Introductie
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) ondersteunt de uitvoering van emissiehandel en toetst als onafhankelijk toezichthouder de naleving van de regels. De NEa doet dat op transparante en rechtvaardige wijze, waarbij ze een effectieve en efficiënte uitvoering nastreeft. Op deze wijze wil de NEa emissiehandel betrouwbaar en vertrouwd maken. Vanaf begin 2011 is de NEa ook verantwoordelijk voor de uitvoering van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit en voor de toetsing van de naleving van de regels op dat terrein.
Producten en diensten
De verwachting is dat de NEa medio 2011 alsnog tot een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) zal zijn omgevormd. De baten-lastendienst NEa zal dan niet meer onder eindverantwoordelijkheid van de minister van IenM opereren waar het gaat om de uitvoering van de wettelijke taken van de NEa, maar onder eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig het ZBO zal zijn. Vanaf dat moment ondersteunt de baten-lastendienst NEa het bestuur in de uitvoering van haar wettelijke taken. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om een drietal hoofdtaken: verlenen en actualiseren van emissievergunningen, beheren van de CO2– en NOx– registers en toezicht en handhaving van de wetgeving. In de loop van 2011 zal nader in beeld moeten worden gebracht op welke wijze de NEa de hoofdtaken op het gebied van biobrandstoffen zal gaan invullen.
De begroting van baten en lasten
Realisatie 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
opbrengst IenM | 6 773 | 6 578 | 7 815 | 7 557 | 7 157 | 6 923 | 6 862 |
opbrengst derden | 4 | ||||||
rentebaten | 2 | ||||||
bijzondere baten | 3 | ||||||
Totaal baten | 6 780 | 6 580 | 7 815 | 7 557 | 7 157 | 6 923 | 6 862 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten: | |||||||
– personele kosten | 4 503 | 4 537 | 5 085 | 4 912 | 4 643 | 4 489 | 4 457 |
– materiële kosten | 1 761 | 1 710 | 2 180 | 2 107 | 1 991 | 1 925 | 1 911 |
rentelasten | 4 | 42 | 69 | 58 | 43 | 29 | 14 |
afschrijvingskosten: | |||||||
– materieel | 14 | 11 | 1 | ||||
– immaterieel | 63 | 280 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 |
bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 6 345 | 6 580 | 7 815 | 7 557 | 7 157 | 6 923 | 6 862 |
Saldo van baten en lasten | 435 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Opbrengst IenM
De opbrengst van IenM betreft de verwachte inkomsten die voortkomen uit de opdracht van de directie Klimaat en Emissie. In de opbrengst van 2012 zijn ook de werkzaamheden voor de projecten Validatie en Biobrandstoffen opgenomen. De definitieve opbrengst hangt af van de nog vast te stellen kostprijzen en de te leveren producten en diensten. Doordat de Europese wet- en regelgeving voor CO2-emissiehandel nog voortdurend verandert, is het moeilijk om het aantal producten in de toekomst goed in te schatten. De kostprijzen van de producten zullen kostendekkend worden vastgesteld want de NEa heeft geen winstoogmerk. In het overzicht doelmatigheidsindicatoren staan de baten naar productgroep gespecificeerd.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten laten een lichte daling zien. Naarmate de EU de emissiehandel op meer bedrijven van toepassing laat zijn zal het aantal bedrijven dat deelneemt aan de emissiehandel eveneens toenemen. De groei van het aantal producten zal door de NEa grotendeels worden opgevangen via efficiencyverbetering, waardoor extra inhuur zo veel mogelijk achterwege blijft. Er zal nog nadere besluitvorming nodig zijn rond de personele inzet op het gebied van biobrandstoffen.
Binnen IenM is de taakstelling «Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO’s» uit het Regeerakkoord gedifferentieerd verdeeld naar verschillende onderdelen van het ministerie(zie ook de toelichting onder artikel 98 in de begroting van HXII). Ook de nog geparkeerde taakstellingen van het kabinet Balkenende IV zijn op basis van deze verdeling toebedeeld en vervolgens financieel ingeboekt.
De invulling bestaat uit combinaties van efficiencymaatregelen en takenreducties/-versoberingen.
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen, communicatie etc. In de huisvestingsbudgetten zijn de gevolgen van de taakstelling Rutte verwerkt, daarbij is de norm van 0,7 werkplek per FTE gehanteerd.
Kasstroomoverzicht
Realisatie 20101 | 20111 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand deposito rekening | 1 193 | 1 353 | 1 364 | 1 365 | 1 365 | 1 365 | 1 365 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1 366 | 291 | 481 | 480 | 480 | 480 | 480 |
3a. totaal investeringen (-/-) | – 1 080 | – 1 400 | – 1 000 | ||||
3b. totaal desinvesteringen (+) | |||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 080 | – 1 400 | – 1 000 | ||||
4a. eenmalige uitkering aan moederdepart. (-/-) | |||||||
4b. eenmalige storting door moederdepart. (+) | |||||||
4c. aflossingen op leningen (-/-) | – 126 | – 280 | – 480 | – 480 | – 480 | – 480 | – 480 |
4d. beroep op leenfaciliteit (+) | 1 400 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Totaal financieringskasstroom | – 126 | 1 120 | 520 | – 480 | – 480 | – 480 | – 480 |
5. Rekening courant RHB 31 december 2012 + stand deposito rekening (=1+2+3+4) | 1 353 | 1 364 | 1 365 | 1 365 | 1 365 | 1 365 | 1 365 |
Toelichting
Investeringskasstroom
De investeringen in 2012 hebben betrekking op het bouwen van een biobrandstoffen register.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit in 2012 is ter financiering van de investering in de bouw van een biobrandstoffen register. De raming van de aflossingen is gebaseerd op de begrote leenfaciliteit bij het ministerie van Financiën.
