In deze leeswijzer wordt kort ingegaan op de hoofdonderdelen van de begroting en de belangrijkste wijzigingen in de begrotingsindeling ten opzichte van het voorgaande begrotingsjaar.
Groeiparagraaf
Op 20 april 2011 is de aanpassing van de presentatie van de Rijksbegroting onder de naam «Verantwoord Begroten» in de Tweede Kamer behandeld (TK 31 865, nr. 26). De nieuwe presentatie geeft meer inzicht in de financiële informatie, de rol en verantwoordelijkheid van de Minister en laat een duidelijke splitsing tussen apparaat en programma zien. In deze begroting zijn alle begrotingsartikelen ingevuld volgens deze voorschriften.
Om de begroting van VenJ nog beter aan de uitgangspunten van Verantwoord Begroten te laten voldoen, zijn de rollen en verantwoordelijkheden van de bewindspersoon korter en bondiger beschreven. Ook zijn de toelichtingen op de financiële instrumenten meer toegespitst op uitleg bij de (meerjarige) budgetten en het horizontale verloop van de reeksen.
Meetbare gegevens
Er is in deze begroting getracht de presentatie van meetbare gegevens te verbeteren. Hier is invulling aangegeven door bijvoorbeeld de prestatie-indicatoren die volgen uit de nieuwe Veiligheidsagenda in samenhang te presenteren achter de beleidsagenda. In de begroting 2014 werden de indicatoren omtrent cybercrime, opsporing en High Impact los gepresenteerd in beleidsartikelen 31, 33 en 34. Deze indicatoren zijn nu te vinden in de tabel «prestatie-indicatoren Veiligheidsagenda achter de beleidsagenda.
Daarnaast wordt, conform Verantwoord Begroten, als uitgangspunt genomen dat prestatie-indicatoren alleen worden opgenomen als er sprake is van een uitvoerende rol van de Minister. Hierdoor zijn enkele prestatie-indicatoren en kengetallen niet langer opgenomen. Het gaat onder andere om de kengetallen risico- en probleemspelers bij kansspelverslaving, het aantal slachtoffer-dadergesprekken en het aantal slachtoffers met ondersteuning vanuit Slachtofferhulp Nederland (SHN).
Hoofdstuk 2: Beleidsagenda
In de beleidsagenda wordt ingegaan op zeven kernthema’s van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit zijn de prioriteiten voor deze kabinetsperiode. In de beleidsagenda is verder zoals gebruikelijk een cijfermatig overzicht opgenomen van de belangrijkste beleidsmatige mutaties, een overzicht met de meerjarige planning voor de beleidsdoorlichtingen en een overzicht van de garanties vallend onder dit ministerie.
Hoofdstuk 3: Beleidsartikelen en hoofdstuk 4: Niet-beleidsartikelen
Met het Ministerie van Financiën is de afspraak gemaakt dat de apparaatsuitgaven van de Hoge Raad (HR), het Openbaar Ministerie (OM) en de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) niet in het centrale apparaatsartikel 91 maar apart in beleidsartikel 32 (HR), 33 (OM) en 35 (RvdK) worden opgenomen.
Hoofdstuk 5: Agentschapsparagrafen
In deze begroting is het agentschap GDI niet langer opgenomen. Dit agentschap is door centralisatie van alle ICT-ondersteuning opgegaan in het Shared Service Centrum-ICT Haaglanden (SSC-ICT) en daarom met 1e suppletoire begroting 2014 budgettair overgeheveld naar het Ministerie van BZK.
De begroting van het agentschap DJI kent een afwijkende lastencategorie, namelijk de post «materiële programmakosten». Onder deze post zijn met instemming van het Ministerie van Financiën de materiële kosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen. Het betreft materiële kosten, die geen apparaatskosten zijn.
Hoofdstuk 6: Raad voor de rechtspraak
In het wetslichaam is een apart wetsartikel opgenomen voor de Raad voor de rechtspraak. In de Wet op de Rechterlijke Organisatie is de verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering geattribueerd aan de gerechten en aan de Raad voor de rechtspraak. Per 1 januari 2005 kent de Raad een bekostigingssystematiek die gebaseerd is op outputfinanciering en gelijktijdig is het baten-lastenstelsel ingevoerd. Door VenJ is gekozen voor een «bijdrage-constructie». Dit betekent dat op artikel 32 «Rechtspleging en rechtsbijstand» de bijdrage aan de Raad is opgenomen en de Raad voor de rechtspraak niet in de begrotingsstaat inzake agentschappen is opgenomen. Voor de Raad is in de begroting een apart hoofdstuk opgenomen, met daarin de gevolgen van de verstrekte bijdrage op het gebied van de bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 7: Prognosemodel Justitiële Ketens
Eén van de bijlagen (hoofdstuk 7) bevat de uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Deze uitkomsten geven de geraamde capaciteitsbehoeften in meerjarig perspectief weer binnen de justitiële ketens.
Hoofdstuk 8: Bijlagen
Voor het eerst wordt bij deze begroting de begroting van de nationale politie als separate bijlage meegezonden.
Overzichtsconstructies
Het Ministerie van VenJ levert een bijdrage aan interdepartementale overzichtsconstructies Caribisch Nederland en de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). De coördinatie is voor de eerste overzichtsconstructie in handen van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor de coördinatie van de HGIS.
Regeerakkoord
Bij verwijzingen naar «het Regeerakkoord» in deze begroting wordt verwezen naar het Regeerakkoord Rutte-Asscher (ook wel Rutte-II genoemd). Indien er verwezen wordt naar een ander Regeerakkoord wordt dit expliciet vermeld.