De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 315.432 | 299.782 | 278.503 | 267.887 | 253.681 | 248.108 | 248.108 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 55.120 | 56.599 | 53.860 | 53.860 | 53.860 | 53.860 | 53.860 |
Rentebaten | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 370.613 | 356.381 | 332.363 | 321.747 | 307.541 | 301.968 | 301.968 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 307.434 | 292.029 | 265.870 | 256.744 | 243.773 | 239.899 | 242.003 |
Personele kosten | 235.041 | 220.873 | 196.560 | 188.640 | 179.741 | 175.867 | 175.867 |
– waarvan eigen personeel | 193.098 | 187.873 | 171.560 | 167.640 | 161.741 | 159.867 | 159.867 |
– waarvan externe inhuur | 36.946 | 33.000 | 25.000 | 21.000 | 18.000 | 16.000 | 16.000 |
Materiële kosten | 72.393 | 71.156 | 69.310 | 68.104 | 64.032 | 64.032 | 66.136 |
– waarvan apparaat ICT | 1.346 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 29.942 | 31.000 | 31.000 | 29.900 | 28.700 | 24.400 | 24.400 |
Programmakosten | 44.675 | 44.500 | 44.500 | 43.500 | 43.500 | 43.500 | 43.500 |
Afschrijvingskosten | 16.012 | 19.292 | 20.933 | 20.454 | 19.234 | 17.572 | 15.548 |
– Materieel | 6.108 | 8.292 | 10.933 | 10.454 | 9.234 | 7.572 | 5.548 |
– waarvan apparaat ICT | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
– Immaterieel | 9.904 | 11.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Overige kosten | 1.003 | 560 | 1.060 | 1.049 | 1.034 | 997 | 917 |
– Dotaties voorzieningen | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Rentelasten | 860 | 560 | 1.060 | 1.049 | 1.034 | 997 | 917 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 369.124 | 356.381 | 332.363 | 321.747 | 307.541 | 301.968 | 301.968 |
Saldo van baten en lasten | 1.489 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P) en de instroomaantallen (Q). In de tabel 2.4 doelmatigheidsindicatoren wordt de omzet nader gesplitst. De bekostiging vindt plaats door de bijdrage van het moederdepartement en opbrengsten derden.
Omzet moederdepartement
Er is sprake van een daling van de kostprijzen als gevolg van de generieke en de additionele taakstellingen. De taakstelling Rutte/Asscher begint in 2016 met € 10,0 mln. oplopend naar € 28,7 mln. in 2018. Vanuit ketenverband is een aantal projecten gestart om deze taakstelling in te vullen.
Omzet derden
De opbrengsten derden bestaan uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie en voor een kleiner gedeelte uit opbrengsten uit onderverhuur en bijdragen uit Europese subsidies.
In 2014 is bekostiging gebaseerd op asielinstroom van 20.000. Vanaf 2015 is de bekostiging gebaseerd op 15.000 asiel instroom.
Lasten
Personele kosten
De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT deskundigen opgenomen onder externe inhuur.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal ambtelijk fte | 3.008 | 2.922 | 2.668 | 2.607 | 2.515 | 2.486 | 2.486 |
Middenloonsom (x € 1.000) | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Materiële kosten
De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen onder andere huisvesting en in- en uitbesteding. De kosten apparaat ICT hebben specifiek betrekking op de kantoorautomatisering van de stafafdelingen. De automatiseringskosten van het primaire systeem INDIGO maken hier geen onderdeel vanuit. De meerjarige begroting voor bijdrage SSO is in lijn met de realisatie 2013 en de prognose 2014. Daarnaast vindt in de jaren 2013–2017 een project archiefbewerking door DocDirect plaats. Het grootste gedeelte van de bijdrage SSO is voor huisvesting- en ICT kosten.
De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek en documenten). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten.
