Base description which applies to whole site

Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)

Introductie

Sinds 1 januari 1995 is het KNMI een baten-lastendienst. De bijdrage van het moederdepartement aan de baten-lastendienst KNMI wordt verantwoord op beleidsartikel 37 «Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie» van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De werkzaamheden van het KNMI zijn gericht op de algemene doelstelling van het KNMI: bijdragen aan veiligheid, economie en duurzaam milieu in en van Nederland met informatie, kennis en data op het gebied van weer, klimaat en seismologie.

Sinds de privatisering van de commerciële taken in 1999 richt het KNMI zich volledig op de publieke taken. Deze taken zijn vastgelegd in de Wet op het KNMI, die op 1 maart 2002 in werking is getreden. De daarbij behorende Ministeriële regeling is op 5 juli 2002 in werking getreden. De taken van het KNMI zijn (Wet op het KNMI, artikel 3, eerste lid):

  • a) het beschikbaar maken, houden en stellen van een algemeen weerbericht voor de Nederlandse samenleving;

  • b) het beschikbaar maken, houden en stellen van KNMI-gegevens;

  • c) het beschikbaar maken, houden en stellen van luchtvaartmeteorologische inlichtingen;

  • d) het verrichten van onderzoek;

  • e) het adviseren van Onze Minister op het terrein van de meteorologie en andere geofysische terreinen;

  • f) het deelnemen in internationale organisaties op het terrein van de meteorologie en andere geofysische terreinen;

  • g) het onderhouden van de nationale infrastructuur voor de meteorologie en andere geofysische terreinen.

In de herfst van 2008 is naar aanleiding van de afgesproken evaluatie van de KNMI-wet een kabinetsstandpunt over de KNMI-wet toegezonden aan de Tweede Kamer. Op 24 maart 2009 heeft over de KNMI-wet een Algemeen Overleg plaatsgevonden. Vervolgens is het wetgevingstraject opgestart met het plan de wijziging van de KNMI-wet begin 2010 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Door de val van het Kabinet heeft dit proces vertraging opgelopen en heeft het demissionaire kabinet opnieuw een besluit moeten nemen. In april 2010 is de gewijzigde KNMI-wet aangeboden aan de Tweede Kamer. De behandeling van de wetswijziging door de Tweede Kamer is aangehouden naar aanleiding van een passage in het regeerakkoord van oktober 2010 die betrekking heeft op het bezien van de taken van het KNMI in het kader van de subsidietaakstelling van IenM.

Producten en diensten

Om de bovengenoemde algemene beleidsdoelstelling te bereiken levert het KNMI voortdurend informatie, kennis en data op het gebied van weer, klimaat en seismologie. Deze informatie, kennis en data worden permanent «up to date» gehouden volgens de modernste inzichten van wetenschap en techniek. Informatie, kennis en data moeten ook effectief op de plaatsen terechtkomen waar ze daadwerkelijk nodig zijn: burgers, brandweer, politie, water- en wegbeheerders, luchtvaartautoriteiten, bedrijven, beleidsmakers en rampenbestrijders. Daarbij spelen ook de particuliere weerbureaus en de media een belangrijke rol.

Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Weer, Klimaat en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in het beleidsartikel 37.

Indien in de begroting de baten en lasten in het kader van aardobservatie en het Nationaal Modellen en Data Centrum (NMDC, een specifiek project in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst) niet worden meegeteld, nemen de totale kosten jaarlijks af. Bij een gelijkblijvend productieniveau impliceert dit een stijging van de doelmatigheid.

De begroting van baten en lasten

De begroting van baten en lasten (x € 1 000) van de batenlastendienst KNMI
 

Realisatie 2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Baten

             

opbrengst IenM

38 089

43 359

41 032

43 871

48 767

41 497

39 743

opbrengst overige departementen

887

883

883

883

883

883

883

opbrengst derden

18 878

17 439

16 133

16 275

16 275

16 275

16 275

rentebaten

1

25

25

25

25

25

25

vrijval voorzieningen

223

           

bijzondere baten

2

           

Totaal baten

58 080

61 706

58 073

61 054

65 950

58 680

56 926

               

Lasten

             

apparaatskosten

             

* personele kosten

34 326

30 711

27 496

26 687

25 644

24 752

24 689

* materiele kosten

21 675

28 691

28 385

31 278

37 292

30 964

29 273

rentelasten

152

262

236

280

286

280

280

afschrijvingskosten

             

* materieel

2 036

2 358

2 270

2 311

2 241

2 197

2 197

* immaterieel

             

dotaties voorzieningen

             

buitengewone lasten

             

Totaal lasten

58 189

62 022

58 387

60 556

65 463

58 193

56 439

               

Saldo van baten en lasten1

– 109

– 316

– 314

498

487

487

487

1

Het begrote negatieve resultaat in de jaren tot en met 2012 wordt ten laste gebracht van het Eigen Vermogen. Toekomstige verliezen worden voorkomen door bezuinigingen.

Toelichting

Baten

Opbrengst IenM

Dit betreffen opbrengsten voor de Productgroepen Weer, Klimaat, Seismologie en Aardobservatie.

