In het verdiepingshoofdstuk worden de belangrijkste mutaties ten opzichte van de begroting 2013 kort toegelicht. Bij de in deze verdiepingsbijlage beschreven activiteiten handelt Defensie conform het gestelde in de Kamerbrief over het Budget Internationale Veiligheid (Kamerstuk 33 400 V, nr. 149 van 12 juli 2013).
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 191.231 | 213.150 | 215.150 | 213.150 | 213.150 | 213.150 | 213.150 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 27.279 | – 188.500 | – 190.500 | – 190.500 | – 190.500 | – 190.500 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 191.231 | 240.429 | 26.650 | 22.650 | 22.650 | 22.650 | 22.650 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Inzet VPD's | – 20.400 | – 20.400 | – 20.400 | – 20.400 | – 20.400 | ||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 191.231 | 240.429 | 6.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 |
(bedragen x € 1.000) | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Afghanistan (inclusief redeployment PTG) | 62.000 | 15.400 | |||
United Nations Assistance Mission in Afghanistan (UNAMA) | 50 | ||||
United Nations Mission in South Sudan (UNMISS) | 600 | ||||
European Union Aviation Security Mission (EUAVSEC) | 10 | ||||
EU NAVFOR Atalanta | 1.200 | ||||
Combined Maritime Forces (CMF) | 250 | 250 | |||
European Union Training Mission Mali (EUTM Mali) | 50 | 50 | |||
Netherlands Liaison Team CENTCOM (NLTC) | 175 | ||||
United Nations Truce Supervision Organisation (UNTSO) | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
European Union Rule of Law Mission in Kosovo (EULEX Kosovo) | 300 | ||||
Multinational Forces and Observers (MFO) | 182 | ||||
Missies Algemeen | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Contributies | 31.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 |
Opbouw regionale vredeshandhavingscapaciteit | 36.000 | ||||
Overig, waaronder beveiliging, internationale criminaliteitsbestrijding en overige enablers | 34.100 | ||||
Totaal | 172.017 | 52.800 | 37.100 | 37.100 | 37.100 |
Specifieke toelichting:
-
• Afghanistan
Op 1 juli 2013 is de Geïntegreerde Politietrainingsmissie (GPM) beëindigd en is begonnen met de redeployment van de Politie Trainingsgroep (PTG). Het jaar 2014 staat vooral in het teken van het strategische transport van het materieel terug naar Nederland. Tevens wordt aangevangen met het herstel van het materieel.
Met de beëindiging van de GPM is besloten de inzet van de F-16’s ten behoeve van de coalitiepartners in 2014 voort te zetten. Daarnaast blijft Nederland een bijdrage leveren aan de diverse staven van ISAF. De totale Nederlandse bijdrage aan ISAF in 2014 bedraagt ongeveer 230 militairen.
-
• United Nations Assistance Mission in Afghanistan (UNAMA)
UNAMA is een politieke VN-missie op verzoek van de Afghaanse regering. UNAMA richt zich op democratisering, de uitvoering van wetten, de beheersing van drugs, verbetering van de mensenrechtensituatie, humanitaire hulpverlening en aanverwante onderwerpen. In de organisatie van UNAMA is één Nederlandse militair opgenomen ter ondersteuning van de rule of law activiteiten in het noorden van Afghanistan. Deze bijdrage is voorzien tot midden 2014.
-
• United Nations Mission in South Sudan (UNMISS)
Na de onafhankelijkheid van Zuid-Soedan midden 2011 is UNMISS begonnen als een geïntegreerde missie ter assistentie van de overheid bij de verbetering van de vrede en veiligheid en voor het creëren van randvoorwaarden voor verdere ontwikkeling. Het doel daarvan is de overheid in staat te stellen effectief en democratisch te regeren en goede betrekkingen op te bouwen met de buurlanden. In totaal draagt Nederland met maximaal 30 personen bij aan UNMISS, van wie 24 functionarissen van Defensie. De Nederlandse bijdrage loopt af in het tweede kwartaal van 2014.
