31 NATIONALE POLITIE
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.132.936 | 5.150.343 | – 10.186 | 5.140.157 | |
Programma-uitgaven | 5.132.936 | 5.150.343 | 199 | 5.150.542 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,95% | ||||
31.2 Bekostiging nationale politie | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Nationale Politie | 4.877.789 | 4.882.408 | – 15.734 | 4.866.674 | |
Politieacademie | 112.012 | 112.012 | 426 | 112.438 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
BES brandweer- en politiekorps | 16.653 | 20.830 | 2.058 | 22.888 | |
Opdrachten | |||||
Gerechtstolken | 0 | 0 | 9.383 | 9.383 | |
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Internationale samenwerkingsoperaties | 10.981 | 10.981 | 9 | 10.990 | |
C2000 / GMS | 93.424 | 103.824 | 1.418 | 105.242 | |
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 791 | 791 | 2.736 | 3.527 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 1.266 | 1.166 | 5 | 1.171 | |
Subsidies | |||||
Stichting NL Confidential | 700 | 700 | 0 | 700 | |
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 0 | 500 | 0 | 500 | |
Opdrachten | |||||
Providers | 11.000 | 9.944 | 12 | 9.956 | |
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 3.820 | 2.687 | – 136 | 2.551 | |
Bijdragen aan Sociale fondsen | |||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 4.500 | 4.500 | 22 | 4.522 | |
Ontvangsten | 500 | 500 | 0 | 500 |
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging nationale politie
Nationale Politie
Het budget op het artikelonderdeel «Nationale Politie» wordt met € – 15,7 mln. verlaagd. Deze verlaging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
-
• De dekking van het tekort op boeten en transacties voor € – 18 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
-
• Een technische mutatie van € – 9,5 mln. Dit betreft een budgetverschuiving van artikel bijdrage nationale politie naar artikel opdrachten gerechtstolken voor € 9,5 mln.
-
• De toekenning van de loon- en bijstelling ad € 18,5 mln.
-
• Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.439.713 | 1.479.166 | – 4.618 | 1.474.548 | |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||
Personeel | 20.745 | 20.745 | 2.276 | 23.021 | |
waarvan eigen personeel | 19.997 | 19.997 | 1.171 | 21.168 | |
waarvan externe inhuur | 0 | 0 | 1.845 | 1.845 | |
waarvan overig personeel | 748 | 748 | – 740 | 8 | |
Materieel | 4.223 | 4.222 | – 210 | 4.012 | |
waarvan ICT | 499 | 499 | 1.296 | 1.795 | |
waarvan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig materieel | 3.724 | 3.723 | – 1.506 | 2.217 | |
Programma-uitgaven | 1.414.745 | 1.454.199 | – 6.684 | 1.447.515 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100,00% | ||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Raad voor Rechtsbijstand | 51.809 | 52.128 | – 4.877 | 47.251 | |
Bureau Financieel Toezicht | 2.408 | 2.408 | 4.003 | 6.411 | |
Subsidies | |||||
Stichting geschillencommissies voor Consumentenzaken | 1.328 | 1.328 | 0 | 1.328 | |
Overig toegang rechtsbestel | 179 | 179 | 0 | 179 | |
Opdrachten | |||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 14.478 | 14.478 | – 1.598 | 12.880 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 369.649 | 401.849 | – 5.531 | 396.318 | |
Overig toegang rechtsbestel | 1.598 | 1.598 | – 939 | 659 | |
32.3 | Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | ||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak | 953.130 | 959.850 | 2.186 | 962.036 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
College Bescherming Persoonsgegevens | 8.191 | 8.116 | 72 | 8.188 | |
College voor de Rechten van de Mens | 6.016 | 6.091 | 505 | 6.596 | |
Centraal Administratie Kantoor | 2.700 | 2.700 | – 402 | 2.298 | |
Overig optimale randvoorwaarden rechtsbestel | 686 | 901 | – 206 | 695 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
Bijdragen rechtspleging | 86 | 86 | 1 | 87 | |
Subsidies | |||||
Subsidies rechtspleging | 891 | 891 | 101 | 992 | |
Subsidies wetgeving | 1.437 | 1.437 | 1 | 1.438 | |
Opdrachten | |||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 159 | 159 | 0 | 159 | |
Ontvangsten | 274.980 | 231.020 | – 25.800 | 205.220 | |
waarvan griffie | 240.526 | 224.726 | – 25.800 | 198.926 |
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Het budget op het artikelonderdeel «adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt totaal met € – 8,9 mln. verlaagd. De verlaging is voornamelijk toe te wijzen aan een meevaller van circa € – 12 mln. die verantwoord is op de volgende subartikelonderdelen:
-
– Raad voor de Rechtsbijstand en Toevoegingen € – 10,4 mln.
