Dienst Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan de benodigde integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving.
Binnen Justis lopen twee programma’s: Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt. Flexibilisering Radar betreft de doorontwikkeling van het systeem Radar. Dit systeem is ontwikkeld binnen het project Herziening Toezicht Rechtspersonen. Dit herziene toezicht op rechtspersonen beoogt het voorkomen en bestrijden van misbruik van rechtspersonen te verbeteren.
Daarnaast loopt het programma Scherp & Efficiënt. Dit programma zorgt ervoor dat Justis één ICT landschap krijgt en aansluit bij de kabinetsdoelstelling om in 2017 digitaal te kunnen communiceren met burgers.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
1. Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 17.798 | 17.755 | 13.105 | 11.664 | 11.103 | 10.858 | 10.858 |
Omzet overige departementen | 337 | 216 | 211 | 203 | 204 | 203 | 203 |
Omzet derden | 20.070 | 16.937 | 16.228 | 16.228 | 16.228 | 16.228 | 16.228 |
Rentebaten | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 442 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 38.655 | 34.908 | 29.544 | 28.095 | 27.535 | 27.289 | 27.289 |
2. Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 32.151 | 34.908 | 29.544 | 28.095 | 27.535 | 27.289 | 27.289 |
Personele kosten | 21.065 | 21.790 | 18.155 | 16.931 | 16.929 | 16.899 | 16.899 |
– waarvan eigen personeel | 14.072 | 15.919 | 15.293 | 15.064 | 15.062 | 15.032 | 15.032 |
– waarvan externe inhuur | 6.665 | 4.736 | 2.216 | 1.221 | 1.221 | 1.221 | 1.221 |
Materiële kosten | 11.086 | 13.118 | 11.389 | 11.164 | 10.606 | 10.390 | 10.390 |
– waarvan apparaat ICT | 2.195 | 4.180 | 3.311 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 7.232 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 |
Rentelasten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 32.153 | 34.908 | 29.544 | 28.095 | 27.535 | 27.289 | 27.289 |
Saldo van baten en lasten | 6.502 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
Omzet Moederdepartement
In deze post is de bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie opgenomen voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende tarieven (kunnen) worden geheven aan de eindgebruiker. Daarnaast is een extra bijdrage van het Moederdepartement opgenomen voor de programma’s Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt.
In de omzet moederdepartement zijn ook vooruit ontvangen posten opgenomen voor de programma’s Radar en Scherp & Efficiënt waarvoor diverse werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2014 en 2015. Door de afronding van de programma’s Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt en daarmee de financiering ervan door de opdrachtgevers in 2015, daalt de omzet moederdepartement in 2015 en 2016. In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing van de omzet moederdepartement voor 2014 en 2015 weergegeven.
Product | 2014 | 2015 |
---|---|---|
Gratie | 777 | 928 |
GSR | 337 | 464 |
TRACK | 4.853 | 4.509 |
Bibob | 3.634 | 3.639 |
WPBR, BOA en WWM | 2.476 | 2.405 |
Overig (o.a. extra bijdrage moederdepartement) | 5.678 | 1.160 |
Totaal | 17.755 | 13.105 |
Omzet overige departementen
In de omzet overige departementen is de bijdrage opgenomen van overige departementen voor producten waarvoor geen tarieven aan de eindgebruiker worden geheven, maar welke door een ander departement worden gefinancierd. In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing gegeven voor het begrotingsjaar 2015.
Opdrachtgever | Aantal | Bedrag (x € 1.000) 2015 |
---|---|---|
Screening kinderopvang (SZW) | 2.000 | 42 |
Screening taxibranche (I&M) | 4.500 | 168 |
Totaal | 211 |
Omzet derden
Deze geraamde omzet betreft de bij derden in rekening te brengen tarieven en boetes voor producten. In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing voor 2015 weergegeven.
In 2013 werden veel meer baten gerealiseerd. Dit kwam doordat het aantal aanvragen VOG-NP (Verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen) steeg door de nulmeting voor de continue screening in de kinderopvang (circa 120.000 extra aanvragen) en door een stijging van reguliere aanvragen VOG-NP.
Product | Aantal | Leges | PxQ (x € 1.000) |
---|---|---|---|
Naamswijziging | 1.300 | 835,00 | 1.086 |
Bibob | 270 | 500,00 | 135 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP) | 420.000 | 22,55 | 9.471 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP) elektronisch | 160.000 | 24,55 | 3.928 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG RP) | 4.800 | 147,50 | 709 |
GVA | 4.000 | 120,00 | 480 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (vergunningen) | 650 | 490,00 | 319 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (leidinggevenden) | 950 | 60,00 | 57 |
Wet wapen munitie (WWM) | 270 | 50,00 | 14 |
Bestuurlijke boetes | 60 | 30 | |
Totaal | 16.228 |
Lasten
Personele kosten
De komende jaren wordt de ICT omgeving van Justis vernieuwd, waardoor minder administratieve medewerkers nodig zijn. Het aantal fte’s daalt door de efficiency voortkomend uit deze vernieuwing. Deze ontwikkeling past in de wens van het kabinet om in te zetten op een kleinere, efficiëntere en compactere overheid.
Realisatie | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Eigen personeel | |||||||
gemiddelde loonsom (x € 1.000) | 56 | 62 | 62 | 62 | 62 | 62 | 62 |
aantal fte's | 245 | 247 | 236 | 231 | 231 | 231 | 231 |
Totaal loonsom ambtelijk personeel (x € 1.000) | 13.725 | 15.323 | 14.533 | 14.304 | 14.303 | 14.303 | 14.303 |
Materiële kosten
Na 2014 is een daling van de ICT-kosten zichtbaar. Deze daling komt doordat in 2014 sprake is van dubbele beheerlasten van ICT- systemen. Daarnaast zullen de programma’s Radar en Scherp & Efficiënt in 2015 zijn afgerond waardoor vermoedelijk de ICT- kosten in 2015 en 2016 dalen.