De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 42.276 | 22.338 | 19.608 | 20.329 | 22.173 | 25.399 | 31.656 |
2. | Totale operationele kasstroom | 749 | 19.292 | 20.933 | 20.454 | 19.234 | 17.572 | 15.548 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 12.871 | – 24.998 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 73 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringkasstroom | – 12.798 | – 24.998 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement(+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 21.414 | – 22.022 | – 20.212 | – 18.610 | – 16.008 | – 11.315 | – 11.586 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 13.525 | 24.998 | 10.200 | 10.200 | 10.200 | 10.200 | 10.200 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 7.889 | 2.976 | – 10.012 | – 8.410 | – 5.808 | – 1.115 | – 1.386 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 22.338 | 19.608 | 20.329 | 22.173 | 25.399 | 31.656 | 35.618 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De investeringen hebben betrekking op gebouwen, verbouwingen, inventarissen en installaties, hard- en software en doorontwikkeling op het informatiesysteem INDIGO.
Doelmatigheid
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
IND totaal: | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 3.008 | 2.922 | 2.668 | 2.607 | 2.515 | 2.486 | 2.486 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0,2% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Asiel | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 85% | 89% | 89% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Standhouden van beslissingen in % | 86% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Aantal gegronde klachten in % | 0,6% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 3.806 | 3.863 | 3.603 | 3.488 | 3.334 | 3.273 | 3.273 |
Omzet (x € 1 mln.) | 166 | 166 | 155 | 150 | 143 | 141 | 141 |
Regulier | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 87% | ||||||
Standhouden van beslissingen in % | 84% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Aantal gegronde klachten in % | 0,9% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% | < 2,0% |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 712 | 770 | 718 | 695 | 665 | 653 | 653 |
Omzet (x € 1 mln.) | 172 | 169 | 158 | 153 | 146 | 143 | 143 |
Naturalisatie | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 70% | ||||||
Aantal gegronde klachten in % | 0,1% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 770 | 661 | 616 | 596 | 570 | 560 | 560 |
Omzet (x € 1 mln.) | 23 | 21 | 19 | 19 | 18 | 18 | 18 |
Toelichting
Kostprijs per productgroep
De integrale kostprijzen zijn gebaseerd op de in 2014 vastgestelde kostprijzen. De komende jaren dalen de kosten als gevolg van de taakstellingen en hiermee ook de kostprijzen.
Omzet per productgroep
Vanaf 2011 wordt de IND afgerekend op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de verwachte instroom aantallen per productgroep. Voor asiel wordt daarbij uitgegaan van een productie van 20.000 voor 2014 en meerjarig van 15.000. De instroom van reguliere aanvragen bedraagt 200.000 (exclusief bezwaarzaken). Bij naturalisatie wordt uitgegaan van een structurele instroom van 26.500 verzoeken. Daarnaast is voor 2014, 2015 en 2016 rekening gehouden met de effecten van de wijzigingen op de Rijkswet Nederlanderschap. Als gevolg van verschuiving van de termijn voor aanvraag van 5 naar 7 jaar verblijf is een stijging eind 2014 voorzien, gevolgd door een daling van de instroom in 2015 en 2016.
Gemiddelde fte (exclusief inhuur externen)
Voor de komende jaren is sprake van een daling van de ambtelijke capaciteit. De besparingen uit het programma IND bij de Tijd zijn structureel verwerkt vanaf 2012. De verdere daling houdt verband met de effecten van de generieke en additionele taakstellingen uit het Regeerakkoord.
Doorlooptijd
Er wordt gestreefd om de tijdigheidspercentage bij Asiel jaar op jaar te verbeteren. Voor Regulier heeft de IND in 2013 ervoor gekozen om oude voorraden weg te werken. Hierdoor was het tijdigheidspercentage in 2013 lager. Het gevolg van het projectmatig wegwerken van oude bezwaarzaken is dat de gemiddelde doorlooptijd negatief wordt beïnvloed.
Medio 2014 zijn de oude zaken grotendeels weggewerkt, is de gemiddelde behandelduur weer korter en is het aantal zaken dat beslist wordt binnen de wettelijke termijn weer gestegen. Bij Naturalisatie wordt door betere sturing op het proces de doorlooptijd verbeterd.
Standhouden beslissing
Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van beslissingen die de IND neemt in vreemdelingenzaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.