-
– Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) € – 1,6 mln.
De meevaller op de rechtsbijstand is het gevolg van de financieringssystematiek waarbij het budget gedurende het jaar wordt bijgesteld op basis van het aantal werkelijk afgegeven toevoegingen over de periode 1 september tot en met 31 augustus.
De totale uitgaven aan rechtsbijstand zijn ondanks deze verlaging hoger dan in de begroting voor 2015 was geraamd. Bij de WSNP is het aantal nieuwe schuldsaneringszaken lager dan geraamd.
Daarnaast bestaat de mutatie uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Griffierechten
De instroom van civiele- en bestuurszaken bij de rechtbanken is lager dan geraamd. Als gevolg hiervan wordt een tegenvaller van € – 25,8 mln. op de griffieontvangsten verwacht voor 2015. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 662.722 | 713.745 | 21.410 | 735.155 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||
Personeel | 352.440 | 352.808 | 5.006 | 357.814 | |
waarvan eigen personeel | 320.988 | 321.356 | 4.816 | 326.172 | |
waarvan externe inhuur | 31.452 | 31.452 | – 2.310 | 29.142 | |
waarvan overig personeel | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | |
Materieel | 102.367 | 102.432 | 499 | 102.931 | |
waarvan ICT | 39.686 | 40.211 | – 27.984 | 12.227 | |
waarvan SSO's | 28.747 | 29.047 | 425 | 29.472 | |
waarvan overig materieel | 33.934 | 33.174 | 28.058 | 61.232 | |
Programma-uitgaven | 207.915 | 258.505 | 15.905 | 274.410 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100,00% | ||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie | |||||
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
RIEC's/LIEC | 6.673 | 6.673 | 720 | 7.393 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 1.618 | 250 | 1.868 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.627 | 1.627 | 19 | 1.646 | |
Subsidies | |||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 2.208 | 9.308 | 919 | 10.227 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.498 | 1.498 | 0 | 1.498 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 3.000 | 1.382 | – 248 | 1.134 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 0 | 1.925 | 0 | 1.925 | |
Opdrachten | |||||
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.888 | 1.888 | 123 | 2.011 | |
33.3 Opsporing en vervolging | |||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||
Nederlands Forensisch Instituut | 65.320 | 65.673 | 4.570 | 70.243 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
College gerechtelijk deskundigen | 1.723 | 1.723 | 16 | 1.739 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden | |||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 0 | 11.500 | 0 | 11.500 | |
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen | 3.912 | 3.912 | 16 | 3.928 | |
FIU-Nederland | 4.052 | 4.052 | – 4.052 | 0 | |
Overig opsporing en vervolging | 2.393 | 706 | 12.068 | 12.774 | |
Subsidies | |||||
Overig opsporing en vervolging | 2.712 | 2.712 | – 846 | 1.866 | |
Opdrachten | |||||
Schadeloosstellingen | 17.395 | 50.895 | 42 | 50.937 | |
Keten Informatie Management | 764 | 664 | – 664 | 0 | |
Onrechtmatige Detentie | 11.180 | 11.180 | 26 | 11.206 | |
Gerechtskosten OM | 25.537 | 26.127 | 212 | 26.339 | |
Resituties ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | |
Verkeershandhaving OM | 33.543 | 33.543 | 80 | 33.623 | |
Afpakken | 10.531 | 7.940 | 30 | 7.970 | |
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen | 11.959 | 11.959 | 119 | 12.078 | |
Overig opsporing en vervolging | 0 | 0 | 5 | 5 | |
Ontvangsten | 1.066.898 | 1.068.425 | – 108.800 | 959.625 | |
waarvan Boeten en Transacties | 966.338 | 915.965 | – 111.300 | 804.665 | |
waarvan Afpakken | 90.560 | 142.460 | 0 | 142.460 |
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met € 5,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door de toekenning van de loon- en bijstelling ad € 4,9 mln. op het apparaatsbudget. Daarnaast heeft binnen het apparaatsbudget Openbaar Ministerie een herschikking plaatsgevonden tussen de onderdelen personeel (€ – 29 mln.) en materieel budget (€ 29 mln.) op basis van een analyse van de realisatiecijfers op de verschillende budgetten bij het OM. Dit betreft een technische mutatie.