Doelmatigheidsindicatoren
In het algemeen kan worden gesteld dat de NEa op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel binnen Nederland vervult. De doelmatigheidsindicatoren in onderstaande tabel laten de komende jaren verbeteringen zien ten opzichte van voorgaande jaren.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (x € 1): | |||||||
Vergunningaanvragen (per vergunning) | 4 029 | 3 626 | 3 660 | 3 678 | 3 641 | 3 605 | 3 569 |
Onderhoud dossier (per dossier) | 852 | 1 162 | 711 | 715 | 708 | 701 | 694 |
Audits (per audit) | 7 024 | 6 919 | 6 815 | 6 713 | 6 612 | ||
Ad hoc onderzoeken (per onderzoek) | 6 712 | 6 611 | 6 512 | 6 414 | 6 318 | ||
Afsluiten handelsjaar (per emissiejaarverslag) | 424 | 418 | 411 | 405 | 399 | ||
Infodesk (per vraag) | 138 | 136 | 134 | 132 | 130 | ||
Registeradministratie (per gemiddelde rekening in beheer) | 601 | 592 | 583 | 574 | 566 | ||
Helpdesk en registeradministratie | 924 | 832 | |||||
Tarieven per uur (x € 1): | |||||||
Laag | 107 | 85 | 84 | 83 | 82 | 81 | 80 |
Midden | 136 | 95 | 94 | 93 | 92 | 91 | 90 |
Hoog | 139 | 116 | 115 | 114 | 113 | 112 | 111 |
FTE totaal (excl. externe inhuur en biobrandstoffen) | 36 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 |
Omzet per productgroep (x € 1 000) | |||||||
Vergunningaanvragen (p*q) | 117 | 156 | 91 | 90 | 89 | 87 | 86 |
Onderhoud dossier (p*q) | 399 | 593 | 359 | 354 | 348 | 343 | 338 |
Validatie en toewijzing rechten luchtvaart | 81 | 79 | 75 | 74 | 73 | ||
Toezicht en handhaving | 1 864 | 1 785 | |||||
Audits (p*q) | 1 004 | 982 | 934 | 906 | 893 | ||
Ad hoc onderzoeken (p*q) | 470 | 456 | 436 | 423 | 417 | ||
Diepte- en themaonderzoeken | 250 | 240 | 225 | 215 | 223 | ||
Handhaving | 94 | 204 | 209 | 204 | 194 | 190 | 185 |
Bezwaren en beroepen | 83 | 81 | 77 | 76 | 75 | ||
Afsluiten handelsjaar (p*q) | 212 | 209 | 206 | 203 | 200 | ||
Infodesk (p*q) | 235 | 231 | 228 | 224 | 221 | ||
Registeradministratie (p*q) | 571 | 562 | 554 | 546 | 537 | ||
Helpdesk en registeradministratie | 905 | 1 080 | |||||
Registeronderhoud | 769 | 1 370 | 959 | 938 | 889 | 870 | 864 |
Rekeningbeheer overheid | 88 | 86 | 82 | 81 | 80 | ||
Fraudebestrijding | 43 | 42 | 39 | 38 | 37 | ||
Voorbereiding nieuwe regelgeving en beleidsafstemming | 350 | 342 | 315 | 308 | 300 | ||
Advisering en beleidsafstemming | 203 | 230 | |||||
Toewijzing rechten nieuwkomers | 96 | 94 | 90 | 88 | 87 | ||
Overige producten/diensten | 974 | 240 | 132 | 129 | 120 | 120 | 119 |
Projecten | 1 448 | 920 | 2 582 | 2 438 | 2 256 | 2 131 | 2 127 |
Totaal | 6 773 | 6 580 | 7 815 | 7 557 | 7 157 | 6 923 | 6 862 |
Saldo van baten en lasten (%) | 6,42 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Validatie& vergunningen | |||||||
% vergunningen verleend binnen wettelijke termijn | 97% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% |
% meldingen afgehandeld binnen wettelijke termijn | 88% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% |
Aantal bedrijven met een vergunning | 468 | 510 | 500 | 510 | 520 | 540 | 550 |
Registratie Emissiehandel | |||||||
Register CO2 online | 99,5% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% |
Register NOx online | 99,7% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% |
Toezicht en handhaving | |||||||
Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op IGT en Nieuwkomers | 110 | 92 | 87 | 77 | 77 | 62 | 70 |
Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op een steekproef | Nvt | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Aantal uitgevoerde audits bij luchtvaartoperators | 1 | 17 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Aantal uitgevoerde ad hoc onderzoeken bij bedrijven | 89 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Aantal uitgevoerde thema onderzoeken | 1 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Algemeen | |||||||
Aantal gegronde klachten over uitoefening taken | 0 | <3 | <3 | <3 | <3 | <3 | <3% |
Aantal ongegronde klachten over uitoefening taken | 0 | <2 | <2 | <2 | <2 | <2 | <2 |
% klachten afgerond binnen wettelijke termijn | Nvt | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Tevreden belanghebbenden | 69% | >70% | >65% | >65% | >68% | >69% | >70% |
Ontevreden belanghebbenden | 8% | <10% | <10% | <10% | <10% | <10% | <10% |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 63% | >56% | >58% | >60% | >62% | >64% | >65% |
Toelichting
% meldingen en vergunningen
Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.
Registers CO2 en NOx online
Met deze percentages wordt de beschikbaarheid van beide registers weergegeven.
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren
Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis.