Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer).
Artikel 11 Integraal waterbeleid
11 | Integraal waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 41.900 | 0 | 41.900 | 2.760 | 44.660 | 11.956 | 1.949 | 4.277 | 2.072 | |
Uitgaven: | 45.973 | 0 | 45.973 | 840 | 46.813 | 12.755 | 2.035 | 2.072 | 2.072 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 92% | 68% | ||||||||
11.01 | Algemeen waterbeleid | 33.872 | 0 | 33.872 | 1.035 | 34.907 | 12.557 | 2.000 | 2.072 | 2.072 |
11.01.01 | Opdrachten | 3.932 | 0 | 3.932 | 2.843 | 6.775 | 10.787 | 280 | 352 | 680 |
11.01.02 | Subsidies | 10.360 | 0 | 10.360 | 81 | 10.441 | 2.550 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
– Partners voor Water (HGIS) | 10.360 | 0 | 10.360 | 31 | 10.391 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
– Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 | ||||
11.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 17.545 | 0 | 17.545 | – 626 | 16.919 | – 780 | – 780 | – 777 | – 1.105 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 17.144 | 0 | 17.144 | – 740 | 16.404 | – 780 | – 780 | – 777 | – 1.105 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 401 | 0 | 401 | 114 | 515 | |||||
11.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 2.035 | 0 | 2.035 | – 1.263 | 772 | 0 | 0 | – 3 | – 3 |
11.02 | Waterveiligheid | 2.802 | 0 | 2.802 | – 133 | 2.669 | – 2 | 35 | 0 | 0 |
11.02.01 | Opdrachten | 2.802 | 0 | 2.802 | – 133 | 2.669 | – 2 | 35 | ||
11.03 | Grote oppervlaktewateren | 2.008 | 0 | 2.008 | 45 | 2.053 | 170 | 0 | 0 | 0 |
11.03.01 | Opdrachten | 2.008 | 0 | 2.008 | 45 | 2.053 | 170 | |||
11.03.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
11.04 | Waterkwaliteit | 7.291 | 0 | 7.291 | – 107 | 7.184 | 30 | 0 | 0 | 0 |
11.04.01 | Opdrachten | 3.993 | 0 | 3.993 | – 167 | 3.826 | – 30 | |||
11.04.02 | Subsidies | 0 | 0 | 0 | 60 | 60 | 60 | |||
11.04.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 1.531 | 0 | 1.531 | 0 | 1.531 | ||||
11.04.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.767 | 0 | 1.767 | 0 | 1.767 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De mutaties in de verplichtingen in het jaar 2016 houden verband met de kasuitgaven en hebben met name betrekking op het project Icoon Afsluitdijk, het programma Partners voor Water IV, en een afboeking van verplichtingen in het kader van een interdepartementale overboeking naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
11.01 Algemeen waterbeleid
Opdrachten
Voor het project Icoon Afsluitdijk stelt IenM in de periode 2016–2017 € 13,0 miljoen beschikbaar. Hiervan komt € 8,0 miljoen uit het Deltafonds en € 5,0 miljoen van regionale partners en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De hogere uitgaven bij Partners voor Water hebben betrekking op het programma Partners voor Water IV om verdere invulling te geven aan het hogere ambitieniveau uit de nieuwe Internationale Waterambitie (IWA) (Kamerstukken II, 2015–2016, 32 605, nr. 177). Hiertoe wordt voor de periode 2017–2021 € 2,5 miljoen vanuit de HGIS middelen toegevoegd aan dit artikel.
Bijdrage medeoverheden
Conform afspraak boekt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid jaarlijks het resterende budget van de subsidieregeling «Compensatie kinderopvang» over naar IenM. Voor 2016 betreft dit € 1,3 miljoen.
Ontvangsten
Voor 2017 begroot IenM € 5,0 miljoen aan extra ontvangsten. Deze hebben betrekking op de bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en regionale partners aan het project Icoon Afsluitdijk.
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 111.358 | 0 | 111.358 | – 10.115 | 101.243 | – 3.772 | – 6.508 | – 9.053 | – 6.674 | |
Uitgaven: | 112.233 | 0 | 112.233 | – 7.674 | 104.559 | – 6.322 | – 7.474 | – 6.874 | – 6.674 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 83% | 82% | ||||||||
13.01 | Ruimtelijk instrumentarium | 6.849 | 0 | 6.849 | – 165 | 6.684 | – 168 | – 120 | – 120 | – 120 |
13.01.01 | Opdrachten | 4.672 | 0 | 4.672 | 1.046 | 5.718 | 1.043 | 1.091 | 1.091 | 1.091 |
– Wabo | 1.463 | 0 | 1.463 | – 1.408 | 55 | |||||
– Architectonisch beleid | 1.728 | 0 | 1.728 | 400 | 2.128 | |||||
– Overige opdrachten | 1.481 | 0 | 1.481 | 2.054 | 3.535 | 1.043 | 1.091 | 1.091 | 1.091 | |
13.01.02 | Subsidies | 966 | 0 | 966 | 0 | 966 | ||||
13.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.211 | 0 | 1.211 | – 1.211 | 0 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.211 | 0 | 1.211 | – 1.211 | 0 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 | |
13.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
13.02 | Geo-informatie | 38.806 | 0 | 38.806 | 2.890 | 41.696 | 2.890 | 2.890 | 2.890 | 2.890 |
13.02.01 | Opdrachten | 4.788 | 0 | 4.788 | – 1.151 | 3.637 | – 1.060 | – 750 | – 750 | – 750 |
13.02.02 | Subsidies | 1.999 | 0 | 1.999 | 5.200 | 7.199 | 310 | 0 | 0 | 0 |
– Basisregistraties | 1.999 | 0 | 1.999 | 5.200 | 7.199 | 310 | ||||
13.02.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 32.019 | 0 | 32.019 | – 1.159 | 30.860 | 3.640 | 3.640 | 3.640 | 3.640 |
– Kadaster | 32.019 | 0 | 32.019 | – 1.159 | 30.860 | 3.640 | 3.640 | 3.640 | 3.640 | |
13.03 | Gebiedsontwikkeling | 8.069 | 0 | 8.069 | – 179 | 7.890 | – 293 | – 93 | – 93 | – 93 |
13.03.01 | Opdrachten | 1.111 | 0 | 1.111 | – 949 | 162 | 237 | 237 | – 63 | – 63 |
13.03.02 | Subsidies | 90 | 0 | 90 | – 30 | 60 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 |
13.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
13.03.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 6.868 | 0 | 6.868 | 800 | 7.668 | – 500 | – 300 | 0 | 0 |
– Projecten BIRK | 4.318 | 0 | 4.318 | 800 | 5.118 | – 800 | ||||
– Projecten Nota Ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 500 | 500 | |||
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied | 2.550 | 0 | 2.550 | 0 | 2.550 | |||||
13.04 | Ruimtegebruik bodem | 43.748 | 0 | 43.748 | – 7.057 | 36.691 | – 8.710 | – 10.110 | – 9.510 | – 9.310 |
13.04.01 | Opdrachten | 3.350 | 0 | 3.350 | 2.901 | 6.251 | 2.520 | 2.520 | 2.520 | 2.520 |
13.04.02 | Subsidies | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bedrijvenregeling | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | |||||
– Bodemsanering NS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
– Overige subsidies | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | |||||
13.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 7.523 | 0 | 7.523 | – 697 | 6.826 | – 2.229 | – 2.229 | – 2.229 | – 2.229 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 7.523 | 0 | 7.523 | – 697 | 6.826 | – 2.229 | – 2.229 | – 2.229 | – 2.229 | |
13.04.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 20.875 | 0 | 20.875 | – 9.261 | 11.614 | – 9.001 | – 10.401 | – 9.801 | – 9.601 |
– Meerjarenprogramma Bodem | 20.225 | 0 | 20.225 | – 9.261 | 10.964 | – 9.001 | – 10.401 | – 9.801 | – 9.601 | |
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium | 650 | 0 | 650 | 0 | 650 | |||||
13.04.07 | Bekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Uitvoering klimaatadaptie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
13.05 | Eenvoudig Beter | 14.761 | 0 | 14.761 | – 3.163 | 11.598 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 |
13.05.01 | Opdrachten | 8.281 | 0 | 8.281 | – 2.771 | 5.510 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 |
– Eenvoudig beter | 1.797 | 0 | 1.797 | – 365 | 1.432 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 | |
– OLO 3 | 6.484 | 0 | 6.484 | – 2.406 | 4.078 | |||||
13.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 6.480 | 0 | 6.480 | – 392 | 6.088 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 6.480 | 0 | 6.480 | – 392 | 6.088 | |||||
Ontvangsten | 934 | 0 | 934 | 7.890 | 8.824 | 2.890 | 2.890 | 2.890 | 2.890 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen in 2016 betreffen overboekingen naar het Gemeentefonds (€ 5,5 miljoen) en het Provinciefonds (€ 3,1 miljoen) voor het uitvoeren van het Bodemconvenant 2016–2020. Daarnaast vond er een herschikking van € 1,7 miljoen plaats.
13.01 Ruimtelijk instrumentarium
Bijdrage aan agentschappen
Voor het beheer en onderhoud van Omgevingsloket Online (OLO) 2 wordt budget ter hoogte van € 1,2 miljoen overgeheveld naar het opdrachtenbudget.
13.02 Geo-informatie
Subsidies
In 2016 wordt in het kader van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) een subsidie toegekend aan de bronhouders (gemeenten, provincies en waterschappen) van € 5,2 miljoen. Hiervoor worden middelen overgeheveld van de financiële instrumenten «Opdrachten» en «Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s» naar «Subsidies».
Bijdrage aan Unie van Waterschappen
Dit betreft ontvangsten van de waterschappen ten behoeve van de uitgaven Basisregistraties. De opdrachtverstrekking aan het Kadaster betreffende Basisregistraties verloopt via IenM. Op basis van deze ontvangsten wordt een aanvullende opdracht verstrekt aan het Kadaster. Ook is het saldo van de bijdrage met € 2,9 miljoen opgehoogd.
13.04 Ruimtegebruik bodem
Opdrachten
Voor het Ruimtegebruik bodem wordt budget ter hoogte van € 2,5 miljoen overgeheveld naar het opdrachtenbudget. Daarnaast is er een kennisbudget van € 1,0 miljoen overgeboekt vanuit het Meerjarenprogramma Bodem naar het opdrachtenbudget van Ruimtegebruik Bodem. Deze overdrachten komen van de bijdragen aan medeoverheden en vallen ten bate aan het opdrachtenbudget. Tevens wordt er voor de gecoördineerde opdrachtverlening aan RIVM € 0,7 miljoen overgemaakt naar artikel 19 (Klimaat).
Bijdrage medeoverheden
Het bodembeleid voor de periode 2016 – 2020 is opgenomen in het convenant «Bodem en Ondergrond 2016 – 2020». Dit convenant is ondertekend door het Rijk, het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Met de ondertekening van het convenant wordt ook de definitieve stap gezet naar de verdere decentralisatie van de middelen. Tevens vindt de uitfinanciering van oude afspraken plaats. Het betreft de afkoop van de rijksbijdragen aan de aanpak van asbest in Gijmink in Overijssel. In totaal wordt er € 10,6 miljoen overgeheveld naar het Provinciefonds en Gemeentefonds in 2016. Daarnaast heeft er een overboeking plaatsgevonden vanuit het Provinciefonds naar IenM van € 2,0 miljoen vanwege een aangepast betalingsritme van saneringsopgave Zeeland Thermphos.
13.05 Eenvoudig Beter
Rijkswaterstaat zet capaciteit in voor beleidsondersteuning en advies met betrekking tot de doorontwikkeling van het Omgevingsloket online (OLO3). De uitgaven voor de capaciteitsinzet van Rijkswaterstaat in het kader van beleidsondersteuning en advies worden verantwoord op 13.04 Ruimtegebruik bodem. In het licht hiervan wordt € 1,5 miljoen overgeheveld van 13.05 Eenvoudig Beter naar 13.04 Ruimtegebruik bodem. Voorts wordt de bouw van OLO3 gerealiseerd door de Directie Concern Informatievoorziening (DCI). De uitgaven van de DCI worden verantwoord op artikel 97. Hiervoor wordt € 0,9 miljoen overgeheveld naar 97.01 IenM-brede programmamiddelen. Ten slotte wordt er € 0,73 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken voor de meerkosten bij de Raad van State in het kader van de Crisis- en herstelwet.
Ontvangsten
De grootste mutatie aan de ontvangstenzijde betreft ontvangsten uit grondverkoop door de RVO (Ministerie van Economische Zaken). In 2016 bedragen deze ontvangsten € 5,0 miljoen. Deze opbrengsten worden overgeboekt naar het Provinciefonds ten behoeve van hydrologische maatregelen.
