijn blijven staan na de inwerkingtreding van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek.

Stand van zaken en planning:

Het wetsvoorstel zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2000 ter advisering worden voorgelegd aan de Raad van State.

Voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Schepenwet in verband met de verzelfstandiging van de Scheepvaartinspectie van de Nederlandse Antillen en van Aruba.

Strekking:

Het voorstel van Rijkswet beoogt om drie zelfstandige scheepvaartinspecties voor de drie landen van het Koninkrijk te vormen, die onder verantwoordelijkheid van de ministers van de afzonderlijke landen hun taken zullen uitvoeren.

Stand van zaken en planning:

De Raad van State van het Koninkrijk heeft in het derde kwartaal van 1999 advies uitgebracht. De indiening bij de Tweede Kamer is mede afhankelijk van de uitkomsten van het overleg met de Nederlandse Antillen en Aruba.

Voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Schepenwet in verband met de totstandkoming van de Raad voor de Transportveiligheid.

Strekking:

Het voorstel van Rijkswet strekt tot opheffing van de Raad voor de Scheepvaart in verband met het feit dat de belangrijkste taak van deze raad, het doen van onderzoek naar scheepsrampen wordt overgedragen aan de Raad voor de Transportveiligheid.

Stand van zaken en planning:

De Raad van State van het Koninkrijk heeft in het derde kwartaal van 1998 advies uitgebracht. De indiening bij de Tweede Kamer is mede afhankelijk van de uitkomsten van het overleg met de Nederlandse Antillen en Aruba.

Machtigingswet NS-RIB.

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt er toe machtiging tot volmacht te verlenen aan RIB voor de grondverwerving t.b.v. HSL-Zuid.

Stand van zaken en planning:

Indiening ter advisering door de Raad van State wordt verwacht in 1999. Overwogen wordt om dit wetsvoorstel te integreren in andere voorgenomen wetgeving.

Algemene herziening Wet Infrastructuurfonds.

Strekking:

Der algemene herziening van de wet omvat o.a. de wettelijke verplichting tot evaluatie.

Stand van zaken:

Startnotitie gereed.

Herziening noodwetgeving Verkeer en Waterstaat.

Strekking:

Inhoudelijke modernisering en aansluiting op herziening van terminologie.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Ministerraadsbehandeling in het vierde kwartaal van 1999.

Wijziging Wet verontreiniging oppervlaktewateren (zuiveringsbeheer).

Strekking:

Nadere regeling van het zuiveringsbeheer in relatie tot de marktwerking en afhaakproblematiek.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Behandeling in Ministerraad vierde kwartaal 1999.

Wijziging Wet verontreiniging oppervlaktewateren (flexibilisering meldingenregime).

Strekking:

Flexibilisering van het meldingenregime in het kader van algemene regels, rechtstreekse toekenning vergunningverleningsbevoegdheid aan waterschappen en enige technische wijzigingen.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Behandeling in de Ministerraad in het derde kwartaal van 1999.

Wijziging van de Wet op de waterhuishouding.

Strekking:

Aanpassingen met betrekking tot vergunningen en algemene regels.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Behandeling in de Ministerraad in het derde kwartaal van 1999.

Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (invoering certificaat voor tractoren).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe het besturen van tractoren te binden aan het bezit van een certificaat.

Stand van zaken:

Ambtelijke voorbereiding.

Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (uniformering voorhangprocedures).

Strekking:

Het wetsvoorstel strekt ertoe de parlementaire betrokkenheid bij algemene maatregelen van bestuur die zijn vastgesteld krachtens de Wegenverkeerswet 1994 te stroomlijnen door de bestaande, met de aard van de geregelde materie verband houdende, verschillen in voorhangprocedures op te heffen en een eenvormige voorhangprocedure te introduceren die – ongeacht de geregelde materie – geldt voor alle krachtens de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde algemene maatregelen van bestuur met uitzondering van algemene maatregelen van bestuur die uitsluitend strekken tot uitvoering van een bindend besluit van de Raad of de Commissie van de Europese Gemeenschappen.

Stand van zaken:

Ambtelijke voorbereiding.

