De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 2.313.666 | 2.310.222 | 2.154.988 | 2.079.800 | 1.953.767 | 1.921.828 | 1.929.045 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 120.849 | 108.428 | 103.490 | 69.699 | 69.779 | 69.729 | 69.729 |
Rentebaten | 860 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Vrijval voorzieningen | 4.446 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 6.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.446.757 | 2.418.900 | 2.258.728 | 2.149.749 | 2.023.796 | 1.991.807 | 1.999.024 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.179.463 | 1.224.905 | 1.164.219 | 1.105.827 | 997.064 | 971.037 | 979.419 |
Personele kosten | 1.008.736 | 1.085.628 | 1.043.446 | 1.001.751 | 907.281 | 878.320 | 875.160 |
– waarvan eigen personeel | 951.431 | 1.030.628 | 993.446 | 956.751 | 867.281 | 838.320 | 840.160 |
– waarvan externe inhuur | 57.305 | 55.000 | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 40.000 | 35.000 |
Materiële kosten | 170.727 | 139.277 | 120.773 | 104.076 | 89.783 | 92.717 | 104.259 |
– waarvan ICT | 31.590 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s (excl. bijdrage aan RGD voor justitiële inrichtingen) | 19.248 | 18.965 | 17.312 | 15.469 | 15.448 | 15.430 | 15.430 |
Materiële programmakosten1 | 1.097.449 | 1.044.002 | 1.060.148 | 1.013.212 | 992.205 | 990.966 | 990.966 |
Rentelasten | 2.115 | 2.302 | 2.161 | 2.010 | 1.827 | 1.603 | 1.439 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 48.703 | 38.188 | 35.818 | 33.763 | 31.932 | 30.378 | 29.242 |
– waarvan ICT | |||||||
– immaterieel | 4.513 | 3.320 | 3.326 | 3.275 | 3.189 | 3.099 | 3.039 |
Overige kosten | |||||||
– Dotaties voorzieningen | 129.590 | 147.691 | 66.300 | 87.000 | 32.700 | 28.200 | 27.200 |
– Bijzondere lasten | 66.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.528.706 | 2.418.900 | 2.292.828 | 2.208.049 | 2.023.796 | 1.991.807 | 1.999.024 |
Saldo van baten en lasten | -/- 81.949 | 0 | -/- 34.100 | -/- 58.300 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten als % totale baten | -/- 3,3% | 0 | -/- 1,5% | -/- 2,7% | 0 | 0 | 0 |
Vanaf de OW 2014 is in de meerjarige staat van baten en lasten van DJI een post materiële programmakosten die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende straffen opgenomen in het kader van de nieuwe begrotingspresentatie «Verantwoord Begroten». Voor de vergelijkbaarheid zijn in meerjarige staat van baten en lasten deze uitsplitsing ook gemaakt voor 2013. Hierdoor wijken de cijfers af van de gepresenteerde staat van baten en lasten in het Jaarverslag 2013.
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Op 19 juni 2013 is de Tweede Kamer geïnformeerd over het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535). De uitvoering van het Masterplan DJI heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal Justitiële Inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor 2015 en verder gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Onderstaand wordt de beschikbare reeks voor DJI op de Aanvullende Post weergegeven. De bijdrage 2014 vanuit de Aanvullende Post is reeds toegevoegd aan de omzet moederdepartement.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beschikbaar op Aanvullende Post x € 1 mln. (hoofdstuk 86) | 0 | 34,1 | 58,3 | 0,0 | 0 | 0 |
In aanvulling op de verwerking van het Masterplan DJI in de agentschapsparagraaf van de begroting 2014, zijn ook de capacitaire maatregelen verwerkt in reactie op de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Het gaat daarbij onder meer om het verder terugbrengen van de capaciteit in de justitiële jeugdinrichtingen (TK 24 587, nr. 580), een toename van de reservecapaciteit in het gevangeniswezen en het beperken van de taakstelling voor het aantal plaatsen elektronische detentie.