Daarnaast wordt er in de periode 2016–2020 jaarlijks een vordering van € 2,9 miljoen vastgelegd voor de aanvullende opdrachten aan het Kadaster ten behoeve van Basisregistraties.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
14 | Wegen en verkeersveiligheid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 28.702 | 0 | 28.702 | 5.025 | 33.727 | – 242 | – 225 | |||
Uitgaven: | 33.414 | 0 | 33.414 | 1.850 | 35.264 | 2.033 | 75 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 70% | 87% | ||||||||
14.01 | Netwerk | 16.033 | 0 | 16.033 | 1.263 | 17.296 | 1.847 | – 111 | – 186 | – 186 |
14.01.01 | Opdrachten | 12.742 | 0 | 12.742 | 252 | 12.994 | 1.508 | 25 | 0 | 0 |
– Beter Benutten | 6.560 | 0 | 6.560 | 1.386 | 7.946 | 1.750 | 250 | |||
– Overige opdrachten | 1.634 | 0 | 1.634 | – 566 | 1.068 | – 242 | – 225 | |||
14.01.02 | Subsidies | 722 | 0 | 722 | 425 | 1.147 | 525 | 50 | ||
14.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.569 | 0 | 2.569 | 586 | 3.155 | – 186 | – 186 | – 186 | – 186 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.569 | 0 | 2.569 | 586 | 3.155 | |||||
14.02 | Veiligheid | 17.381 | 0 | 17.381 | 587 | 17.968 | 186 | 186 | 186 | 186 |
14.02.01 | Opdrachten | 5.629 | 0 | 5.629 | 649 | 6.278 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 |
14.02.02 | Subsidies | 8.736 | 0 | 8.736 | – 279 | 8.457 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– VVN | 3.660 | 0 | 3.660 | 0 | 3.660 | |||||
– SWOV | 3.958 | 0 | 3.958 | – 110 | 3.848 | |||||
– Overige subsidies | 1.118 | 0 | 1.118 | – 169 | 949 | |||||
14.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 389 | 0 | 389 | 187 | 576 | 186 | 186 | 186 | 186 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 389 | 0 | 389 | 187 | 576 | 186 | 186 | 186 | 186 | |
14.02.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
14.02.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 2.627 | 0 | 2.627 | 0 | 2.627 | ||||
– CBR | 2.627 | 0 | 2.627 | 0 | 2.627 | |||||
Ontvangsten | 6.782 | 0 | 6.782 | 0 | 6.782 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen hebben met name te maken met het programma Beter Benutten ITS (Intelligente Transport Systemen). Hiervoor worden de volledige verplichtingen in het jaar 2016 aangegaan. Daarnaast worden er verplichtingen aangegaan voor de Subsidie wandelnet en fietsplatform om gestand te doen aan het amendement van het lid Hoogland c.s. (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000, nr. 58).
14.01 Wegen en verkeersveiligheid
Beter Benutten
De hogere uitgaven bij opdrachten Beter Benutten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII ten behoeve van het programma Beter Benutten ITS (2016: € 2,25 miljoen, 2017: € 1,75 miljoen, 2018: € 0,25 miljoen). ITS heeft tot doel om het verkeer veiliger, efficiënter en betrouwbaarder te maken middels de toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in transport, infrastructuur en voertuigen.
Subsidie wandelnet en Fietsplatform
Tijdens de begrotingsbehandeling in 2015 is het amendement van het lid Hoogland c.s. aangenomen (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000, nr. 58). Met dit amendement wordt een bedrag van € 0,5 miljoen beschikbaar gesteld voor het Wandelnet en het Fietsplatform voor het onderhoud van landelijke routestructuren in 2015. Voor 2016 en verder wordt er aanvullend € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld vanuit het Infrastructuurfonds. Het fietsbeleid wordt verantwoord op artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid.
Artikel 15 OV-keten
15 | OV-keten | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 5.171 | 0 | 5.171 | 1.492 | 6.663 | – 973 | – 842 | – 284 | ||
Uitgaven: | 6.135 | 0 | 6.135 | 241 | 6.376 | – 5 | – 2 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 64% | 61% | ||||||||
15.01 | OV-keten | 6.135 | 0 | 6.135 | 241 | 6.376 | – 5 | – 2 | 0 | 0 |
15.01.01 | Opdrachten | 4.652 | 0 | 4.652 | 123 | 4.775 | – 340 | – 337 | – 285 | – 285 |
15.01.02 | Subsidies | 485 | 0 | 485 | 342 | 827 | 335 | 335 | 285 | 285 |
15.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 998 | 0 | 998 | – 224 | 774 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 998 | 0 | 998 | – 224 | 774 | |||||
| Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen in 2016 hebben met name te maken met een verplichtingenschuif vanuit 2017–2019 om gestand te kunnen doen aan de driejarige subsidieafspraak met OV-loket en reizigersbelangenvereniging Rover.
15.01 OV-keten
Subsidies
De ophoging van het subsidiebudget wordt met name veroorzaakt door de driejarige subsidieafspraken met OV-loket en reizigersbelangenvereniging Rover. Verder worden in 2016 subsidies verstrekt aan de Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer van € 0,05 miljoen, aan het Kennisplatform Verkeer en Vervoer van € 0,1 miljoen voor de uitvoering van de OV-Klantenbarometer en aan het Consumentenplatform Friese Waddenveren van € 0,012 miljoen. De Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer is verantwoordelijk voor de registratie, afhandeling, opvolging en rapportage van klachten over verricht taxivervoer. De OV-Klantenbarometer verschaft landelijk inzicht in de waardering van de reiziger voor het (regionale) openbaar vervoer en in de ontwikkelingen rond sociale veiligheid in het regionale openbaar vervoer. Het Consumentenplatform Friese Waddenveren zorgt ervoor dat het adviesrecht van consumenten met betrekking tot de Waddenveren een serieuze invulling krijgt.