Wijziging Invoeringswet Wegenverkeerswet 1994 (termijnen geldigheid goedkeuringen).

Stand van zaken en planning:

Ambtelijke voorbereiding.

4. In het afgelopen parlementaire jaar goedgekeurde verdragen

Rijkswet van 24 september 1998, houdende goedkeuring van de op 18 december 1996 te Brussel totstandgekomen verdragen tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk België inzake de afbakening van de territoriale zee en het continentaal plat (Trb. 1997, 14 en 15) (Stb. 1998, 587).

Stand van zaken:

De wet is op 14 oktober 1998 in werking getreden. De verdragen zijn op 1 januari 1999 in werking getreden.

Wet van 26 november 1998 houdende goedkeuring en uitvoering van het in september 1996 te Straatsburg tot stand gekomen verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn en binnenvaart (Trb. 1996, 293) (Stb. 1998, 687).

Strekking:

Naast goedkeuring van het verdrag gaat het om voorzieningen ten behoeve van de uitvoering, in de vorm van een wijziging van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren, de Wet milieubeheer en het Burgerlijk Wetboek.

Stand van zaken:

Het goedkeuringsartikel is in werking getreden op 27 november 1998. De uitvoeringsartikelen treden tegelijk met het Verdrag in werking; het streven is gericht op 1 januari 2000.

5. Bij het parlement aanhangige voorstellen tot goedkeuring van verdragen

Wijziging van het op 3 september 1976 te Londen tot stand gekomen Verdrag inzake de Internationale Organisatie voor Mobiele Satellieten (Inmarsat) en wijziging van de Exploitatie-overeenkomst.

Strekking:

De wijzigingen betreffen een nieuwe organisatiestructuur van Inmarsat. Zo zal naast een kleine intergouvernementele organisatie (IGO) een privaatrechtelijke organisatie worden opgericht die zich bezig moet gaan houden met alle uitvoerende (ook commerciële) taken.

Stand van zaken:

De wijziging van het Verdrag en de Exploitatie-overeenkomst zijn in april 1998 goedgekeurd door de partijen van het Verdrag. Aangenomen in Ministerraad 22/01/99; Verdrag ligt ter stilzwijgende goedkeuring bij de Raad van State.

Goedkeuring van het verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden, het Koninkrijk België en het Vlaams Gewest tot herziening van het Reglement ter uitvoering van artikel IX van het Tractaat van 19 april 1839 en van hoofdstuk II, afdelingen 1 en 2, van het Tractaat van 5 november 1842, zoals gewijzigd, voor wat betreft het loodswezen en het gemeenschappelijk toezicht daarop (Scheldereglement), met bijlage, Middelburg, 11 januari 1995 (Trb. 1995, 48).

Strekking:

De Tweede Kamer heeft bij brief van 4 juni 1998 (kamerstukken 1997/98, 26 069, nr. 2) de wens te kennen gegeven dat dit verdrag uitdrukkelijk wordt goedgekeurd.

Stand van zaken en planning:

De goedkeuringswet is op 27 maart 1999 bij de Tweede Kamer ingediend. (kamerstukken II 1998/99, 26 069)

6. In voorbereiding zijnde voorstellen tot goedkeuring van verdragen

Wijziging van het op 15 juli 1982 te Parijs tot stand gekomen Verdrag tot oprichting van de Europese Organisatie voor Telecommunicatiesatellieten (EUTELSAT) en wijziging van de bijbehorende Exploitatieovereenkomst.

Strekking:

De wijzigingen van het Verdrag en de Exploitatieovereenkomst betreffen een nieuwe organisatiestructuur van EUTELSAT, zo zal naast een kleine intergouvernementele organisatie (IGO) een privaatrechtelijke organisatie worden opgericht die zich bezig moet gaan houden met alle uitvoerende (ook commerciële) taken.

Stand van zaken:

Ambtelijk in voorbereiding. De wijziging van het Verdrag en de Exploitatieovereenkomst zijn in mei 1999 goedgekeurd door de partijen bij het verdrag.