Baten
Omzet moederdepartement
Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel kengetallen per artikelonderdeel). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Artikelonderdeel 34.3: | ||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reservecapaciteit) | 1 009,3 | 982,5 | 950,4 | 943,2 | 931,5 | 931,0 |
– Extramurale sanctiecapaciteit | 14,9 | 8,0 | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 8,2 |
– Intramurale forensische zorg in GW (PPC) | 91,0 | 90,9 | 101,3 | 101,2 | 101,2 | 101,2 |
– FPC’s/forensische zorg | 339,8 | 314,3 | 302,0 | 285,5 | 282,3 | 282,4 |
– Intramurale forensische zorg in GGz-instellingen | 243,7 | 251,6 | 259,3 | 252,3 | 252,0 | 252,0 |
– Inkoop ambulante forensische zorg | 61,7 | 61,3 | 61,3 | 61,3 | 61,3 | 61,3 |
– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 121,8 | 89,3 | 70,9 | 71,6 | 70,4 | 70,5 |
Artikelonderdeel 35.3: | ||||||
– Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 151,8 | 151,1 | 133,7 | 127,0 | 128,0 | 128,2 |
Subtotaal volgens PxQ | 2 033,9 | 1 949,2 | 1 887,0 | 1 850,3 | 1 834,9 | 1 834,7 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 9,3 | 9,3 | 9,3 | 9,3 | 9,3 | 9,3 |
Vreemdelingen vervoer | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 |
Frictiekosten Masterplan DJI (personeel) | 5,0 | 103,8 | 118,7 | 27,1 | 0,0 | 0,0 |
Frictiekosten Masterplan DJI (huisvesting/inventaris) | 102,6 | 34,0 | 59,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overige reserveringen Masterplan DJI | 28,2 | 24,9 | 24,9 | 24,9 | 27,9 | 27,9 |
Substantieel Bezwarende Functies (SBF) | 39,3 | 50,2 | 49,2 | 62,6 | 56,2 | 54,0 |
Flankerend Beleid | 28,4 | 5,4 | 2,8 | 7,4 | 0,0 | 0,0 |
Overig niet in PxQ begrepen | 55,1 | 3,8 | – 20,5 | – 36,2 | – 14,8 | – 5,3 |
Nog te ontvangen bijdrage Aanvullende Post | 0,0 | – 34,1 | – 58,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totaal omzet moederdepartement | 2.310,2 | 2.154,9 | 2.080,5 | 1.953,8 | 1.921,8 | 1.929,1 |
Omzet derden
De omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
-
– Opbrengsten Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
-
– België: Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het gaat om 650 detentieplaatsen.
-
– Overig: o.a. de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.
Omschrijving | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 12,8 | 12,1 | 11,9 | 12,0 | 11,9 | 11,9 |
Verdrag België | 39,8 | 35.6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten | 55,8 | 55,8 | 57,8 | 57,8 | 57,8 | 57,8 |
Totaal omzet derden | 108,4 | 103,5 | 69,7 | 69,8 | 69,7 | 69,7 |
Rentebaten
Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaat uit de PxQ zoals gepresenteerd in tabel 01.5 aangevuld met de overige personeelskosten (met name reis- en verblijfskosten). Verder bestaat deze post uit de geraamde frictiekosten op grond van het Masterplan DJI en reserveringen voor Substantieel Bezwarende Functies (SBF) en Flankerend beleid uit eerdere capacitaire maatregelen voorafgaand aan het Masterplan DJI. De stijging van loonkosten kan worden verklaard door de relatief lage in- en uitstroomverloop binnen DJI als gevolg van eerdere capacitaire maatregelen waardoor meer personeelsleden in het maximum van hun salarisschaal zitten. Verder is er sprake van gestegen sociale lasten en pensioenpremies.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
– Gemiddelde loonsom (x € 1,–) | 58.015 | 58.752 | 59.357 | 59.843 | 60.246 | 60.574 | 60.839 |
– Aantal fte’s | 15.943 | 15.091 | 14.120 | 13.539 | 13.407 | 13.426 | 13.416 |
Totaal ambtelijk personeel | 924.933 | 886.630 | 838.120 | 810.219 | 807.718 | 813.272 | 816.212 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële apparaatskosten opgenomen. Dit betreft met name de DJI-brede ICT-kosten, bijdragen aan SSO’s voor huisvesting hoofdkantoor DJI, Landelijke (ondersteunende) Diensten en interne SSC’s van DJI. Verder vallen onder deze post ook de personeelsgebonden exploitatiekosten en bureaukosten.
