2.3.1 Begroting van baten en lasten
De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij de baten-lastendienst Dienst Publiek en Communicatie (DPC). DPC is verantwoordelijk voor de uitvoering van taken op het gebied van campagnemanagement, publieksvoorlichting, communicatieadvies en -onderzoek, media-inkoop, centrale distributie en professionalisering.
Met ingang van 1 januari 2011 komt bij DPC het onderdeel «Online» erbij. Dit betreft het beheer van de website , rijksportaal (rijksbreed intranet) en rijksoverheidvideo.
20091 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
opbrengst moederdepartement | 7 391 | 7 900 | 23 311 | 23 308 | 23 308 | 23 308 | 23 308 |
opbrengst overige departementen | 49 318 | 36 266 | 26 618 | 26 618 | 26 618 | 26 618 | 26 618 |
opbrengst derden | 499 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 |
rentebaten | – | – | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
bijzondere baten | – | – | – | – | – | – | – |
Totaal baten | 57 335 | 44 716 | 50 489 | 50 486 | 50 486 | 50 486 | 50 486 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 10 402 | 14 208 | 15 542 | 15 539 | 15 539 | 15 539 | 15 539 |
– materiële kosten | 46 953 | 30 308 | 34 737 | 34 737 | 34 737 | 34 737 | 34 737 |
rentelasten | 69 | 200 | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 |
afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 7 | – | – | – | – | – | – |
– immaterieel | – | – | – | – | – | – | – |
overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 844 | – | – | – | – | – | – |
– bijzondere lasten | – | – | – | – | – | – | – |
Totaal lasten | 58 275 | 44 716 | 50 489 | 50 486 | 50 486 | 50 486 | 50 486 |
Saldo van baten en lasten | –940 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
Baten
De opdrachten aan DPC komen in toenemende mate voort uit opdrachten die in shared service voor meerdere of alle opdrachtgevers worden uitgevoerd. Daarnaast voert DPC opdrachten uit voor één opdrachtgever. Geraamd wordt dat in 2011 circa 90% van de omzet uit shared service opdrachten voortkomt. De ingezette bezuinigingen leiden uiteindelijk tot het worden van een 100% shared service organisatie.
Opbrengst moederdepartement
Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor eigen opdrachten, alsmede opdrachten voortkomend uit de uitvoering van collectieve taken voor de (in de VoRa) samenwerkende departementen, zoals de Postbus 51 publieksvoorlichting, de monitoring van Postbus 51-campagnes en de beschikbaarheid als rijksbreed kennis- en expertisecentrum voor overheidscommunicatie. Verder zijn hierin ook de uitgaven opgenomen voor , rijksintranet en het project digitale nieuwsvoorziening. Tenslotte zijn de structurele opdrachten aan DPC vanuit het jaarprogramma Gemeenschappelijke Communicatie thans onder deze noemer verantwoord; in voorgaande jaren werd dit verantwoord onder «opbrengst overige departementen».
Opbrengst overige departementen
De opbrengst komt naar verwachting hoofdzakelijk uit het in shared service uitvoeren van campagne-management, maatwerk communicatieadvies en -onderzoek en de media-inkoop. Voor een belangrijk deel wordt de opbrengst gebruikt ter dekking van externe kosten die aan de opdrachtgevers worden doorberekend.
Lasten
Personele kosten
De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De toegestane formatie van DPC bedraagt in 2011 max. 205 fte. De toename t.o.v. 2010 met 48,5 fte is het gevolg van de vorming van «Online», de nieuwe rijksbrede shared service bij DPC voor rijksoverheid.nl, rijksportaal en rijksoverheidvideo. Deze 48,5 fte zijn overgeboekt door alle 13 departementen.
Materiële kosten
De materiële kosten hebben voor circa 85% rechtstreeks betrekking op aan projecten en aan media-inkoop verbonden externe kosten die aan de opdrachtgevers worden doorberekend.
De dienst is gehuisvest in panden van het ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.
Saldo van baten en lasten
Verwacht resultaat is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.
2.3.2 Kasstroominformatie
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | – 257 | 158 | 158 | 158 | 158 | 158 | 158 |
2. | Totale operationele kasstroom | 415 | – | – | – | – | – | – |
–/– | totaal investeringen | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ | totaal boekwaarde desinvesteringen | – | – | – | – | – | – | – |
3. | Totaal investeringskasstroom | – | – | – | – | – | – | – |
–/– | eenmalige uitkering aan moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ | eenmalige storting door moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – |
–/– | aflossing op leningen | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ | beroep op leenfaciliteit | – | – | – | – | – | – | – |
4. | Totaal financieringskasstroom | – | – | – | – | – | – | – |
5. | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 158 | 158 | 158 | 158 | 158 | 158 | 158 |
Toelichting:
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen).
2.3.3 Doelmatigheidsinformatie
In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.
Indicator | Norm 2009 | Realisatie 2009 | Norm 2010 | Norm 2011 |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | 0% | –1,6% | 0% | 0% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | Max. 169 | 159,5 | Max. 158,4 | Max. 205 |
Verhouding direct : indirect personeel | Richting 80 : 20 | 85 : 15 | Richting 80 : 20 | Richting 80 : 20 |
Ziekteverzuimpercentage | Max. 5,5% | 4,1% | 5,5% | 5,5% |
Declarabele uren Advies | 67% (1 050 uur per jaar per fte) | 64% | 67% (1 050 uur per jaar per fte) | 67% (1 050 uur per jaar per fte) |
Declarabele uren Overige diensten | 76% (1 200 uur per jaar per fte) | 71% | 76% (1 200 uur per jaar per fte) | 76% (1 200 uur per jaar per fte) |
Voldoende klanttevredenheid over de dienstverlening van DPC (1x per 2 jaar) | Opdrachtgevers geven minimaal een waarderingscijfer 7 | n.v.t. | Opdrachtgevers geven minimaal een waarderingscijfer 7 | n.v.t. |
Service niveau telefonie | 80% beantwoord binnen 40 sec. | 83% beantwoord binnen 40 sec. (gemiddelde beantwoordingstijd is 26 sec.) | 80% binnen 40 sec. | 80% binnen 40 sec. |
Service niveau e-mail | 80% binnen 48 uur (zijnde 2 werkdagen) | 82% beantwoord binnen 48 uur (gemiddelde beantwoordingstijd is 23 uur) | 80% binnen 48 uur | 80% binnen 48 uur |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie | 7,5 | 7,6 | 7,5 | 7,5 |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid e-mail | 6,5 | 7,0 | 6,5 | 6,5 |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet | 7,0 | 7,6 | 7,0 | 7,0 |
Gebruik van het contactcentrum | Aantallen telefoon: 200 000 | 412 125 | 196 000 | 196 000 |
Aantallen e-mail: 125 000 | 115 275 | 101 000 | 101 000 | |
Aantallen internet sessies: 2 000 000 | 6 315 571 | 1 500 000 (tot 1 april; daarna via rijksoverheid.nl) | n.v.t. | |
Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie | Cursisten geven een 7 of hoger als waarderingscijfer | 7,6 | 7,5 | 7,5 |
Financieel voordeel collectieve inkoop van mediaruimte (versus afzonderlijke inkoop door ministeries) | Kostenbesparing van 25% bij inkoopvolume van € 90 mln. | 32% bij inkoopvolume van € 104 mln. | 25% bij inkoopvolume van € 90 mln. | 25% bij inkoopvolume van € 90 mln. |
De indicator «gebruik van het contactcentrum» betreft een prognose van de aantallen verwachte telefoongesprekken, e-mails (zonder protestmail) en internetsessies.