Verdrag inzake de oprichting van het Europese Bureau voor Telecommunicatie (ETO).

Strekking:

Het Verdrag voorziet door middel van de oprichting van het Europees Bureau voor Telecommunicatie (ETO) in de behoefte van telecommu- nicatie-aanbieders om procedures voor het verkrijgen van nationale vergunningen in de Staten die Partij zijn bij dit Verdrag te vergemakkelijken en om nationale nummerplannen te coördineren.

Stand van zaken:

Ambtelijk in voorbereiding. Naar verwachting zal Nederland in 1999 partij worden bij het verdrag.

Verdrag inzake de levering van telecommunicatievoorzieningen voor rampenbestrijding en noodhulporganisaties.

Strekking:

Het verdrag biedt een internationaal raamwerk om het gebruik en de levering van telecommunicatievoorzieningen bij rampen en noodhulporganisaties te vergemakkelijken en om de samenwerking bij rampenbestrijding en noodhulp te bevorderen.

Stand van zaken:

Ambtelijk in voorbereiding. Naar verwachting zal Nederland in 1999 partij worden bij het verdrag.

Joint Aviation Requirements (JAR).

Strekking:

Regelgevingsprocedures (implementatie van internationale wetgeving).

Stand van zaken:

Tot 1 september 1999 inspraakronde.

7. In het afgelopen parlementaire jaar tot stand gekomen omvangrijke algemene maatregelen van bestuur waaraan prioriteit was toegekend

Besluit van 23 juni 1998, houdende wijziging van het Reglement rijbewijzen (Stb. 1998, 422).

Strekking:

Het besluit strekt in eerste plaats tot het openen van de mogelijkheid tot het opnemen in het Centraal Rijbewijzen- en Bromfietscertificatenregister, van gegevens met betrekking tot de registreerde partner of voormalig partner van de houder van een rijbewijs. De getroffen regeling houdt verband met een wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering terzake.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 17 juli 1998 in werking getreden. Artikel I, onderdeel K, werkt terug tot en met 1 januari 1998.

Besluit van 27 juli 1998 houdende wijziging van het Voertuigreglement (Stb. 1998, 532).

Strekking:

Het besluit strekt tot implementatie van richtlijn 96/63/EG houdende wijziging van richtlijn 76/432/EEG betreffende de reminrichtingen van landbouw- en bosbouwtrekkers op wielen. Richtlijn 96/63/EG vervangt de remvertraging uitgedrukt in m/s2 door een formule die de maximale remafstand bepaalt afhankelijk van de constructiesnelheid van het voertuig.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 9 september 1998 in werking getreden.

Besluit van 18 januari 1999, houdende wijziging van het Voertuigreglement (Stb. 1999, 28).

Strekking:

Het besluit regelt de implementatie van in het Voertuigreglement van drie EG-richtlijnen, inzake maximale afmetingen en gewicht van bepaalde motorvoertuigen, te weten: twee- of driewielige motorvoertuigen, motorvoertuigen van categorie M1, en bepaalde wegvoertuigen, waaronder combinaties van vrachtauto's en aanhangwagens en trekkers en opleggers.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 29 januari 1999 in werking getreden.

Besluit van 10 september 1998, houdende wijziging van het Besluit personenvervoer in verband met het beperken van mutaties in het normatieve kostenniveau als gevolg van verrichte voorbereidingshandelingen (Stb. 1998, 563).

Strekking:

Dit besluit voorziet in een grondslag voor het verdisconteren van voorbereidingshandelingen inzake aanbesteding van openbaar vervoer in de vaststelling van het normatieve kostenniveau. Tussen de minister en de bijdragegerechtigde overheden is een afspraak gemaakt dat de teruggang of toename van het normatieve kostenniveau ten gunste van een overheid kan worden aangepast indien zij voorbereidende stappen neemt op weg naar meer marktwerking in het openbaar vervoer.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 23 december 1998 in werking getreden (Stb. 1998, 711)

Besluit van 10 september 1998, houdende wijziging van het Besluit personenvervoer ter bekostiging van subsidiëring van bedrijfsvervoer door decentrale overheden binnen de systematiek van de financiële bijdrage voor exploitatie van openbaar vervoer (Stb. 1998, 562).

