Introductie
Sinds 1 januari 1995 is het KNMI een baten-lastendienst. De bijdrage van het moederdepartement aan de baten-lastendienst KNMI wordt verantwoord op beleidsartikel 37 «Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie» van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De werkzaamheden van het KNMI zijn gericht op de algemene doelstelling van het KNMI: bijdragen aan veiligheid, economie en duurzaam milieu in en van Nederland met informatie, kennis en data op het gebied van weer, klimaat en seismologie.
Sinds de privatisering van de commerciële taken in 1999 richt het KNMI zich volledig op de publieke taken. Deze taken zijn vastgelegd in de Wet op het KNMI, die op 1 maart 2002 in werking is getreden. De daarbij behorende Ministeriële regeling is op 5 juli 2002 in werking getreden. De taken van het KNMI zijn (Wet op het KNMI, artikel 3, eerste lid):
-
a) het beschikbaar maken, houden en stellen van een algemeen weerbericht voor de Nederlandse samenleving;
-
b) het beschikbaar maken, houden en stellen van KNMI-gegevens;
-
c) het beschikbaar maken, houden en stellen van luchtvaartmeteorologische inlichtingen;
-
d) het verrichten van onderzoek;
-
e) het adviseren van Onze Minister op het terrein van de meteorologie en andere geofysische terreinen;
-
f) het deelnemen in internationale organisaties op het terrein van de meteorologie en andere geofysische terreinen;
-
g) het onderhouden van de nationale infrastructuur voor de meteorologie en andere geofysische terreinen.
In de herfst van 2008 is naar aanleiding van de afgesproken evaluatie van de KNMI-wet een kabinetsstandpunt over de KNMI-wet toegezonden aan de Tweede Kamer. Op 24 maart 2009 heeft over de KNMI-wet een Algemeen Overleg plaatsgevonden. Vervolgens is het wetgevingstraject opgestart met het plan de wijziging van de KNMI-wet begin 2010 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Door de val van het Kabinet heeft dit proces vertraging opgelopen en heeft het demissionaire kabinet opnieuw een besluit moeten nemen. In april 2010 is de gewijzigde KNMI-wet aangeboden aan de Tweede Kamer. De behandeling van de wetswijziging door de Tweede Kamer is aangehouden naar aanleiding van een passage in het regeerakkoord van oktober 2010 die betrekking heeft op het bezien van de taken van het KNMI in het kader van de subsidietaakstelling van IenM.
Producten en diensten
Om de bovengenoemde algemene beleidsdoelstelling te bereiken levert het KNMI voortdurend informatie, kennis en data op het gebied van weer, klimaat en seismologie. Deze informatie, kennis en data worden permanent «up to date» gehouden volgens de modernste inzichten van wetenschap en techniek. Informatie, kennis en data moeten ook effectief op de plaatsen terechtkomen waar ze daadwerkelijk nodig zijn: burgers, brandweer, politie, water- en wegbeheerders, luchtvaartautoriteiten, bedrijven, beleidsmakers en rampenbestrijders. Daarbij spelen ook de particuliere weerbureaus en de media een belangrijke rol.
Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Weer, Klimaat en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in het beleidsartikel 37.
Indien in de begroting de baten en lasten in het kader van aardobservatie en het Nationaal Modellen en Data Centrum (NMDC, een specifiek project in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst) niet worden meegeteld, nemen de totale kosten jaarlijks af. Bij een gelijkblijvend productieniveau impliceert dit een stijging van de doelmatigheid.
De begroting van baten en lasten
Realisatie 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
opbrengst IenM | 38 089 | 43 359 | 41 032 | 43 871 | 48 767 | 41 497 | 39 743 |
opbrengst overige departementen | 887 | 883 | 883 | 883 | 883 | 883 | 883 |
opbrengst derden | 18 878 | 17 439 | 16 133 | 16 275 | 16 275 | 16 275 | 16 275 |
rentebaten | 1 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
vrijval voorzieningen | 223 | ||||||
bijzondere baten | 2 | ||||||
Totaal baten | 58 080 | 61 706 | 58 073 | 61 054 | 65 950 | 58 680 | 56 926 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten | |||||||
* personele kosten | 34 326 | 30 711 | 27 496 | 26 687 | 25 644 | 24 752 | 24 689 |
* materiele kosten | 21 675 | 28 691 | 28 385 | 31 278 | 37 292 | 30 964 | 29 273 |
rentelasten | 152 | 262 | 236 | 280 | 286 | 280 | 280 |
afschrijvingskosten | |||||||
* materieel | 2 036 | 2 358 | 2 270 | 2 311 | 2 241 | 2 197 | 2 197 |
* immaterieel | |||||||
dotaties voorzieningen | |||||||
buitengewone lasten | |||||||
Totaal lasten | 58 189 | 62 022 | 58 387 | 60 556 | 65 463 | 58 193 | 56 439 |
Saldo van baten en lasten1 | – 109 | – 316 | – 314 | 498 | 487 | 487 | 487 |
Toelichting
Baten
Opbrengst IenM
Dit betreffen opbrengsten voor de Productgroepen Weer, Klimaat, Seismologie en Aardobservatie.