33.3 Opsporing en vervolging
-
• Het budget op het subartikelonderdeel «Nederlands Forensisch Instituut» is met € 4,6 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt verklaard doordat in het kader van de afwikkeling MH-17 ramp, extra kosten, direct samenhangende met de ramp met de MH-17, worden verwacht van circa € 5 mln. waarvan € 4 mln. voor het NFI.
-
• Het budget op het subartikelonderdeel «overig opsporing en vervolging» is met € 12 mln. verhoogd ter dekking van de overschrijding die is ontstaan op diverse beleidsdoelstellingen binnen dit artikel. De overschrijding wordt voorzien van dekking door de ontstane meevallers op de Rechtsbijstand op artikel 32.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 108,8 mln. Deze verlaging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de tegenvaller op de ontvangsten uit boetes en transacties van € – 111,3 mln. Deze wordt onder andere veroorzaakt door het door de politie sedert maart 2015 gevoerde coulancebeleid, een lagere opbrengst uit overtredingen en een mindere opbrengst uit opgelegde strafbeschikkingen. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.
34 Sanctietoepassing
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.416.080 | 2.550.644 | – 42.362 | 2.508.282 | |
Programma-uitgaven | 2.416.080 | 2.550.644 | – 52.737 | 2.497.907 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,47% | ||||
34.2 Preventieve maatregelen | |||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||
Dienst Justis | 12.225 | 14.225 | 100 | 14.325 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
Overig preventieve maatregelen | 0 | 2.148 | 1.443 | 3.591 | |
Subsidies | |||||
Preventie bedrijfsleven | 5.800 | 0 | 0 | 0 | |
Integriteit | 1.050 | 1.052 | 306 | 1.358 | |
Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid | 1.602 | 0 | 0 | 0 | |
Overig preventieve maatregelen | 2.960 | 6.134 | – 3.573 | 2.561 | |
Opdrachten | |||||
Kansspelbeleid | 1.085 | 1.085 | 3 | 1.088 | |
Overig preventieve maatregelen | 4.067 | 1.024 | 3.140 | 4.164 | |
Garanties | |||||
Failissementscuratoren | 703 | 703 | 301 | 1.004 | |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | |||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||
DJI-gevangeniswezen-regulier | 1.128.774 | 1.237.114 | – 18.447 | 1.218.667 | |
DJI-Forensische zorg | 757.607 | 763.107 | – 6.517 | 756.590 | |
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 99.209 | 98.981 | – 314 | 98.667 | |
CJIB | 88.649 | 101.864 | – 204 | 101.660 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Reclassering Nederland | 125.362 | 134.543 | – 827 | 133.716 | |
Leger des Heils | 21.025 | 22.159 | – 2.569 | 19.590 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG) | 62.885 | 66.287 | – 693 | 65.594 | |
Centraal Administratie Kantoor | 2.700 | 2.700 | – 1.788 | 912 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | |
Subsidies | |||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring | 0 | 0 | 475 | 475 | |
Opdrachten | |||||
Forensische zorg | 5.997 | 2.497 | – 82 | 2.415 | |
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 3.200 | 3.200 | – 2.492 | 708 | |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 18.486 | 15.221 | – 13.994 | 1.227 | |
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring | 9.169 | 3.917 | – 634 | 3.283 | |
34.4 Slachtofferzorg | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 5.321 | 6.992 | 33 | 7.025 | |
Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 34.043 | 35.982 | – 2.116 | 33.866 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
Overig Slachtofferzorg | 0 | 0 | 3.940 | 3.940 | |
Subsidies | |||||
Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB) | 601 | 601 | 980 | 1.581 | |
Overig Slachtofferzorg | 0 | 0 | 441 | 441 | |
Opdrachten | |||||
Slachtofferzorg | 8.200 | 6.800 | – 5.536 | 1.264 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 15.360 | 14.408 | 587 | 14.995 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen | 0 | 700 | 0 | 700 | |
Overig Slachtofferzorg | 0 | 4.700 | – 4.700 | 0 | |
Ontvangsten | 79.665 | 76.525 | – 5.467 | 71.058 |
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
-
• Het budget van het agentschap DJI is verlaagd met € – 25,3 mln. Deze verlaging wordt in hoofdlijnen verklaard door de volgende mutaties:
-
– de dekking van het tekort op boeten en transacties voor € – 20,7 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
-
– de kasbijdrage aan DJI is bijgesteld omdat de geraamde uitgaven voor o.a. planmatig onderhoud, Van Werk Naar Werk-budgetten en de transitiekosten voor Veldzicht niet in 2015, maar in latere jaren besteed zullen worden. Bij 1e suppletoire begroting 2016 zal de meerjarige bijdrage aan DJI binnen de begroting van VenJ in lijn worden gebracht met het actuele ritme van deze bestedingen (Op het artikelonderdeel 34.3 wordt € 41,9 mln. en op artikelonderdeel 35.3 wordt € 2,2 mln. verantwoord). Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
-
-
• De bijdrage aan het agentschap CJIB is verlaagd met € – 0,2 mln. Dit saldo bestaat onder andere uit de volgende mutaties:
-
– op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € – 16,4 mln. De oorzaak is dat de instroom bij WAHV-zaken; OM afdoeningen; boetevonnissen en Europese geldelijke sancties, achter blijft bij de in de VenJ-begroting geraamde instroom over het jaar 2015. Met deze mutatie worden de uitgaven en ontvangstenkader in lijn gebracht met de actuele instroom.
-
– Bij de agentschappen is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014 (artikel onderdeel 34.2 Justis 2,1 mln. en artikelonderdeel 34.3 CJIB € 5,1 mln.). De meevaller wordt door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven en ontvangstenkader verhoogd.
-
– Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
-
-
• Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging: de mutatie van circa € – 13,9 mln. bestaat uit diverse kleine mutaties.
-
• Toekenning loon- en bijstelling op het artikelonderdeel 34.3 van € 15,9 mln.
34.4 Slachtofferzorg
Het budget op het artikelonderdeel opdrachten slachtofferzorg wordt verlaagd met € – 5,5 mln. Deze mutatie bestaat uit diverse posten die kleiner zijn dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € – 5,5 mln. De verlaging van dit budget wordt voornamelijk verklaard door de volgende onderdelen:
-
• Op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € – 16,4 mln. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
-
• Outputfinanciering DJI: in 2014 was sprake van een lager bezetting bij de Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget (€ 6,8 mln.) terugvloeit naar VenJ.
-
• Bij de agentschappen (Justis en CJIB) is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014. Zie ook de uitgaven.
-
• Verder bestaat deze mutatie uit diverse posten < € 5 mln.