Strekking:

Met deze wijziging wordt de subsidiëring van bedrijfsvervoer opgenomen in de bekostigingssystematiek voor het openbaar vervoer. De decentrale overheden worden verantwoordelijk voor de subsidiëring van bedrijfsvervoer en krijgen daarvoor middelen. Dit stelt hen in staat de inzet van bedrijfsvervoer en van openbaar vervoer tegen elkaar af te wegen en zodoende een meer geïntegreerd verkeers- en vervoersbeleid te voeren.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 24 december 1998 in werking getreden (Stb. 1998, 710)

Besluit van 3 november 1998, houdende aanpassing van een aantal algemene maatregelen van bestuur op het terrein van verkeer en waterstaat met het oog op het herstel van leemten en overwegend wetstechnische gebreken (Stb. 1998, 643).

Strekking:

Het besluit strekt ertoe om in aansluiting op het voorstel voor de Reparatiewet I overwegend wetstechnische toepassingen tot stand te brengen in de regelgeving op het niveau van algemene maatregelen van bestuur op het terrein van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het besluit heeft primair betrekking op het herstel van leemten en (overwegend) wetstechnische gebreken; het bevat geen wijzigingen met beleidsinhoudelijke betekenis.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 27 november 1998 in werking getreden.

Arbeidstijdenbesluit vervoer (Stb. 1998, 645).

Strekking:

Het besluit steunt op de Arbeidstijdenwet en regelt de arbeidstijden voor het wegvervoer, dezeevaart, de binnenvaart, de spoorwegen, tram en metro.

Stand van zaken en planning:

Het besluit is met ingang van 1 december 1998 in werking getreden.

Besluit van 24 november 1998, houdende wijziging van het Besluit personenvervoer met betrekking tot het internationale personenvervoer (Stb. 1998, 668).

Strekking:

Verordening nr. 11/98 brengt voor de lidstaten van de Europese Unie een vereenvoudiging binnen de sector van het internationaal personenvervoer per touringcar en autobus. Deze vereenvoudiging is met name opgetreden in de indeling van de verschillende vervoerscategorieën waarvoor al of niet een vergunning nodig is.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 11 december 1998 in werking getreden.

Besluit van 31 mei 1999 houdende wijziging van het Besluit personenvervoer in verband met implementatie Vo (EG) nr 11/98 en 12/98 (Stb. 1999, 229).

Strekking:

De wijziging van het Besluit personenvervoer betreft het sluitstuk van de implementatie van verordening (EG) nr. 11/98: de introductie van de communautaire vergunning. De implementatie van verordening EG nr. 12/98 regelt de verruiming van de voorwaarden waaronder cabotagevervoer verricht kan worden.

Stand van zaken:

Het besluit is met ingang van 11 juni 1999 in werking getreden.

Besluiten ter uitvoering van de Telecommunicatiewet (Stb. 1998, 610).

Strekking:

Ter uitvoering van de Telecommunicatiewet zijn negen besluiten tot stand gekomen. Een achttal besluiten zijn van 10 november 1998 te weten:

Het Besluit overgangsrecht Telecommunicatiewet (Stb. 1998, 633), Het Besluit ONP-geschillenbeslechting (Stb. 1998, 634), Het Besluit nummerportabiliteit (Stb. 1998, 635), het Besluit aanwijzing openbare telecommunicatiediensten (geschillencommissie (Stb. 1998, 636)), het Besluit universele dienstverlening (Stb. 1998, 637), het Frequentiebesluit (Stb. 1998, 638), het Besluit ONP huurlijnen en telefonie (Stb. 1998, 639), het Besluit aftappen openbare telecommunicatienetwerken en -diensten (Stb. 1998, 642);

Stand van zaken:

Deze besluiten zijn in werking getreden met ingang van 15 december 1998.

Het negende besluit is het Besluit van 12 maart 1999, houdende regels inzake de in het kader van de Telecommunicatiewet in rekening te brengen vergoedingen (Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet) (Stb. 1999, 130);

Stand van zaken:

Dit besluit is in werking getreden met ingang van 1 april 1999.