Samenvoeging Artikel 15 OV-keten en Artikel 16 Spoor
In het voorjaar van 2014 is het tweede deel van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) naar de Tweede Kamer gestuurd. De kern van de ambitie zoals in de LTSA opgenomen is een optimale reis van deur tot deur binnen de Openbaar Vervoer en Spoorketen. De huidige begrotingsindeling sluit hier niet op aan, omdat er nu nog sprake is van een apart artikel voor Openbaar Vervoer en een apart artikel voor Spoor. Daarom is IenM voornemens deze artikelen bij Ontwerpbegroting 2017 samen te voegen tot een nieuw artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
Artikel 16 Spoor
16 | Spoor | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 4.573 | 0 | 4.573 | 710 | 5.283 | 1.064 | – 6 | |||
Uitgaven: | 23.996 | 0 | 23.996 | – 1.608 | 22.388 | 11.064 | – 6 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 98% | 100% | ||||||||
16.01 | Spoor | 23.996 | 0 | 23.996 | – 1.608 | 22.388 | 11.064 | – 6 | 0 | 0 |
16.01.01 | Opdrachten | 2.250 | 0 | 2.250 | – 17 | 2.233 | – 19 | – 6 | 0 | 0 |
– ERTMS | 0 | 0 | 0 | 47 | 47 | |||||
– Overige opdrachten | 2.250 | 0 | 2.250 | – 64 | 2.186 | – 19 | – 6 | |||
16.01.02 | Subsidies | 21.646 | 0 | 21.646 | – 1.620 | 20.026 | 11.083 | 0 | 0 | 0 |
– GSM-R | 10.300 | 0 | 10.300 | – 1.675 | 8.625 | 11.083 | ||||
– Bodemsanering NS percelen | 9.076 | 0 | 9.076 | 0 | 9.076 | |||||
– Overige subsidies | 2.270 | 0 | 2.270 | 55 | 2.325 | |||||
16.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 44 | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 0 | 0 | 44 | 44 | |||||
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
16.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 100 | 0 | 100 | – 15 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01 Spoor
Subsidies GSM-R
Met de subsidieregeling Beheersing GSM-R interferentie stimuleert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de aanpassing of vervanging van treinradioapparatuur. Deze subsidie komt tegemoet in de kosten die spoorvervoerders moeten maken voor het vervangen van bestaande radioapparatuur in spoorvoertuigen. Zoals in het Jaarverslag 2015 gemeld, blijkt dat de meeste treinen in de derde periode interferentiebestendig worden gemaakt. Het kasritme wordt hierop aangepast door € 11,1 miljoen door te schuiven naar 2017.
Artikel 17 Luchtvaart
17 | Luchtvaart | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 25.355 | 0 | 25.355 | 2.692 | 28.047 | 287 | 300 | 1.221 | – 2.739 | |
Uitgaven: | 24.985 | 0 | 24.985 | 552 | 25.537 | 592 | 605 | 611 | 611 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 59% | 70% | ||||||||
17.01 | Luchtvaart | 24.985 | 0 | 24.985 | 552 | 25.537 | 592 | 605 | 611 | 611 |
17.01.01 | Opdrachten | 13.916 | 0 | 13.916 | – 4.691 | 9.225 | – 2.582 | 337 | – 643 | – 43 |
– Opdrachten GIS | 3.023 | 0 | 3.023 | 0 | 3.023 | |||||
– Leefbaarheidsfonds | 5.900 | 0 | 5.900 | – 5.900 | 0 | – 2.900 | – 400 | – 400 | ||
– Overige opdrachten | 4.993 | 0 | 4.993 | 1.209 | 6.202 | 318 | 337 | – 243 | 357 | |
17.01.02 | Subsidies | 910 | 0 | 910 | 5.189 | 6.099 | 2.749 | – 151 | 849 | 249 |
17.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 8.979 | 0 | 8.979 | – 151 | 8.828 | 20 | 14 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland) | 8.931 | 0 | 8.931 | – 187 | 8.744 | |||||
– waarvan bijdrage aan RWS | 48 | 0 | 48 | 22 | 70 | |||||
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 0 | 0 | 14 | 14 | 20 | 14 | |||
17.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.180 | 0 | 1.180 | 105 | 1.285 | 305 | 305 | 305 | 305 |
17.01.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
– LVNL | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Ontvangsten | 9.311 | 0 | 9.311 | 1.001 | 10.312 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget wordt onder andere veroorzaakt door een hogere bijdrage aan het International Civil Aviation Organization (ICAO). ICAO is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties gericht op internationale samenwerking en het creëren van een level playing field in de luchtvaartsector.
17.01 Luchtvaart
Leefbaarheidfonds
Ten behoeve van de betaling van de tweede tranche van het leefbaarheidfonds wordt voor 2016 € 5,9 miljoen en voor 2017 € 2,9 miljoen overgeheveld van het financieel instrument «Opdrachten» naar het financieel instrument «Subsidies».Deze overheveling vindt plaats omdat het beleid via een ander financieel instrument wordt gerealiseerd. De bijdrage aan de tweede tranche van het leefbaarheidfonds is bestuurlijk verplicht. Ook de tweede tranche wordt uitgevoerd door Stichting Leefomgeving Schiphol en richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van de leef- en woonsituatie voor bewoners in gemeenten rondom de luchthaven Schiphol.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn een jaarlijkse bijdrage van de Federal Aviation Authority (FAA) ten behoeve van onderzoeksopdrachten voor het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).
Artikel 18 Scheepvaart en havens
18 | Scheepvaart en Havens | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 33.737 | 0 | 33.737 | 3.591 | 37.328 | 131 | 144 | 150 | 150 | |
Uitgaven: | 24.997 | 0 | 24.997 | 1.145 | 26.142 | 131 | 144 | 150 | 150 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 96% | 100% | ||||||||
18.01 | Scheepvaart en havens | 24.997 | 0 | 24.997 | 1.145 | 26.142 | 131 | 144 | 150 | 150 |
18.01.01 | Opdrachten | 17.966 | 0 | 17.966 | 946 | 18.912 | – 19 | – 6 | 0 | 0 |
– Topsector logistiek | 16.013 | 0 | 16.013 | 0 | 16.013 | |||||
– Overige opdrachten | 1.953 | 0 | 1.953 | 946 | 2.899 | – 19 | – 6 | |||
18.01.02 | Subsidies | 4.587 | 0 | 4.587 | 200 | 4.787 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Topsector logistiek | 4.337 | 0 | 4.337 | 0 | 4.337 | |||||
– Overige opdrachten | 250 | 0 | 250 | 200 | 450 | |||||
18.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.408 | 0 | 1.408 | – 151 | 1.257 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.408 | 0 | 1.408 | – 151 | 1.257 | |||||
18.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 1.036 | 0 | 1.036 | 150 | 1.186 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De ophoging van het verplichtingenbudget betreft hoofdzakelijk verplichtingen voor Topsector Logistiek van € 1,84 miljoen die niet in 2015 zijn aangegaan. Verder worden er verplichtingen aangegaan ten behoeve van spoedwerkzaamheden en planvorming voor de havens van Bonaire en Saba.