35 Jeugd
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 372.566 | 375.431 | – 2.034 | 373.397 | |
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||
Personeel | 134.177 | 137.471 | 9.564 | 147.035 | |
waarvan eigen personeel | 127.338 | 130.632 | – 253 | 130.379 | |
waarvan externe inhuur | 5.569 | 5.569 | 9.797 | 15.366 | |
waarvan overig personeel | 1.270 | 1.270 | 20 | 1.290 | |
Materieel | 32.744 | 32.864 | – 866 | 31.998 | |
waarvan ICT | 6.364 | 6.364 | 380 | 6.744 | |
waarvan SSO's | 15.910 | 16.030 | 467 | 16.497 | |
waarvan overig materieel | 10.470 | 10.470 | – 1.713 | 8.757 | |
Programma-uitgaven | 205.645 | 205.096 | – 10.732 | 194.364 | |
Waarvan juridisch verplicht | 98,06% | ||||
35.2 Uitvoering jeugdbescherming | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) | 2.772 | 2.512 | – 856 | 1.656 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
BES Voogdijraad | 1.248 | 1.173 | 2 | 1.175 | |
Overig Uitvoering jeugdbescherming | 0 | 0 | 361 | 361 | |
Subsidies | |||||
Jeugdbescherming | 4.893 | 2.467 | – 255 | 2.212 | |
Overig Uitvoering jeugdbescherming | 0 | 0 | 526 | 526 | |
Opdrachten | |||||
Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten | 900 | 900 | 0 | 900 | |
Stelsel Jeugdzorg | 100 | 4.600 | – 3.004 | 1.596 | |
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik | 277 | 0 | 55 | 55 | |
35.3 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | |||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||
DJI – jeugd | 160.998 | 164.338 | 830 | 165.168 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
HALT | 11.723 | 11.638 | 13 | 11.651 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
Uitvoering jeugdbescherming | 0 | 3.550 | – 1.350 | 2.200 | |
Subsidies | |||||
Overig Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 0 | 0 | 419 | 419 | |
Opdrachten | |||||
Risicojeugd & jeugdgroepen | 4.020 | 4.020 | – 1.845 | 2.175 | |
Projecten jeugd straf | 14.914 | 6.098 | – 5.645 | 453 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.800 | 3.800 | 17 | 3.817 | |
Ontvangsten | 1.487 | 6.552 | 7.888 | 14.440 |
Toelichting op beleidsartikel 35
Mutaties uitgaven
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor Kinderbescherming (RvdK)
Het personeelsbudget bij de Raad voor de Kinderbescherming wordt verhoogd met € 9,6 mln. Deze mutatie bestaat voor het grootste deel uit een bijdrage van € 6,6 mln. voor verbetering van inkoop, financieel beheer en ICT-beheer bij de Raad voor de Kinderbescherming.
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd
Het budget op dit artikelonderdeel wordt totaal verlaagd met € – 7,6 mln. Deze mutatie wordt o.a. veroorzaakt door de volgende mutaties:
-
• Op het onderdeel Projecten jeugd is een meevaller geboekt van € – 4,2 mln.
-
• Een budgetoverheveling van € 5,3 mln. vanuit OCW naar VenJ in verband met de sluiting van JJI Amsterbaken en de daarmee samenhangende afbouw van scholen die verbonden zijn aan deze JJI.
-
• Diverse kleinere posten zoals o.a. de dekking op het tekort boeten en transacties en een meevaller van € – 2,2 mln. op het onderdeel DJI.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 7,9 mln. Deze mutatie bestaat uit posten die kleiner zijn dan € 5 mln.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 248.052 | 262.333 | – 534 | 261.799 | |
Programma-uitgaven | 248.052 | 262.333 | – 534 | 261.799 | |
Waarvan juridisch verplicht | 97,53% | ||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | |||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 320 | 320 | 1 | 321 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) | 30.807 | 30.807 | 246 | 31.053 | |
Bijdragen aan medeoverheden | |||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) | 175.225 | 175.204 | 539 | 175.743 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 5.140 | 6.030 | – 330 | 5.700 | |
Subsidies | |||||
Nederlands Rode Kruis | 1.693 | 1.693 | 1 | 1.694 | |
Nationaal Veiligheids Instituut | 1.305 | 1.305 | 3 | 1.308 | |
Onderwijs Veiligheidsregio's | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 2.057 | 8.957 | 5 | 8.962 | |
Opdrachten | |||||
Project NL-Alert | 5.931 | 5.931 | 14 | 5.945 | |
Opdrachten NCSC | 3.628 | 2.673 | 8 | 2.681 | |
Overig terrorismebestrijding | 500 | 1.017 | – 267 | 750 | |
