5.1 Inleiding
Sinds 1 februari 2009 is Almata een baten-lastendienst. In 2009 is de tijdelijke status toegekend (kamerstuk 31 914 nr.1) en is het vervolgtraject naar een definitieve status ingezet. Almata is een voormalige rijksinrichting binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) van het Ministerie van Justitie, die per genoemde datum is omgevormd tot een gesloten jeugdzorginstelling. De primaire opdrachtgever van Almata is het Programmaministerie voor Jeugd en Gezin. Omdat het een rijksinstelling betreft en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de beheerfuncties voor Jeugd en Gezin uitvoert, ressorteert de instelling onder het Ministerie van VWS.
Almata richt zich op het opvoeden en behandelen van jongeren met (meervoudige) gedragsproblemen, met als doel het verminderen van probleemgedrag en het bieden van een reëel toekomstperspectief. De huidige behandelcapaciteit bedraagt 168 plaatsen. In 2010 zal het aantal behandelplaatsen worden uitgebreid naar 202 plaatsen door nieuwbouw op de locatie Ossendrecht. De capaciteit zal dan bestaan uit 120 plaatsen in Den Dolder (hoofdlocatie), 64 plaatsen in Ossendrecht en 18 plaatsen op een tweetal opleidingschepen.
Meer informatie over de organisatie en taken van het Almata vindt men op de website: www.almata.nl
5.2 Begroting van baten en lasten
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 23 835 | 30 766 | 30 015 | 29 316 | 29 153 | 30 030 | 29 291 |
– Eigenaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Opdrachtgevers | 23 835 | 30 766 | 30 015 | 29 316 | 29 153 | 30 030 | 29 291 |
Opbrengst overige departementen | 622 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 5 | 650 | 595 | 595 | 595 | 20 | 20 |
Rentebaten | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 24 497 | 31 421 | 30 615 | 29 916 | 29 753 | 30 055 | 29 316 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 22 407 | 29 447 | 28 750 | 28 189 | 28 151 | 27 602 | 27 743 |
– Personele kosten | 14 927 | 18 066 | 18 657 | 18 724 | 18 697 | 18 433 | 18 523 |
– Materiële kosten | 7 480 | 11 381 | 10 093 | 9 465 | 9 454 | 9 169 | 9 220 |
Rentelasten | 75 | 111 | 140 | 130 | 115 | 120 | 120 |
Afschrijvingskosten | 994 | 1 320 | 1 150 | 1 000 | 950 | 950 | 950 |
– Materieel | 985 | 1 308 | 1 138 | 988 | 938 | 938 | 938 |
– Immaterieel | 9 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Overige kosten | 809 | 543 | 550 | 537 | 521 | 1 096 | 294 |
– Dotaties voorzieningen | 809 | 543 | 550 | 537 | 521 | 1 096 | 294 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 24 285 | 31 421 | 30 590 | 29 856 | 29 737 | 29 768 | 29 107 |
Saldo van baten en lasten | 212 | 0 | 25 | 60 | 16 | 287 | 209 |
Toelichting op de begroting van baten en lasten
De bedragen 2009 betreffen de gerealiseerde baten en lasten volgens het jaarverslag 2009.
De vastgestelde begroting 2010 is opgehoogd ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 door een eenmalige investering in het kader van de bouwimpuls (€ 2 720 904) die bij de 1e suppletore begroting 2010 is toegekend. Dit heeft tevens tot een aanpassing in de apparaatskosten en de afschrijvingskosten geleid.
De opbrengsten van het moederdepartement bestaan uit een bijdrage van Jeugd en Gezin voor exploitatiekosten, kapitaallasten en een aantal incidentele bijdragen.
De opbrengst derden bestaat uit de ESF-bijdrage (Europees Sociaal Fonds) in het kader van Workwise (arbeidstoeleiding van gedetineerde jongeren).
De dotatie voorziening heeft betrekking op kosten van medewerkers die gebruik maken van functioneel leeftijdsontslag (FLO). Deze voorziening is een voorziening die wordt opgebouwd vanuit het resultaat bij de aanvang van het functionele leeftijd ontslag (60 jaar) van de medewerker in een substantieel bezwarende functie (SBF). De kosten voor de gehele FLO-periode worden ineens genomen.
De omvang hangt af van het aantal deelnemers in het betreffende jaar. De opbouw van de voorziening wordt gedekt vanuit een structureel budget op basis van afspraken die gemaakt zijn bij de transitie van DJI naar het Ministerie van VWS.
Capaciteit | Bijdrage | ||
---|---|---|---|
Totaal baten | 30 615 129 | ||
waarvan bijdrage Jeugd en Gezin | 30 015 129 | ||
Per plaats (totaal) | 148 590 | 202 | 30 015 129 |
– waarvan voor exploitatie | 107 000 | 202 | 21 614 000 |
– waarvan voor kapitaallasten | 30 067 | 202 | 6 073 488 |
– waarvan incidenteel | 0 | 202 | 0 |
– waarvan overige lasten | 11 523 | 202 | 2 327 641 |
Voor 2011 gelden de volgende uitgangspunten:
• Een gelijkblijvende exploitatie bijdrage van € 107 000 per capaciteitsplaats (eventuele OVA salariskosten aanpassing is niet meegenomen);
• De kosten en dekking van de ICT-ondersteuning en de Bestuursdiensten zijn meegenomen op basis van inschattingen;
• Overige bijdragen conform gemaakte afspraken;
• Een personeelsformatie van 282 fte;
• Stijging van salariskosten (ca. 1%) en indexatie van RGD huur en kosten (1,5%);
• Uitgangspunt is kosten terugbrengen binnen de bijdrage kaders;
• In de bijdragen voor 2011 zit een aanzienlijk bedrag voor bouwkundige aanpassingen Den Dolder van € 1,1 miljoen, een bijdrage van € 0,5 miljoen voor de FLO-voorziening en een aanvullende bijdrage van € 0,9 miljoen voor kosten beheersdiensten;
• Ten opzichte van de opbrengsten voor 2010 zijn de opbrengsten lager, omdat in 2010 een aanzienlijke eenmalige extra bijdrage van € 2,7 miljoen werd ontvangen vanuit de bouwimpulsmiddelen.