Artikel 19 Klimaat
19 | Klimaat | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 54.747 | 0 | 54.747 | 15.823 | 70.570 | 7.053 | 5.483 | 3.318 | 3.457 | |
Uitgaven: | 57.761 | 0 | 57.761 | 13.139 | 70.900 | 7.281 | 5.122 | 3.457 | 3.457 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 80% | 100% | ||||||||
19.01 | Klimaat | 14.026 | 0 | 14.026 | – 1.200 | 12.826 | – 259 | 66 | – 99 | – 99 |
19.01.01 | Opdrachten | 2.352 | 0 | 2.352 | – 634 | 1.718 | – 367 | – 42 | – 29 | – 29 |
19.01.02 | Subsidies | 102 | 0 | 102 | 350 | 452 | ||||
19.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 11.572 | 0 | 11.572 | – 916 | 10.656 | 108 | 108 | – 70 | – 70 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI | 220 | 0 | 220 | 589 | 809 | 178 | 178 | |||
– Waarvan bijdrage aan RWS | 4.178 | 0 | 4.178 | – 1.487 | 2.691 | – 44 | – 44 | – 44 | – 44 | |
– Waarvan bijdrage aan Nea | 7.174 | 0 | 7.174 | – 18 | 7.156 | – 26 | – 26 | – 26 | – 26 | |
19.02 | Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking | 43.735 | 0 | 43.735 | 14.339 | 58.074 | 7.540 | 5.056 | 3.556 | 3.556 |
19.02.01 | Opdrachten | 6.649 | 0 | 6.649 | 5.121 | 11.770 | 1.566 | 381 | 114 | 381 |
– Uitvoering CDM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
– RIVM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
– AgNL | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
– Interreg | 1.805 | 0 | 1.805 | – 1.590 | 215 | – 1.533 | – 267 | |||
– Overige opdrachten | 4.844 | 0 | 4.844 | 6.711 | 11.555 | 3.099 | 381 | 381 | 381 | |
19.02.02 | Subsidies | 500 | 0 | 500 | 715 | 1.215 | 1.533 | 0 | 267 | 0 |
– Interreg | 500 | 0 | 500 | 715 | 1.215 | 1.533 | 267 | |||
19.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 34.212 | 0 | 34.212 | 8.003 | 42.215 | 4.441 | 4.675 | 3.175 | 3.175 |
– waarvan bijdrage aan RIVM | 29.802 | 0 | 29.802 | 3.315 | 33.117 | 1.290 | 1.395 | – 105 | – 105 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 354 | 0 | 354 | – 16 | 338 | – 25 | 104 | 104 | 104 | |
– waarvan bijdrage aan RVO | 4.056 | 0 | 4.056 | 4.704 | 8.760 | 3.176 | 3.176 | 3.176 | 3.176 | |
19.02.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 2.374 | 0 | 2.374 | 500 | 2.874 | ||||
Ontvangsten | 189.000 | 0 | 189.000 | 5.900 | 194.900 | 2.500 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen hebben met name te maken met de overboeking van middelen naar artikel 19 Klimaat voor de gecoördineerde opdrachtverlening RVO en RIVM en de programma’s Partnership for Market Readiness en Carbon Pricing Leadership Coalition.
19.01 Klimaat
Opdrachten
De subsidieverlening aan de organisatie Milieu Centraal wordt verantwoord op artikel 21 Duurzaamheid. Hiertoe wordt € 0,2 miljoen overgeheveld naar het subsidiebudget van 21.05 Duurzame productketens. Milieu Centraal waarborgt onafhankelijke voorlichting over milieu en energie. Daarnaast wordt een opdracht aan de Nederlandse Klimaatcoalitie middels een subsidie verstrekt. Hiervoor wordt € 0,4 miljoen overgeboekt naar het subsidiebudget van 19.01 Klimaat. In de Nederlandse Klimaatcoalitie zijn bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties verenigd om klimaatneutraal te worden.
Bijdrage aan agentschappen
Voor een opdracht aan de RVO wordt € 0,4 miljoen overgeheveld naar 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking. De gecoördineerde opdrachtverlening aan de RVO wordt verantwoord op artikelonderdeel 19.02. Voorts wordt het KNMI gecompenseerd voor nieuwe werkzaamheden voor onder meer het programma Space Weather (€ 0,6 miljoen).
19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking
Partnership for Market Readiness en Carbon Pricing Leadership Coalition
De HGIS-middelen die in eerste instantie bestemd waren voor het Clean Development Mechanism (CDM)-programma, maar na afronding van het CDM-programma resteren, worden in 2016 en 2017 teruggestort naar de IenM-begroting en vervolgens ingezet voor de programma’s Partnership for Market Readiness en Carbon Pricing Leadership Coalition. Hiertoe worden zowel het opdrachtenbudget (19.02.01) als het bijbehorende ontvangstenbudget van artikel 19 Klimaat met € 5,9 miljoen opgehoogd.
INTERREG
INTERREG is een Europese subsidieregeling voor samenwerkingsprojecten op het gebied van ruimtelijke en regionale ontwikkeling. Ter uitvoering van de tweede tranche van de INTERREG projectstimuleringsregeling en de eerste tranche van de INTERREG cofinancieringsregeling wordt in totaal € 1,3 miljoen overgeheveld van het opdrachtenbudget naar het subsidiebudget op 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking. Voorts wordt in het kader van de INTERREG projectstimuleringsregeling € 0,6 miljoen overgeboekt naar het Provinciefonds, Gemeentefonds en het Btw-compensatiefonds.
Gecoördineerde opdrachtverlening RVO en RIVM
De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO en RIVM wordt verantwoord op artikel 19 Klimaat. In het kader hiervan worden vanuit andere artikelen middelen overgeheveld naar het opdrachtenbudget van 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking.
Ontvangsten
Zoals toegelicht bij artikelonderdeel 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking ligt het terugstorten van de resterende CDM-gelden ten grondslag aan de hogere ontvangsten in 2016.