Realisatie | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
1. Rekening Courant RHB 1 januari | 9.682 | 13.054 | 6.721 | 6.721 | 6.721 | 6.721 | 6.721 |
| |||||||
2. Totaal operationele kasstroom | 3.504 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3a. Totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 100 | – 6.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. Aflossingen op leningen | – 32 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4d. Beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 132 | – 6.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening Courant RHB 31 december | 13.054 | 6.721 | 6.721 | 6.721 | 6.721 | 6.721 | 6.721 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Bij het jaarverslag 2013 heeft Justis een positief resultaat ad € 6,5 mln. gepresenteerd. Gezien de maximumomvang van de exploitatiereserve (€ 0,168 mln.) is € 6,3 mln. teruggestort als eenmalige uitkering aan het moederdepartement in 2014.
Doelmatigheid
Realisatie | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Risicomeldingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 2.554,12 | 4.626,03 | 5.129,70 | 5.069,13 | 4.997,75 | 4.970,57 | 4.970,57 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 3.415 | 3.882 | 3.606 | 3.744 | 3.620 | 3.575 | 3.575 |
Doorlooptijd: | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
TIV | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 1.557,49 | 1.882,64 | 1.881,95 | 1.856,95 | 1.827,48 | 1.816,26 | 1.816,26 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 903 | 971 | 903 | 878 | 841 | 827 | 827 |
Doorlooptijd: Verstrekking A binnen 3 dagen | 87% | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% |
Doorlooptijd: Verstrekking B binnen 4 weken | 59% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: Verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | 74% | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
GSR | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 785,10 | 1.103,83 | 1.102,02 | 1.079,73 | 1.054,89 | 1.045,42 | 1.045,42 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 282 | 337 | 464 | 444 | 410 | 399 | 399 |
Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 4 weken | 83% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 8 weken | 61% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Bibob | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 18.521,86 | 17.920,36 | 17.241,40 | 16.882,00 | 16.505,79 | 16.359,96 | 16.359,96 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 3.205 | 3.769 | 3.774 | 3.797 | 3.569 | 3.475 | 3.475 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 33% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 57% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Gratie | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 576,78 | 478,74 | 413,64 | 367,59 | 360,63 | 357,85 | 357,85 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 679 | 777 | 928 | 892 | 849 | 833 | 833 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 86% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 13,38 | 16,81 | 16,73 | 16,21 | 15,89 | 15,78 | 15,78 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 17.235 | 14.110 | 13.399 | 13.399 | 13.400 | 13.399 | 13.399 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 99% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 67% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | |||||||
Kostprijs (x€ 1) | 46,09 | 83,21 | 83,17 | 81,70 | 79,97 | 77,85 | 77,85 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 753 | 708 | 708 | 708 | 708 | 708 | 708 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 97% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
GVA | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 119,54 | 73,77 | 67,95 | 66,40 | 65,06 | 64,52 | 64,52 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 616 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 99% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | |
Continue screening | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 55,86 | 35,09 | 32,40 | 31,22 | 31,31 | 31,07 | 31,07 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 337 | 216 | 210 | 203 | 203 | 202 | 202 |
Doorlooptijd: | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Naamswijziging | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 736,31 | 670,91 | 604,05 | 544,73 | 533,90 | 529,40 | 529,40 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.308 | 1.089 | 1.089 | 1.096 | 1.068 | 1.057 | 1.057 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 92% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WWM beroepen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 4.992,29 | 6.344,75 | 6.174,34 | 5.441,64 | 5.329,67 | 5.285,24 | 5.285,24 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.175 | 740 | 722 | 770 | 690 | 684 | 684 |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 54% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
WWM ontheffingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 690,90 | 949,20 | 945,87 | 925,91 | 905,67 | 898,05 | 898,05 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 263 | 104 | 101 | 100 | 97 | 96 | 96 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 76% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOA, BOD en BOA cat. Besluiten | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 115,67 | 120,35 | 100,96 | 93,14 | 91,51 | 90,83 | 90,83 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 967 | 966 | 913 | 899 | 936 | 928 | 928 |
Doorlooptijd: % verzoek BOA art. 142 binnen 16 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR ondernemingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 729,37 | 1.017,97 | 900,37 | 824,56 | 806,03 | 798,45 | 798,45 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 701 | 659 | 672 | 662 | 649 | 643 | 643 |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 90% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR leidinggevenden | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 290,94 | 477,01 | 454,55 | 400,09 | 391,66 | 388,36 | 388,36 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 356 | 315 | 307 | 302 | 295 | 294 | 294 |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 70% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Overig (WBP, EG-verklaringen en Bestuurlijke boetes) | |||||||
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 130 | 112 | 110 | 110 | 108 | 108 | 108 |
Doorlooptijd: % WBP binnen 8 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % EG- verklaring binnen 3 maanden | 87% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % sancties binnen 13 wk. | 55% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Het aantal fte’s (exclusief externe inhuur) werkzaam bij Justis | 245 | 247 | 236 | 231 | 231 | 231 | 231 |
Saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten | 17% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
De kostprijzen van de producten laten vanaf 2014 meerjarig een daling zien. Dit komt door de digitalisering van de werkprocessen, waardoor minder administratieve medewerkers nodig zijn.