Materiële programmakosten
Onder deze post zijn de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere inrichtingen | 299.740 | 323.624 | 304.171 | 317.554 | 310.073 | 306.392 | 306.392 |
Inkoopplaatsen forensische zorg | 312.322 | 289.109 | 313.722 | 295.174 | 291.148 | 297.023 | 297.023 |
Huisvestingskosten Rijks Justitiële Inrichtingen (incl. bijdrage aan RVB) | 359.908 | 326.229 | 339.754 | 316.983 | 313.024 | 308.052 | 308.052 |
Kosten justitieel ingeslotenen (rijksinrichtingen) | 85.327 | 80.000 | 80.000 | 78.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 |
Overige kosten (o.a. kosten arrestanten op politiebureaus) | 40.151 | 25.040 | 22.500 | 21.500 | 18.960 | 20.500 | 20.500 |
Totaal | 1.097.449 | 1.044.002 | 1.060.148 | 1.013.212 | 992.205 | 990.966 | 990.966 |
De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en tbs-inrichtingen alsmede de tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg (incl. 24-uurs nazorg) in het strafrechtelijke kader is onder de post materiële programmakosten opgenomen. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksvastgoedbedrijf (RVB) te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten voor Rijks Justitiële Inrichtingen.
De kosten justitieel ingeslotenen betreft de kosten die verband houden met de detentie (voeding, bewassing, geneeskundige verzorging, hygiënische zorg, recreatie/educatie, etc.). Onder de post «overig» zijn voornamelijk de kosten van justitieel ingeslotenen (waaronder voeding, medische kosten, crea-activiteiten), materiële kosten van arbeid justitiabelen en arrestanten op politiebureaus opgenomen. De hogere realisatie in 2013 onder overige kosten houdt onder andere verband met de (eenmalige) afkoopkosten voor FPC Oldenkotte.
Rentelasten
Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Overige kosten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF), afkoop boekwaarde Justitiële Rijksinrichtingen (Masterplan DJI) en de kosten verband houdend met Van Werk Naar Werk (VWNW) in het kader van de reductie van personeel in het kader van het Masterplan DJI. In onderstaande tabel treft u een overzicht van de ontwikkeling van de op de balans van DJI opgenomen voorzieningen.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
SBF (onder voorbehoud uitkomst lopende onderhandelingen) | 29.500 | 18.000 | 15.000 | 23.500 | 23.500 | 23.500 |
Reorganisatie / afkoop oude SBF-dossiers | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raming afkoop boekwaarde huisvesting (Masterplan DJI) | 102.641 | 34.000 | 58.300 | 0 | 0 | 0 |
Raming afkoop boekwaarde (regulier/PMJ-gerelateerd) | 0 | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Instandhouding diverse vestigingen (i.h.k.v. Masterplan DJI) | 2.000 | 500 | 1.500 | 1.000 | 0 | 0 |
Ramingen VWNW (opleidingskosten, reiskosten, ziekte, detacheringen) | 7.850 | 12.500 | 11.000 | 4.500 | 1.000 | 0 |
Overig | 1.700 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal | 147.691 | 66.200 | 87.000 | 32.700 | 28.200 | 27.200 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening Courant RHB 1 januari | 41.934 | 169.701 | 165.459 | 162.154 | 153.501 | 141.226 | 128.304 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 122.224 | 15.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
3a | Totale investeringen | – /-34.321 | – /-34.200 | – /-32.500 | – /-31.500 | – /-29.650 | – /-29.400 | – /-29.400 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 16.819 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Totaal investeringskasstroom | – /-17.502 | – /-34.200 | – /-32.500 | – /-31.500 | – /-29.650 | – /-29.400 | – /-29.400 |
4a | eenmalige uitkering aan departement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b | eenmalige uitkering door departement | 37.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c | aflossing op leningen | – /-14.455 | – /-19.243 | – /-23.305 | – /-28.653 | – /-32.275 | – /-32.923 | – /-31.285 |
4d | beroep op leenfaciliteit | 0 | 34.200 | 32.500 | 31.500 | 29.650 | 29.400 | 29.400 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 23.045 | 14.958 | 9.195 | 2.698 | – /-2.625 | – /-3.523 | – /-1.885 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december | 169.701 | 165.459 | 162.154 | 153.501 | 141.226 | 128.304 | 122.019 |
Operationele kasstroom
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software. In 2015 zijn de volgende investeringen gepland:
Omschrijving | Vervanging | Uitbreiding | Totaal |
---|---|---|---|
Verbouw en nieuwbouw | 7.700 | 1.500 | 9.200 |
Inventaris/installaties | 8.800 | 1.600 | 10.400 |
Automatisering | 9.600 | 1.000 | 10.600 |
Vervoermiddelen | 2.000 | 300 | 2.300 |
Overige materiële activa | – | – | – |
Totaal | 28.100 | 4.400 | 32.500 |
Financieringskasstroom
Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen.