-
• European Union Aviation Security Mission (EUAVSEC)
Zuid-Soedan heeft de EU op 30 mei 2012 uitgenodigd de European Union Aviation Security Mission in South Soedan (EUAVSEC South Sudan) op te zetten. Op 18 juni 2012 hebben de EU-lidstaten deze uitnodiging aanvaard en besloten tot een civiele missie onder het Gemeenschappelijke Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB). Deze missie ondersteunt de Zuid-Soedanese autoriteiten bij de ontwikkeling van een adequaat en duurzaam veiligheidssysteem op de luchthaven van Juba. Nederland levert twee militairen van de Koninklijke Marechaussee aan het hoofdkwartier in Zuid-Soedan. De Nederlandse inzet staat gepland tot 17 januari 2014.
-
• EU NAVFOR Atalanta
De hoofdtaken van deze EU-missie bestaan uit maritieme bescherming van humanitaire transporten en de verstoring en bestrijding van piraterij. Het mandaat van de missie loopt tot eind 2014. Over de Nederlandse bijdrage in 2014 wordt in de tweede helft van 2013 een besluit genomen. Het opgenomen bedrag in de tabel is de verwachte overloop van 2013.
-
• Combined Maritime Forces (CMF)
De CMF richten zich op de strijd tegen het internationale terrorisme en op piraterijbestrijding. Nederland levert twee militairen aan de staf van het hoofdkwartier van de CMF in Bahrein. Deze deelneming is gekoppeld aan de Nederlandse deelname aan Ocean Shield of EU NAVFOR Atalanta.
-
• European Union Training Mission Mali (EUTM Mali)
In januari 2013 stemde de Raad Buitenlandse Zaken in met de oprichting van EUTM Mali. Met EUTM levert de EU een bijdrage aan de bevordering van de capaciteit van operationele eenheden en de hervorming van de commandostructuur van het Malinese leger. Het mandaat van de missie loopt tot en met 19 mei 2014. Nederland levert vanaf juli 2013 een militair aan het Belgische detachement dat aan de trainingsmissie deelneemt. De bijdrage staat gepland tot het einde van het mandaat van de missie.
-
• Netherlands Liaison Team CENTCOM (NLTC)
Het NLTC met vier militairen in Tampa (Verenigde Staten) is daar in verband met de coördinatie en het volgen van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten in de strijd tegen het internationale terrorisme, voor de operatie ISAF en voor overige operaties die worden uitgevoerd onder CENTCOM. Deze capaciteit wordt periodiek geëvalueerd en wordt waarschijnlijk voortgezet tot het einde van de Nederlandse militaire aanwezigheid in Afghanistan.
-
• United Nations Truce Supervision Organisation (UNTSO)
UNTSO heeft als taak toe te zien op de naleving van de bestaande bestandsafspraken tussen de landen in de regio rond Israël. Nederland levert in 2014 twaalf officieren voor verschillende waarnemersgroepen in Syrië, Israël, en Libanon en op het hoofdkwartier van UNTSO te Jeruzalem. Er is geen einddatum voor deze bijdrage voorzien.
-
• European Union Rule of Law Mission in Kosovo (EULEX Kosovo)
EULEX heeft tot doel het bestuur, de politie, justitie en de douane van Kosovo te ondersteunen om zo een bijdrage te leveren aan het democratiseringsproces in de regio. Daarnaast draagt EULEX bij aan de capaciteitsopbouw van de rule of law sector. De defensiebijdrage aan de missie betreft ongeveer vijftien militairen van de Koninklijke Marechaussee. Het mandaat voor deze bijdrage loopt tot 14 juni 2014.
-
• Multinational Forces and Observers (MFO)
MFO is een onafhankelijke organisatie die in de Sinaï toezicht houdt op de naleving van de Camp David vredesakkoorden tussen Israël en Egypte uit 1979. De missie kent geen mandaat van de Verenigde Naties, maar komt overeen met een artikel 6 peacekeeping operatie. De Nederlandse bijdrage bestaat uit vier militairen. Het mandaat voor deze missie loopt af op 1 augustus 2014.
Contributies
Nederland draagt bij aan de gemeenschappelijke uitgaven voor crisisbeheersingsoperaties van de Navo en de EU. Dit staat los van een eventuele Nederlandse deelneming aan een specifieke missie van de Navo of de EU.