Algemene maatregel van bestuur, houdende enige voorzieningen met betrekking tot onbemande luchtvaartuigen (Stb. 1998, 674).

Strekking: regels m.b.t. vliegen zonder bewijs van luchtwaardigheid, voorwaarden voor vliegen met doelvliegtuigen.

Stand van zaken:

Inwerkingtreding wacht op inwerkingtreding van deelproject 1 (wet) van de herziening.

Wijziging Arbeidstijdenbesluit (hoofdstuk 4 over luchtvaart) (Stb. 1998, 645).

Strekking:

De wijziging strekt tot invoeging van hoofdstuk 4 over luchtvaart.

Stand van zaken:

In werking getreden op 1 december 1998.

Besluit beperkingen burgerluchtverkeer Waddenzee (Stb. 1999, 42).

Strekking:

Het besluit behelst de instelling van minimumvlieghoogtes boven de Waddenzee voor het burgerluchtverkeer.

Stand van zaken:

Wacht op inwerkingtreding van deelproject 1 (wet) van de herziening.

Algemene maatregelen van bestuur inzake herziening van de luchtvaartwet (bestrijding drank en drugsgebruik).

Strekking:

Nadere uitwerking van de wet van 26 maart 1997 tot wijziging van de Wet Luchtverkeer (bewijzen van bevoegdheid, bestrijding dranken drugsgebruik) (Stb. 1997, 255). Deze AMvB ziet op de bestrijding van drank- en drugsgebruik.

Stand van zaken:

Inwerkingtreding wacht op handhavingsrichtlijn.

8. In voorbereiding zijnde omvangrijke algemene maatregelen van bestuur waaraan prioriteit is toegekend

Algemene maatregelen van bestuur ter uitvoering van de Zeevaartbemanningswet.

Strekking:

Ter uitvoering van de Zeevaartbemanningswet dient een aantal algemene maatregelen vanbestuur tot stand te worden gebracht.

Stand van zaken en planning:

De ontwerp-besluiten zullen naar verwachting in het vierde kwartaal van 1999 ter adviseringworden voorgelegd aan de Raad van State.

Besluit erkenningseisen instelling en aansluitingsplicht platformaanbieders.

Strekking:

Het besluit stelt eisen aan instellingen die een gedragscode voor het gebruik van bepaalde nummers hanteren.

Stand van zaken:

Het besluit treedt naar verwachting het derde kwartaal 1999 in werking.

Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie.

Strekking:

Het besluit voorziet in een centraal informatiepunt, waaraan aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken of diensten gegevens moeten verstrekken in het kader van het aftappen van telecommunicatie.

Stand van zaken:

Het besluit treedt in het derde kwartaal 1999 in werking.

Besluit vaststelling eisen voor apparatuur ten dienste van bijzonder frequentiegebruik.

Strekking:

Het besluit geeft regels terzake van radio zendapparaten, die door opsporingsinstanties worden gebruikt ter verkrijging van gegevens van de gebruiker van een mobiele telefoondienst.

Stand van zaken:

Het besluit wordt in het derde kwartaal van 1999 aan de Ministerraad aangeboden.

Besluit met betrekking tot niet gespecificeerde nota's en verkeersgegevens.

Strekking:

Het besluit bevat regels waarbij verkeersgegevens en rekeningen van telefoonabonnees worden opgesomd en bezwaartermijnen worden geregeld alsmede eisen met betrekking tot niet-gespecificeerde telefoonrekeningen.

Stand van zaken:

Het besluit wordt in het vierde kwartaal van 1999 aan de Ministerraad aangeboden.

Besluit randapparatuur en radiozendapparatuur.

Strekking:

Het besluit dient ter implementatie van richtlijn 99/.../EG betreffende radioapparatuur en telecommunicatie-eindapparatuur en de wederzijdse erkenning van hun conformiteit.

Stand van zaken:

Het ontwerp-besluit zal in het derde kwartaal 1999 aan de Ministerraad worden aangeboden.

Postbesluit.