Doelmatigheidsindicatoren gevangeniswezen
Doelmatigheid
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 11.659 | 11.496 | 11.482 | 11.530 | 11.530 | 11.530 | |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 11.258 | 11.269 | 10.967 | 10.758 | 10.826 | 10.785 | 10.780 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 50 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 |
Reservecapaciteit | 516 | 256 | 395 | 590 | 570 | 611 | 616 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
– operationele capaciteit (x € 1,–) | 262 | 241 | 240 | 234 | 231 | 229 | 229 |
– reservecapaciteit (x € 1,–) | 95 | 76 | 83 | 93 | 93 | 93 | 93 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 1.108 | 1.009 | 982 | 950 | 943 | 932 | 931 |
– operationele en reservecapaciteit | |||||||
Bezettingsgraad (in %)1 | 84,7 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
De gemiddelde prijs van de operationele capaciteit daalt als gevolg van efficiencymaatregelen en toepassing van goedkopere uitvoeringsmodaliteiten (uitbreiding meerpersoonscelgebruik) zoals opgenomen in het Masterplan DJI. De ontwikkeling van de prijs van de reservecapaciteit houdt verband met de omzetting van intramurale capaciteit naar reservecapaciteit – als onderdeel van de PMJ 2015 – welke vooral in eenpersoonsvariant (EPC) plaats vindt.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 450 | 625 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Verdeeld naar: | |||||||
(B)PP met of zonder ET* | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Elektronische Detentie | 0 | 6251 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 57 | 65 | 55 | 56 | 56 | 56 | 56 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 9,4 | 14,9 | 8,0 | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 8,2 |
Op grond van de onder tabel 01.2 genoemde maatregelen wordt de taakstelling voor het aantal plaatsen elektronische detentie gereduceerd tot 400 plaatsen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 398 | 402 | 402 | 447 | 447 | 447 | 447 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 98,7 | 101,2 | 101,2 | 101,2 | 101,2 | 101,2 | 101,2 |
De ontwikkeling van de gemiddelde prijs per dag wordt verklaard door herschikking van middelen van reguliere capaciteit in het gevangeniswezen naar PPC capaciteit. Het betreft een technische correctie.