Tevens is hierin opgenomen de jaarlijkse bijdrage aan de Strategic Airlift Capability (SAC) C-17, gehuisvest op Pápa Air Base te Hongarije. Dit is een internationaal samenwerkingsverband van tien Navo-lidstaten en twee EU-partners die samen drie C-17 transportvliegtuigen beheren.
Opbouw regionale vredeshandhavingscapaciteit
Nederland wil in 2014 bijdragen aan de versterking van de regionale capaciteit voor vredeshandhaving en vredesopbouw. Op verzoek van landen kan Nederland een bijdrage leveren aan de opleiding en training van militaire eenheden uit deze landen. Daarnaast kunnen eenheden uit Afrika en ontwikkelingslanden gezamenlijk met Nederlandse eenheden oefenen. Voorbeelden zijn African Engineer en African Partnership Station. Dit wordt momenteel nader uitgewerkt. Het budget voor 2014 bedraagt € 36,0 miljoen. Voor de daarop volgende jaren wordt het budget in overleg nader uitgewerkt.
Overig, waaronder beveiliging, internationale criminaliteitsbestrijding en overige enablers
-
• Beveiliging diplomaten en ambassades
Hoog-risico posten zijn het uitvloeisel van politieke keuzes om in bepaalde landen actief te zijn. Zonder de aanwezigheid van beveiligers van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) van de KMar is het voor Nederland vrijwel onmogelijk om te werken aan veiligheid en ontwikkeling in deze landen.
-
• Internationale criminaliteitsbestrijding (VPD’s)
De geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit wordt in 2014 verder ontwikkeld. De focus ligt hierbij op Rule of Law programma’s om capaciteitsopbouw in bepaalde landen te ondersteunen, de versterking van grenscontroles en de kustwacht en piraterijbestrijding. Een voorbeeld zijn de Vessel Protection Detachments (VPD’s).
Het aantal verzoeken van Nederlandse reders om ondersteuning van de overheid bij de beveiliging van kwetsbare schepen in risicogebieden is de afgelopen jaren toegenomen. Het in 2011 gepubliceerde AIV-rapport «Piraterijbestrijding op zee – een herijking van publieke en private verantwoordelijkheden» deed de aanbeveling in bepaalde gevallen tot deze ondersteuning over te gaan. Inmiddels is een beleidskader opgesteld met operationele, juridische en financiële aspecten. Voor 2014 wordt rekening gehouden met een inzet van ongeveer 175 VPD’s. De geraamde additionele uitgaven van € 20,4 miljoen bestaan hoofdzakelijk uit toelagen, reis- en verblijfskosten alsmede de kosten van de opslag van materieelpakketten in de regio. De investeringen en instandhouding van de benodigde materieelpakketten en uitgaven voor militair luchttransport zijn opgenomen bij de desbetreffende beleidsartikelen. De Nederlandse reders betalen € 12,3 miljoen van de uitgaven voor de VPD’s.
Overige missies
-
• Operation Active Fence (inzet Patriots Turkije)
De huidige inzet van de Patriot-eenheden ter bescherming van de bevolking en het grondgebied van NAVO-bondgenoot Turkije en de-escalatie van de crisis langs de zuidoostelijke grenzen van het bondgenootschap loopt tot eind 2013. In 2014 wordt begonnen met de redeployment. Het benodigde budget van € 4,2 miljoen voor de redeployment en de uitgaven voor het weer inzetbaar maken van het materieel wordt gefinancierd uit HGIS.
-
• Security Sector Reform (SSR) Burundi
Nederland heeft in april 2009 een Memorandum of Understanding (MoU) gesloten met de Burundese regering met afspraken over de samenwerking op het gebied van de hervorming van de veiligheidssector voor een periode van acht jaar. Het programma richt zich op de verdere professionalisering van het Burundese leger. Nederland heeft daartoe drie functionarissen in Burundi geplaatst die samenwerken met een Burundees projectteam. Deze bijdrage heeft een doorlopend mandaat.
-
• Africa Contingency Operations Training and Assistance (ACOTA)
ACOTA is een door de Verenigde Staten geleid programma ter versterking van de capaciteit van Afrikaanse partnerlanden om VN/Afrikaanse Unie-gemandateerde vredesmissies in Afrika uit te voeren. Nederland ondersteunt jaarlijks twee à drie ACOTA-trainingen in Rwanda met twee mentoren per keer.