5.3 Kasstroomoverzicht
Omschrijving | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1–1 | 0 | 7 288 | 4 135 | 3 832 | 3 847 | 3 718 | 3 393 |
2. Totaal operationele kasstroom | 5 416 | – 2 600 | 500 | 300 | 400 | 300 | 300 |
3a. Totaal investeringen (-/-) | – 480 | – 650 | – 600 | – 900 | – 800 | – 700 | – 700 |
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 458 | 150 | 150 | 250 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 22 | – 500 | – 450 | – 650 | – 800 | – 700 | – 700 |
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 374 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. Aflossingen op leningen (-/-) | – 1 200 | – 703 | – 953 | – 535 | – 529 | – 625 | – 645 |
4d. Beroep op leenfaciliteit (+) | 2 720 | 650 | 600 | 900 | 800 | 700 | 700 |
4. Totaal financieringskasstroom | 1 894 | – 53 | – 353 | 365 | 271 | 75 | 55 |
5. Rekening-courant RHB 31–12 (=1+2+3+4) | 7 288 | 4 135 | 3 832 | 3 847 | 3 718 | 3 393 | 3 048 |
Toelichting kasstroomoverzicht
De kasstroom was in 2009 hoog vanwege bijzondere omstandigheden (bouwbijdragen en uitgestelde verrekeningen). In 2010 en verder wordt verwacht dat de kasstroom terugloopt naar een normaler patroon (reserves en liquiditeitratio).
De investeringen betreffen merendeels vervangingsinvesteringen van afgeschreven activa, maar ook vernieuwingsinvesteringen. Het betreft technische installaties, beveiligingsapparatuur, aanpassingen aan opleidingsschepen, inventaris en inrichting van paviljoens en kantoren, wagenpark, onderwijs en infrastructurele aanpassingen.
5.4 Doelmatigheidsparagraaf
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kosten per behandelplek | 149 000 | 145 000 | 146 000 | 149 000 | 145 000 |
2. Bijdrage per behandelplek | 149 000 | 145 000 | 146 000 | 149 000 | 145 000 |
3. Aantal fte totaal (exclusief externe inhuur) | 282 | 282 | 282 | 276 | 276 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0% | 0% | 0% | 1% | 1% |
Specifiek | |||||
1. Gemiddelde verblijfsduur in maanden | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
2. Geregistreerde klachten | 250 | 200 | 200 | 150 | 150 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen
Kosten en bijdrage per behandelplek
• De bijdrage per behandelplek verandert vanwege de FLO-bijdrage, die wordt berekend op basis van werkelijke uitstroom van personeel via deze regeling;
• De kosten per behandelplaats worden, voor zover dat kan, aangepast aan de inkomsten;
• Eind 2013 houdt het huidige ESF traject op.
Bovenstaande doelmatigheidsindicatoren zijn tijdelijk benoemd, maar zullen in het najaar 2010 in samenwerking met het Ministerie van Financiën en De Lindenhorst verder worden uitgewerkt in een project om te komen tot volwaardige doelmatigheidsindicatoren.
Om de doelmatigheid goed vorm te geven, wordt gewerkt met de A3 jaarplan methode, gebaseerd op het INK-model. Er wordt aandacht gegeven aan een viertal resultaatgebieden:
• Productie (waarom bestaan wij, wat zijn onze kernactiviteiten en wat is het volume);
• Kosten (wat hebben wij nodig aan formatie, materiële middelen en processen om alle activiteiten te kunnen realiseren);
• Kwaliteit van de zorg (waarop toetsen onze cliënten de kwaliteit van onze zorgverlening en welke professionele kwaliteitsfactoren vinden wij belangrijk);
• Kwaliteit van de arbeid (waarop toetsen onze medewerkers de kwaliteit van hun werk en waaraan kunnen we zien of het goed gaat).
De visie van Almata is gericht op een zo lang als nodig en zo kort als mogelijk verblijf in de geslotenheid. De doelmatigheid zal gericht zijn op een kortere verblijfsduur met dezelfde kwaliteit.
Daarnaast is er veel inspanning nodig om te voldoen aan het streefbeeld jeugdzorg plus (zoals de certificering via Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en het regionaal werken) en om de instroom en doorstroom van jongeren op de juiste wijze te regelen met behoud van voldoende bezetting.
Financiële verbetering is mogelijk door efficiencyslagen te maken binnen alle primaire en secundaire processen, door het kostenbewustzijn te verbeteren en door het vergroten van het zorgaanbod. De invoering van een ander (gedifferentieerd) kostprijssysteem (p)rijs x (q) hoeveelheid per product/dienst realisatie, zal leiden tot een transparantere kostenstructuur.