Doelmatigheidsindicatoren forensische zorg
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.858 | 1.782 | 1.630 | 1.533 | 1.431 | 1.381 | 1.381 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– Rijks FPC’s | 373 | 362 | 296 | 162 | 162 | 162 | 162 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.485 | 1.420 | 1.334 | 1.371 | 1.269 | 1.219 | 1.219 |
Reservecapaciteit (rijk/part.) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag: | |||||||
Operationele capaciteit (x € 1,–) | 494 | 522 | 528 | 540 | 547 | 560 | 560 |
Reservecapaciteit (x € 1,–) | 201 | ||||||
Totaal kader PxQ (x 1 mln.) | |||||||
– Operationele en reservecapaciteit | 335,0 | 339,8 | 314,3 | 302,0 | 285,5 | 282,3 | 282,4 |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %)1 | 92,0 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
De daling van de capaciteit wordt verklaard door een afnemend aantal tbs opleggingen en capacitaire effecten als gevolg van maatregelen uit het Masterplan DJI, waaronder het terugbrengen van de gemiddelde behandelduur naar 8 jaar. De ontwikkeling van de gemiddelde prijs per dag wordt verklaard door een neerwaartse bijstelling als gevolg van efficiencymaatregelen en een opwaarts effect als gevolg van aanvullende middelen voor de Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) en loon- en prijsbijstelling voor de particuliere instellingen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.628 | 1.888 | 1.953 | 2.023 | 1.957 | 1.954 | 1.954 |
Verdeeld naar: | |||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 1.418 | 1.723 | 1.766 | 1.813 | 1.795 | 1.792 | 1.792 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 210 | 210 | 210 | 210 | 162 | 162 | 162 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 360 | 345 | 349 | 351 | 353 | 353 | 353 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 213,8 | 243,7 | 251,6 | 259,3 | 252,3 | 252,0 | 252,0 |
Ten opzichte van de realisatie 2013 daalt de prijs per dag doordat de toename van de capaciteit voornamelijk plaatsvindt in het segment beschermd wonen. Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, is vanaf 2015 € 61,3 mln. beschikbaar voor de inkoop van ambulante zorg voor personen met een strafrechtelijke titel. Voor 2014 is € 61,7 mln. beschikbaar.
Doelmatigheidsindicatoren vreemdelingenbewaring
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.476 | 1.762 | 1.179 | 933 | 933 | 933 | 933 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 168 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1.361 | 1.472 | 1.129 | 883 | 883 | 883 | 883 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– uitzetcentra | 161 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservecapaciteit | 390 | ||||||
In stand te houden cap. korte termijn | 330 | ||||||
In stand te houden cap. lange termijn | 65 | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 158 | ||||||
reservecapaciteit | 93 | ||||||
In stand te houden cap. korte termijn | 53 | 200 | |||||
In stand te houden cap. lange termijn | 13 | 123 | 208 | 208 | 210 | 207 | 207 |
Totaal kader (x € 1 mln.) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 97,6 | 111,1 | 89,3 | 70,9 | 71,6 | 70,4 | 70,5 |
– reservecapaciteit, incl. in stand te houden capaciteit | 19,9 | 10,7 | |||||
Bezettingsgraad (in %) | 37,5 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Op basis van de besluitvorming uit het Masterplan DJI daalt de capaciteit van de vreemdelingenbewaring. De capaciteit van uitzetcentra en vreemdelingenbewaring is vanaf 2014 samengevoegd. Als gevolg van de afstoot van de relatief oude, en daarmee goedkopere locaties, stijgt de gemiddelde prijs van de resterende direct inzetbare capaciteit.
Doelmatigheidsindicatoren Jeugd
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.164 | 777 | 777 | 697 | 609 | 609 | 609 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 358 | 319 | 319 | 319 | 257 | 257 | 257 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 442 | 331 | 331 | 251 | 263 | 263 | 263 |
Reservecapaciteit | 150 | 127 | 127 | 127 | 89 | 89 | 89 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
operationele capaciteit (x € 1,–) | 547 | 608 | 606 | 607 | 609 | 614 | 615 |
reservecapaciteit (x € 1,–) | 124 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Totaal PxQ (x 1 mln.) | |||||||
– operationele en reserve capaciteit | 166,5 | 150,1 | 149,5 | 132,0 | 119,5 | 120,5 | 120,7 |
Bezettingsgraad (in %) | 64,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 214 | 36 | 36 | 36 | 164 | 164 | 164 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | 124 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Totaal PxQ (x 1 mln.) | 9,7 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
In het kader van het Masterplan DJI wordt de capaciteit van Rijks Justitiële Jeugdinrichtingen samengevoegd en gereduceerd. Naar aanleiding van de laatste capacitaire ontwikkelingen op grond van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) wordt de capaciteit van Justitiële Jeugdinrichtingen vanaf 2016 verder verlaagd met 80 plaatsen. De stijging van de in stand te houden capaciteit in 2017 e.v. is het gevolg van de afloop van de verhuurovereenkomsten met derden en de terugkeer van deze capaciteit naar DJI.