-
• Regional Anti-Piracy Prosecution & Intelligence Coordination Centre (RAPPICC)
RAPPICC is een samenwerkingsverband tussen verschillende opsporings- en politieorganisaties, gesitueerd op de Seychellen. Begin 2012 heeft Nederland een overeenkomst gesloten over deelneming aan dit samenwerkingsverband, waaronder het leveren van opsporingsambtenaren met een specialisatie in piraterij. Door de oprichting van RAPPICC is het mogelijk Nederlandse operationele en strafrechtelijke informatie eenvoudiger met andere landen te delen. Op verzoek van het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt één militair van de Koninklijke Marechaussee uitgezonden naar RAPPICC. De beoogde uitzendperiode is twaalf maanden en loopt tot september 2014.
-
• UNDOF
De UN Disengagement Observer Force (UNDOF) heeft als taak het toezien op het staakt het vuren tussen Israël en Syrië en het scheiden van de troepen door middel van zogenaamde Areas of Separation. De burgeroorlog in Syrië stelt de overeenkomst tussen beide landen op de proef. Nederland draagt vanaf september 2013 bij met twee officieren. Het internationale mandaat voor UNDOF loopt tot en met 31 december 2013.
-
• EUBAM RAFAH
De EU Border Assistance Mission Rafah (EUBAM Rafah) heeft als taak om de grensbewaking van het Rafah Crossing Point door de Palestijnse Autoriteit (PA) te monitoren en te begeleiden. Sinds de machtsovername door Hamas in de Gaza-strook in juni 2007 is de missie opgeschort. Nederland heeft drie marechaussees op stand-by staan die kunnen worden uitgezonden in het geval van reactivering van de missie. De Nederlandse bijdrage loopt, evenals het EU-mandaat voor de missie, tot juli 2014.
Toelichting overige artikelen
De meest voorkomende mutaties die op alle overige artikelen van toepassing zijn, worden hieronder toegelicht. Daarna worden de specifieke mutaties per artikel nader toegelicht.
De algemene mutaties
Bijstellen Formatie
Het betreft hier de gevolgen van wijzigingen van de formatie, waaronder de loonsverhoging van 1 procent, de eindejaarsmarge en de stijging van premies en sociale lasten in 2012. Ook betreft het de stijgende premiekosten voor de Stichting Ziektekostenverzekering Krijgsmacht.
Nationaal Militair Museum
Met deze mutatie worden de budgetten van de operationele commando’s voor de financiering van het Nationaal Militair Museum ontvlochten naar het niet-beleidsartikel 9 Algemeen.
Bijstellen materiële exploitatie ten laste van investeringen
Met deze mutatie wordt het tekort op de materiële exploitatie in 2015 en 2016 aangevuld, en worden de aan investeringen gekoppelde exploitatiebudgetten overgeheveld vanuit het investeringsbudget.
Herschikking tussen defensieonderdelen
De herschikkingen betreffen diverse mutaties waarbij in de meeste gevallen taken met de bijbehorende budgetten geconcentreerd worden bij de ondersteunende diensten (DMO en CDC). Veel van deze mutaties zijn de meerjarige doorwerking van de in de eerste suppletoire begroting 2013 opgenomen mutaties. Het betreft de concentratie van gezondheidszorg bij het CDC, de concentratie van kledingbudgetten bij de DMO/KPU en de concentratie van het niet-operationele dienstvervoer bij het CDC/DVVO. Verder zijn budgetten geconcentreerd bij de Groep Geleide Wapens en het Defensie Bedrijf Grondgebonden Systemen en worden de activiteiten niet meer verrekend. Belangrijkste nieuwe mutatie betreft de overheveling van het kas-verplichtingenbudget van het baten/lastenagentschap IVENT naar de DMO. Tenslotte zijn er vele kleine interne herschikkingen op deze post verwerkt.
Maatregelen nota In het belang van Nederland
Maatregelen uit de nota In het belang van Nederland, zoals genoemd in de beleidsagenda, zijn per defensieonderdeel verwerkt.
Toevoeging matex en wapensystemen
Naar aanleiding van de onderzoeken naar de materiële exploitatie behoefte is met deze maatregel besloten om de tekorten van de exploitatiebudgetten af te dekken.
