Artikel 98 Apparaatuitgaven van het Kerndepartement
Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu met uitzondering van de baten-lastendiensten RWS, KNMI, ILT en NEa. Het omvat de verplichtingen en uitgaven voor ambtelijk personeel, inhuur externen en materieel voor het kerndepartement.
Budgettaire gevolgen van beleid
98 Apparaat van de bestuurskern | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 391 393 | 362 699 | 322 262 | 292 044 | 297 516 |
Uitgaven | 398 586 | 363 424 | 323 748 | 302 186 | 295 897 |
Apparaatsuitgaven | 398 586 | 363 424 | 323 748 | 302 186 | 295 897 |
waarvan gefinancierd met HGIS-middelen | 2 369 | 2 334 | 2 255 | 2 174 | 2 174 |
waarvan bijdrage aan Rijksbrede Shared Services Organisaties | 85 892 | 77 113 | 64 917 | 63 194 | 57 295 |
98.09. Ontvangsten | 1 834 | 1 834 | 1 834 | 1 834 | 1 834 |
De uitgaven bevatten alle personeelsuitgaven inclusief externe inhuur en de materieeluitgaven van de ondersteunende processen van het kerndepartement. De materieeluitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen, communicatie et cetera De bijdrage aan de Rijksbrede Shared Services Organisaties betreft o.a. P-direkt en Rijksgebouwendienst. In huisvestingsbudgetten zijn de gevolgen van de taakstelling Rutte verwerkt, daarbij is de norm van 0,7 werkplek per FTE gehanteerd.
Kleinere overheid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
Taakstelling Rijk, Agentschappen en uitvoerende ZBO’s: | |||||
– Efficiencykorting personeel en materieel | – 23 730 | – 63 273 | – 87 378 | – 92 370 | |
– Aanvullende korting | – 39 550 | – 105 455 | – 145 630 | – 153 951 | |
Taakstellingen «Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO’s» aandeel IenM | 0 | – 63 280 | – 168 728 | – 233 008 | – 246 321 |
Geparkeerde taakstelling bedrijfsvoering | – 4 197 | – 8 990 | – 15 923 | – 15 923 | – 15 923 |
Geparkeerde taakstelling arbeidsproductiviteit (1,5 procent) | – 21 724 | – 25 573 | – 25 573 | – 25 573 | – 25 573 |
Totale taakstelling 2012–2016 | – 25 921 | – 97 843 | – 210 224 | – 274 504 | – 287 817 |
Binnen IenM is de taakstelling «Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO’s» uit het Regeerakkoord gedifferentieerd verdeeld naar verschillende onderdelen van het ministerie.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Structureel | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bestuurskern | – 8 646 | – 32 635 | – 70 119 | – 91 559 | – 96 000 | – 105 462 |
Handhaving | – 935 | – 3 529 | – 7 583 | – 9 902 | – 10 382 | – 11 405 |
Uitvoering | – 16 340 | – 61 679 | – 132 522 | – 173 043 | – 181 435 | – 189 168 |
Totale taakstelling | – 25 921 | – 97 843 | – 210 224 | – 274 504 | – 287 817 | – 306 035 |
Ook de nog geparkeerde taakstellingen van het kabinet Balkenende IV zijn op basis van deze verdeling toebedeeld. Bij deze gedifferentieerde toedeling is rekening gehouden met de opbouw van de taakstelling in het regeerakkoord. De generieke en additionele taakstelling komt voor IenM neer op 17,5% (7,5% generiek en 10% additioneel).
De integratie van de voormalige ministeries van VROM en VenW is sinds het aantreden van dit kabinet voortvarend ter hand genomen. De combinatie van integratie en taakstelling leidt tot belangrijke veranderingen in de organisatie van IenM: het aantal beleidsdirectoraten wordt teruggebracht van vijf naar drie, de Inspectie VenW en de VROM-Inspectie worden samengevoegd, in de bedrijfsvoering en stafondersteuning worden forse integratieslagen, standaardisaties en versoberingen in de dienstverlening doorgevoerd. Hierbij wordt aangesloten op mogelijke besparingen uit het programma Compacte Rijksdienst.
Naast een aanzienlijke inhoudelijke synergiewinst zal de samenvoeging ook tot meer efficiëntie in de apparaatskosten gaan leiden. Binnen IenM is de taakstelling «Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO’s» uit het Regeerakkoord gedifferentieerd verdeeld naar verschillende onderdelen van het ministerie. Voor beleid en kennis is een verhoudingsgewijs hogere taakstelling gekozen omdat het regeerakkoord nadrukkelijk de reductie, afbouw en overdracht van beleidstaken noemt. Bij de inspectie geldt de generieke efficiencykorting en een klein integratie-effect. Voor bedrijfsvoering en ondersteuning wordt een fors integratie-effect verwacht en een hogere efficiency.