Strekking:

Het besluit bevat regels inzake de opgedragen en voorbehouden postdiensten.

Stand van zaken:

Ambtelijk in voorbereiding.

Algemene maatregelen van bestuur inzake herziening van de luchtvaartwet deelproject 1, regels met betrekking tot brevetten en kwalificaties luchtverkeersdienstverlening.

Strekking:

In deze AMvB worden de regels uitgewerkt, opgenomen in deelproject 1 van de herziening van de luchtvaartwetgeving.

Stand van zaken:

Het advies van de Raad van State is op 21 mei 1999 ontvangen. Geplande inwerkingtreding is 1 oktober 1999.

Algemene maatregelen van bestuur inzake herziening van de luchtvaartwet deelprojecten 2, 3, 4 en 5.

Strekking:

In deze amvb's worden wetsbepalingen nader uitgewerkt en JAR's geïmplementeerd.

Stand van zaken:

In het derde kwartaal van 1999 zullen de ontwerp-besluiten aan de Ministerraad worden voorgelegd.

Besluit houdende wijziging van het Luchtverkeersreglement.

Strekking:

Verzamelbesluit wijzigingen Luchtverkeersreglement

Stand van zaken en planning:

Het concept-besluit zal in september 1999 aan de Ministerraad worden aangeboden. Geplande inwerkingtreding is 1 januari 2000.

Lozingenbesluit WVO open teelt en veehouderijen.

Strekking:

Regulering van emissies naar het oppervlaktewater vanuit agrarische bedrijven in de open teelt en veehouderijen.

Stand van zaken en planning:

Het ontwerp-besluit is voorgepubliceerd in de Staatscourant van 4 januari 1999. De ingekomen reacties zijn verwacht. Het besluit is eind juni 1999 voor advies gezonden aan de Raad van State. Het streven is gericht op inwerkingtreding per 1 januari 2000.

Wijziging Uitvoeringsbesluit Rijkswateren.

Strekking:

Uitvoering van de zogenaamde IPPC-richtlijn van de EEG ter zake van de te leveren gegevens voor de aanvraag van een vergunning.

Stand van zaken en planning:

Is voorgepubliceerd in de Staatscourant van 10 februari 1999. Advies Raad van State 18 juni 1999. Het nader rapport is in voorbereiding. Het streven is gericht op inwerkingtreding per 31 oktober 1999.

Besluit glastuinbouw.

Strekking:

Het tot stand brengen van algemene regels voor de glastuinbouw op basis van de Wet milieubeheer en de Wet verontreiniging oppervlaktewateren.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Ministerraadsbehandeling in het derde kwartaal van 1999.

Scheepsafvalstoffenbesluit WVO-Wm-BW.

Strekking:

Nadere voorzieningen voor de uitvoering van het Verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart.

Stand van zaken en planning:

Is voorgepubliceerd in de Staatscourant van 4 december 1998. De inspraakreacties worden thans verwerkt. Voor advies Raad van State 3e kwartaal 1999. Het streven is gericht op inwerkingtreding per 1 januari 2000, doch dit is afhankelijk van inwerkingtreding van het Verdrag.

Besluit wegsleepregeling.

Strekking:

Nadere regels ter uitvoering van de herziene wettelijke wegsleepregeling in de Wegenverkeerswet 1994.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding. Gestreefd wordt naar inwerkingtreding met ingang van 1 januari 2000.

Besluit aanwijzing zijwateren van hoofdwateren WVO/WWH.

Strekking:

Aanwijzing van door andere lichamen dan het Rijk beheerde oppervlaktewateren die voor toepassing van het bij of krachtens de Wet verontreiniging oppervlaktewateren of de Wet op de waterhuishouding bepaalde worden gerekend tot de oppervlaktewateren onder beheer van het Rijk.

Stand van zaken en planning:

In ambtelijke voorbereiding.

Besluit gebruiksvergoeding ter uitvoering van artikel 31 van de Spoorwegwet.

Strekking: Regels omtrent de hoogte en wijze van vaststelling van de vergoeding voor het gebruik van spoorweginfrastructuur.