Artikel 20 Lucht en geluid
20 | Lucht en Geluid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 25.758 | 0 | 25.758 | 4.703 | 30.461 | 4.820 | – 1.164 | – 98 | – 98 | |
Uitgaven: | 30.983 | 0 | 30.983 | 1.624 | 32.607 | 5.950 | – 106 | – 98 | – 98 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 98% | 100% | ||||||||
20.01 | Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder | 30.983 | 0 | 30.983 | 1.624 | 32.607 | 5.950 | – 106 | – 98 | – 98 |
20.01.01 | Opdrachten | 4.697 | 0 | 4.697 | 3.757 | 8.454 | 6.976 | 992 | 0 | 0 |
– Verkeersemissies | 2.038 | 0 | 2.038 | 0 | 2.038 | |||||
– Geluid- en luchtsanering | 2.659 | 0 | 2.659 | 3.757 | 6.416 | 6.976 | 992 | |||
20.01.02 | Subsidies | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Euro 6 en Euro-VI | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | |||||
20.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.127 | 0 | 2.127 | 188 | 2.315 | – 98 | – 98 | – 98 | – 98 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.127 | 0 | 2.127 | 188 | 2.315 | – 98 | – 98 | – 98 | – 98 | |
20.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 21.285 | 0 | 21.285 | – 2.608 | 18.677 | – 1.000 | – 1.000 | 0 | 0 |
– NSL | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
– Wegverkeerlawaai | 21.285 | 0 | 21.285 | – 2.608 | 18.677 | – 1.000 | – 1.000 | |||
– Overige bijdrage medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
20.01.07 | Bekostiging | 874 | 0 | 874 | 287 | 1.161 | 72 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen hebben met name te maken met de overboeking uit het Infrastructuurfonds in het kader van knelpunten in luchtkwaliteit. Voorts vindt er een verplichtingenschuif plaats om in 2016 aan het TNO voor het driejarige steekproefprogramma personenwagens.
20.01 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder
Knelpunten luchtkwaliteit
Uit de op het Infrastructuurfonds gereserveerde budgetten voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) wordt € 16 miljoen overgeheveld naar 20.01 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder. De uitvoering van maatregelen in het kader van NSL worden verantwoord op Hoofdstuk XII. De middelen worden ingezet om enkele knelpunten in de luchtkwaliteit in Amsterdam en Rotterdam te mitigeren. Van de voor 2016 beschikbare € 10 miljoen wordt bij de Eerste suppletoire begroting € 7,8 miljoen overgeheveld naar het gemeentefonds en het Btw-compensatiefonds ten behoeve van de gemeente Rotterdam.
Bijdrage aan medeoverheden
Het programma Slimme en Gezonde Stad wordt middels een ander financieel instrument gerealiseerd. Daarom worden de budgetten van dit programma overgeheveld naar het opdrachtenbudget van dit artikelonderdeel. Het programma Slimme en Gezonde Stad werkt met externe partijen aan een gezonde leefomgeving in steden.
Artikel 21 Duurzaamheid
21 | Duurzaamheid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 21.842 | 0 | 21.842 | – 4.213 | 17.629 | – 3.624 | – 3.611 | – 3.605 | – 3.605 | |
Uitgaven: | 23.564 | 0 | 23.564 | – 4.569 | 18.995 | – 3.595 | – 3.611 | – 3.605 | – 3.605 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 87% | 100% | ||||||||
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | 1.164 | 0 | 1.164 | – 415 | 749 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21.04.01 | Opdrachten | 969 | 0 | 969 | – 220 | 749 | ||||
21.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 195 | 0 | 195 | – 195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 195 | 0 | 195 | – 195 | 0 | |||||
21.05 | Duurzame Productketens | 18.118 | 0 | 18.118 | – 2.850 | 15.268 | – 2.469 | – 2.557 | – 2.551 | – 2.551 |
21.05.01 | Opdrachten | 12.418 | 0 | 12.418 | – 4.041 | 8.377 | – 2.462 | – 2.449 | – 2.443 | – 2.443 |
21.05.02 | Subsidies | 582 | 0 | 582 | 913 | 1.495 | 101 | |||
21.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 5.118 | 0 | 5.118 | 278 | 5.396 | – 108 | – 108 | – 108 | – 108 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 5.118 | 0 | 5.118 | 278 | 5.396 | – 108 | – 108 | – 108 | – 108 | |
21.06 | Natuurlijk kapitaal | 4.282 | 0 | 4.282 | – 1.304 | 2.978 | – 1.126 | – 1.054 | – 1.054 | – 1.054 |
21.06.01 | Opdrachten | 1.975 | 0 | 1.975 | 117 | 2.092 | – 647 | – 647 | – 647 | – 647 |
21.06.02 | Subsidies | 359 | 0 | 359 | – 287 | 72 | – 72 | |||
21.06.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.948 | 0 | 1.948 | – 1.134 | 814 | – 407 | – 407 | – 407 | – 407 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.948 | 0 | 1.948 | – 1.134 | 814 | – 407 | – 407 | – 407 | – 407 | |
21.06.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verlaging van de verplichtingen heeft met name te maken met het overboeken van middelen naar artikel 19 Klimaat voor de gecoördineerde opdrachtverlening RVO en RIVM.
21.05 Duurzame productketens
Gecoördineerde opdrachtverlening RVO en RIVM
De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO en RIVM wordt verantwoord op artikel 19 Klimaat. In het kader hiervan worden vanuit het opdrachtenbudget van 21.05 Duurzame productketens middelen overgeheveld naar artikel 19 Klimaat.
Subsidies Milieu Centraal en Stichting Milieukeur
Aan de organisatie Milieu Centraal wordt een subsidie verstrekt ter waarborging van onafhankelijke voorlichting over milieu en energie. Aan Stichting Milieukeur wordt een subsidie verstrekt ter waarboring van een onafhankelijke rol in het ontwikkelen, beheren en toetsen van duurzaamheidcriteria en duurzaamheidkeurmerken. Voor beide subsidies wordt vanuit de opdrachtbudgetten van de belanghebbende artikelen (19 Klimaat, 21 Duurzaamheid en 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s) € 0,9 miljoen overgeheveld naar het subsidiebudget van 21.05 Duurzame productketens.