Personele (sociale) lasten
Deze maatregel betreft het repareren van de kosten van de verhoging van de AOW-leeftijd die leidt tot een langer verblijf van de militair in de UKW-regeling. Verder gaat het om de herstelpremie ABP om te voldoen aan de dekkingsgraad voor de pensioenen, en tenslotte het zelf compenseren van de sociale lasten.
Extrapolatie
Met deze mutatie wordt de structurele budgetoverheveling met andere departementen vanaf 2018 geëxtrapoleerd, omdat de overige budgetoverhevelingen reeds tot en met 2017 verwerkt zijn.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 671.975 | 714.076 | 685.593 | 661.656 | 655.512 | 653.468 | 648.239 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 8.151 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 671.975 | 722.227 | 685.639 | 661.702 | 655.558 | 653.514 | 648.285 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | 6.800 | 6.800 | 7.700 | 9.700 | 9.700 | ||
Nationaal Militair Museum | – 3.310 | – 3.310 | – 3.310 | – 3.310 | – 3.310 | ||
Bijstellen materiele exploitatie | 5.750 | 16.790 | 17.480 | 6.210 | 6.900 | ||
Bijstellen vaar- en oefentoelage | 5.700 | 5.700 | 5.700 | 5.700 | 5.700 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 12.219 | – 10.400 | – 11.119 | – 11.896 | – 11.447 | ||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | – 3.511 | – 11.668 | – 16.906 | – 18.705 | – 22.260 | ||
Toevoeging matex en wapensystemen | 9.200 | 9.200 | |||||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 671.975 | 722.227 | 693.849 | 674.614 | 664.103 | 659.413 | 651.768 |
Specifieke toelichting:
Bijstellen vaar- en oefentoelagen
Het aantal vaar- en oefentoelagen van het CZSK wordt bijgesteld om aan te sluiten bij het vaar- en oefenprogramma.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.277.277 | 1.135.839 | 1.061.811 | 1.016.103 | 993.780 | 990.260 | 993.726 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 32.705 | ||||||
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.277.277 | 1.168.544 | 1.061.811 | 1.016.103 | 993.780 | 990.260 | 993.726 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | 20.200 | 20.600 | 20.300 | 21.200 | 21.200 | ||
Nationaal Militair Museum | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Bijstellen materiele exploitatie | 10.750 | 31.390 | 32.680 | 11.610 | 12.900 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 3.402 | 3.827 | 3.338 | – 936 | – 545 | ||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | – 7.424 | – 21.251 | – 28.408 | – 29.516 | – 33.197 | ||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 20.400 | 20.400 | 20.400 | 20.400 | 20.400 | ||
Toevoeging matex en wapensystemen | 17.200 | 17.200 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.277.277 | 1.168.544 | 1.108.639 | 1.070.569 | 1.041.590 | 1.029.718 | 1.031.184 |
Specifieke toelichting: geen specifieke mutaties.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 661.877 | 663.949 | 624.400 | 594.926 | 588.876 | 586.719 | 572.518 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 721 | ||||||
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 661.877 | 664.670 | 624.400 | 594.926 | 588.876 | 586.719 | 572.518 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | 12.900 | 14.000 | 16.400 | 20.100 | 19.900 | ||
Nationaal Militair Museum | – 3.800 | – 3.800 | – 3.800 | – 3.800 | – 3.800 | ||
Bijstellen matex tlv investeringen | 15.900 | 43.820 | 44.840 | 18.180 | 19.200 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 13.632 | – 12.440 | – 12.695 | – 13.552 | – 13.372 | ||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | – 6.081 | – 17.781 | – 20.922 | – 21.796 | – 24.652 | ||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 8.300 | 8.300 | 8.300 | 8.300 | 8.300 | ||