Stand van zaken en planning:

Aanbieding Raad van State juli 1999. Plaatsing in het Staatsblad 1 november 1999.

Amvb o.g.v. Waterschapswet inzake vergoedingen/bezoldiging waterschapsbestuurders.

Strekking:

Uniformering regels vergoedingen bestuurders.

Stand van zaken en planning:

Ambtelijke voorbereiding. Najaar 1999 naar Ministerraad.

Algemene maatregel van bestuur ter uitvoering van de Wet beheer rijkswaterstaatswerken.

Strekking:

Het besluit bevat de nadere landwaartse begrenzing van het rivierbed en aanwijzing van gebieden waar het vergunningregime geen of een beperkte gelding heeft, o.m. in verband met de Beleidslijn grote rivieren.

Stand van zaken:

Ambtelijke voorbereiding.

Amvb o.g.v. Waterschapswet inzake verkiezingen.

Strekking:

Geven van regels inzake verkiezingen van waterschapsbestuurders; met name diverse uitvoeringsregels rondom de verkiezing zelve.

Stand van zaken en planning:

Ambtelijke voorbereiding. Najaar 1999 naar Ministerraad.

Wijziging Reglement rijbewijzen (o.m. regeling tussentijdse toets en facilitering opleiding rijbewijs A).

Strekking:

Het voorstel voorziet onder meer in een expliciete wettelijke basis voor de zgn. tussentijdse toets tijdens de rijopleiding. Het besluit bevat voorts een aantal wijzigingen van het Reglement rijbewijzen, die ertoe strekken de rijopleiding voor rijbewijs A te faciliteren.

Stand van zaken en planning:

Inwerkingtreding 1 januari 2000.

Wijziging Reglement rijbewijzen (invoering afzonderlijk certificaat en verhoging minimumleeftijd voor het besturen van brommobielen).

Strekking:

Het voorstel strekt tot invoering van een minimumleeftijd van achttien jaren voor het besturen van brommobielen. Het ligt voorts in het voornemen om voor het besturen van brommobielen, waarvoor thans een bromfietscertificaat is voorgeschreven, een afzonderlijk certificaat in te voeren en aan de afgifte van dat certificaat een zwaarder examen te verbinden.

Stand van zaken:

Ambtelijke voorbereiding.

Wijziging Reglement rijbewijzen (o.m. periodieke medische toets bij rijbewijzen C en D).

Strekking:

Het voorstel voorziet onder meer in invoering, in het kader van de nadere implementatie van richtlijn 91/439/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende het rijbewijs, van een periodieke medische toets voor houders van rijbewijzen C (vrachtauto's) en D (autobussen).

Stand van zaken en planning:

Ambtelijke voorbereiding.

Wijziging Voertuigreglement (Implementatie EG-Richtlijn 97/24) twee- en driewielers.

Stand van Zaken en planning:

Concept gereed. In juli 1999 naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer voor de uitvoeringstoets.

Wijziging Voertuigreglement (Implementatie EG-Richtlijn 97/27) massa's, afmetingen.

Stand van zaken en planning:

Concept in voorbereiding. Geplande datum inwerkingtreding 1 januari 2000.

Wijziging Voertuigreglement (APK-verbeterpunten).

Stand van zaken en planning:

Voorhang Tweede Kamer eind augustus 1999.

Wijziging Besluit Infrastructuurfonds (artikelen 2, 30, 36, 39).

Stand van zaken en planning:

Aanbieding aan de Ministerraad juli 1999.

Interimbesluit vergunningplicht installaties ter zee.

Stand van zaken en planning:

Op 27 maart 1999 aangeboden aan de Raad van State.

Wijziging Besluit personenvervoer (deregulering taxivervoer).

Stand van zaken en planning:

Aangeboden voor advies aan de Raad van State juni 1999.

9. Wetgevingsprojecten (mede) ter vermindering van administratieve lasten

Wetsvoorstel houdende bepalingen omtrent de nationaliteit van zeeschepen.

Strekking:

Vereenvoudiging verkrijging Nederlandse nationaliteit voor zeeschepen.

Licence