21.06 Natuurlijk kapitaal
Bijdrage aan agentschappen
De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO en RIVM wordt verantwoord op artikel 19 Klimaat. In het kader hiervan worden middelen overgeheveld naar artikel 19 Klimaat.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
22 | Omgevingsveiligheid en milieurisico's | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 33.309 | 0 | 33.309 | – 4.253 | 29.056 | – 3.139 | – 3.769 | – 2.024 | – 260 | |
Uitgaven: | 34.012 | 0 | 34.012 | – 2.338 | 31.674 | – 1.883 | – 1.769 | – 260 | – 260 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 97% | 100% | ||||||||
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | 7.620 | 0 | 7.620 | – 6 | 7.614 | – 1.324 | – 1.280 | 220 | 220 |
22.01.01 | Opdrachten | 4.574 | 0 | 4.574 | – 462 | 4.112 | – 1.324 | – 1.280 | 220 | 220 |
– Veiligheid en gezondheid | 557 | 0 | 557 | 0 | 557 | – 253 | – 528 | – 319 | – 475 | |
– Overige opdrachten | 4.017 | 0 | 4.017 | – 462 | 3.555 | – 1.071 | – 752 | 539 | 695 | |
22.01.02 | Subsidies | 973 | 0 | 1.043 | 1.199 | 2.242 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– NANoREG | 698 | 1.129 | 698 | 1.129 | 1.827 | |||||
– Overige subsidies | 275 | 70 | 345 | 70 | 415 | |||||
22.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.073 | 0 | 2.073 | – 743 | 1.330 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.073 | 0 | 2.073 | – 743 | 1.330 | |||||
22.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
22.02 | Veiligheid GGO's | 3.602 | 0 | 3.602 | 0 | 3.602 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.02.01 | Opdrachten | 3.602 | 0 | 3.602 | 0 | 3.602 | ||||
22.02.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
22.03 | Externe veiligheid inrichtingen en transport | 22.790 | 0 | 22.790 | – 2.332 | 20.458 | – 559 | – 489 | – 480 | – 480 |
22.03.01 | Opdrachten | 5.587 | 0 | 5.587 | – 1.254 | 4.333 | 64 | 134 | 143 | 143 |
– Programma omgevingsveiligheid | 1.537 | 0 | 1.537 | – 1.537 | 0 | – 193 | – 193 | – 193 | – 193 | |
– Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnetten | 2.263 | 0 | 2.263 | – 841 | 1.422 | – 394 | – 360 | – 277 | – 279 | |
– Overige opdrachten | 1.787 | 0 | 1.787 | 1.124 | 2.911 | 651 | 687 | 613 | 615 | |
22.03.02 | Subsidies | 10.490 | 0 | 10.490 | 0 | 10.490 | ||||
22.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 3.707 | 0 | 3.707 | – 1.078 | 2.629 | – 623 | – 623 | – 623 | – 623 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 3.707 | 0 | 3.707 | – 1.078 | 2.629 | – 623 | – 623 | – 623 | – 623 | |
22.03.04 | Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijdragen asbestsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
– Bijdragen programma Externe Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
– Overige bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
22.03.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
22.03.09 | Inkomensoverdracht | 3.006 | 0 | 3.006 | 0 | 3.006 | ||||
Ontvangsten | 928 | 0 | 928 | 1.129 | 2.057 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
In 2015 zijn meerjarige verplichtingen aangegaan voor het onderzoeksprogramma Biotechnologie (zie Slotwet 2015). Hierdoor is in de jaren 2016 tot en met 2019 minder verplichtingenbudget noodzakelijk. Voorts is het verplichtingenbudget verlaagd door de overboekingen naar artikelen 19 Klimaat en 21 Duurzaamheid vanwege de subsidieverstrekking aan Milieu Centraal, de opdrachtverstrekking aan het Nederlandse Normalisatie Instituut en de gecoördineerde opdrachtverlening aan de RVO.
22.01 Veiligheid chemische stoffen
Opdrachten
De subsidieverlening aan de organisatie Milieu Centraal ter waarborging van onafhankelijke voorlichting over milieu en energie wordt verantwoord op artikel 21 Duurzaamheid. Hiertoe wordt budget overgeheveld naar het subsidiebudget van 21.05 Duurzame productketens.
Subsidies NANoREG
De ophoging van dit budget komt voornamelijk doordat uitgaven en bijbehorende ontvangsten van de Europese Commissie ten behoeve van het programma NANoREG vanwege vertraging niet meer in 2015 hebben plaatsgevonden, maar zijn doorgeschoven naar 2016. Het NANoREG-programma levert kennis op omtrent de veiligheid van nanomaterialen.
22.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport
Opdrachten
De opdrachtverstrekking aan het Nederlandse Normalisatie Instituut vindt gecoördineerd plaats vanuit artikel 21 Duurzaamheid. Hiertoe wordt budget overgeheveld naar artikel 21 Duurzaamheid.
Bijdrage aan agentschappen
Voor de opdrachtverstrekking aan de RVO worden middelen overgeheveld naar 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking. De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO wordt verantwoord op 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking. Voorts wordt de ILT gecompenseerd voor werkzaamheden in het kader van het verbod op gratis plastic tassen middels herprioritering op de agentschapsbijdragen.
Ontvangsten
De verhoging van de ontvangsten heeft met name te maken met de desalderingen zoals hierboven genoemd. IenM ontvangt van de Europese Commissie € 1,1 miljoen ten behoeve van het EU-programma NANoREG.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 32.566 | 0 | 32.566 | 6 | 32.572 | – 26 | – 8 | |||
Uitgaven: | 33.433 | 0 | 33.433 | 164 | 33.597 | – 26 | – 8 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | 100% | ||||||||
23.01 | Meteorologie en seismologie | 25.059 | 0 | 25.059 | 171 | 25.230 | – 19 | – 6 | 0 | 0 |
23.01.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 24.192 | 0 | 24.192 | 13 | 24.205 | – 19 | – 6 | 0 | 0 |
– Meteorologie | 23.726 | 0 | 23.726 | 12 | 23.738 | – 19 | – 6 | |||
– Seismologie | 466 | 0 | 466 | 1 | 467 | |||||
23.01.04 | Bijdrage aan internationale organisaties | 867 | 0 | 867 | 158 | 1.025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Contributie WMO (HGIS) | 867 | 0 | 867 | 158 | 1.025 | |||||
23.02 | Aardobservatie | 8.374 | 0 | 8.374 | – 7 | 8.367 | – 7 | – 2 | 0 | 0 |
23.02.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 8.374 | 0 | 8.374 | – 7 | 8.367 | – 7 | – 2 | 0 | 0 |
– Aardobservatie | 8.374 | 0 | 8.374 | – 7 | 8.367 | – 7 | – 2 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23.01 Meteorologie en seismologie
Bijdrage aan internationale organisaties
Per 15 januari 2015 zijn de koers van de Zwitserse Frank en de koers van de euro losgekoppeld. Hierdoor is de koers van de Zwitserse Frank ten opzichte van de euro sterk gestegen en neemt de contributie van IenM aan de World Meteorological Organisation (WMO) toe.