Overig Nationale Veiligheid | 10.294 | 14.047 | – 859 | 13.188 | |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 11.152 | 14.349 | 105 | 14.454 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Vreemdelingen
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 757.030 | 1.224.708 | 549.185 | 1.773.893 | |
Programma-uitgaven | 757.030 | 1.224.708 | 549.185 | 1.773.893 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,22% | ||||
37.2 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | ||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 278.503 | 340.223 | 49.726 | 389.949 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | |||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) | 399.951 | 793.189 | 479.719 | 1.272.908 | |
Nidos-opvang | 23.273 | 29.573 | 13.823 | 43.396 | |
Subsidies | |||||
Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) | 5.730 | 10.630 | 4 | 10.634 | |
Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 1.654 | 1.654 | – 1.187 | 467 | |
Opdrachten | |||||
Biometrie | 2.504 | 0 | 18 | 18 | |
Vernieuwing Grensmanagement | 160 | 0 | 0 | 0 | |
keteninformatisering | 14.537 | 17.141 | – 2.034 | 15.107 | |
Versterking vreemdelingenketen | 3.038 | 3.683 | 9.059 | 12.742 | |
37.3 | Terugkeer | ||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||
DJI (DVenO) | 8.400 | 8.400 | 20 | 8.420 | |
Subsidies | |||||
REAN-regeling ea | 6.424 | 6.859 | 9 | 6.868 | |
Opdrachten | |||||
Vreemdelingen vertrek | 12.856 | 13.356 | 28 | 13.384 | |
Ontvangsten | 0 | 35.500 | 25.800 | 61.300 |
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en Nidos
Het budget op deze subartikelonderdelen wordt in het totaal met € 63,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt grotendeels verklaard door de volgende mutaties:
-
• Door de verhoogde asielinstroom zijn extra middelen noodzakelijk voor IND (€ 20 mln.) en Nidos (€ 9 mln.). Deze dekking geschiedt grotendeels door de inzet van de asielreserve. Een deel van de Nidos kosten (voogdij) worden uit de ODA-toerekeningen betaald. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
-
• De verhoogde raming voor de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de IND en NIDOS voor het in procedure nemen van asielzoekers en de begeleiding en opvang van minderjarige vreemdelingen (niet ODA). Onderuitputting op verschillende begrotingen wordt ingezet als dekking voor deze problematiek. Deze middelen € 26,5 mln., toegevoegd bij najaarsnota, zullen niet tot besteding komen in 2015 en worden d.m.v. de asielreserve doorgeschoven naar 2016. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
-
• De rest van de mutatie bestaat uit diverse posten < € 5 mln.
Centraal Opvang Asielzoekers
Dit budget wordt met € 479,7 mln. opgehoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties.
-
• De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Vanwege de hogere instroom is de ODA-toerekening bij augustusbrief verhoogd met € 139 mln. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
-
• Door de verhoogde asielinstroom zijn ook extra middelen (€ 8 mln.) ingezet voor Nidos.
-
• De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. De raming voor de asielinstroom is naar boven bijgesteld. Door deze verhoogde raming neemt de toerekening met € 350 mln. aan ODA in 2015 bij najaarsnota toe. Dit leidt tot hogere opvangkosten bij het COA voor de opvang van asielzoekers in 2015 en 2016, immers de opvangkosten lopen door na de jaargrens.
Versterking vreemdelingenketen
Dit budget wordt met € 9 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
-
• In 2015 is € 13,3 mln. door het Kabinet beschikbaar gesteld voor de voorzienig op bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Via een decentralisatie uitkering is een bedrag van € 10,3 mln. uitgekeerd aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed, bad en brood aantallen die gemeenten bij de VNG aanleveren. Het restant wordt gebruikt voor Terugkeer projecten.
-
• BHOS (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) draagt € 6 mln. bij aan het project uitstroom vergunninghouders met als doel de uitstroom naar gemeenten te verhogen.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 25,8 mln. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de stijging van de asielinstroom die tot hogere kosten leidt bij de IND en Nidos. Deze extra kosten van € 21 mln. worden uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op dit artikel.