Toevoeging matex en wapensystemen | 23.600 | 23.600 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 661.877 | 664.670 | 637.987 | 627.025 | 620.999 | 617.751 | 601.694 |
Specifieke toelichting: geen specifieke mutaties.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 392.326 | 317.618 | 309.355 | 309.322 | 304.815 | 302.936 | 302.866 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 16.008 | ||||||
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 392.326 | 333.626 | 309.355 | 309.322 | 304.815 | 302.936 | 302.866 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | 4.600 | 4.600 | 4.500 | 5.700 | 5.700 | ||
Nationaal Militair Museum | – 115 | – 115 | – 115 | – 115 | – 115 | ||
herschikkingen tussen defensieonderdelen | – 8.439 | – 8.399 | – 8.646 | – 9.079 | – 9.085 | ||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | – 472 | – 5.294 | – 5.731 | – 6.114 | – 6.480 | ||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 6.600 | 6.600 | 6.600 | 6.600 | 6.600 | ||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 392.326 | 333.626 | 311.529 | 306.714 | 301.423 | 299.928 | 299.486 |
Specifieke toelichting: geen specifieke mutaties.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.173.362 | 1.325.110 | 1.434.747 | 1.537.987 | 1.589.705 | 1.635.958 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | – 147.031 | – 15.600 | 13.100 | 6.700 | 33.200 | 4.000 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.026.331 | 1.309.510 | 1.447.847 | 1.544.687 | 1.622.905 | 1.639.958 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | – 67.700 | – 72.800 | – 75.300 | – 86.000 | – 86.000 | ||
Benutten risicovoorziening reorganisatie | 2.500 | 2.500 | 1.500 | ||||
Nationaal Militair Museum | – 11.200 | ||||||
Tijdelijke beperking capaciteit DMO | 28.800 | ||||||
Uitdeling prijsbijstelling tranche 2012 | 68.668 | 68.164 | 67.972 | 68.342 | 68.342 | ||
Bijstellen matex tlv investeringen | – 32.400 | – 92.000 | – 95.000 | – 36.000 | – 39.000 | ||
SBK, pensioenen & uitkeringen | – 115.500 | 4.500 | – 700 | – 12.900 | – 21.300 | ||
Doorwerking ontvangsten | 2.932 | 5.032 | 3.732 | 932 | 932 | ||
Herschikkingen tussen defensieonderdelen | – 5.801 | – 1.730 | – 1.105 | – 1.105 | – 1.605 | ||
Doorwerking verkoopopbrengsten maatregelen | 56.000 | 44.800 | 44.800 | ||||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | 27.500 | – 36.300 | – 57.300 | – 124.900 | – 139.900 | ||
Bijdrage taakstelling voor het rijk van 700 miljoen | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.026.331 | 1.192.309 | 1.310.213 | 1.429.486 | 1.476.074 | 1.466.227 |
Specifieke toelichting:
Benutten risicovoorziening reorganisatie
De invloed van het bouwprogramma op de voortgang van de reorganisatie heeft een rechtstreeks verband met de maatregelen uit de beleidsbrief 2011. Compensatie wordt gevonden door benutting van een deel van de risicovoorziening.
Tijdelijke beperking capaciteit DMO
De vrijval van het budget vanwege de tijdelijke beperking van de capaciteit van de DMO wordt aangewend voor de investeringen.
Uitdeling prijsbijstelling tranche 2012
Vanuit het niet-beleidsartikel 12 Nominaal en onvoorzien is het restant van de prijsbijstelling tranche 2012 uitgedeeld aan investeringsprojecten.
SBK, pensioenen en uitkeringen
De bijgestelde raming voor pensioenen en uitkeringen, de hogere uitkeringslasten vanwege de verhoging van de AOW-leeftijd en de hogere instroom in 2014 in de SBK- regeling als gevolg van vertraging van de reorganisatie worden gefinancierd vanuit het investeringsbudget.
Doorwerking ontvangsten
De meerontvangsten van de Stichting Ziektekostenverzekering Krijgsmacht werken door op het uitgavenartikel en worden aangewend voor de uitbreiding en de renovatie van het Centraal Militair Hospitaal.