Artikel 24 Handhaving en toezicht
24 | Handhaving en toezicht | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 110.655 | 0 | 110.655 | 3.329 | 113.984 | 3.181 | 2.730 | 2.758 | 2.758 | |
Uitgaven: | 110.655 | 0 | 110.655 | 3.329 | 113.984 | 3.181 | 2.730 | 2.758 | 2.758 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% |
|
|
| 100% |
|
|
|
| |
24.01 | Handhaving en toezicht | 110.655 | 0 | 110.655 | 3.329 | 113.984 | 3.181 | 2.730 | 2.758 | 2.758 |
24.01.03 | Bijdrage aan het agentschap ILT | 110.655 | 0 | 110.655 | 3.329 | 113.984 | 3.181 | 2.730 | 2.758 | 2.758 |
– Risicovolle bedrijven | 25.264 | 0 | 25.264 | 592 | 25.856 | 558 | 258 | 258 | 258 | |
– Rail en wegvervoer | 23.167 | 0 | 23.167 | 2.444 | 25.611 | 2.413 | 2.472 | 2.500 | 2.500 | |
– Scheepvaart | 21.640 | 0 | 21.640 | 239 | 21.879 | 210 | ||||
– Luchtvaart | 17.983 | 0 | 17.983 | 24 | 18.007 | |||||
– Risicovolle stoffen en producten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
– Water, bodem, bouwen | 22.601 | 0 | 22.601 | 30 | 22.631 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt vanwege de onderstaande mutaties bijgesteld.
24.01 Handhaving en toezicht
De ILT houdt toezicht op overbelading van wegverkeer. Hiervoor werd de ILT jaarlijks middels facturering door Rijkswaterstaat gecompenseerd. De samenwerking wordt nu structureel in de begroting verwerkt door desbetreffende middelen over te boeken van het Infrastructuurfonds naar de ILT. Voorts wordt de ILT gecompenseerd voor nieuwe werkzaamheden in het kader van het verbod op gratis plastic tassen, handhaving van de Zwavelrichtlijn en de handhaving van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Artikel 25 Brede doeluitkering
25 | Brede doeluitkering | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 854.242 | 0 | 854.242 | 2.749 | 856.991 | 15.004 | 168 | – 1.654 | 14.191 | |
Uitgaven: | 852.688 | 0 | 852.688 | 29.263 | 881.951 | 3.472 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | 100% | ||||||||
25.01 | Brede doeluitkering | 852.688 | 0 | 852.688 | 29.263 | 881.951 | 3.472 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25.01 Brede doeluitkering
De opgehoogde uitgaven worden met name veroorzaakt door de uitgaven in het kader van het programma Beter Benutten en het project BleiZo. Deze middelen worden overgeboekt vanuit het Infrastructuurfonds en worden om begrotingstechnische redenen verantwoord op Hoofdstuk XII.
Artikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
26 | Bijdrage investeringsfondsen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 6.375.221 | 0 | 6.375.221 | – 184.353 | 6.190.868 | – 20.434 | – 6.114 | – 2.060 | – 2.060 | |
Uitgaven: | 6.375.221 | 0 | 6.375.221 | – 184.353 | 6.190.868 | – 38.642 | – 6.164 | – 2.060 | – 2.060 | |
26.01 | Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 5.355.569 | 0 | 5.355.569 | – 171.387 | 5.184.182 | – 32.765 | – 6.334 | – 2.460 | – 2.460 |
26.02 | Bijdrage aan het Deltafonds | 1.019.652 | 0 | 1.019.652 | – 12.966 | 1.006.686 | – 5.877 | 170 | 400 | 400 |
| Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande kasmutaties.
26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
De bijdrage vanuit Hoofdstuk XII aan het Infrastructuurfonds voor het jaar 2016 wordt met € 171,4 miljoen verlaagd. De belangrijkste mutaties zijn:
Overboekingen naar Provinciefonds, Gemeentefonds Btw-compensatiefonds
Dit betreft overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het Btw-compensatiefonds in het kader van het programma Beter Benutten (€ 64,8 miljoen) en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP) (€ 64,2 miljoen).
Overboekingen naar BDU
Dit betreft overboekingen naar de BDU in het kader van het programma Beter Benutten (€ 24,1 miljoen) en voor de uitvoering van het vervoersknooppunt BleiZo (€ 8,7 miljoen, waarvan € 5,2 miljoen in 2016).
Taakstelling Veiligheid en Justitie en Migratie
Dit betreft het aandeel van het Infrastructuurfonds in de taakstelling voor de begroting van Veiligheid en Justitie en voor de budgettaire gevolgen van de migratieproblematiek. Het aandeel bedraagt € 4,2 miljoen per jaar in 2016 en 2017 en € 1,4 miljoen in 2018.
26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
De bijdrage vanuit Hoofdstuk XII aan het Deltafonds wordt voor het jaar 2016 per saldo met € 13,6 miljoen verlaagd. De belangrijkste mutaties zijn:
Bijdragen Provinciefonds
Dit betreft een overboeking ad € 7 miljoen naar het Provinciefonds ten behoeve van de uitvoering van Zoetwatermaatregelen door provincies. Daarnaast wordt € 3,5 miljoen via het Provinciefonds overgeboekt naar de provincie Friesland ten behoeve van project Omgevingseffecten «Blue Energy» en project «Off Grid Test Centre».
Icoon Afsluitdijk
Dit betreft een overheveling van middelen voor de financiering van het project Icoon Afsluitdijk, welke op hoofdstuk XII moet worden verantwoord. In 2016 en 2017 wordt respectievelijk € 2,4 en 5,6 miljoen vanuit het Deltafonds overgeboekt. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar Hoofdstuk XII, artikel 11 Integraal Waterbeleid.
Taakstelling Veiligheid en Justitie en migratie
Dit betreft het aandeel van het Deltafonds in de taakstelling voor de begroting van Veiligheid en Justitie en voor de budgettaire gevolgen van de migratieproblematiek. Het aandeel bedraagt € 1,9 miljoen in 2016 tot en met 2018.
Bijdragen Ministerie van Economische Zaken
Dit betreft een verhoging van € 1,0 miljoen in verband met een aantal opdrachten en bijdragen van Ministerie van Economische Zaken met name op het gebied van windparken en onderzoek ecologie en cumulatie (vogels, onderwatergeluid en vleermuizen).