Naar de huidige inschattingen is de verwachte fte-reductie in de periode 2012–2018 tussen de 2 000 en 2 300 fte. De feitelijke reductie is afhankelijk van de daadwerkelijke reductie op de materiële kosten.
In onderstaande tabel is de gedifferentieerde verdeling naar de verschillende onderdelen weergegeven. De genoemde percentages zijn kortingen op het apparaatbudget.
Handhaving | – 10,0% |
Uitvoering (o.a. RWS, NEa) | – 17,5% |
Beleid | – 25% |
Kennis en raden | – 25% |
Bedrijfsvoering | – 35% |
Beleids- en bestuursondersteuning | – 35% |
De taakstellingen zijn financieel toegedeeld in deze begroting. De taakstelling is in mindering gebracht op de agentschapbijdrage aan de uitvoeringsorganisaties en de Inspectie. Voor de overige onderdelen is deze ingeboekt als «min-regel» op het apparaatartikel.
De concrete (financiële) invulling wordt meegenomen bij de vormgeving van de nieuwe organisatiestructuur van IenM en de inhoudelijke beleidskeuzes. De invulling per onderdeel bestaat uit combinaties van efficiencymaatregelen, takenreducties, taakversoberingen, beëindiging of decentralisatie van taken en effecten/ontdubbelingen als gevolg van de samenvoeging van voormalig VenW en delen van voormalig VROM. Dit zal zijn beslag krijgen in de begroting 2013.
Raming apparaat | artikelen op de begroting | |
---|---|---|
DG Bereikbaarheid i.o. | € 41 570 | 32 t/m 36 |
DG Ruimte en Water i.o. | € 33 379 | 31, 32, 34, 51, 52 en 60 |
DG Milieu en internationale coördinatie i.o. | € 28 203 | 31, 33, 35, 36, 53 t/m 57 en 60 |
De hierboven gepresenteerde cijfers zijn indicatief. Ten tijde van de opstelling van deze begroting moet nog besluitvorming plaatsvinden over enkele aspecten die de inrichting van IenM betreffen. Er zijn nog verschuivingen mogelijk tussen materiële budgetten van de beleids-DG’s i.o. en IenM-brede materiële budgetten. Ook de nieuwe DG-structuur is nog niet geformaliseerd, vandaar dat gesproken wordt over DG's in oprichting (i.o.).
Totaaloverzicht van de apparaatsuitgaven baten-lastendiensten en de kosten van de aan IenM gelieerde ZBO’s/RWT’s
IenM is verantwoordelijk voor vier baten-lastendiensten: Rijkswaterstaat, het KNMI, de ILT en de NEa. In de onderstaande tabel zijn de totale apparaatskosten van deze organisaties weergegeven. Deze worden verder toegelicht in de baten-lastendiensten paragraaf.
De apparaatskosten van de begrotingsgefinancierde ZBOs en RWT’s kunnen niet worden geconsolideerd met de cijfers van het moederdepartement, omdat dit kosten betreffen die niet zijn gelieerd aan de rijksbijdrage die door het departement wordt verstrekt.
Apparaatsuitgaven baten-lastendiensten | Verwijzing | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | zie paragraaf 4 | 1 081 171 | 1 038 511 | 1 044 133 | 1 045 454 | 1 047 718 | 1 049 030 | 1 037 854 |
KNMI | zie paragraaf 4 | 34 326 | 30 503 | 27 318 | 26 503 | 25 461 | 24 577 | 24 514 |
ILT | zie paragraaf 4 | 0 | 0 | 146 963 | 131 795 | 126 645 | 120 271 | 119 820 |
NEa | zie paragraaf 4 | 4 503 | 4 542 | 5 147 | 5 147 | 5 147 | 5 147 | 5 147 |
Kosten van ZBO's en RWT's | Verwijzing | 2010 | 2011 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ProRail | zie bijlage 6.3 | 314 000 | 289 000 | |||||
Kadaster | zie bijlage 6.3 | 2 344 | 2 500 | |||||
StAB | zie bijlage 6.3 | 5 703 | 5 800 |
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat er geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 99 worden gedaan. Het artikel dient hoofdzakelijk als tussenstation voor de overboeking van middelen naar de andere artikelen op de IenM begroting, zoals de loon- en prijsbijstelling. Ook taakstellingen die nog niet direct kunnen worden doorgeboekt worden op dit artikel geadministreerd.
99. Nominaal en onvoorzien | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | – 264 | – 3 461 | – 7 007 | – 7 437 | – 3 118 | – 7 168 |
Uitgaven | 0 | – 264 | – 3 461 | – 7 007 | – 7 437 | – 3 118 | – 7 168 |