Bijdrage taakstelling € 700 miljoen voor het Rijk
Het ministerie van Defensie draagt € 15 miljoen bij aan de taakstelling voor het Rijk van € 700 miljoen.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.701.260 | 862.466 | 836.906 | 753.607 | 772.909 | 768.302 | 766.440 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 2.937 | – 6.800 | – 15.600 | – 19.200 | |||
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.701.260 | 865.403 | 836.906 | 753.607 | 766.109 | 752.702 | 747.240 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | 5.900 | 5.900 | 5.800 | 6.400 | 6.400 | ||
Tijdelijke beperking capaciteit DMO | – 28.800 | ||||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 21.502 | 14.039 | 9.880 | 15.195 | 16.099 | ||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | – 22.037 | – 18.121 | – 19.201 | – 19.303 | – 17.598 | ||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | ||
Overhevelingen tussen departementen | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.701.260 | 865.403 | 814.171 | 756.125 | 763.288 | 755.694 | 752.841 |
Specifieke toelichting:
Tijdelijke beperking capaciteit DMO
Als gevolg van de reorganisatie wordt een tijdelijk productieverlies verwacht. De vrijval van het exploitatiebudget wordt aangewend voor investeringen.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.223.658 | 939.434 | 905.446 | 895.295 | 879.357 | 872.753 | 865.050 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 73.499 | – 11.538 | – 26.076 | – 31.476 | |||
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.223.658 | 1.012.933 | 905.446 | 895.295 | 867.819 | 846.677 | 833.574 |
Bijstellen formatie | 6.400 | 6.400 | 7.100 | 9.000 | 9.000 | ||
Nationaal Militair Museum | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 21.506 | 21.507 | 27.379 | 35.283 | 38.249 | ||
Extrapolatie | – 94 | ||||||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | 25 | – 1.785 | – 13.069 | – 20.520 | – 25.442 | ||
Bijstellen vastgoed en energie | 36.000 | 35.000 | 42.000 | 50.000 | 50.000 | ||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 3.400 | 3.400 | 3.400 | 3.400 | 3.400 | ||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.223.658 | 1.012.933 | 972.277 | 959.317 | 934.130 | 923.340 | 908.187 |
Specifieke toelichting:
Bijstellen vastgoed en energie
Met deze maatregel worden de budgetten voor het verbruik van energie en voor instandhouding van vastgoed (gebouwen en terreinen) bijgesteld. Ook wordt als gevolg van de vertraging van het Herbeleggingsplan Vastgoed Defensie de ingeboekte besparing gecompenseerd voor het vertraagde gedeelte.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 178.365 | 95.502 | 100.394 | 100.109 | 97.806 | 93.100 | 92.889 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 6.333 | 40 | |||||
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 178.365 | 101.835 | 100.434 | 100.109 | 97.806 | 93.100 | 92.889 |
Nationaal Militair Museum | 19.425 | 8.225 | 8.225 | 8.225 | 8.225 | ||
Herschikking Navo budgetten | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 2.163 | – 2.207 | – 3.617 | – 3.784 | – 2.897 | ||
Extrapolatie | – 29 | ||||||
Overhevelingen tussen departementen | 20 | 20 | 20 | 20 | |||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 178.365 | 101.835 | 113.716 | 102.147 | 98.434 | 93.561 | 94.188 |
Specifieke toelichting:
Herschikking Navo budgetten
De ramingen voor investeringen (NATO Security & Investment Plan) en exploitatie (Military Budget) zijn verlaagd. De vrijkomende budgetten worden toegevoegd aan de investeringen groot materieel.
Extrapolatie
Met deze mutatie wordt de structurele budgetoverheveling met andere departementen vanaf 2018 geëxtrapoleerd, omdat de overige budgetoverhevelingen reeds tot en met 2017 verwerkt zijn.
Overhevelingen tussen departementen
Het ministerie van Financiën (Belastingdienst) draagt bij aan de ASL-BISL Foundation.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.763.530 | 1.592.910 | 1.552.803 | 1.571.670 | 1.494.006 | 1.452.315 | 1.423.027 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 34.461 | 40.000 | |||||
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.763.530 | 1.627.371 | 1.592.803 | 1.571.670 | 1.494.006 | 1.452.315 | 1.423.027 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | 14.100 | 17.700 | 16.700 | 17.100 | 17.300 | ||
SBK, pensioenen & uitkeringen | 75.500 | – 4.500 | 700 | 12.900 | 21.300 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 7.212 | 6.951 | 5.599 | 5.414 | 5.101 | ||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
Personele (sociale) lasten | 7.000 | 10.000 | 23.000 | 36.000 | 47.000 | ||
SBK gevolgen maatregelen nota In het belang van Nederland | 5.300 | 11.200 | 31.100 | ||||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | 700 | 700 | 490 | 560 | 560 | ||
Extrapolatie | – 360 | ||||||
Overhevelingen tussen departementen | – 11 | – 24 | – 29 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.763.530 | 1.627.371 | 1.698.315 | 1.603.521 | 1.546.784 | 1.536.465 | 1.545.999 |
Specifieke toelichting:
SBK, pensioenen en uitkeringen
De bijgestelde raming voor pensioenen en uitkeringen, de hogere uitkeringslasten vanwege de verhoging van de AOW-leeftijd en de hogere instroom in 2014 in de SBK-regeling als gevolg van vertraging van de reorganisatie worden gefinancierd vanuit het investeringsbudget.