 

Realisatie 2010

Begroot 2011

Begroot 2012

Weer

19 456

19 236

15 170

Klimaat

12 565

12 985

12 053

Seismologie

1 572

1 508

1 466

Aardobservatie

11 554

9 630

12 343

Totaal

45 147

43 359

41 032

Opbrengst derden en overige departementen
 

Realisatie 2010

Begroot 2011

Begroot 2012

Opbrengsten luchtvaart

10 254

9 862

9 622

Projecten extern gefinancierd

7 705

6 355

5 420

Dataverstrekkingen en licenties

534

780

780

Overige opbrengsten

1 272

1 325

1 194

Totaal opbrengst derden

19 765

18 322

17 016

Lasten

Personele kosten

In de onderstaande tabel is het aantal fte’s (vaste en projectmedewerkers) weergegeven en de gemiddelde prijs, exclusief opleidings- en reiskosten etc., per fte (bedragen x € 1 000).

Personeel

Realisatie 2010

Begroot 2011

2012

2013

2014

2015

2016

Ambtelijk personeel

             
               

Loonkosten (x1 000)

30 386

28 045

27 438

27 027

26 494

26 189

26 126

Aantal fte's

431,6

398,4

389,8

383,9

376,3

372,0

371,1

Kosten per fte (x 1 000)

70,4

70,4

70,4

70,4

70,4

70,4

70,4

De specificatie van de personele kosten is als volgt:

  • de salariskosten van personeel in dienst van het KNMI;

  • de kosten van inhuur van externen door het KNMI;

  • de overige personeelskosten.

Binnen IenM is de taakstelling «Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO’s» uit het Regeerakkoord gedifferentieerd verdeeld naar verschillende onderdelen van het ministerie(zie ook de toelichting onder artikel 98 in de begroting van HXII). Ook de nog geparkeerde taakstellingen van het kabinet Balkenende IV zijn op basis van deze verdeling toebedeeld en vervolgens financieel ingeboekt.

De invulling bestaat uit combinaties van efficiencymaatregelen en takenreducties/-versoberingen.

Materiële kosten

De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen, communicatie etc. In de huisvestingsbudgetten zijn de gevolgen van de taakstelling Rutte verwerkt, daarbij is de norm van 0,7 werkplek per FTE gehanteerd.

Kasstroomoverzicht (in € 1 000) van de baten en lastendienst KNMI
   

realisatie 20101

20111

2012

2013

2014

2015

2016

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2012

             
 

+ stand deposito rekening

8 019

19 349

19 150

18 701

19 276

19 967

20 620

                 

2.

Totaal operationele kasstroom

11 933

1 615

1 668

2 658

2 728

2 684

2 684

                 

3a.

totaal investeringen (-/-)

– 4 633

– 7 600

– 4 200

– 2 000

– 2 000

– 2 000

– 2 000

3b.

totaal desinvesteringen (+)

134

           

3.

Totaal investeringskasstroom

– 4 499

– 7 600

– 4 200

– 2 000

– 2 000

– 2 000

– 2 000

                 

4a.

eenmalige uitkering aan moederdepart. (-/-)

             

4b.

eenmalige storting door het moederdepart. (+)

             

4c.

aflossingen op leningen (-/-)

– 964

– 1 814

– 2 117

– 2 083

– 2 037

– 2 031

– 1 286

4d.

beroep op leenfaciliteit (+)

4 860

7 600

4 200

2 000

2 000

2 000

2 000

4.

Totaal financieringskasstroom

3 896

5 786

2 083

– 83

– 37

– 31

715

                 

5.

Rekening courant RHB 31 december 2012

             

 

+ stand deposito rekening (=1+2+3+4)

19 349

19 150

18 701

19 276

19 967

20 620

22 018

1

(maximale roodstand 0,5 miljoen Euro)

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in de voorziening en vooruitontvangen bedragen voor Aardobservatie.

Investeringskasstroom

Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur en computersystemen. De ruimte om te investeren is gezien het verleden op een niveau van € 2 mln. per jaar gesteld. Voor de jaren 2010, 2011 en 2012 zijn echter substantiële verhogingen noodzakelijk. Dit in verband met de uitgaven in het kader van het Deltaplan Infrastructuur en de vernieuwing van de reken- en opslagcapaciteit.

Financieringskasstroom

Het beroep op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën betreft investeringen in 2012.

Doelmatigheidsindicatoren

Omschrijving Generiek Deel

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Kostprijzen per product (groep)

         

 

– percentage overhead1

100

100

100

100

100

100

– fte's overhead

82

78

76

73

71

71

             

Tarieven/uur1

100

94

92

90

88

88

 

           

Omzet per produktgroep

           

– Weer

32 792

28 121

27 554

26 522

25 645

25 575

– Klimaat

17 434

15 847

15 414

14 688

14 070

14 020

– Seismologie

1 826

1 737

1 802

1 736

1 715

1 708

– Aardobservatie

9 630

12 343

16 259

22 979

17 225

15 598

             

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

398

390

384

376

372

371

             

Saldo van baten en lasten (%)

0%

– 1%

1%

1%

1%

1%

             

Algemene weersverwachtingen en adviezen

           

– afwijking min.temperatuur (°C)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

– afwijking max.temperatuur (°C)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

ABS (<0,5)

– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s)

ABS (<1,0)

ABS (<1,0)

ABS (<1,0)

ABS (<1,0)

ABS (<1,0)

ABS (<1,0)

Luchtvaartverwachtingen

           

– tijdigheid TAF1 Schiphol (%)

> 99

> 99

> 99

> 99

> 99

> 99

Maritieme verwachtingen

           

– tijdigheid marifoonbericht (%)

> 99

> 99

> 99

> 99

> 99

> 99

1

Geïndexeerd 2011=100

  • 1. Het tarief per uur daalt in 2012 omdat er in dat jaar enkele incidentele kostenposten wegvallen.

  • 2. De omzetten per produktgroep dalen als gevolg van het invullen van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I.

Licence