Realisatie 2010 | Begroot 2011 | Begroot 2012 | |
---|---|---|---|
Weer | 19 456 | 19 236 | 15 170 |
Klimaat | 12 565 | 12 985 | 12 053 |
Seismologie | 1 572 | 1 508 | 1 466 |
Aardobservatie | 11 554 | 9 630 | 12 343 |
Totaal | 45 147 | 43 359 | 41 032 |
Realisatie 2010 | Begroot 2011 | Begroot 2012 | |
---|---|---|---|
Opbrengsten luchtvaart | 10 254 | 9 862 | 9 622 |
Projecten extern gefinancierd | 7 705 | 6 355 | 5 420 |
Dataverstrekkingen en licenties | 534 | 780 | 780 |
Overige opbrengsten | 1 272 | 1 325 | 1 194 |
Totaal opbrengst derden | 19 765 | 18 322 | 17 016 |
Lasten
Personele kosten
In de onderstaande tabel is het aantal fte’s (vaste en projectmedewerkers) weergegeven en de gemiddelde prijs, exclusief opleidings- en reiskosten etc., per fte (bedragen x € 1 000).
Personeel | Realisatie 2010 | Begroot 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
Loonkosten (x1 000) | 30 386 | 28 045 | 27 438 | 27 027 | 26 494 | 26 189 | 26 126 |
Aantal fte's | 431,6 | 398,4 | 389,8 | 383,9 | 376,3 | 372,0 | 371,1 |
Kosten per fte (x 1 000) | 70,4 | 70,4 | 70,4 | 70,4 | 70,4 | 70,4 | 70,4 |
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
-
• de salariskosten van personeel in dienst van het KNMI;
-
• de kosten van inhuur van externen door het KNMI;
-
• de overige personeelskosten.
Binnen IenM is de taakstelling «Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO’s» uit het Regeerakkoord gedifferentieerd verdeeld naar verschillende onderdelen van het ministerie(zie ook de toelichting onder artikel 98 in de begroting van HXII). Ook de nog geparkeerde taakstellingen van het kabinet Balkenende IV zijn op basis van deze verdeling toebedeeld en vervolgens financieel ingeboekt.
De invulling bestaat uit combinaties van efficiencymaatregelen en takenreducties/-versoberingen.
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen, communicatie etc. In de huisvestingsbudgetten zijn de gevolgen van de taakstelling Rutte verwerkt, daarbij is de norm van 0,7 werkplek per FTE gehanteerd.
realisatie 20101 | 20111 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2012 | |||||||
+ stand deposito rekening | 8 019 | 19 349 | 19 150 | 18 701 | 19 276 | 19 967 | 20 620 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 11 933 | 1 615 | 1 668 | 2 658 | 2 728 | 2 684 | 2 684 |
3a. | totaal investeringen (-/-) | – 4 633 | – 7 600 | – 4 200 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 |
3b. | totaal desinvesteringen (+) | 134 | ||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 4 499 | – 7 600 | – 4 200 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 |
4a. | eenmalige uitkering aan moederdepart. (-/-) | |||||||
4b. | eenmalige storting door het moederdepart. (+) | |||||||
4c. | aflossingen op leningen (-/-) | – 964 | – 1 814 | – 2 117 | – 2 083 | – 2 037 | – 2 031 | – 1 286 |
4d. | beroep op leenfaciliteit (+) | 4 860 | 7 600 | 4 200 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 3 896 | 5 786 | 2 083 | – 83 | – 37 | – 31 | 715 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2012 | |||||||
| + stand deposito rekening (=1+2+3+4) | 19 349 | 19 150 | 18 701 | 19 276 | 19 967 | 20 620 | 22 018 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in de voorziening en vooruitontvangen bedragen voor Aardobservatie.
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur en computersystemen. De ruimte om te investeren is gezien het verleden op een niveau van € 2 mln. per jaar gesteld. Voor de jaren 2010, 2011 en 2012 zijn echter substantiële verhogingen noodzakelijk. Dit in verband met de uitgaven in het kader van het Deltaplan Infrastructuur en de vernieuwing van de reken- en opslagcapaciteit.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën betreft investeringen in 2012.
Omschrijving Generiek Deel | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) |
| |||||
– percentage overhead1 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
– fte's overhead | 82 | 78 | 76 | 73 | 71 | 71 |
Tarieven/uur1 | 100 | 94 | 92 | 90 | 88 | 88 |
| ||||||
Omzet per produktgroep | ||||||
– Weer | 32 792 | 28 121 | 27 554 | 26 522 | 25 645 | 25 575 |
– Klimaat | 17 434 | 15 847 | 15 414 | 14 688 | 14 070 | 14 020 |
– Seismologie | 1 826 | 1 737 | 1 802 | 1 736 | 1 715 | 1 708 |
– Aardobservatie | 9 630 | 12 343 | 16 259 | 22 979 | 17 225 | 15 598 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 398 | 390 | 384 | 376 | 372 | 371 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | – 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Algemene weersverwachtingen en adviezen | ||||||
– afwijking min.temperatuur (°C) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– afwijking max.temperatuur (°C) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) |
Luchtvaartverwachtingen | ||||||
– tijdigheid TAF1 Schiphol (%) | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 |
Maritieme verwachtingen | ||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 |
-
1. Het tarief per uur daalt in 2012 omdat er in dat jaar enkele incidentele kostenposten wegvallen.
-
2. De omzetten per produktgroep dalen als gevolg van het invullen van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I.