Overhevelingen tussen departementen
Dit betreft een budgetoverheveling aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de Topmanagementgroep van de Algemene Bestuursdienst.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 0 | 63.401 | 168.780 | 155.388 | 167.652 | 189.219 | 187.388 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | – 43.554 | – 54.615 | – 54.243 | – 54.343 | – 54.431 | – 53.753 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 0 | 19.847 | 114.165 | 101.145 | 113.309 | 134.788 | 133.635 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijstellen formatie | – 3.200 | – 3.200 | – 3.200 | – 3.200 | – 3.200 | ||
Benutten risicovoorziening reorganisatie | – 2.500 | – 2.500 | – 1.500 | ||||
Uitdeling prijsbijstelling tranche 2012 | – 42.500 | – 39.500 | – 38.400 | – 37.600 | – 37.600 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 35.130 | – 37.212 | – 36.160 | – 41.280 | – 47.469 | ||
Gedeeltelijke compensatie WUL | 50.000 | ||||||
Uitdelen gedeeltelijke compensatie WUL | – 50.000 | ||||||
Overhevelingen tussen departementen | – 8 | – 8 | – 12 | – 12 | – 12 | ||
Inzet VPD's | 8.100 | 8.100 | 8.100 | 8.100 | 8.100 | ||
Personele (sociale) lasten | 47.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | ||
Inzet prijsbijstelling | – 30.000 | – 32.000 | |||||
Prijsbijstelling 2013 | 79.000 | 79.000 | 79.000 | 79.000 | 79.000 | ||
Maatregelen nota In het belang van Nederland | – 38.700 | – 100 | – 54 | 695 | – 110 | ||
Doorwerking verkoopopbrengsten | – 48.500 | – 38.900 | – 46.700 | – 45.100 | – 45.100 | ||
Bijdrage taakstelling voor het rijk van 700 miljoen | – 15.000 | – 15.000 | |||||
Extrapolatie | – 326 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 19.847 | 47.727 | 43.825 | 83.383 | 89.391 | 80.918 |
Specifieke toelichting:
Benutten risicovoorziening reorganisatie
De invloed van het bouwprogramma op de voortgang van de reorganisatie heeft een rechtstreeks verband met de maatregelen uit de beleidsbrief 2011. Compensatie wordt gevonden door benutting van een deel van de risicovoorziening.
Uitdeling prijsbijstelling tranche 2012
Vanuit het niet-beleidsartikel 12 Nominaal en onvoorzien is het restant van de prijsbijstelling tranche 2012 uitgedeeld aan investeringsprojecten.
Gedeeltelijke compensatie WUL
Vanuit het ministerie van Financiën wordt een gedeelte van de meeruitgaven door de Wet Uniformering Loonbegrip voor 2014 gecompenseerd.
Overhevelingen tussen departementen
Het betreft de budgetoverheveling aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de financiering van het ambtelijk professioneel programma voor de Algemene Bestuursdienst. Tevens is verwerkt de taakstellende besparing vanwege de verlaging van de topinkomens in de publieke sector (maatregel A3).
Inzet VPD’s
De uitgaven voor de inzet van Vessel Protection Detachments gaan deel uitmaken van het nieuwe Budget Internationale Veiligheid en worden derhalve niet afzonderlijk opgenomen in de defensiebegroting.
Prijsbijstelling 2013
De prijsbijstelling tranche 2013 is niet uitgekeerd. Om de stijgende prijzen op te vangen, wordt binnen de defensiebegroting budget vrijgemaakt.
Bijdrage taakstelling € 700 miljoen voor het Rijk
Defensie draagt € 15 miljoen bij aan de taakstelling voor het Rijk van € 700 miljoen.